Ga naar inhoud
GENEGEERD

IKEA SUNNAN SOLARLAMP hack (non destructive)


hamster

Aanbevolen berichten

hoi preppers

 

zowaar weer eens een minidocumentje van Hamster, tijdens mijn dagelijkse strooptochten over het onmetelijke internet kwam ik deze tegen en dacht gelijk &^%*$ die staat bij mij boven te verstoffen (nu niet meer hahaha)

 

IKEALAMP

 

origineel document

 

Stap 1: je hebt nodig

 

FQ3LPG7H97JYEGA.LARGE.jpg.78b2d5dd2781d40fa9143875a78592f2.jpg

 

materialen:

 

• dubbele draad

• 2 of 4 platte ANP-connectors

• Ikea SUNNAN LED-lamp

• Een elektrisch apperaat (wel één die niet veel stroom nodig heeft) meer voltage nodig zie onderaan de pagina voor uitleg, dit accuutje levert 3x 1,2 volt en 1700 mAh

 

gereedschappen:

 

• Krimptang

• Draadstripper

 

Stap 2: Maak de kabel

 

 

Om de kabel te maken:

 

• Strip de laatste 5 mm van uw draad. (als u dunne draad, vouw dubbel)

• Steek de gestripte draad in de flat ANP-connector (De meest voorkomende vlakke connectoren past. De kleur is afhankelijk van de dikte van de draad die u gebruikt)

• Krimp de connector op de draad met de tang

• Doe hetzelfde voor alle vier draadeinden (twee draden * twee uiteinden)

Je zal eindigen met een kabel met twee aansluitingen aan elke kant.

 

 

Stap 3: De zonne-module

 

 

 

 

Het zonnepaneel

 

FZGTCVSH97KN1UV.LARGE.jpg.04a0f38797bd6c5c18d21a3ad2f5fc58.jpg

 

F8R6I1YH97JSIJF.LARGE.jpg.b67fb51548b7e175eacd7e35313eb9d1.jpg

 

• Haal je Sunnan lamp

• Schuif het zonnepaneel uit de lamp (zacht duwen vanaf de bodem, je zult u geen gereedschap nodig hebben)

• Zet de module op zijn kop en voila 2 contactslotjes

• Plaats de connectoren van een kant van de kabel in de contactsloten, in de bodem van de module en klaar voor gebruik.

 

FUQ54U2H97K2AP5.LARGE.jpg.7a0ec1dedda705fe2e9bda7a86fb0309.jpg

 

veel plezier Hamster

 

 

voor meer voltage of meer Ah

 

Parallel schakelen:

De capaciteit van de accu's wordt bij elkaar opgeteld (het Voltage blijft hetzelfde).

Parallel schakelen betekent dat de pluspolen doorverbonden worden en de minpolen doorverbonden worden.

 

Voorbeeld:

Heb je twee gelijke 1,2 Volt 1700mAh accu's dan kan je hiervan "één" accu maken van 1,2 Volt met 3400 mAh.

 

 

accu.png.99ebcaadf054cdf19b9691ba0f00af0b.png

 

In Serie schakelen:

Het Voltage wordt van beide accu's bij elkaar opgeteld (de capaciteit mAh blijft hetzelfde)

In serie schakelen betekent dat de plus-pool van de ene accu verbonden wordt met de min-pool van de ander.

 

Voorbeeld:

Heb je twee gelijke 1,2 Volt 1700mAh accu's dan kan je hiervan "één" accu maken van 2,4 Volt 1700mAh .

Op de twee vrije polen staat nu 2,4 Volt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
dit schema misschien handig als een ieder zo'n lampje heeft en alleen de solar meeneemt op een meeting of weekend in mei als je ze dan in serie zet krijg je dit en zit je gelijk ook of grid

 

 

 

sc-dagen.jpg.849855bb96ea36f8d6686bb755e0c686.jpg

 

hamster

 

@Heksenboot wat vind jij hier van?

 

Het plan is mooi, op 1 puntje na: "verplicht". Daar doen we nauwelijks aan, behalve dan verplicht elkaar respecteren, wat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend is. :)

 

Maar je kan wel kijken wat iedereen bij zich heeft en daar wat moois van bouwen. Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee is niet water dicht

1)waar de anp connectoren ingaan

2)waar de schroeven zitten

maar dat hoeft ook niet want hij is van orgine voor binnen bedoelt neem aan dat hij wel spat water dicht is.

 

maar vanwaar de vraag?

 

hamster

 

@hamster:

Kun je vertellen of de bovenkant en de zijkanten van de solar module waterdicht is? Het gaat me niet om onderdompelen, wel om buiten laten als het kan gaan regenen.

En wat zijn ongeveer de afmetingen van het zonnepaneeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@hamster: dank voor reactie.

Waarom de vraag: De buitensensor (oa thermometer) van mijn weerstation heb ik gemonteerd in een pvc pijp waarbij een luchtstroom wordt verzorgd door een mini zonnepaneeltje en een fan (http://www.ebay.com/itm/Solar-Cell-Fan-Sun-Power-Energy-Panel-Clip-on-Cooling-Cooler-Camping-Hiking-R1-/390738827338?pt=Laptop_Adapters_Chargers&hash=item5af9d9584a)

Die fan draait nu uiteraard alleen als de zon op het panel schijnt.

Met het Ikea paneeltje + batterijen krijg ik een luchtstroom ook op momenten dat de zon niet schijnt. De fan draait nu al bij een waterig zonnetje, op een heel klein paneeltje. Het Ikea paneeltje lijkt een stuk groter, misschien groot genoeg om de batterijen zo op te laden dat de fan 24/7 kan draaien.

33c6gqx.jpg

(Het hele verhaal: http://sandaysoft.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=8445)

 

Alleen de bovenkant en zijkanten moeten dus echt waterdicht zijn. Voor de onderkant verzin ik wel wat. En misschien heb ik ook een DC step down converter nodig, 3,6 V is misschien teveel voor de fan.

Ik ga het binnenkort maar eens proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je alle kieren en gaatjes goed afdicht met sanitair kit moet het wel lukken lijkt me maar daar had een prepper als jij toch ookal aan gedacht? :p

 

@hamster: dank voor reactie.

Waarom de vraag: De buitensensor (oa thermometer) van mijn weerstation heb ik gemonteerd in een pvc pijp waarbij een luchtstroom wordt verzorgd door een mini zonnepaneeltje en een fan (http://www.ebay.com/itm/Solar-Cell-Fan-Sun-Power-Energy-Panel-Clip-on-Cooling-Cooler-Camping-Hiking-R1-/390738827338?pt=Laptop_Adapters_Chargers&hash=item5af9d9584a)

Die fan draait nu uiteraard alleen als de zon op het panel schijnt.

Met het Ikea paneeltje + batterijen krijg ik een luchtstroom ook op momenten dat de zon niet schijnt. De fan draait nu al bij een waterig zonnetje, op een heel klein paneeltje. Het Ikea paneeltje lijkt een stuk groter, misschien groot genoeg om de batterijen zo op te laden dat de fan 24/7 kan draaien.

33c6gqx.jpg

(Het hele verhaal: http://sandaysoft.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=8445)

 

Alleen de bovenkant en zijkanten moeten dus echt waterdicht zijn. Voor de onderkant verzin ik wel wat. En misschien heb ik ook een DC step down converter nodig, 3,6 V is misschien teveel voor de fan.

Ik ga het binnenkort maar eens proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...