Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn basis vuur kitje


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

ik dacht laat ik maar eens een foto nemen van mijn standaard setje die ik in het bos meeneem .

 

het mes heb ik van chrisprep gekregen , de flint en steel doos gekregen van wafels .

 

firesteel ,charcloth ,drogerpluis , jutte twine en vaak ook cotton en vaseline erbij.

 

_SAM2553.jpg.267ec0daf0e31fd4b5c3634243d10733.jpg

 

_SAM2554.jpg.2158246fd77f914e419325e5a5b4ba08.jpg

 

_SAM2555.jpg.338ff843ed8e8cf70111e3e9bfc814ab.jpg

 

verder heb ik nog een vuurboog in de schuur liggen en wil ik van de zomer gaan oefenen met een handdrill setje .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Aaah foto's van vuurkitjes. Me like :)

 

Ik heb standaard een firesteel, mes en hooi bij me. Net zoals mijn alu pannetje om op te koken.

Voor nood zit altijd nog wel esberit blokjes en een aansteker in de tas, maar gebruik ik verder nooit.

 

[ATTACH=CONFIG]7419[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]7420[/ATTACH]

 

Verder in plaats van de standaard vuurboog, gebruiken wij tegenwoordig deze:

 

Met dank aan @JohnVonSchutz die me destijds de link stuurde om hem te kunnen maken.

Foto heb ik op pc maar zal hem vanacht na werk even uploaden (en anders morgen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke set, maar het mes lijkt een hol handvat te hebben en niet fulltang te zijn. Klopt dat? Zelf heb ik de voorkeur voor full tang vanwege kans op breken...

 

Bedoel je de mijne? Dit mes is skeletionized en heeft op het einde een aluminium kop.

Heb ook full tang messen hoor, deze heeft momenteel mijm voorkeur maar dat veranderd nog wel eens. Hoeveel full tang messen van mij wil je er zien? ; )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je de mijne? Dit mes is skeletionized en heeft op het einde een aluminium kop.

Heb ook full tang messen hoor, deze heeft momenteel mijm voorkeur maar dat veranderd nog wel eens. Hoeveel full tang messen van mij wil je er zien? ; )

Oké duidelijk. Maar ik wil idd wel alle fulltang messen van je zien en liefst in hele hoge resolutie van meerdere hoeken gefotografeerd. Ik snapput als je daar een paar weken de tijd voor nodig hebt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vuurkitje bestaat vooral uit enkele 'maantjes' gemaakt uit make-up watjes en kaarswas, enkele watjes, enkele lucifers, een magnesiumbar en een aansteker. vuurstaal en een jet-aansteker heb ik ook bij als edc. In m'n EHBO setje zit ook een vuurstaal en materiaal om vuur te maken.

 

De recente vraag dat ik me stel is in hoeverre heb je een een grote hoeveelheid en variëteit nodig in je kit. imo met 1 of 2 'bulletproof' systemen heb je genoeg om een fikkie te stoken en om ander aanmaakmateriaal te maken.

 

Ik vind het setje van @Gamble wel interessant. Gewoon wat spul uit de natuur dat in weze altijd aangevuld kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké duidelijk. Maar ik wil idd wel alle fulltang messen van je zien en liefst in hele hoge resolutie van meerdere hoeken gefotografeerd. Ik snapput als je daar een paar weken de tijd voor nodig hebt :-)

 

Hahaha nog ff! Wil je ook nog mijn pincode en bankpas of is het zo wel goed voor je :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Leuke set, maar het mes lijkt een hol handvat te hebben en niet fulltang te zijn. Klopt dat? Zelf heb ik de voorkeur voor full tang vanwege kans op breken...

 

nee mes is wel degenlijk full tang??? zal er straks nog ff foto van maken :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vuurkitje bestaat vooral uit enkele 'maantjes' gemaakt uit make-up watjes en kaarswas, enkele watjes, enkele lucifers, een magnesiumbar en een aansteker. vuurstaal en een jet-aansteker heb ik ook bij als edc. In m'n EHBO setje zit ook een vuurstaal en materiaal om vuur te maken.

 

De recente vraag dat ik me stel is in hoeverre heb je een een grote hoeveelheid en variëteit nodig in je kit. imo met 1 of 2 'bulletproof' systemen heb je genoeg om een fikkie te stoken en om ander aanmaakmateriaal te maken.

 

Ik vind het setje van @Gamble wel interessant. Gewoon wat spul uit de natuur dat in weze altijd aangevuld kan worden.

Om met je 1 na laatste alinea te beginnen, dat denk ik ook. Met een goed mes kun je altijd aanmaakmateriaal maken mocht er niets voor handen zijn van pluisplanten of iets dergelijks. Je eerste alinea dacht ik dus dat je wellicht pyromaan was. Zoveel mogelijkheden... Nou beter mee verlegen dan om verlegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ja blikjes kunnen waterdicht gemaakt worden met electro tape :p

 

Mooi!

Wel even testen, want dat is een keer mislukt bij mij. Stof ertussen of zo. Tegenwoordig nog extra in een zip-lock-bag.

 

Vaseline-watten zijn ook handig he?

Ik wil er nog een stel maken met een droge binnenkant, waar Char Cloth in zit en een buitenkant gedompeld in een paar laagjes kaarsvet of bijenwas, voor extra brandtijd en tegen de vettigheid.

Lijkt me lekker universeel en waterdicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

kwam net thuis lag er bij de voordeur 3 flinke tinder fughi op me te wachten :p

rete cool nu is me kit compleet !!!

alleen nog wel even behandelen etc :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ancestral-viking je schrijft vuurboog in de schuur liggen , maar je moet er wel voor zorgen dat zowel je spindel als je boord zo droog mogelijk zijn

des te beter werkt je vuurboog wat betreft vuur maken met charred cloth en pluis als je een nestje maakt in de pluis met jute en daar de charred cloth in doet en dit

met was ed (ik gebruikte kaarsvet ) krijg je een waterdichte fire starter die je met Flint & steel kunt aan steken

http://www.primitiveways.com/waterproof_fire_starter.html

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Ik heb in mijn vuursetje ook altijd gewoon een aansteker en een doosje lucifers. Vuurstaal en vaseline en watten is dan als backup. Ik zie geen aansteker.....of lucifers.....

 

nee klopt ik ben een rokertjuh en heb die aansteker in mijn broekzak zitten en die lucifers in mijn jaszak :p

+nog een extra firesteel aan een koord om mijn nek 2=1 en 1= geen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@Geert

dat valt wel mee met ruimte gebrek ,

het voordeel van mijn alicepack is dat het 3 compartimenten heeft aan de buitenkant

1 vuur

2 water en zuivering (veldflesje for on the go)

3 poncho voor een snelle beschutting

 

ik weet ook blind alles te vinden.....:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vuur pakket

- Light my fire militair

- Magnesium stick highlander

- Esbit + een strip hexamine

- Watten in vaseline

- Pluis uit de droger

- Waterbestendige lucifers highlander 25 st

- Een pannetje voor koken van water

- Vergrootglas

- @zippo :p

 

En alles zit in het pannetje !

 

[ATTACH=CONFIG]7442[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

nog even snel wat foto,s gemaakt van het mes wat ik van chrisprep had gekregen

zijn niet de beste foto,s maar later komen betere foto,s :p

 

_SAM2569.jpg.d387ad038639dc7741191b5dce4fe8d0.jpg

 

het mes voelt als een verlengstuk van mijn hand , de grind is super en na een touch up op de wetsteen vlijmscherp :)

echt een genot om mee te werken :p

 

_SAM2570.jpg.b1662145980952b90ccea6edcb4122fd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...