Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fjallraven Friluft Forrest


silver

Aanbevolen berichten

Beste Preppers,

 

Het grote moment is aangekomen, ik wil beginnen met het samenstellen van mijn BOB. Dus laat ik maar beginnen bij het begin: een rugzak

 

Vorige week ben ik in de FjallRaven store geweest en kwam deze tas tegen. De FjallRaven Friluft Forrest 35 (http://www.fjallraven.nl/friluft-forest-35.). Op dit moment bezit ik een Deuter AC16 Lite, een fijne rugzak, echter klein.

 

De FjallRaven komt over als een eenvoudige, stevige rugzak. Echter mijn vraag is of dat mensen er ervaringen mee hebben? Of alternatieven hebben? Tevens lijkt hij mij enigzins groot als een BOB? Ik vind het belangrijk dat een rugzak weinig fratsen heeft, geen koordjes etc. waar je ergens achter kan blijven hangen. De Deuter is 16 liter en blauw, nou niet echt een kleur waarmee je goed in het bos mee kan lopen. Tenzij je opzoek gaat naar een papagaai, die opzoek is naar een soortgenoot.

 

Bij voorbaat dank :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

zow wat n geld. Ik heb mijn basis spullen nu ingepakt in een oude schoolrugtas (gelukkig wel een verouderde donkere groene). Daarnaast schat ik dat mijn hele vulling van de tas nog geen 165 euro is. Toch zit er wel verrekte veel in, hij gaat altijd mee op 'vakantie' en wordt dan ook regelmatig gebruikt omdat ik van die tas precies weet wat er in zit en waar. van ehbo tot gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor €165 kun je heel veel moois aanschaffen, @silver. Je hebt deze rugzak gepast? En zat ie echt goed, ook met bijvoorbeeld een kilo of tien aan gewicht?

 

In je openingspost lees ik dat je eigenlijk nog twijfels heb over je BOB, in ieder geval vraagt je je af of die rugzak niet te groot is voor een BOB, toch? Misschien kun je eerst bedenken wat je mee wilt nemen als je moet vluchten (want dat is het: 'bugging out' is Amerikaans voor 'vluchten' en ik geef de voor keur aan dat laatste woord omdat het wat minder romantisch klinkt. Vluchten is vreselijk, bugging out klinkt een beetje als een avontuur).

Als je je spullen op een hoop legt kun je beter zien wat voor formaat rugzak je nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een Osprey Talon 33L waar ik, net als over zijn grote broer de Eather 70L trouwens, erg tevreden over ben:

osprey_talon-33-meteorite.jpg.e45ea1c9b45d3a1bd62832973780ce86.jpg

 

Het belangrijkste aan een rugzak (budget daargelaten) is dat hij lekker zit en dat je er een volle dag mee kan lopen zonder pijntjes of andere problemen dus loop met name een paar buitensportzaken af en ga ze vergelijken want net zoals iedere rug anders is geldt dit ook voor rugzakken. Normaal hebben ze daar ook zakken met gewichten zodat je ook enigzins kan voelen hoe hij bepakt aanvoelt.

 

Wat ik je wel zou aanraden is om een rugzak met goede heupriem te kopen. Ik zie op dit forum regelmatig vierkante rugzakkken langskomen met niet meer dan een strook kunststof als heupriem, wat op zich de rugzak wel tegen je rug aan houdt maar om lang mee te lopen minder geschikt zijn.

(Normaal draag je met een rugzak het meeste gewicht op je heupgordel en maar een klein deel op je schouders.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor €165 kun je heel veel moois aanschaffen, Je hebt deze rugzak gepast? En zat ie echt goed, ook met bijvoorbeeld een kilo of tien aan gewicht?.

 

Ik heb de tas gepast en zat naar mijn idee goed. Juiste ondersteuning. Echter helaas heb ik hem niet geprobeerd met gewichten erin(wel een goede tip om te proberen). Ik heb een lijst met spullen maar dat wijkt niet heel veel af van de lijsten die hier op het forum circuleren met wat aanpassingen.

 

 

De prijs is niet waar ik van wakker lig, vind een goede tas belangrijk.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

mijn tip van de week ?

ga naar marktplaats tik in de zoekbals medium alicepack en kijk of er iets aan wordt geboden.

1 scheelt onwijs veel geld waar je dus weer andere preps voor kunt kopen.

2 gaat de rest van je preppende leven mee

3 is erg veelzijdig

 

veel prep plezier :)

 

ps je kunt dit vergelijken met een fotograaf die voor 2000 euro een dure kamera body koopt, en dan met fabriek lensen matige foto,s blijft schieten of .......hij koopt op marktplaats een 2de hands kamera body en koopt van de rest 1 of 2 superieure lenzen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Top merk voor een topprijs ;-). Zelf geen ervaring met deze rugzak.

De blauw kleur is makkelijk te verhelpen door een donker gekleurde regenhoes over je rugzak heen te doen. Heb je gelijk een extra bescherming voor je rugzak.

Ik zou voor die prijs opzoek gaan naar een wat goedkopere optie. Deze zijn vaak net zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@silver

Van fjallraven kun je helemaal niks verkeerds zeggen. Topkwaliteit! Altijd geweest en zal altijd zo blijven.

Op de prijs na dan...

Mocht die 165 euri voor jou geen probleem zijn, dan zeg ik koop hem.

Zelf een iets kleiner budget. Drie kinderen die graag te eten en te drinken krijgen enzo.

Nee hoor, onzin! Als ik iets van kwaliteit wil (en een goede tas moet je met mijn hobby wel hebben), dan spaar ik er voor ;)

 

Zelf heb ik echter al jaren deze:

http://www.der-hollander.de/uitrusting/geweer-pistool-tassen/gevechtsrugzak-in-olive-ca-65-liter.php

 

Zit goed om de schouders. Ik heb er weetniet hoeveel dagmarsen mee gelopen en omdat de schouderstukken hoog itten, valt hij niet zo op de heupen (er zit ook een heupgordel bij).

Deze tas bevalt me eigenlijk zo goed dat 2 maten van mij laatst dezelfde hebben gekocht. Allebei twee jongens die wel wat gewend zijn qua materiaal verwoesten.

De tas is 65 liter en de binnenkant is voorzien van een drooghoudzak.

Ik zie dat hij momenteel slecht op voorraad ligt, maar ik bestel wel vaker daar en weet dat een mailtje die kant op je snel meer zekerheid kan geven. Ik denk 2 weken levertijd als hij momenteel niet voorradig is ;)

 

In ieder geval succes met zo iets persoonlijks als een goede rugtas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fjallraven is echt een top merk en je krjgt waarvoor je betaald dus de prijs dubbel en dwars waar en je hoeft je geen zorgen te maken over de kwaliteit wat een enorme opluchting is want als je je BOB nodig heb heb je al genoeg om over na te denken.

 

Ik zou zeker nog een keer proberen met gewicht er mee te lopen om te kijken of hij nog steeds lekker zit maar uit eindelijk kom je er pas echt achter na een aantal keer een flinke afstand te hebben gelopen over verschillend terrein en weers omstandigheden.

 

35 liter is vrij klein en helemaal omdat je er weinig extra's aan vast kan maken ik zou voor het grotere broetje gaan de Kajka 55W of 65W die is ook verkrijgbaar in een naar mijn mening betere kleur zwart.

 

Het grote voorbeeld van het gebruikte G1000 stof is dat het extreem sterk is en ook waxbaar is waardoor het water afstotend word.

 

Ik ben een grote fan van een rugzak met Molle mogelijkheden maar anders had ik er ook 1 van Fjallraven gekocht.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen, super bedankt voor het meedenken. Dit zorgt ervoor dat ik de dingen vanuit een ander perspectief bekijk..

 

 

 

Ik zou zeker nog een keer proberen met gewicht er mee te lopen om te kijken of hij nog steeds lekker zit maar uit eindelijk kom je er pas echt achter na een aantal keer een flinke afstand te hebben gelopen over verschillend terrein en weers omstandigheden.

 

35 liter is vrij klein en helemaal omdat je er weinig extra's aan vast kan maken ik zou voor het grotere broetje gaan de Kajka 55W of 65W die is ook verkrijgbaar in een naar mijn mening betere kleur zwart.

 

 

Ik ga morgenavond even kijken bij een outdoor winkel hier in de buurt waar ze hem ook op voorraad hebben. Even uitproberen of dat die met gewichten ook lekker loopt/zit.

 

De Kajka vind ik ook een interessante optie. Echter vind het een grote tas om (dagelijks) mee te nemen of achter in me auto te hebben. Zal kijken of dat ze deze ook hebben om uit te proberen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak op uit je reactie dat het niet om een BOB (BugOutBag) gaat maar om een EDC(Every Day Carry)

Dan kan je andere eisen hebben, dat hoeft inderdaad niet zo groot te zijn.

 

In je auto zou ik een aparte krat of oude rugtas neerleggen met dekentje, drinken, wat repen, waxinelichtje (om de auto beetje op te warmen) en wat warme of regenkleding voor als je je weg terug moet lopen nadat je vast bent komen te staan(en je niet geholpen kan worden) Ook iets als schep om sneeuw of zand weg te scheppen is handig. Zoiets in een krat zou standaard in mijn auto staan en daar zou ik niet mee gaan slepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak op uit je reactie dat het niet om een BOB (BugOutBag) gaat maar om een EDC(Every Day Carry)

Dan kan je andere eisen hebben, dat hoeft inderdaad niet zo groot te zijn.

 

.

 

Mijn eis qua volume is dat ik er ongeveer 48-72 uur mee rond kan komen. Dan wordt er toch gesproken over een BOB?

 

In je auto zou ik een aparte krat of oude rugtas neerleggen met dekentje, drinken, wat repen, waxinelichtje (om de auto beetje op te warmen) en wat warme of regenkleding voor als je je weg terug moet lopen nadat je vast bent komen te staan(en je niet geholpen kan worden) Ook iets als schep om sneeuw of zand weg te scheppen is handig. Zoiets in een krat zou standaard in mijn auto staan en daar zou ik niet mee gaan slepen

 

Dit is zeker geen gek idee !

 

 

Morgen ga ik ook maar is kijken of dat ze de Abisko hebben, die heeft een iets vriendelijker prijskaartje. Ben benieuwd naar de verschillen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd wat er in jouw BoB zit.

Voor een paar voorbeelden van anderen kan je kijken in de volgende link.

http://preppers.nl/forum/threads/38-Wat-moet-er-in-een-Bug-out-Bag-%28BoB%29-zitten

 

Als ik mijn lijst (al heb, en nog graag toe zou voegen) vergelijk met wat er in dat topic genoemd word kan ik mijn eigen BOB omschrijven als 'summier' gevuld. Wanneer ik er nog iets langer overna denk vind ik het belangrijk dat ik eigenlijk dagelijks mijn BOB bij mij kan hebben. In de auto, op mijn werk.

 

Vanavond de Friluft geprobeerd met gewichten en er een paar keer de winkel mee heen en weer gelopen. Voelde geen vervelende dingen. Alhoewel ik denk dat je die op zo'n kort pas moment toch niet voelt. Daarnaast nog gekeken naar de Mammu Trion (http://www.mammut.ch/de/productDetail/251002201_v_0040_457/Trion-Guide.html) Die is qua volume weer iets aan de grote kant. Echter deze voelde ook redelijk solide aan. De Abisko ziet er leuk uit, maar jammer dat dit geen G1000 stof is. Qua grootte viel mij de 55 liter mee.

 

Al met al neig ik toch naar de Friluft. Maar heb de Abisko nog niet afgeschreven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf onder andere een Gregory Z55 Erg tevreden mee.

Maar ook een merkloze tas, die door middel van ritsen open te ritsen is tot een groter formaat, voldoet als tussenmaat erg goed.

Als je jouw spullen, of ze nu BoB of EDC heten, elke dag mee wilt nemen moet je gewoon op zoek naar wat bij jou past.

Bij jou past duidelijk geen lusjes en poespas aan de buitenkant., als ik naar de rugtassen kijk die je uitzoekt. Prima, dat is dus echt jouw ding.

Ik ben wel benieuwd welke het gaat worden. Lees je wel van je merken die je nu tegenkomt de reviews op internet?

Doen hoor. Als iets echt slecht is lees je dat wel. Verder zijn er gewoon veel goede rugtassen.

Los van de rugtas, zorg voor een krat in de auto met spullen voor als je onderweg strand. Hoeft dat alvast niet in de tas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat wikken en wegen toch besloten om de Friluft Forest aan te schaffen. Via een Duitse webshop kwam die inclusief verzenden op 125 euro.

Ben erg benieuwd. Zal mijn bevindingen over de rugzak hierachter laten mochten er mensen geïnteresseerd zijn.

 

Los van de rugtas, zorg voor een krat in de auto met spullen voor als je onderweg strand. Hoeft dat alvast niet in de tas.
Vandaag een krat wezen kopen en gevuld met wat spullen, bedankt voor de tip!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...