Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Nederland onvoorbereid op grote stroomstoring'


NightOwl

Aanbevolen berichten

hoogspanning_2.jpg.46fbb08997d050ab2d872a914d0fc84c.jpg

 

Nederland is niet goed voorbereid op een grote stroomstoring. De plannen van de overheid voor de aanpak van een landelijke uitval van het elektriciteitsnet zijn niet realistisch. Dat zegt Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

 

Delen van de plannen die er liggen zouden achterhaald zijn en een gevoel van schijnveiligheid creëren. Zo wordt er in gesproken over inzet van geluidswagens, terwijl Nederland die niet heeft, zegt Helsloot.

 

Maandag werd weer eens duidelijk wat de gevolgen van een grote stroomstoring kunnen zijn. Door een brand in een transformatorhuisje kwamen in het noordoosten van Friesland 9.500 huishoudens urenlang zonder stroom te zitten. Omdat ook een pompstation van het waterbedrijf geen stroom meer kreeg, kwam er op sommige plaatsen bovendien weinig of geen water meer uit de kraan.

 

Volgens Helsloot ontbreken bij pompstations generatoren die ingezet kunnen worden bij stroomstoringen. Maar ook bij gemalen van waterschappen zouden er niet altijd generatoren aanwezig zijn.

 

Om 14.05 u in RadioEenVandaag een gesprek met Helsloot. Ook een verslag vanuit het gebied van de stroomstoring in Friesland over de gevolgen ervan.

 

Bron: EenVandaag http://www.eenvandaag.nl/binnenland/48485/_nederland_onvoorbereid_op_grote_stroomstoring_ op de website tref je tevens het audiofragment aan.

 

Dit bericht ter info :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja, verbaasd me niets.

Nederlanders gaan er altijd van uit dat die "ander" dat wel regelt.

We hebben te lang goede tijden meegemaakt, waardoor men de slechte tijden weer eens is vergeten.

Met een vingertje wijzen naar een ander, dat kunnen we dan wel weer goed.

Een stroomstoring an sich daar maak ik me nog niet zo druk over. Onze gemalen in flevoland kunnen prima een lange tijd zonder stroom.

Onze kerncentrales dat dan weer wel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen jullie alle meldingen en posts over 'stroomstoringen' in NL misschien ook koppelen/groeperen? Als het er teveel zijn, bijvoorbeeld per jaar? Stroomstoring 2013 en stroomstoringen 2014? Dan is het misschien wat overzichtelijker met alle reacties op dit soort berichten... ?

Mods, wat vinden jullie daarvan? @Kungfufox @leidseprepper @netuyas ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen jullie alle meldingen en posts over 'stroomstoringen' in NL misschien ook koppelen/groeperen? Als het er teveel zijn, bijvoorbeeld per jaar? Stroomstoring 2013 en stroomstoringen 2014? Dan is het misschien wat overzichtelijker met alle reacties op dit soort berichten... ?

Mods, wat vinden jullie daarvan? @Kungfufox @leidseprepper @netuyas ?

 

de basisgedachte is goed. Dit geld echter voor meer onderwerpen. Ik gooi het in de groep en we gaan ernaar kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in België plannen ze een strategische uitschakeling van gebieden bij stroomstoring. Ik kan me daar helemaal in vinden zolang ze maar Brussel en Wallonië afschakelen. In Brussel zit de overheid en die hebben we nergens voor nodig, Wallonië kost meer dan het opbrengt. Dus dat schakelen we ook maar af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je toch ook niet op deze site kijken naar de stroomstoringen?

Stroom en gasstoringen kan je ook bellen, 0800 9009

 

Als je internet + bellen hebt dan is ook dat niet mogelijk, tenzij je een opgeladen mobiel hebt en het nummer bij de hand.

Vanwege de vele lange stroomstoringen die in onze regio voorkomen, heb ik 2 jaar geleden een aggregaat gekocht met iig voldoende vermogen om mijn hobby (tropische vissen) in leven te houden. En dat is 1 van mijn beste aankopen ooit geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en de gsmmasten werken wel nog met een stroomstoring?

 

ligt eraan watvoor, zendmasten hebben aardig bereik dus die kunnen wel wat overlappen,

ik heb toendertijd met de bommelerwaard daar wat rond gereden, maar ook de gsm masten lagen eruit, snachts was alles ECHT donker totale black out, ook gsm etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen hier een maand geleden de stroom er 10 uur uit lag,werkte de gsm masten ook niet meer.

Het enige wat het nog deed was de vaste telefoon lijn,je moet dan wel nog een ouderwets,voedingsloos,apparaat in huis hebben om te kunnen bellen.

 

En een oude aansluiting.

 

'k Heb jaren zo'n simpel telefoontje op voorraad gehad. Toen ik in Belgie woonde regelmatig een stroomstoring die dan niemand kon melden omdat de draadloze dect's niet meer werkten.

Jammer genoeg nu een modemdoosje voor internet en bellen staan, dus nu gaat die vlieger niet meer op. :(

 

Terug naar de rooksignalen dan maar. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De overheid is zich terdege bewust dat er grote kwetsbaarheden zijn. Er is veel documentatie beschikbaar op de website van de Nationale Coordinator Terrorismebestrijding . Er is een rapport beschikbaar 'Rapportage weerbaarheid van de sector elektriciteit tegen ernstige telecommunicatie uitval'. Een heel aantal alinea's zijn zwart gearceerd, maar tal van aanbevelingen en beleidsmaatregelen zijn uitgewerkt en doordacht.

 

Er is een ook rapport geschreven met de naam "Scenario langdurige elektriciteitsuitval als gevolg van een terroristische aanslag", maar die is niet in mijn bezit. Als iemand me daaraan kan helpen, hou ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege de vele lange stroomstoringen die in onze regio voorkomen, heb ik 2 jaar geleden een aggregaat gekocht met iig voldoende vermogen om mijn hobby (tropische vissen) in leven te houden. En dat is 1 van mijn beste aankopen ooit geweest.

 

Even voor het beeld: wat versta jij onder veel en lang? Hoe vaak en hoe lang zat je in 2013 zonder stroom (van het net)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor het beeld: wat versta jij onder veel en lang? Hoe vaak en hoe lang zat je in 2013 zonder stroom (van het net)?

 

Bijvoorbeeld een week of 4 geleden van 1 uur 's nachts tot en met 5.15 uur. 2012 een keer een hele dag. Tussentijds gemiddeld eens per 2 maanden van 15 minuten tot 1 uur. Met name die langer dan 1,5 uur duren kan ik niet gebruiken met mijn hobby. Na 1 uur beginnen de bacteriën in een filter af te sterven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijvoorbeeld een week of 4 geleden van 1 uur 's nachts tot en met 5.15 uur. 2012 een keer een hele dag. Tussentijds gemiddeld eens per 2 maanden van 15 minuten tot 1 uur. Met name die langer dan 1,5 uur duren kan ik niet gebruiken met mijn hobby. Na 1 uur beginnen de bacteriën in een filter af te sterven.

 

[Offtopic]

Een UPS zou uitkomst kunnen bieden... (Accu met omvormer)...

 

Ken het probleem, jarenlang aquaria en vivaria gehad. Als je thuis bent als de stroom uitvalt, filter loskoppelen en leeg laten lopen. Gaan de bacteriën niet dood aan zuurstof tekort.

[/Offtopic]

Link naar reactie
Delen op andere sites

[Offtopic]

Een UPS zou uitkomst kunnen bieden... (Accu met omvormer)...

 

Ken het probleem, jarenlang aquaria en vivaria gehad. Als je thuis bent als de stroom uitvalt, filter loskoppelen en leeg laten lopen. Gaan de bacteriën niet dood aan zuurstof tekort.

[/Offtopic]

Ik heb nogal veel aquaria en ups is dan erg duur voor het wattage wat ik nodig heb. Vandaar aggregaat dat uitkomst bied. Overigens filters loskoppelen kan ik niet want ik gebruik hamburger mattenfilters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nogal veel aquaria en ups is dan erg duur voor het wattage wat ik nodig heb. Vandaar aggregaat dat uitkomst bied. Overigens filters loskoppelen kan ik niet want ik gebruik hamburger mattenfilters.

 

Interessant. :) Waarschijnlijk moet je handmatig overschakelen op je aggregaat? Dat is wel lastig als je ligt te maffen of niet thuis bent.

Handige electronica gozer kan waarschijnlijk wel een schakeling verzinnen die het automatiseert.

 

Je probleem ken ik maar al te goed, één keer een stroomstoring gehad die m'n krekelkwekerij(voor de kikkers) twee weken achterstand bezorgde. Twee weken lang bakjes krekels uit de dierenwinkel kopen is nogal prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...