Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27
    Adventurer
    Ingeschreven
    Dec 2012

Ik woon onder NAP, moet ik weg bij een watersnood?

Menig prepper heeft een BOB om in zijn/haar BOV naar de BOL te gaan. Ik woon in de Rampstad op -1.50 NAP en heb een fraaie BOV en BOL in één: een buscampertje. Ik roep al tijden dat ik bij de EDO (Ergst Denkbare Overstroming) mijn BOV/BOL laat staan en de ultieme human powered BOV, de fiets pak of mij terug trek op de tweede etage met mijn waterfilter,voorraden en alternatieve verwarmingsbronnen en kooktoestellen. Waarom fietsen of die fraaie BOV/BOL niet gebruiken?
    In de Rampstad binnen dijkring 14 wonen ca. 4,5 miljoen mensen. Zie het al voor je: allemaal met maximaal twee komma zoveel personen in één auto richting Utrechtse heuvelrug? De A12 heeft drie rijstroken en een spitsstrook. Daar kunnen in theorie 4 x 1900 auto’s met elk twee komma zoveel personen per uur over. (dat is 16.000 en nog wat personen per uur). Van de 4.5 miljoen Randstedelingen zullen ca 1.3 miljoen gebruik maken van het stuk A12 waar ik gebruik van moet maken (vergeet de binnen wegen want die staan vast door lokaal verkeer). 1.3 miljoen gedeeld door die 16.000 en nog wat is meer dan drie dagen!……… Verzuipen in je auto in de file op de A12 is niet mijn idee van veilig evacueren.
    Uit recente publicaties blijkt dat de overheid er ook zo over gaat denken. Sterker nog: het begrip verticaal evacueren is ontdekt. Dus hop naar slaapkamer of zolder en daar de tijd uitzingen. Onze stenen en betonnen huizen kunnen een overstroming wel hebben.
    Je moet natuurlijk wel weten hoe hoog het water in je huis zal komen.
    Daarvoor moet je eerst weten hoe hoog je woning ligt ten opzichte van het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een NAP van 0 meter is ongeveer gelijk aan het gemiddelde zeeniveau.
    Raadpleeg daarvoor de postcodetool op:

http://www.ahn.nl/postcodetool of : http://www.zeeniveau.nl/tool/hoogtetool.php

(beide tools gebruiken dezelfde basiskaart)
    Let op: Lees op de disclaimer!!! En bouw een marge in!

Uiteraard is bovenstaande niet op iedereen van toepassing. En geldt ook alleen bij falen van onze kust verdediging. Dan is er sprake van een EDO. Onderzoek je eigen situatie en trek je plan! Wat doe JIJ?

Wil je meer weten? Google Verticaal evacueren en volg “Nederland in 7 overstromingen”.
    Happy prepping,

Scadi

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Als je onder Nap zit en je blijft zitten als de dijken doorbreken, dan garandeer ik je nu al dat het IQ in Nederland met zekerheid stijgt.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scadi Bekijk Berichten

......................

In de Rampstad binnen dijkring 14 wonen ca. 4,5 miljoen mensen. Zie het al voor je: allemaal met maximaal twee komma zoveel personen in één auto richting Utrechtse heuvelrug? De A12 heeft drie rijstroken en een spitsstrook. Daar kunnen in theorie 4 x 1900 auto’s met elk twee komma zoveel personen per uur over. (dat is 16.000 en nog wat personen per uur). Van de 4.5 miljoen Randstedelingen zullen ca 1.3 miljoen gebruik maken van het stuk A12 waar ik gebruik van moet maken (vergeet de binnen wegen want die staan vast door lokaal verkeer). 1.3 miljoen gedeeld door die 16.000 en nog wat is meer dan drie dagen!……… .
    Heel veel zoden aan de (doorgebroken) dijk zet het niet, maar de berekening kan met een factor twee aangepast worden. De 4 rijstroken richting de vollopende badkuip hebben op zo'n moment geen functie dus die kunnen ook gebruikt worden voor vluchters.

Ik heb dat recept een keer in Belgie meegemaakt ten tijde van de eclips in 1999. Na afloop van het spektakel verwachtte ik een enorme verkeerschaos richting het noorden maar onze zuiderburen hadden dat perfect georganiseerd door alle beschikbare asfalt richting het noorden in te zetten, geen centje pijn gehad daar. Als het op snel lozen van nederlandstaligen aankomt zijn ze wel aardig vindingrijk daar in Wallonie

Adventurer
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] Dat kun je dubbel uitleggen. Wat is je mening?
    Happy prepping,

Scadi

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] Dat kun je dubbel uitleggen. Wat is je mening?
    Ik ben van mening dat geen enkel zinnig mens blijft zitten als er een langdurige stroomonderbreking is, als de dijken het dreigen te begeven of als het anders volledig fout gaat. Als je dan toch blijft zitten dan is dat vast geen groot verlies voor de mensheid. Het minste wat je doet is proberen weg te komen. Zo is het hier ook - in andere omstandigheden - voorzien. Als het onleefbaar blijkt te worden gaan we er vandoor. En snel ook. Daarvoor zijn de middelen beschikbaar.We hebben een paar scenario's voorzien.

Adventurer
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] Het scenario dat ik schets is hier heel reëel. De kans om te overleven bij een directe vlucht is minder groot dan eerst (goed voorbereid) te blijven zitten. Daarna heb ik de mogelijkheid om als de situatie aanhoud veilig te vertrekken met een grotere kans om veilig droge grond te bereiken.
    Happy prepping,

Scadi

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Ik ben van mening dat geen enkel zinnig mens blijft zitten als er een langdurige stroomonderbreking is, als de dijken het dreigen te begeven of als het anders volledig fout gaat. Als je dan toch blijft zitten dan is dat vast geen groot verlies voor de mensheid. Het minste wat je doet is proberen weg te komen. Zo is het hier ook - in andere omstandigheden - voorzien. Als het onleefbaar blijkt te worden gaan we er vandoor. En snel ook. Daarvoor zijn de middelen beschikbaar.We hebben een paar scenario's voorzien.
    Bij deze dus, een onzinnig mens hier!

Ik woon in een iniemini dorp zonder supermarkt (zelfs de kerk is gesloten, kun je nagaan!), 26 meter boven NAP, goed geïsoleerd huis en prachtige voorraad! Ik zou mezelf als onzinnig bestempelen wanneer ik bij een paar maanden zonder stroom (of eeuwig stroomloos, voor mijn part) mijn boeltje zou pakken en zou vertrekken!

Anyways, terug on topic! Het water zou wel héél erg moeten stijgen voor het ons zou bereiken. En in dat geval staat hier alles ten alle tijden klaar om te evacueren, horizontaal Ik woon niet in de rampstad, en zou er ook voor geen goud gaan wonen, dus dat scheelt misschien?
    Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag!

Adventurer
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Ruilen met behoud van baan?
    Happy prepping,

Scadi

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Ruilen met behoud van baan?
    Van baan of van salaris?

In NL woon ik ongeveer op het laagste punt van NL dus als we onder water komen, dan staat mijn huis met de eerste 2 etages onder water. Ik zou dus wegwezen naar mijn BOL of hoger gelegen gebieden. En als het spannend wordt door voorspellingen van extreme regen, wind, vloed dan ga ik al een paar dagen logeren, totdat het voorbij is.

Ik heb voor het eerst een volledige uitzending gezien van het programma waar [MENTION=2777]DickBerts[/MENTION] ook een rol krijgt (24 januari) en daarvoor alleen maar stukjes. Ook hieruit blijkt dat de overheid onbetrouwbaar is. Er liep een expert\klokkenluider al 20 jaar te roepen dat het mis zou gaan in Zeeland en niemand heeft hier iets mee gedaan. Deze man noemde zelfs de plekken in detail waar het mis zou gaan en we hebben geluk gehad dat er geen 3 miljoen mensen de dood zijn ingejaagd in 1953. Ze kunnen mij dus vertellen dat alles zo safe is, maar dat was die kerncentrale in Japan ook.

Een plan klaar hebben en wegwezen dus.
    Laatst gewijzigd door FincaInSpanje; 12-01-14 om 00:06.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ik woon 2 meter onder NAP.
    Mijn woonkamer ligt 3 meter boven NAP,en de zolder op 6m+.
    Ik wil dus blijven zitten.
    Mijn voorraad ligt nog in de kelder ,dus dat gaat snel veranderen.

Ik heb foto,s gezien van de watersnood bij ons in de straat.
    Het water stond toen 80cm hoog in de straat.
    Dus dat valt wel mee.

Alleen bij een poolshift maak ik mij zorgen.
    Want volgens de geleerden kan het water dan 30m stijgen.

Vergelijkbare onderwerpen

1. USA gaat ten onder....zwart vs wit (?)
    Door Keyser Suze in forum USA
    Reacties: 23
    Laatste Bericht: 23-07-13, 07:46
  2. ijsvissers onder ons?
    Door der_obergefreiter in forum Skills
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 08-02-13, 21:39
  3. Nederland slecht voorbereid op watersnood
    Door JohnVonSchutz in forum Binnenland
    Reacties: 100
    Laatste Bericht: 05-02-13, 11:47
  4. Meer informatie bij dreigende watersnood