Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ik woon onder NAP, moet ik weg bij een watersnood?


scadi

Aanbevolen berichten

Ik woon onder NAP, moet ik weg bij een watersnood?

 

Menig prepper heeft een BOB om in zijn/haar BOV naar de BOL te gaan. Ik woon in de Rampstad op -1.50 NAP en heb een fraaie BOV en BOL in één: een buscampertje. Ik roep al tijden dat ik bij de EDO (Ergst Denkbare Overstroming) mijn BOV/BOL laat staan en de ultieme human powered BOV, de fiets pak of mij terug trek op de tweede etage met mijn waterfilter,voorraden en alternatieve verwarmingsbronnen en kooktoestellen. Waarom fietsen of die fraaie BOV/BOL niet gebruiken?

In de Rampstad binnen dijkring 14 wonen ca. 4,5 miljoen mensen. Zie het al voor je: allemaal met maximaal twee komma zoveel personen in één auto richting Utrechtse heuvelrug? De A12 heeft drie rijstroken en een spitsstrook. Daar kunnen in theorie 4 x 1900 auto’s met elk twee komma zoveel personen per uur over. (dat is 16.000 en nog wat personen per uur). Van de 4.5 miljoen Randstedelingen zullen ca 1.3 miljoen gebruik maken van het stuk A12 waar ik gebruik van moet maken (vergeet de binnen wegen want die staan vast door lokaal verkeer). 1.3 miljoen gedeeld door die 16.000 en nog wat is meer dan drie dagen!……… Verzuipen in je auto in de file op de A12 is niet mijn idee van veilig evacueren.

Uit recente publicaties blijkt dat de overheid er ook zo over gaat denken. Sterker nog: het begrip verticaal evacueren is ontdekt. Dus hop naar slaapkamer of zolder en daar de tijd uitzingen. Onze stenen en betonnen huizen kunnen een overstroming wel hebben.

Je moet natuurlijk wel weten hoe hoog het water in je huis zal komen.

Daarvoor moet je eerst weten hoe hoog je woning ligt ten opzichte van het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een NAP van 0 meter is ongeveer gelijk aan het gemiddelde zeeniveau.

Raadpleeg daarvoor de postcodetool op:

 

http://www.ahn.nl/postcodetool of : http://www.zeeniveau.nl/tool/hoogtetool.php

 

(beide tools gebruiken dezelfde basiskaart)

Let op: Lees op de disclaimer!!! En bouw een marge in!

 

Uiteraard is bovenstaande niet op iedereen van toepassing. En geldt ook alleen bij falen van onze kust verdediging. Dan is er sprake van een EDO. Onderzoek je eigen situatie en trek je plan! Wat doe JIJ?

 

 

Wil je meer weten? Google Verticaal evacueren en volg “Nederland in 7 overstromingen”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik woon onder NAP, moet ik weg bij een watersnood?

 

......................

 

In de Rampstad binnen dijkring 14 wonen ca. 4,5 miljoen mensen. Zie het al voor je: allemaal met maximaal twee komma zoveel personen in één auto richting Utrechtse heuvelrug? De A12 heeft drie rijstroken en een spitsstrook. Daar kunnen in theorie 4 x 1900 auto’s met elk twee komma zoveel personen per uur over. (dat is 16.000 en nog wat personen per uur). Van de 4.5 miljoen Randstedelingen zullen ca 1.3 miljoen gebruik maken van het stuk A12 waar ik gebruik van moet maken (vergeet de binnen wegen want die staan vast door lokaal verkeer). 1.3 miljoen gedeeld door die 16.000 en nog wat is meer dan drie dagen!……… .

 

Heel veel zoden aan de (doorgebroken) dijk zet het niet, maar de berekening kan met een factor twee aangepast worden. De 4 rijstroken richting de vollopende badkuip hebben op zo'n moment geen functie dus die kunnen ook gebruikt worden voor vluchters.

 

Ik heb dat recept een keer in Belgie meegemaakt ten tijde van de eclips in 1999. Na afloop van het spektakel verwachtte ik een enorme verkeerschaos richting het noorden maar onze zuiderburen hadden dat perfect georganiseerd door alle beschikbare asfalt richting het noorden in te zetten, geen centje pijn gehad daar. Als het op snel lozen van nederlandstaligen aankomt zijn ze wel aardig vindingrijk daar in Wallonie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Dat kun je dubbel uitleggen. Wat is je mening?

 

Ik ben van mening dat geen enkel zinnig mens blijft zitten als er een langdurige stroomonderbreking is, als de dijken het dreigen te begeven of als het anders volledig fout gaat. Als je dan toch blijft zitten dan is dat vast geen groot verlies voor de mensheid. Het minste wat je doet is proberen weg te komen. Zo is het hier ook - in andere omstandigheden - voorzien. Als het onleefbaar blijkt te worden gaan we er vandoor. En snel ook. Daarvoor zijn de middelen beschikbaar.We hebben een paar scenario's voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Het scenario dat ik schets is hier heel reëel. De kans om te overleven bij een directe vlucht is minder groot dan eerst (goed voorbereid) te blijven zitten. Daarna heb ik de mogelijkheid om als de situatie aanhoud veilig te vertrekken met een grotere kans om veilig droge grond te bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat geen enkel zinnig mens blijft zitten als er een langdurige stroomonderbreking is, als de dijken het dreigen te begeven of als het anders volledig fout gaat. Als je dan toch blijft zitten dan is dat vast geen groot verlies voor de mensheid. Het minste wat je doet is proberen weg te komen. Zo is het hier ook - in andere omstandigheden - voorzien. Als het onleefbaar blijkt te worden gaan we er vandoor. En snel ook. Daarvoor zijn de middelen beschikbaar.We hebben een paar scenario's voorzien.

 

Bij deze dus, een onzinnig mens hier! ;)

 

Ik woon in een iniemini dorp zonder supermarkt (zelfs de kerk is gesloten, kun je nagaan!), 26 meter boven NAP, goed geïsoleerd huis en prachtige voorraad! Ik zou mezelf als onzinnig bestempelen wanneer ik bij een paar maanden zonder stroom (of eeuwig stroomloos, voor mijn part) mijn boeltje zou pakken en zou vertrekken!

 

Anyways, terug on topic! :D Het water zou wel héél erg moeten stijgen voor het ons zou bereiken. En in dat geval staat hier alles ten alle tijden klaar om te evacueren, horizontaal :p Ik woon niet in de rampstad, en zou er ook voor geen goud gaan wonen, dus dat scheelt misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruilen met behoud van baan? :o

 

Van baan of van salaris?:p

 

In NL woon ik ongeveer op het laagste punt van NL dus als we onder water komen, dan staat mijn huis met de eerste 2 etages onder water. Ik zou dus wegwezen naar mijn BOL of hoger gelegen gebieden. En als het spannend wordt door voorspellingen van extreme regen, wind, vloed dan ga ik al een paar dagen logeren, totdat het voorbij is.

 

Ik heb voor het eerst een volledige uitzending gezien van het programma waar @DickBerts ook een rol krijgt (24 januari) en daarvoor alleen maar stukjes. Ook hieruit blijkt dat de overheid onbetrouwbaar is. Er liep een expert\klokkenluider al 20 jaar te roepen dat het mis zou gaan in Zeeland en niemand heeft hier iets mee gedaan. Deze man noemde zelfs de plekken in detail waar het mis zou gaan en we hebben geluk gehad dat er geen 3 miljoen mensen de dood zijn ingejaagd in 1953. Ze kunnen mij dus vertellen dat alles zo safe is, maar dat was die kerncentrale in Japan ook.:(

 

Een plan klaar hebben en wegwezen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon 2 meter onder NAP.

Mijn woonkamer ligt 3 meter boven NAP,en de zolder op 6m+.

Ik wil dus blijven zitten.

Mijn voorraad ligt nog in de kelder ,dus dat gaat snel veranderen.

 

Ik heb foto,s gezien van de watersnood bij ons in de straat.

Het water stond toen 80cm hoog in de straat.

Dus dat valt wel mee.

 

Alleen bij een poolshift maak ik mij zorgen.

Want volgens de geleerden kan het water dan 30m stijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een goede vraag van de TS @scadi. Hij (of zij) zit met een dilemma. Hij (voor het gemak) denkt het een tijdje te kunnen uitzingen tijdens een overstroming in de Rampstad. Alles beter dan in de file staan op de snelweg en daar verzuipen. Dat is zijn dilemma. en ik denk toch dat daar serieuzer over moet worden nagedacht.

 

Als je dicht bij een zeedijkdoorbraak woont, spoel je weg door een vloedgolf die over het land stroomt. Daar blijven weinig huizen staan.

Woon je verder weg van de zee dan heb je andere problemen. Aan je waterfilter heb e niets, want het water is zout, en zit vol chemische stoffen en rioolvloeistof. Bovendien drijven er allerlei lijken in rond, van mensen, koeien, ratten etcetera.

 

Wanneer ga je weg?

 

Zit je veiliger op een huis met zolder en voorraden, dan in de file naar Weesp?

 

Dat is de vraag!

 

:cool:

 

PS natuurlijk zit je beter in Limburg of Drenthe, maar dat is niet de vraag. Maar stel je voor dat je in Rotterdam of elders in hoogbouw woont, ben je dan veilig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een goede vraag van de TS @scadi. Hij (of zij) zit met een dilemma. Hij (voor het gemak) denkt het een tijdje te kunnen uitzingen tijdens een overstroming in de Rampstad. Alles beter dan in de file staan op de snelweg en daar verzuipen. Dat is zijn dilemma. en ik denk toch dat daar serieuzer over moet worden nagedacht.

 

Als je dicht bij een zeedijkdoorbraak woont, spoel je weg door een vloedgolf die over het land stroomt. Daar blijven weinig huizen staan.

Woon je verder weg van de zee dan heb je andere problemen. Aan je waterfilter heb e niets, want het water is zout, en zit vol chemische stoffen en rioolvloeistof. Bovendien drijven er allerlei lijken in rond, van mensen, koeien, ratten etcetera.

 

Wanneer ga je weg?

 

Zit je veiliger op een huis met zolder en voorraden, dan in de file naar Weesp?

 

Dat is de vraag!

 

:cool:

 

PS natuurlijk zit je beter in Limburg of Drenthe, maar dat is niet de vraag. Maar stel je voor dat je in Rotterdam of elders in hoogbouw woont, ben je dan veilig?

 

Alles hangt natuurlijk af van de ernst van de situatie. Praten we over een "simpele" overstroming? waar de SHTF maar een paar dagen of weken zal duren en hulpverlening snel op gang zal komen?

Of praten we over een maatschappijontwrichtende overstroming?

 

 

 

Een maatschappijontwrichtende overstroming zal waarschijnlijk gepaard moeten gaan met vloedgolfnivo's van meer dan 20-25m boven NAP, en dan heb je misschien alleen in stevige torenflats nog droge voeten, dus dan is iedereen die tot het laatste moment is blijven zitten de sjaak!

Dan praat je over meer dan 15 miljoen hollanders, nederlanders,vlamingen en noordduitser die daar waarschijnlijk bij om zullen komen.

 

De Mini SHTF kun je met een beetje voorbereiding prima uitzitten op zolder. Zorg wel voor een warmtebron, licht en voldoende voedsel en eten voor ten minste 2 weken. Houd er ook rekening mee dat iets wat in het normale leven een "klein" ongemak is( een ontsteking of een beenbreuk) ineens levensbedreigend kan zijn.

Kortom voorkomen is beter dan genezen!

In beide gevallen zou ik hoe dan ook wel mijn BOBBOVBOL(@scandi heeft blijkbaar een BOV en BOL ineen) ergens neerzetten waar hij veilig en toch bereikbaar is.Dat is dus ten minste op 25-30m boven NAP http://www.geo-informatie.nl/geodesk/hgt-300dpi.pdf

 

[ATTACH=CONFIG]7543[/ATTACH]

Een derde scenario is de langzame zeespiegelstijging met meerdere meters. Er komt dan een dag dat de kuststroken opgegeven moeten worden In de meest negatieve scenarios kan dat al in de komende 30-40 jaar gebeuren. Vervelend dus als je dan net je huisje in aalsmeer of haarlem hebt afbetaald. De regering zal ons zo lang mogelijk voorliegen, want europa kan zo een massale volksverhuizing helemaal niet aan. Men zal dan pas na een dijkdoorbraak besluiten het gebied op te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles hangt natuurlijk af van de ernst van de situatie. Praten we over een "simpele" overstroming? waar de SHTF maar een paar dagen of weken zal duren en hulpverlening snel op gang zal komen?

Of praten we over een maatschappijontwrichtende overstroming?

 

 

 

Een maatschappijontwrichtende overstroming zal waarschijnlijk gepaard moeten gaan met vloedgolfnivo's van meer dan 20-25m boven NAP, en dan heb je misschien alleen in stevige torenflats nog droge voeten, dus dan is iedereen die tot het laatste moment is blijven zitten de sjaak!

Dan praat je over meer dan 15 miljoen hollanders, nederlanders,vlamingen en noordduitser die daar waarschijnlijk bij om zullen komen.

 

De Mini SHTF kun je met een beetje voorbereiding prima uitzitten op zolder. Zorg wel voor een warmtebron, licht en voldoende voedsel en eten voor ten minste 2 weken. Houd er ook rekening mee dat iets wat in het normale leven een "klein" ongemak is( een ontsteking of een beenbreuk) ineens levensbedreigend kan zijn.

Kortom voorkomen is beter dan genezen!

In beide gevallen zou ik hoe dan ook wel mijn BOBBOVBOL(@scandi heeft blijkbaar een BOV en BOL ineen) ergens neerzetten waar hij veilig en toch bereikbaar is.Dat is dus ten minste op 25-30m boven NAP http://www.geo-informatie.nl/geodesk/hgt-300dpi.pdf

 

[ATTACH=CONFIG]7543[/ATTACH]

Een derde scenario is de langzame zeespiegelstijging met meerdere meters. Er komt dan een dag dat de kuststroken opgegeven moeten worden In de meest negatieve scenarios kan dat al in de komende 30-40 jaar gebeuren. Vervelend dus als je dan net je huisje in aalsmeer of haarlem hebt afbetaald. De regering zal ons zo lang mogelijk voorliegen, want europa kan zo een massale volksverhuizing helemaal niet aan. Men zal dan pas na een dijkdoorbraak besluiten het gebied op te geven.

 

Als ik naar deze en andere kaarten kijk. Is het dan niet verstandiger om richting de duinen te gaan bij overstromingen. Lijkt me een stuk rustiger en zelfs haalbaar met de fiets. Vandaar uit verder richting veiligere oorden in de stilte na de storm. Ik ga er hier even vanuit dat het onverwachts gebeurt. Dus ja 3 dagen eerder een hotelletje boeken in Limburg is verstandiger. Ik woon ook een paar meter onder NAP en indien de wegen vollopen lijkt dit een goede optie. Je kan ook op de postcode kaart kijken of er in jou buurt een natuurlijke verhoging is dat kan je eventueel als meeting point afspreken met je groep.

 

WR

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste reacties zijn op dit forum zijn: de overheid is onbetrouwbaar dus ik vlucht. Mijn betoog is: onze veiligheid is niet zo groot als de overheid ons wil doen geloven. Ik geloof dus ook dat er een kans(je) is dat ik die Ergst Denkbare Overstroming (EDO) mee maak.

Waar het om gaat is dat het evacueren van de hele Rampstad bij een EDO een illusie is. Natuurlijk vlucht je als het kan. Ik stel dat de vlucht voor velen in de Rampstad de dood kan betekenen. Als dat van toepassing is en je hebt de mogelijkheid om je terug te trekken op een veilige hogere verdieping dan kun je daar de tijd uitzingen. Hulp komt altijd, alleen het kan wel even duren. Je voorraden en middelen moeten daar natuurlijk wel geschikt voor zijn. En het wordt geen pretje, dat is duidelijk.

In het rampscenario “EDO en alles op zwart” is het gedaan met Nederland zoals wij het kennen en blijft het water staan en hebben we een tweede Atlantis.

Dan heb ik nog een robuuste wildwater kano met 400 kg laadvermogen (en de ervaring om daar mee om te gaan) om tijdens rustig weer mijn biezen te pakken. Deze ligt klaar en kan ik zo door het zolderraam naar buiten schuiven. Ik heb het dan wel overleeft! Kortom: weeg af en regel zaken zoals jouw situatie vraagt.

De kans op een alles verwoestende vloedgolf is zeer klein. De kans op overleven ook.

En laten we wel wezen preppen is een hobby (of afwijking zo je wilt) van realisten die hopelijk nooit in de praktijk toegepast hoeft te worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de hoogtekaarten is het handig om te weten hoe hoog het water zou kunnen komen in een bepaald scenario.

Wie kan daar inf over posten?

 

Hoe hoog kwam het water in 1953?

Hoe hoog staat het water als bepaalde duinen / dijken er opeens niet zijn?

En dan bij een storm? Of bij veel smeltwater in de Rijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het water kwam niet te hoog in 1953. De dijken waren te laag en slecht. Het gevolg is hetzelfde hoor.

Daar werd al lang voor gewaarschuwd, door Johan van Veen, onder het pseudoniem Cassandra schreef hij al jaren waarschuwingen.

(Mythologie:Cassandra, voorspeller van de ondergang die door niemand geloofd wordt)

Uiteindelijk werd er een beetje geluisterd en mocht hij plannen maken voor verbetering. Het rapport en de plannen voor de verbeteringen kwam een paar dagen voor de ramp uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je onder Nap zit en je blijft zitten als de dijken doorbreken, dan garandeer ik je nu al dat het IQ in Nederland met zekerheid stijgt.

 

Hahaha, dat is een goeie, maar je hebt de Nederlander te hoog zitten. @scadi heeft wel een punt.

 

Stel je woont in de Randstad. Het is januari en er staat een flinke storm, NW 9 ofzoiets. Als je dan op de radio hoort dat bij het volgende tij, over een uur of 2, de toestand alarmerend wordt langs de kust en je besluit te vertrekken, dan sta je waarschijnlijk in de rij op de A2 of andere uitvalswegen.

 

Als je op zeker wilt spelen, moet je al vertrekken op het moment dat de storm de kust bereikt, en dat is natuurlijk geen doen. Je kunt niet 2 of 3 keer per jaar een kleine exodus organiseren.

 

In het geval dat er nog 2 uur te gaan zijn tot een mogelijke ramp, kun je dus beter thuis blijven, als je zeker weet dat je op de bovenste verdieping droge voeten houdt. In die tijd kun je nog het een en ander voor bereiden. Als prepper zul je niet zoveel moeite hebben een paar dagen of zelfs een week op hulp te wachten.

 

Het ligt er ook wel aan waar je zit en je moet inschatten hoe hoog het water komt. Langs de NL kust verschillen de getijden nogal. Heb je bij IJmuiden een gemiddeld Hoogwater springtij van 1,30 m, bij Vlissingen is het gemiddelde HW springtij al gauw 2,60 m. Bij stormvloed zou ik uitgaan van de dubbele waarden. Dus breken de duinen door bij IJmuiden, dan zou het water 2,60 m boven NAP kunnen komen. Zit je zelf 1,40 m onder NAP, dan moet je dus op 4 m hoogte zien te komen. Zit je in Vlissingen op -0,80 m NAP en je gaat uit van dubbele waarde HW-spring, dan moet je al op 6 m hoogte veiligheid zoeken.

 

Het blijft natuurlijk natte vingerwerk, maar dat is nog altijd beter dan vast staan op een snelweg en in je spiegel het water te zien komen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vloedgolven van 25 meter?? Ok, extreem onwaarschijnlijk, maar het kan. Maar op die manier gaat preppen echt in een gekte ontaarden. Zelfs als we een koepel van 50 meter dik gewapend beton over ons huis heen bouwen, zullen er nog meteorieten zijn, die daar doorheen kunnen slaan......

 

Verticaal of horizontaal evacueren kun je het beste allebei voorbereiden. In veel gevallen zul je pas op het allerlaatste moment -afhankelijk van de omstandigheden- kunnen beslissen wat het beste is. Zelf ben ik niet erg optimistisch over het in een orkaan de weg op gaan, samen met miljoenen andere Nederlanders. Maar wie weet lukt het toch, geen hond die het weet.

 

Tenslotte wil ik -zeker gezien sommige teksten hierboven- nog een keer herhalen, dat drinkwater de belangrijkste overlevingsfactor gaat worden, als je op zolder midden in een zoutwaterplas zit. Met je zoetwater filter kun je dan weinig. Behalve dan, dat je een voorraad drinkwater die je op zolder hebt opgeslagen met je normale waterfilter wel weer 'vers' kunt krijgen. Volgens het waterleidingbedrijf PWN is de kans groot, dat het waterleidingnet het nog wel even blijft doen na een dijkdoorbraak. Daar kun je niet op rekenen. Als het spannend wordt, sla dan zoveel mogelijk water op zolder op. Maar als de dijken door zijn gegaan, dan heb je waarschijnlijk nog even de kans om tot het uiterste te gaan met het opslaan van drinkwater. En dat is nodig ook, want het zou wel eens heel lang kunnen duren voordat je gered wordt op je zolder. Zeker gezien alle bezuinigingen op de krijgsmacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar deze en andere kaarten kijk. Is het dan niet verstandiger om richting de duinen te gaan bij overstromingen. Lijkt me een stuk rustiger en zelfs haalbaar met de fiets. Vandaar uit verder richting veiligere oorden in de stilte na de storm.

 

WR

 

De duinen of de Utrechtse heuvelrug in afstand voor mij om het even. Alleen de duinen gaan eilanden vormen die snel afkalven. Dus voor mij, als het fietsen wordt de Utrechtse heuvelrug. Als dit scenario plaats vindt is dat vrijwel zeker bij een stevige zw-nw storm, heb ik lekker de wind in de rug.:rolleyes:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat we even verder moeten kijken dan onze neus lang is:

 

in het geval van een overstroming zou nooit heel Nederland in 1 keer overstromen denk ik. ik denk dus ook niet dat het hele land in 1 keer ontwricht zal zijn en de overheid in meer of mindere mate de situatie nog onder controle wil houden (of in ieder geval de indruk wil wekken dat de zaak onder controle is). met het oog hierop zal ik in het geval van de topicstarter altijd kiezen voor een bug out, waarom?

 

- de overheid (of in het ergste geval internationale overheden) zal middelen/maatregelen treffen en voor evacuatie op een andere locatie zorgen (waarom zelf surviven als er maatregelen getroffen worden?).

-indien het gebied geëvacueerd wordt, zul je gedwongen worden je huis (met voorraad) te verlaten - doei voorraad en dag preps

-in geval van een overstroming wil je simpelweg niet in het overstroomde gebied blijven zitten, denk aan risico's op ziekten

-blijven zitten en leven op je voorraden levert op langer termijn sowieso niets op, voorraden raken op en tot constructieve oplossingen zou er toch niet gekomen worden.

 

ik zou dus zeggen:

 

gooi je fiets in of op je BOV samen met een BOB, kijk hoever je komt met je camper, mocht het echt vast komen te staan dan kun alsnog gaan fietsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

- de overheid (of in het ergste geval internationale overheden) zal middelen/maatregelen treffen en voor evacuatie op een andere locatie zorgen (waarom zelf surviven als er maatregelen getroffen worden?).

 

Suces daarmee. Hoe lang denk je dat dat gaat duren als half nederland onder water staat?

Je bent niet de enige, de overheid is NIET voorbereid, en wat hebben de buurlanden te doen in zo'n geval? Eerst zichzelf helpen.

 

-indien het gebied geëvacueerd wordt, zul je gedwongen worden je huis (met voorraad) te verlaten - doei voorraad en dag preps

Dat ligt aan het scenario.

Als het goedkoper is de dijken te dichten en droog te maken heeft dat de voorkeur boven 10.000-en mensen verplaatsen.

 

-in geval van een overstroming wil je simpelweg niet in het overstroomde gebied blijven zitten, denk aan risico's op ziekten

Binnen met preps valt dat wel mee voo een paar weken/maanden.

 

-blijven zitten en leven op je voorraden levert op langer termijn sowieso niets op, voorraden raken op en tot constructieve oplossingen zou er toch niet gekomen worden.

Het overbrugt de tijd tot wat jij sneller verwacht.

 

En geprept hebben geeft je keuze: blijven of weggaan.

Niet preppen leidt tot minder keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal met @jobs eens.

 

Als ik -1,5m NAP zou wonen had ik mijn voorraden op de bovenverdiepingen.

In geval van een EDO (mooie afko trouwens) komt het water sneller het land binnen dan dat iedereen kan evacueren. Ik zit dan liever thuis op de eerste of 2e verdieping dan ergens in de middle of nowhere in mijn auto met het water tot mijn nek.

 

Als je een EDO 3 dagen van te voren kan voorspellen kan je rustig naar hoger gelegen gebieden vertrekken. Maar hoeveel preppers zijn er tijdens de sinterklaasstorm vertrokken? We wachten toch meestal af of het echt gebeurd of niet. Op dat moment ben je al heel laat om te vertrekken en mag je hopen dat je goed geprept hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Davena Ik heb kennissen geholpen bij hun evacuatie uit de Bommelerwaard. Ik herinner me de chaos met alles wat je maar achter een auto kon hangen. Zwaar overladen kadetjes met bankstellen op het dak. Diagonaal in de straat geparkeerde auto's met aanhangers. Alles wat reed was op de weg. We hebben drie uur in de file gestaan voor we er in konden met onze gehuurde vrachtauto. Toen heb ik me al afgevraagd of fietsen geen betere optie was. (Ik prep sinds de winter '78-'79, het woord preppen is van veel latere datum, toen was dat nog gewoon gezond verstand ;)) Gezien de diepte van de polder was daar blijven geen optie. Bovendien werd er verplicht ontruimt en was de sterke arm aanwezig om plundering te voorkomen.

De Bommelerwaard is geen Rampstad (meer dan een tienvoud aan inwoners) en het ging daar om extreem hoge waterstand van de rivieren die van te voren voorspeld kon worden. En er was ruim de tijd en er werd in fasen ontruimt. Gelukkig ging het goed!

Lees de stukken en interviews met Bas Koolen over verticaal evacueren (Google) en je snapt in combinatie met bovenstaande waarom ik blijven in mijn situatie als een serieuze optie zie.

Het andere draadje behandeld mi een ander probleem. Dank voor je tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...