Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het financiële systeem en de crisis uitgelegd door Universiteit Groningen (video)


Holbewoner

Aanbevolen berichten

Kwam ik zojuist tegen op een andere website, een reeks video's van de Universiteit Groningen waarin de werking van ons financiele systeem en de crisis worden uitgelegd. Je moet er wel even een uurtje voor gaan zitten, maar hey, dan kijken we gewoon een keer geen GTST,Geer & Goor, of een ander kansloos programma op de staatspropagandakanalen, maar dan gaan we eens even iets nuttigs kijken met het gezinnetje.

 

 

Aflevering 2, 3 en 4 rechts naast de video te vinden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 maand later...

Pfoe, wel één hele reactie? Ach ja, het ouwehoeren over een zakmes, tarp, valstrikken en andere Rambo zooi is uiteraard vele malen belangrijker dan daadwerkelijk je ogen open zetten en preppen voor reële bedreigingen. Nu snap ik waarom ik hier eigenlijk nooit meer kom. Wemelt hier van de schaapjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem nog niet gelezen, maar wel een paar comments bekeken... Niet al te positief.

 

I especially enjoyed the last part of the video where he said that without debt there would be no innovation and production. My goodness what a load of bulltalk. I guess that the crises in Greece is not a crises at all, University of Groningen will teach us that the Greek debt to Goldman Sachs is actually a great benefit for the Greek people.

 

I understand that this guy has no knowledge about history of money and economics, probably he has no clue about how the founding fathers of US as Thomas Jefferson and Andrew Jackson were fighting the English debt-banking class. 

 

Nog een reactie van iemand anders:

 

So mister professor, the average Dutch house holding have EU largest debt and following your talk on the "great invention, debt" Dutch nation inhabits very lucky people?

 

Let me say it straight Mr. economics professor, you got it all wrong! Debt has never and will never serve the interest of the human kind. The only class that can earn money from debt is the banking class. Besides this, you forgot to mention all about the compound interest. The car loan for your Masaratti will cost you at least 6-7% annual rate. Furthermore, where does the money to pay the interest come from ? Answer: NOWHERE. You can either take another loan to cover this hole or cheat, or steel or take advantage of other people. This is what is called plutocracy, the rule of the rich, the rule of the banking class.

 

I am very disappointed at your "teachings" and your university has nothing to learn me. However, this was expected from a main stream university situated in a country with largest private debt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe, wel één hele reactie? Ach ja, het ouwehoeren over een zakmes, tarp, valstrikken en andere Rambo zooi is uiteraard vele malen belangrijker dan daadwerkelijk je ogen open zetten en preppen voor reële bedreigingen. Nu snap ik waarom ik hier eigenlijk nooit meer kom. Wemelt hier van de schaapjes.

 

Je hebt er duidelijk geen hol van gesnapt. Je leest wat je wil lezen en je haalt van de site wat je nuttig vindt. Hoe je de keuze maakt, dat staat je vrij. En als puntje bij paaltje komt worden ook wolven geschoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er duidelijk geen hol van gesnapt. Je leest wat je wil lezen en je haalt van de site wat je nuttig vindt. Hoe je de keuze maakt, dat staat je vrij. En als puntje bij paaltje komt worden ook wolven geschoren.

 

Lewieke is weer aan de beterende hand.:p Tros Radar heeft ook in twee uitzendingen in Jip en Janneke taal uitgelegd hoe de banken in de problemen zijn gekomen. Via Uitzending gemist terug te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe, wel één hele reactie? Ach ja, het ouwehoeren over een zakmes, tarp, valstrikken en andere Rambo zooi is uiteraard vele malen belangrijker dan daadwerkelijk je ogen open zetten en preppen voor reële bedreigingen. Nu snap ik waarom ik hier eigenlijk nooit meer kom. Wemelt hier van de schaapjes.

 

Beetje rare opmerking! Mogelijk ben ik op dit moment ng deel 3 en 4 aan het kijken.:) dus even wat meer geduld opbrengen.

 

Dat geld uit het niks gemaakt word snap ik ondertussen. en ik baal dat mijn brood zo duur is omdat de bakker meende een nieuwe broodmachine te kopen met geleend geld en mij de rente van de investering laat betalen. Laat hem die machine van zijn eigen centen kopen of anders zijn winkel sluiten. Nu zit ik met duur brood!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, alle vier gezien, wat wil je weten? Leningen zouden goed zijn voor groei. Maar geven hoe dan ook op enig moment een crisis.

 

Als de bakker nou is niet investeerd in een broodbak machine, maar gewoon zijn oude oven gebruikt tot hij genoeg gespaart heeft om de broodbakmachine kontant te betalen dan kann mijn brood goedkoop blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DE fundamentele vraag die we ons moeten stellen is : Moet alles groter, beter, mooier, duurder ? Of kan het met minder, zuiniger, bescheidener ? En bovenal waar wordt je het gelukkigst van ? Elke dag stressen om die hypotheek en autolening af te betalen ? Of quality time met je gezin ?

 

Dat verschilt per persoon. De één vindt geld belangrijker. De ander vindt weer iets anders belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verschilt per persoon. De één vindt geld belangrijker. De ander vindt weer iets anders belangrijker.

 

En op het eind gaan we allemaal dood. Geld is totaal niet belangrijk. Had je mij vandaag gevraagd om te mogen kiezen tussen 1000€ en eens naar toilet te kunnen gaan, dan had ik zonder aarzelen dat laatste gekozen.

 

Wat een stijve hark trouwens in dat filmpje. Krijgt die nog betaald van de universiteit ook ? En gelooft ie zijn eigen onzin ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

(pssst, als je zelf bakt is je brood goedkoper)

 

:rolleyes: i know! De bakker is dus een voorbeeld. Ik baal al tijden dat ik een koop huis heb en rente betaal, maar van mijn overige zuur verdiende geld gaat een groot deel naar leningen die leverancier, bedrijven genomen hebben om te groeien, investeren. Daar word alles duurder van. Ik snap dat investeringen op zijn tijd nodig zijn, maar groeien voor het groeien? Ik heb er zo geen oplossing voor, behalve inderdaad zelf brood bakken, maar ook het graan zelf verbouwen enz. En dat gaat even niet lukken op dit moment.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, graan is beetje gedoe, dan maar meel bij de molen halen en zo de lokale economie stimuleren ipv die grote bedrijven.

Moestuintje maken en je eigen eten verbouwen. Zonnepaneel op je dak en zo min mogelijk energie van de energiebedrijven afnemen...

Eigenlijk bij alles je afvragen, wil ik dit, doe ik mee in die ratrace of is er een alternatief.

Begin maar gewoon met broodbakken, van echt meel, zonder broodverbeteraar met mensenhaar...en laat die bakkers hun eigen leningen maar oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En op het eind gaan we allemaal dood. Geld is totaal niet belangrijk. Had je mij vandaag gevraagd om te mogen kiezen tussen 1000€ en eens naar toilet te kunnen gaan, dan had ik zonder aarzelen dat laatste gekozen.

 

Wat een stijve hark trouwens in dat filmpje. Krijgt die nog betaald van de universiteit ook ? En gelooft ie zijn eigen onzin ?

 

Jij hecht blijkbaar minder waarde aan geld dan andere mensen. Dat is jouw keuze, en die wordt gerespecteerd. Ik respecteer ook mensen die wel meer waarde hechten aan geld dan jij, want dat moeten die mensen helemaal zelf weten, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hecht blijkbaar minder waarde aan geld dan andere mensen. Dat is jouw keuze, en die wordt gerespecteerd. Ik respecteer ook mensen die wel meer waarde hechten aan geld dan jij, want dat moeten die mensen helemaal zelf weten, toch?

 

Uit ervaring weet ik dat alleen mensen die helemaal geen geld hebben er overdreven veel belang aan hechten. Eenmaal je gesetteld bent, je basisbehoeften zijn ingevuld, je gezin het goed heeft, dan worden dingen zoals gezondheid, geluk, toekomstperspectief, ... belangrijker dan geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring weet ik dat alleen mensen die helemaal geen geld hebben er overdreven veel belang aan hechten. Eenmaal je gesetteld bent, je basisbehoeften zijn ingevuld, je gezin het goed heeft, dan worden dingen zoals gezondheid, geluk, toekomstperspectief, ... belangrijker dan geld.

 

Als dat voor iedereen zou gelden zouden er geen rijke mensen zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, graan is beetje gedoe, dan maar meel bij de molen halen en zo de lokale economie stimuleren ipv die grote bedrijven.

Moestuintje maken en je eigen eten verbouwen. Zonnepaneel op je dak en zo min mogelijk energie van de energiebedrijven afnemen...

Eigenlijk bij alles je afvragen, wil ik dit, doe ik mee in die ratrace of is er een alternatief.

Begin maar gewoon met broodbakken, van echt meel, zonder broodverbeteraar met mensenhaar...en laat die bakkers hun eigen leningen maar oplossen.

 

Meel bij de molen is inderdaad niet veel duurder. En zonnepanelen heb ik ook! Maar mijn verhaal gaat natuurlijk verder dan die bakker. Bij alles moet je nadenken, wat betaal ik voor een product en wat voor keten hangt daar achter. Systemen zouden weer terug naar lokaal moeten, daar heb je @Stuudje gelijk in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...