Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezocht recepten zonder vlees


Lindaja

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wij eten zelden vlees, ook nooit vleesvervangers... Ik rooster vaak walnoten of sesamzaad en schep dat onder t eten door. Recepten doe ik nooit aan, haha! Ik wok lekker groenten van t seizoen, noodles of rijst er bij, om t wat aan te maken balsamico azijn en honing erbij, beetje kruiden en knoflook niet te vergeten! ;)

Ook ei of peulvruchten zijn goede ingrediënten om toe te voegen als je kookt zonder vlees!

Ik ruik en proef, en voeg dan toe wat er bij past... Likje mosterd, honing, azijn, ketjap, tomatenpuree, melk/room of wat er in je kast staat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmorgen pompoensoep gemaakt, beetje naar een recept en de rest verzonnen, doel was vooral verwerken van restjes groenten die wel op mogen.

 

Eerst gewoon de basis die ik voor elke groentensoep maak, gesneden uitje, knoflookje, en bakken in boter...

Dan voor deze soep twee volle theelepels curry massala erbij...

Wat gesneden winterwortel erbij...

Wat gesneden prei erbij...

De pompoen in stukjes gesneden erbij...

Water erbij tot de groenten goed onderstaan...

Kopje rode linzen erbij (had wel twee kopjes mogen zijn, hadden ook kikkererwten kunnen zijn, of half linzen en half kikkererwten)...

Eventueel water nog wat aanvullen...

Twee pepertjes erbij en drie groentebouillontabletten en twee laurierblaadjes, als er munt in de tuin staat een tak munt erbij maar nu wat gedroogde blaadjes...

Even laten doorkoken en dan in de hooikist...savonds even opkoken, proeven of er nog bouillonblokje bij moet of zout of peper, en eten met geroosterd brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag prei taart gemaakt .

4 uien

4 wit van prei (licht groen mag ook)

Half bosje peterselie

3 eieren

3 dl room

125 gr gemalen kaas

Peper zout nootmuskaat .

Een vel bladerdeeg

Olijfolie .

Snij de uien en de pei fijn . Susteren in olijfolie (uitzweten zonder kleuren )

Leg het vel bladerdeeg in een ingevette taart vorm . Eventueel gaatjes in prikken met een vork .

Maak een liaison van de eieren dooiers en de room . En eventueel een deel van de kaas . Breng op smaak met peso en muskaatnoot .

Voeg bij de aangestoofde groente de peterselie fijn gehakt en de liaison . ( controleer op smaak )

Vul de met bladerdeeg beklede taart vorm met de pape van groenten kruiden en liaison .

Bestrooid het geheel met de rest van de gemalen kaas .

Bak het geheel in een voor verwarmde oven van 200gr gedurende 30 min .

Laat dan nog 5min onder de gril stand staan .

Controleer of het gaar is door te prikken met een aardappel mesje . (Als er niet meer aan het mes kleeft is het ok )

Kan zowel warm als koud gegeten worden .

Smakelijk .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de recepten tot dusver

Ik ben nog niet gewend om echt zonder vlees te koken maar ik wil minder vlees in mijn dieet . en het gewoon weg laten uit de gerechten die ik gewend ben te maken is niet altijd een optie.

Dus zoek ik inspiratie die prei taart klinkt ook goed moet dan alleen even kijken waar ik de zuivel het beste mee kan vervangen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja, ik begrijp dat je geen zuivel wilt, geen vlees. Wil je op de veganistische manier eten, of wel vegetarisch met soms ei en melk en boter.

Ik vraag het want dan kan ik er rekening mee houden als ik een recept doorgeef.

 

Melk in pannenkoek kan je trouwens goed vervangen door kokosmelk.

 

Oja, en die pompoensoep,...als je er minder water in doet en alles even laat stoven, dan heet het hier pompoencurry en kan je het met rijst of pasta opdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil minder vlees eten omdat ik vind dat ik te veel vlees eet 2 keer per week is waar ik naar toe wil.

ik heb ook wat intoleranties zoals voor aardappel , zuivel en varkensvlees wat mijn keuze al wat beperkt

 

als ik ergens melk voor moet gebruiken gebruik ik altijd soya melk heerlijk voor pannekoeken trouwens

kokos heb ik nog niet geprobeerd maar pompoensoep klinkt zowiezo al lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima, dan weet ik waar ik rekening mee moet houden. Kaas kan dus wel en ei ook.

Ik zal komende tijd wel wat lekkere recepten posten. Ik moet even nagaan voor mezelf hoe ik ze maak. Ik doe het zo automatisch dat ik wat na moet denken over de hoeveelheden als theelepel dit en eetlepel dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, en geitenkaas eet je dan ook niet, okee, ik reset, ik heb nog ideetjes genoeg hoor.

 

Wist je dit: In Nederlandse harde kaas, zoals Goudse kaas, zit geen lactose. Dit komt doordat de lactose tijdens de rijping van de kaas volledig wordt afgebroken.

Mijn dochter die geen melkproducten (lactoseintolerantie) kon eten kon inderdaad wel Goudse kaas eten. Beter dus Goudse kaas op je pizza doen, die is beter dan pizzakaas.(is sowieso troep)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil minder vlees eten omdat ik vind dat ik te veel vlees eet 2 keer per week is waar ik naar toe wil.

ik heb ook wat intoleranties zoals voor aardappel , zuivel en varkensvlees wat mijn keuze al wat beperkt

 

als ik ergens melk voor moet gebruiken gebruik ik altijd soya melk heerlijk voor pannekoeken trouwens

kokos heb ik nog niet geprobeerd maar pompoensoep klinkt zowiezo al lekker

 

Soja....is dat niet dat kutplantje waar hele oerwouden voor worden gekapt? Ik herhaal het nog maar eens: sojavreters zijn hufters. Dan kun je net zo goed Orang-oetang op tafel zetten. :mad:

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Soja....is dat niet dat kutplantje waar hele oerwouden voor worden gekapt? Ik herhaal het nog maar eens: sojavreters zijn hufters. Dan kun je net zo goed Orang-oetang op tafel zetten. :mad:

 

 

http://www.clubgreen.nl/vraag/Soja.html

 

http://www.voedselencyclopedie.nl/Basel-soja

 

Quote:

 

Duurzame soja die voldoet aan de Basel-criteria.

 

Basel-soja voldoet aan een breed scala van criteria, die waarborgen dat er geen ontbossing heeft plaatsgevonden voor de teelt, dat er geen sociale misstanden zijn en dat de soja niet genetisch is gemodificeerd. De soja mag niet afkomstig zijn uit recent illegaal ontboste gebieden in Zuid-Amerika.

Daarnaast gaat het bij duurzame soja om meer dan het voorkomen van ontbossing. Het gaat ook om het gebruik van pesticiden, verlies van biodiversiteit, aantasting van ecosystemen, schending van arbeidsrechten en mensenrechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.clubgreen.nl/vraag/Soja.html

 

http://www.voedselencyclopedie.nl/Basel-soja

 

Quote:

 

Duurzame soja die voldoet aan de Basel-criteria.

 

Basel-soja voldoet aan een breed scala van criteria, die waarborgen dat er geen ontbossing heeft plaatsgevonden voor de teelt, dat er geen sociale misstanden zijn en dat de soja niet genetisch is gemodificeerd. De soja mag niet afkomstig zijn uit recent illegaal ontboste gebieden in Zuid-Amerika.

Daarnaast gaat het bij duurzame soja om meer dan het voorkomen van ontbossing. Het gaat ook om het gebruik van pesticiden, verlies van biodiversiteit, aantasting van ecosystemen, schending van arbeidsrechten en mensenrechten.

 

mijn soja komt uit drente ik snap dat je daar nog niet van op de hoogte bent is pas sinds vorig jaar

 

edit als het goed is er ook in brabant kweek

 

I stand corrected. Maar als ik ook maar één fout soja plantje op de SC aantref hebben die vega's moeilijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag gegeten:

 

Zelfgemaakte lasagne met courgette en gorgonzola, zelf bedacht recept:

 

Lasagnesaus, (had ik in de zomer gemaakt met groenten uit de tuin en dat geweckt, dus vandaag weinig werk)

 

4 personen

 

2 (rode) paprika''s

2 uien

wat tenen knoflook, afhankelijk van je smaak

6 a 8 tomaten (je kan evt ook een blik gepelde tomaten nemen als je lui bent en niet vies van blikvoer)

1 courgette

1 bakje gorgonzola

wat geraspte kaas

melk

boter

2 eieren

 

uien licht aanbakken, paprikaas erbij en meebakken in stukjes, daarna de knoflook gehakt erdoor. Paar minuten doorbakken en dan de tomaten in kleine blokjes (hoeft dan niet ontveld) erdoor of het blik tomaten er door. Weer 5 minuten laten bakken en klaar, als het te dik is wat water of bouillion toevoegen. Je kan het resultaat even kleiner hakken met de staafmixer dat is best lekker.

Kruiden met oregano, tijm, peper, sambal,..etc

 

Pasta: 200 gram bloem, 1 ei, snuf zout en eetlepel olijfolie. alles mengen in een kom en dan lauw water toevoegen en kneden tot een stevig deeg. Goed doorkneden en met deegroller of wijnfles plat uitrollen tot lasagne.. een pastamachine is handig om het lekker dun te krijgen,

 

Witte saus:

 

flinke klont boter (50 gr ongeveer) zachtjes smelten en dan 4 eetlepels bloem toevoegen en roeren tot de bloem opgelost is, dan een flinke beker melk toevoegen en blijven roeren tot een mooie gladde saus, van het vuur halen en 1 eigeel erdoor roeren, kruiden met geraspte nootmuskaat en peper en zout.

 

 

 

courgette snijden in plakken en op de bodem van de lasagneschaal leggen en er de gorgonzola over verkruimelen. Dan de helft van de rode saus erover, dan afdekken met lasagnevellen en dan de helft van de witte saus, vervolgens de 2e helft rode saus, restant courgette als dat er is, dan lasagnevellen dan laatste witte saus erover en afdekken met geraspte kaas. Als alles warm is hoef je het slechts 15 minuten onder de grill te zetten, ff in de gaten houden tot er een lekker korstje is.

Als je met weckpotten of kant en klaarsaus werkt is 40 minuten wel nodig om alles lekker warm te krijgen in een oven van 200 graden.

 

De courgette kan je vervangen door spinazie en de gorgonzola door geitenkaas..

 

Nog een favoriet hier, heel toevallig weer met gorgonzola

 

Pasta gorgonzola met gebakken knoflookpaddenstoelen.

 

Pasta

2 dozen paddenstoelen

300 a 400 gr gorgonzola

bakje room (creme fraiche o.i.d)

8 tenen knoflook

 

kook pasta als je gewend bent, zelfgemaakt of uit een zak

snij 2 bakken champignons of oesterzwammen of wilde paddenstoelen uit het bos in hele kleine stukjes ( 1 bij 1 cm) bak deze in een mengsel van olie en boter tot ze lichtbruin worden, voeg dan een 8 tal tenen knoflook in stukjes toe en bak door tot die ook lichtbruin zijn. Dan van het vuur halen.

 

Smelt op een laag pitje met vlamverdeler de gorgonzola (magnetron werkt prima ook voor de luieren onder ons) en voeg de room toe en roer tot een mooie gladde saus.

 

schep pasta op een bord dan de saus en dan een flinke hand van de knoflookpaddenstoelen. Lekker met een tomatensalade met basilicum.

 

Dit recept staat in 20 minuten op tafel.

 

Zoek je een soort vleesvervanger omdat je bijvoorbeeld rijst hebt gemaakt met een mosterd/ei-sausje en gekookte spekbonen ofzo, dan kan je dit proberen:

 

Haverkoeken:

 

neem 100 gram havermout

1 ui

3 tenen knoflook

2 eieren

scheut yoghurt

evt wat klein gemalen walnoten

handje geraspte oude kaas, of smaakvolle kaas

 

doe de haver in een kom, meng met een scheut yoghurt en het ei, goed mengen en een uurtje of langer laten staan.

 

Snipper ui en knoflook en doe dit bij het mengsel samen met de kaas. Kruid met paprikapoeder, peper en zout en wat je maar wil.

 

Bak in een koekenpan met hete olie en klaar..

 

Een lekker sausje of zelfgemaakte tzatziki is lekker hierover..

 

Ik kan nog uren doorgaan, maar heb nu ook even andere dingen te doen.. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Ik ga het bewaren en zeker proberen. Probeer al een tijdje zonder vlees te leven, maar het valt niet mee. Meestal door het ontbreken van goede recepten of de juiste ingredienten. Krijg regelmatig een terugslag :) maar weet de schade te beperken door dan vis of kip te eten, hoewel daar ook weer tegenstrijdige berichten over zijn wat nou het schadelijkst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin van vleesloos eten is het vaak prettig wat vleesvervangers te gebruiken. Mettertijd leer je vanzelf vleesloze recepten kennen en maken.

Hier een recept en test van vleesvervangende balletjes.Conclusie, de meesten zijn goor. Je kan ze beter zelf maken. Als je een grotere portie maakt kan je ze gewoon invriezen.

 

 

 

Courgetteballetjes van Femke van den Heuvel

Courgetteballetjes (voor 30 stuks): 1 courgette, 1 teen knoflook geperst, 100 g geraspte kokos, 100 g bloem, 1 eetlepel hindu masala, sap van ½ citroen, 200 g zonnebloempitjes 1 ei frituurolie

 

Rasp de courgette grof. Laat uitlekken en knijp het vocht eruit.

Meng met de overige ingrediënten en zout naar smaak. Van den Heuvel gebruikt hindu masala, een kruidenmix met kurkuma voor een mooie gele kleur, maar gewoon kerrie of kerrie masala kan ook.

Draai er mooie, kleine balletjes van en frituur goudbruin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Champignonsoep, ragout, en campinginragoutkroketten.

 

Het recept is vrijwel hetzelfde.

Bak champignons, snijden en stoven. Langzaam laten garen in roomboter.

Bospaddestoelenbouillonblokje en water erbij.

Pepertje erbij, laurierblaadje, eventueel wat citroensap.

Iets binden met aardappelzetmeel of arrowroot. Afmaken met peterselie die in stukjes geknipt of gesneden is en eventueel peper.

 

Bij de soep doe je meer bouillon, bij de ragout wat minder. Is je ragout te dun, dan verdikken met bindmiddel(arrowroot of aardappelzetmeel) of wat in laten koken. Is je soep wat flauw dan een bouillonblokje erbij.

Van de dikke ragout kan je kroketten maken door het te laten afkoelen en balletjes of kroketvorm door een bak ei en vervolgens een bak paneermeel te halen. Ik doe ze meestal in folie gerold in de vriezer om ze later te bakken of frituren.

 

Zelf vind ik de ragout erg lekker bij rijst en spaghetti. Wel neem ik dan graag een fruitsalade als toetje omdat er toch weinig te bijten is aan een ragoutmaaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpele maar hartige pastasaus:

 

Handvol cashewnoten, tomatenpuree of ketchup, basilicum, peper, zout en koolzaad olie. Pureren in blender olie of noten toevoegen voor dikte, afkruiden naar keuze.

 

Vervang de tomaten of ketchup door spinazie en je hebt meer een soort van een groene pesto saus.

 

deze 2 sauzen kan je zowel warm of koud eten maar indien warm mogen ze zeker niet koken.

 

 

voor in de pasta zelf kan je apart champignons , schijfjes wortel, broccoli,... braden of roosteren en op het einde onder de pasta mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...