Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers.nl blog: En nu is het klaar!


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zeer eloquent geschreven maar ik mis een beetje de oplossingen in het verhaal.

 

Pas klare oplossingen zijn er denk ik niet. Heb jij ook niet, anders had je deze hier wel vermeld in plaats van deze one-liner.

 

We moeten juist met z'n allen de politiek in NL, de EU en de Wereld duidelijk maken dat dit niet zo langer kan en we het compleet zat zijn.

 

Ik hou/hield me behoorlijk afzijdig van de politiek e.d. en ook de geweldige tig delige post van @Charlie heb ik doorgelezen, maar doe/deed er persoonlijk weinig mee.

Door o.a. deze heren ben ik er steeds meer van overtuigd dat mijn houding: "Ik kan er toch niets aan veranderen" fout is. :o

 

Dat is namelijk precies wat de gevestigde orde wil. Schapen, die wel een keertje 'Blehhhh' zeggen en vervolgens achter met de rest van de kudde zich laat leiden door incompetente herders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is alleen dat als je alleen ergens tegen bent zonder zelf een beter alternatief te bieden je vrij weinig mensen mee krijgt.

 

Edit: Niet dat ik tegen de complete afbraak van de bestaande instituties ben, hoe eerder hoe beter, maar laten we dan zorgen dat we het door iets beters kunnen vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is alleen dat als je alleen ergens tegen bent zonder zelf een beter alternatief te bieden je vrij weinig mensen mee krijgt.

 

Edit: Niet dat ik tegen de complete afbraak van de bestaande instituties ben, hoe eerder hoe beter, maar laten we dan zorgen dat we het door iets beters kunnen vervangen.

 

En dat, beste Vladimir, gaat dus nooit lukken. Als je de bestaande instituties onderuit haalt, krijg je eerst en vooral chaos. Mensen slaan voor minder aan het plunderen. Als ons systeem in elkaar stort, onze westerse democratie, dan wordt onze samenleving vernietigd. Denk je ook niet?

 

En een geleidelijke omschakeling gaat er ook niet komen. Een partij als MenS, die ik het verleden al vaker heb genoemd, idealistisch als ze zijn, zullen zij via een democratisch proces nooit aan de macht komen, domweg omdat de mensen die nu profijt hebben van dit systeem, teveel macht hebben om zich te laten overrulen, omdat er te weinig interesse bestaat bij de grote massa om na te gaan denken over de toekomst.

 

Bovendien duurt zo'n proces te lang, er is simpelweg zoveel tijd niet meer. Ik denk zelfs, dat als we nu met z'n allen door een bliksemschicht getroffen zouden worden, waardoor iedereen zou inzien dat het anders moet, dat we allemaal meevoelende, sociale individuen zouden worden, met een grote altruïstische inslag, verlost van hebzucht en verlangen naar veel bezit, status en macht, dat niemand alleenrecht heeft op land of de grondstoffen die het herbergt.... zelfs dan zal het praktisch onmogelijk zijn het tij op tijd te keren. Dat denk ik.

 

Wat gebeurt er dan wel, Charlie? Vertel, vertel...

 

Ja, dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik denk dat we binnen een jaar, hooguit 4, het imploderen van ons monetair systeem gaan meemaken. Het huidige systeem van fractional reserve banking. En aangezien onze economieën zo in-en-in verweven zijn, zal de hele wereld in een gigantische recessie vervallen. Regeringen kunnen met reces, permanent, want er valt niets meer te regeren als er geen geld is om de uitvoerende en de handhavende macht te betalen. En als ze wel betaalt krijgen, zij dat geld niet kunnen besteden, omdat het geen waarde meer heeft.

 

Mensen gaan de straat op, plunderen alles wat los en vast zit. En na een paar weken is alles leeggeroofd en kapot gemaakt, dan slaat de honger toe. Mensen gaan zwerven, bedelen, stelen, moorden om in leven te blijven. Er zullen bendes ontstaan die rovend rondtrekken, er zullen gemeenschappen ontstaan, waar men zichzelf probeert te bedruipen. Er ontstaat machtsvacuüm die vroeg of laat ingevuld gaat worden. Er ontstaan ecologische rampen van verlaten chemische en petrochemische installaties, verlaten kerncentrales.

 

Ik weet niet hoe de toekomst eruit gaat zien, maar ik denk dat de kans op chaos groter is dan de kans op rationeel gedrag. Het is niet te voorspellen in welke mate we op ons bek gaan, maar dat we op ons bek gaan, daar ben ik wel zeker van.

Dus ja, nieuwe verkiezingen eisen, referenda eisen, in de loop der jaren de banken hervormen, ik weet het niet, dat gaat het niet worden.

 

Jezelf voorbereiden, zorgen dat je de eerste klappen kunt doorstaan, zorgen dat je de jouwe kunt verdedigen, proberen zelfvoorzienend te worden, samenwerken met de mensen in je omgeving en hopen, hopen dat verdere ellende aan je voorbij gaat.

 

Maar goed, wie ben ik om de toekomst te voorspellen. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat, beste Vladimir, gaat dus nooit lukken.

 

Beste Charlie, twee keer in 1 ochtend roepen (hierboven en daar) is wel heel depri. En feitelijk onjuist. Want jij weet het niet, net als dat ik het niet weet. Maar elke kans is groter dan nul. Dus beter als je zegt dat het volgens jou of naar jouw mening nooit gaat lukken. Dan hoef ik me er tenminste niet door aangesproken te voelen en kan ik wel hoop houden én strijden voor iets beters :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige filippica tegen het systeem opperbest Orakel @Keyser Suze! Ik blijf alleen als ik heel, heel eerlijk ben wel achter met een ietwat onbevredigend gevoel. Zoals je dat hebt als je naar een striptease kijkt door het sleutelgat, waarna de dame van dienst wegloopt vlak voor de laatste act. Ik heb de indruk dat je meer had willen schrijven, maar dat niet hebt gedaan wegens allerhande restricties aan de vrijheid van meningsuiting, waardoor je de laatste 10% van je gal niet kon spuwen. Zit ik er volledig naast?

 

Want let's face it, @Vladimir heeft wel een beetje gelijk. Welke oplossingen zijn er? Wat kunnen we doen? Je preekt hier voor eigen parochie. Hier is een clubje verzameld van eens tuk of 500 min of meer likeminded individuals die allemaal tabak hebben van het systeem, de leugens, de draaiers en graaiers, het verraad en de verlakkerij. Of zijn SH en PH inderdaad het hoogst haalbare?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Look no further, oplossingen staan hier!

 

Ik ben met je eens dat dat de richting is waarin we moeten gaan. Dat schreef het orakel ook al een beetje. Vraag is: hoe stoppen we de intercitytrein met daarin het Nederlandse volk (of de mensheid, als je zo groot wilt denken) die op topsnelheid afraast op zijn eindbestemming Totale Chaos, of hoe laten we die een wissel pakken richting Betere Samenleving zonder te ontsporen? Je link geeft een richting aan. Niet hoe er te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Charlie, twee keer in 1 ochtend roepen (hierboven en daar) is wel heel depri. En feitelijk onjuist. Want jij weet het niet, net als dat ik het niet weet. Maar elke kans is groter dan nul. Dus beter als je zegt dat het volgens jou of naar jouw mening nooit gaat lukken. Dan hoef ik me er tenminste niet door aangesproken te voelen en kan ik wel hoop houden én strijden voor iets beters :D

 

Maar dat zeg ik toch ook: Dat denk ik, dat staat aan het einde van die zin.

 

Ik ben me wel bewust dat het depri klinkt, maar zo is het niet bedoeld. Dat is niet hoe ik me voel. Bezorgd, dat dan weer wel. En je mag me best uitlachen om mijn wereldbeeld, maar laat dan ook eens horen hoe jij denkt dat het gaat verlopen. Schets dan eens een scenario met een alternatief.

 

Laat ik het zo stellen:

Het lijkt wel of wij (de wereldbevolking) de opvarenden van de Titanic zijn, onderweg naar een verre bestemming, naar een beter leven. Nu hebben we net een aanvaring gehad en we liggen gestopt om de schade op te nemen.

We zijn er allemaal van doordrongen dat we op een onzinkbaar schip zitten. Het heeft tenslotte waterdichte schotten. (Op de echte Titanic was men er zo zeker van dat ze onzinkbaar was, dat ze de capaciteit aan reddingssloepen hadden gehalveerd). Maar wij, op onze Titanic hebben geen enkele sloep, want we kunnen niet zinken en sloepen zijn duur.

Zelfs nu het voorschip steeds dieper in het water zakt, maken we ons niet echt zorgen, nou ja, een beetje dan. Maar de kapitein en de bemanning zijn uiterst bekwaam en zullen wel iets verzinnen. Toch?

 

 

:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat zeg ik toch ook: Dat denk ik, dat staat aan het einde van die zin.

 

Ik ben me wel bewust dat het depri klinkt, maar zo is het niet bedoeld. Dat is niet hoe ik me voel. Bezorgd, dat dan weer wel. En je mag me best uitlachen om mijn wereldbeeld, maar laat dan ook eens horen hoe jij denkt dat het gaat verlopen. Schets dan eens een scenario met een alternatief.

 

Laat ik het zo stellen:

Het lijkt wel of wij (de wereldbevolking) de opvarenden van de Titanic zijn, onderweg naar een verre bestemming, naar een beter leven. Nu hebben we net een aanvaring gehad en we liggen gestopt om de schade op te nemen.

We zijn er allemaal van doordrongen dat we op een onzinkbaar schip zitten. Het heeft tenslotte waterdichte schotten. (Op de echte Titanic was men er zo zeker van dat ze onzinkbaar was, dat ze de capaciteit aan reddingssloepen hadden gehalveerd). Maar wij, op onze Titanic hebben geen enkele sloep, want we kunnen niet zinken en sloepen zijn duur.

Zelfs nu het voorschip steeds dieper in het water zakt, maken we ons niet echt zorgen, nou ja, een beetje dan. Maar de kapitein en de bemanning zijn uiterst ervaren en zullen wel iets verzinnen. Toch?

 

 

:o

 

Als de kapitein en bemanning italianen zijn en ervaring hebben op de Concordia dan heb ik er alle vertrouwen in dat we zinken :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat zeg ik toch ook: Dat denk ik, dat staat aan het einde van die zin.

 

Ik ben me wel bewust dat het depri klinkt, maar zo is het niet bedoeld. Dat is niet hoe ik me voel. Bezorgd, dat dan weer wel. En je mag me best uitlachen om mijn wereldbeeld, maar laat dan ook eens horen hoe jij denkt dat het gaat verlopen. Schets dan eens een scenario met een alternatief.

 

Laat ik het zo stellen:

Het lijkt wel of wij (de wereldbevolking) de opvarenden van de Titanic zijn, onderweg naar een verre bestemming, naar een beter leven. Nu hebben we net een aanvaring gehad en we liggen gestopt om de schade op te nemen.

We zijn er allemaal van doordrongen dat we op een onzinkbaar schip zitten. Het heeft tenslotte waterdichte schotten. (Op de echte Titanic was men er zo zeker van dat ze onzinkbaar was, dat ze de capaciteit aan reddingssloepen hadden gehalveerd). Maar wij, op onze Titanic hebben geen enkele sloep, want we kunnen niet zinken en sloepen zijn duur.

Zelfs nu het voorschip steeds dieper in het water zakt, maken we ons niet echt zorgen, nou ja, een beetje dan. Maar de kapitein en de bemanning zijn uiterst ervaren en zullen wel iets verzinnen. Toch?

 

 

:o

 

LOL "Dank denk ik" staat 2 paragrafen verder, maar je hebt gelijk - het staat er. Wist alleen niet dat het nog bij elkaar hoorde :D

 

Verder heb ik heel vergelijkbare gedachten over de escalaties hoor! Ik denk ook dat deze Titanic 2.0 gaat zinken. Maar dat neemt niet weg dat iedereen een kans heeft het te overleven door daar elke seconde bewust van te zijn en te beseffen dat je keuzes hebt. Om nu te gaan rennen. Om nu een vest aan te doen. Om nu anderen te waarschuwen. Om nu naar het hoogste deel te vluchten. Om nu een sloep te zoeken of iets anders dat kan drijven. En om nu nog ff gauw de kapiteit hard voor z'n ballen te trappen :D That's why we prep!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in een roeiboot die met een slijtend touw vastgebonden zit aan de Titanic,voor een redelijke vergoeding trekt die mij voort en voorziet mij van de geneugten van zo'n luxe cruise schip.

Het eeuwige dilemma is wanneer het touw te kappen om niet meegezogen te worden in de alles verzwelgende maalstroom als dat schip eenmaal zinkt.

Ook hoop ik snel genoeg weg te kunnen roeien van de duizenden drenkelingen die mij en een paar soortgelijke roeibootjes vol hoop,jaloezie en wanhoop,ongetwijfeld,lafjes, een beetje knullig weg zien roeien van het dan gezonken schip.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel simpel gezegd:

 

Ik ben een prepper, geen revolutionair.

 

En dit soort opruiende stukjes kunnen mij dan ook niet bekoren. Tevens stoort het mij dat er steeds sprake is van 'wij' in het stukje.

Ik kan hier echt niet achter staan. Spreek voor jezelf aub.

 

De pleuris veroorzaken doe je/doen jullie maar lekker zonder mij, want dit heeft weinig meer met preppen te maken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

LOL "Dank denk ik" staat 2 paragrafen verder, maar je hebt gelijk - het staat er. Wist alleen niet dat het nog bij elkaar hoorde :D

Oh, sorry, ik dacht in dezelfde zin.

Verder heb ik heel vergelijkbare gedachten over de escalaties hoor! Ik denk ook dat deze Titanic 2.0 gaat zinken. Maar dat neemt niet weg dat iedereen een kans heeft het te overleven door daar elke seconde bewust van te zijn en te beseffen dat je keuzes hebt. Om nu te gaan rennen. Om nu een vest aan te doen. Om nu anderen te waarschuwen. Om nu naar het hoogste deel te vluchten. Om nu een sloep te zoeken of iets anders dat kan drijven. En om nu nog ff gauw de kapiteit hard voor z'n ballen te trappen :D That's why we prep!

 

Ja, preppers zijn die opvarenden die toch hun twijfels hebben en niet afwachten. Zij zijn begonnen met het bouwen van vlotten, toen men nog maar net vertrokken was vanuit de haven, meewarig bekeken door anderen, vooral zij die in meest luxueuze hutten bivakkeren. Die laatsten zijn het ook die zich een plaatsje hebben gekocht in één van de twee longboats, die wel in de davits hangen. :(

 

Het is allemaal waar wat je zegt, we blijven toch tot het laatste moment knokken om zo lang mogelijk te overleven. We moeten wel, zo zit mens en dier in elkaar. Maar het kan geen kwaad af en toe eens de zaak op de spits te drijven en door te redeneren. De metafoor met de Titanic is eigenlijk (al zeg ik het zelf) best treffend. Want rennen, een vest zoeken (het water is echt koud, hoor), waarschuwen, hoogste punt zoeken, dat is allemaal mooi, maar dan?

 

Ach, je begrijpt wel wat ik bedoel. De overlevenden van de Titanic 1.0 zijn door een ander schip uit zee gevist, zij hadden de noodoproep gehoord. Is er bij de Titanic 2.0 al een Mayday uitgegaan?? :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Positieve en negatieve commentaren. Dat lijkt mij terecht, oplossingen dienen gezocht te worden voor de problemen die ik aanhaal en die voor weinigen hier 'nieuws' zijn.

 

Jammer genoeg dragen de mensen die een oplossing missen, zelf geen oplossing aan. Als Dr.P dan met een link en topic komt, volgt er een soort one-liner zonder onderbouwing. Ik merk dat ik mij erger aan het geklaag, zonder te trachten te stimuleren of aan te zetten tot welke actie dan ook. Ook in oudere onderwerpen van de mensen met commentaar, zie ik geen oplossingen; wel vragen over praktische vaardigheden heden en als SHTF. Alsof het willoos accepteren van de huidige onbevredigende situatie iets verandert. Nee, niet dus.

 

Oplossingen voor problemen vragen soms om een andere benadering dan wat er tot op heden gedaan is. Handhaven van de status quo, of binnen het kader blijven denken, resulteert vaak niet in een verandering. Dat @Amber en @Zanshin zich minder kunnen vinden in een tekst met een revolutionair randje - prima. In mijn optiek horen ze dan ook tot de zwijgers, de stille acceptatie van hetgeen op hen afkomt. De allergie die het woordje 'we' oproept bij Amber, wil ik dan even omdraaien; misschien wil hij/zij dit dan wèl: We willen niet uitgekleed worden door een bankaire elite. We willen geen genetisch gemanipuleerd voedsel. We willen geen chemische wapens uit het midden oosten die gedumpt worden in zee. We willen geen onveilige kerncentrales in Japan of dichter bij huis. We willen geen manipulaties van de vrije markt waarop wij het recht hebben om te handelen onder dezelfde voorwaarden als overheden en grote bedrijven. We willen geen importheffingen. We willen geen vernietiging van voedsel omdat het slecht is voor de marktwaarde van voorverpakte rotzooi in de supermarkt. We willen geen vissersboten die min of meer gedwongen zijn hun bijvangst halfdood over boord te gooien. We willen geen Brussel die zich voor veel geld bezighoudt met onbenullige kwesties en EU parlementariërs die zich verrijken op kosten van het volk. Mij lijkt dat alles onaantrekkelijk, maar goed, wie ben ik inderdaad om over 'we' te spreken. Excuses als je denkt dat ik voor jou bepaal wat jij moet vinden. Het is slechts mijn mening en als je je er op de een of andere manier aan ergert: So? You're offended? So fucking what? @Vladimir geeft heel netjes aan dat: als je alleen ergens tegen bent zonder zelf een beter alternatief te bieden je vrij weinig mensen mee krijgt. Het lastige is echter, dat ik niet de wijsheid in pacht heb om te verkondigen wat er precies moet gebeuren. Zodra iemand aangeeft dat hij dat wel weet, gaat verbaal zijn kop eraf (zoals in de befaamde Proletariërs vs Libertariërs - draad). Als ik zou verkondigen dat oplossing A voor probleem X goed zou zijn, is er wel een mening B, al dan niet onderbouwd.

 

Een verandering van het huidige financiële / economische / politieke stelsel, is ook afhankelijk van je politieke voorkeur en hetgeen je 'denkt te weten'. Mij is al langer bekent dat hoe meer je weet, hoe meer je tot het inzicht komt dat je heel erg veel niet weet. Daarom denk ik ook te weten dat het roepen: het moet anders, meer dan voldoende is. En dat we mogen terugschakelen naar een tijd waarin de zaken wat minder complex waren (we schrappen de wetten van na 1950 bijvoorbeeld) en dat het topic van @Dr.Prepper over verkleining van schaal (min of meer terug naar de tijd van vóór de ongebreidelde import van kiwi's uit Nieuw Zeeland midden in de winter tegen relatief hoge kosten om maar een voorbeeld te geven) en het opzetten van lokale netwerken. Zoals Dr.P het zegt: Schaalvergroting lijdt tot schijn-efficiency, want het vraagt om een dikke laag managers die je niet nodig hebt bij kleinschaliger vormen. Kleinschaligheid betekent persoonlijke betrokkenheid en daarmee verantwoordelijkheid. Het tegenovergestelde zie je nu in de praktijk waarbij vele organisaties (scholen, banken, gemeentes, bedrijven) de laatste jaren voor schaalvergroting zijn gegaan met als gevolg een stinkende laag zakkenvullende, niet-producerende managers, die als primaire activiteit hebben: het bezig houden van de andere managers.

Dat is al een oplossing voor een heel aantal zaken. Tenminste, dat lijkt mij wel.

 

Met de hartelijke groeten aan iedereen die commentaar heeft geleverd, in positieve of negatieve zin en ik verneem gaarne concrete oplossingen, met name van voornoemde mensen waarvan ik wel veel bijdragen heb gezien in de humor-posts of over welk waterfilter of zaklamp nou geweldig is, maar geen inspirerende, motiverende, uitdagende of anderszins veranderende stellingen heb mogen lezen. Concreet aub, zou wel eens fijn zijn. En dan niet huilie huilie als er commentaar van deze of gene op komt. Ik respecteer jullie als mens en probeer jullie mening ook te respecteren. Maar iets verkondigen waaruit blijkt dat je het niet met me eens bent, dat is een uitnodiging aan jezelf om met iets verstandigs te komen.

 

Keyser "the Blind Oracle" Suze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...