Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Man-kung 80LB mini aluminium kruisboogpistool


Harmen Stap

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

Ik heb een tijdje geleden op http://www.v-nix.nl/kruisbogen een Man-Kung kruisboogpistool gekocht voor 30 euro.

 

29678_MK-80A3.jpg.49aa9e7fffd94f7af0b1b0174a285943.jpg

 

Een kruisboogpistool is relatief klein vergeleken met andere kruisbogen en daarom handig in een bug-out situatie. Aangezien het kopen van vuurwapens illegaal is voor de meeste van ons is een kruisboog een goede tweede optie. Sommige mensen zullen misschien wel liever een kruisboog hebben tijdens een bug-out, aangezien een vuurwapen zonder demper onwijs veel geluid maakt vergeleken met een kruisboog.

 

Kruisbogen mogen gekocht en bewaard worden door volwassenen. Je mag niet op straat lopen met een kruisboog. Ik weet niet zeker of je volwassen moet zijn om kruisboogpistolen te mogen bezitten, aangezien ik als 17-jarige gewoon zonder problemen het kruisboogpistool kon bestellen.

 

SPECIFICATIES

 

Trekgewicht: 80lbs

Gewicht: 0,71 kg

Lengte: 43 cm

Peeslengte: 44,5 cm

Lat: Fiberglass

Loop: Aluminium

Kolf: Aluminium

 

LEVERINGSOMVANG:

1x Man Kung 80lb Aluminium Kruisboogpistool

3x Kruisboog pijlen Aluminium 6.5"

1x montageset

1x Spanbeugel

 

Op V-Nix staan 6 verschillende kruisboogpistolen, waaronder een 150lb kruisboogpistool. Ik vindt het zelf raar dat dit nog onder de term 'kruisboogpistool' valt, aangezien hij 17,5 centimeter langer is dan de andere pistolen, en bovendien maar 10 tot 20 centimeter kleiner is dan de meeste kruisbogen. Ook is hij even sterk als de meeste kruisbogen.

 

Maar nu over het kruisboogpistool zelf!

-Het pistool is vrij licht en dus makkelijk in één hand te houden tijdens het richten. Om accurater te schieten is het wel handig om met twee handen te schieten. Ondanks zijn gewicht is hij toch stevig. Hij voelt robuust aan en kan wel een stootje hebben.

-Bij het laden is de bijgeleverde voetstuk erg handig. Het laden kan ook zonder voetstuk, maar dat maakt het een stuk moeilijker. Bovendien heb je bij het laden zonder voetstuk ook twee handen nodig, in plaats van één hand en een voet. Het voetstuk is naar mijn menig te zwak en zit ook een beetje los.

-De spanbeugel maakt het laden makkelijker. Bij het laden pak je de spanbeugel vast en trek je die in één haal naar achter. Sommige mensen vinden het laden te zwaar, maar naar mijn menig valt dat wel mee, mits je het snel doet. Het kan wel handig zijn om handschoenen aan te trekken als je van plan bent een tijd achter elkaar te schieten, aangezien de spanbeugel een beetje snijdt na een tijdje.

-De pees is stevig, maar moet af en toe ingevet worden, om te voorkomen dat hij uitdroogt en knapt.

-De lat is van fiberglas gemaakt en voelt stevig aan. Bij aankomst moet de lat er zelf op gezet worden en de pees gespannen worden. Dit moet met twee personen gedaan worden, anders lukt het niet.

-Het vizier is te verstellen en stond bij aankomst niet goed, waardoor ik dacht dat de boog een afwijking had. Na het verstellen schoot hij een stuk beter.

-Eigenlijk is het grootste nadeel aan dit pistool dat de bolts snel verbuigen. Na een paar keer schieten op multiplex verbuigt het aluminium gedeelte van de bolt. Daarom raad ik je aan extra bolts bij te bestellen en tijdens het oefenen niet keiharde voorwerpen te schieten. Gebruik liever zacht hout. Ik ga binnenkort eens proberen of ik de punten van de bolts kan verscherpen, zodat ze beter penetreren. Dat voorkomt namelijk ook dat de bolts verbuigen. Ook zit het plastic gedeelte van de bolts los, maar dat is te voorkomen door het vast te smelten.

 

Ik wil ook nog het kruisboogpistool vergelijken met andere kruisboogpistolen.

-Allereerst wil ik het pistool vergelijken met een pistool die er onwijs veel op lijkt. http://www.v-nix.nl/man-kung-80lb-mini-kruisboogpistool-mk-80a1

Dit pistool is namelijk lichter dan mijn pistool en ook goedkoper. Hij is wel even groot. Het verschil is dat het pistool van 30 euro wat robuuster is volgens V-Nix. Daarom verwacht ik dat mijn pistool dus ook langer meegaat. Het gewicht scheelt 0,2 kilo, wat best veel is als je bedenkt dat de bogen maar 0,7 en 0,5 kilo wegen. Toch ben ik blij dat ik voor de duurdere versie heb gekozen, aangezien je niet met lege handen wil staan nadat je goedkope pistooltje van 0,5 kilo uit elkaar is geknapt.

 

-Er zijn ook nog pistolen van 50lb op de markt, maar dat betekend gewoon dat ze minder hard schieten.

http://www.v-nix.nl/man-kung-50lb-mini-aluminium-kruisboogpistool-mk-50a2

 

-Ook zijn er self cocking crossbows, van onder andere het merk Cobra, maar ook van Man-Kung. De MK versie is 200 gram zwaarder dan mijn kruisboog en is zo'n 7 centimeter langer. Het laden zit er wel veel makkelijker uit! De self cocking crossbow is 5 euro duurder.

http://www.v-nix.nl/man-kun-80lb-aluminium-kruisboog-mk-80a4al

 

-Als laatste: het 150lb pistool! Dit ding is meer dan twee keer zo duur, maar dan ook bijna twee keer zo krachtig. Hij weegt meer dan drie keer zo veel en is 17,5 centimeter langer, maar ook een stuk breder. Dit wapen is eigenlijk een mix tussen een kruisboogpistool en een kruisboog. Ik zal jullie aanraden dit wapen niet te kopen als jullie op zoek zijn naar een wapen voor in jullie BOB. Hij is namelijk zwaarder, groter, duurder, maar ook lastiger te laden. Wil je toch een kruisboog met een punch? Zoek dan een echte kruisboog... Dat kost je misschien iets meer, maar dan heb je tenminste wel iets dat accurater is.

http://www.v-nix.nl/man-kung-150lb-houten-kruisboogpistool-mk-150a1h

 

Conclusie!

Dit MK kruisboogpistool is een goede optie om te jagen tijdens een SHTF-situatie. Hij is licht en klein, maar doeltreffend op korte afstanden. Ook is hij niet erg duur. Ik raad iedereen aan zich te verdiepen in kruisboogpistolen. Als ik zou weten wat ik nu weet voordat ik de aankoop deed zou ik wel langer getwijfeld hebben tussen de self cocking crossbow en mijn crossbow, maar ik ben toch blij met mijn keuze, aangezien hij lichter en kleiner is.

 

+Groote en gewicht

+Makkelijk te laden

+Goedkoop

 

-Alleen voor korte afstanden

-Bolts gaan snel kapot

-Laad langzamer dan 'Self cocking'

 

Ik heb dat jullie iets hebben aan deze informatie. Voor vragen of opmerking stuur gerust een PM!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In de bestelling zat ook een tweedelige .625 Magnum blaaspijp, waar ik ook erg tevreden over ben. Daar zal ik binnenkort ook een review over schrijven.

http://www.v-nix.nl/big-bore-2-delige-5ft-Blowgun

 

Edit:

De review is geschreven! Enjoy: http://preppers.nl/forum/threads/8546-Review-COLD-STEEL-BIG-BORE-BLOWGUN-2-DELIG?p=208677#post208677

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harm, bedankt voor de review. Wat ik mis in je review hoe ver kun je er nauwkeurig mee schieten? En hoe snel schiet hij?

Zelf heb ik een 150lb kruisboog van hetzelfde merk (bij dumpstore hengelo de allerlaagste prijs) en die bevalt mij ook goed. Mbv van een spankoord kun je een kruisboog gewoon alleen spannen. Ik heb dit met een strotouwtje gedaan. Net iets langer dan de pees en deze op de boogarmen bevestigen. Vervolgens dit touwtje spannen en dan kun je dus heel makkelijk de pees erop leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nu niet negatief over komen, (stuk tekst verwijderd door mod vanwege forumregels)

 

Volgens mij halen je pijltjes een 50m/s en wegen ze een 13 tal gram, dit komt neer op een 16 joule en dat zal dan zeker nog binnen een afstand van 10 meter moeten zijn.

(stuk tekst verwijderd door mod vanwege forumregels)

 

Maar lijkt mij wel een leuk hebbedingetje en heb er ook al eens aan gedacht om zoiets te kopen voor de fun, kwestie van dat een 'full size' kruisboog net iets te krachtig is om binnen te schieten (ik schiet meestal in mijn kelder, lekker warm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 150Lbs fullsize kruisboog is gewoon met de hand op te spannen. Ja ook een stuk of 30-50 pijlen achter elkaar. Zo'n klein pistoolboogje vind ik persoonlijk gevaarlijker dan een fullsize 150Lbs boog. Dit omdat je er makkelijker jezelf mee kan raken omdat hij erg kort is. Tevens is het slecht richten met zo'n kort ding......beetje een speeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het hiermee eens,..... Rest op verzoek van Simurg door mod aangepast.

Een 150Lbs fullsize kruisboog is gewoon met de hand op te spannen. Ja ook een stuk of 30-50 pijlen achter elkaar. Zo'n klein pistoolboogje vind ik persoonlijk gevaarlijker dan een fullsize 150Lbs boog. Dit omdat je er makkelijker jezelf mee kan raken omdat hij erg kort is. Tevens is het slecht richten met zo'n kort ding......beetje een speeltje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review @Harmen Stap, je hebt je er zeker niet met een Jantje-van-leiden vanaf gemaakt. :cool:

@prepass en @Simurgh, wij hebben dezelfde kruisbogen. We schieten altijd op zo'n 6 mtr. afstand op de schuur.

 

Ik oefen samen met de kids we spreken af wie er het eerst vuurt, wie nr. 2 en wie als laatste.

We mikken altijd op het grootste oppervlak.. en elke pijl moet raak zijn. Daarom moet de eerste schutter wachten tot hij zeker weet dat ie raak schiet.

 

Ik ben het wel volkomen met jullie eens dat je ze moet behandelen als een pistool/revolver... dus je moet er altijd van bewust zijn waarheen je richt.

Want, @Harmen Stap, bij ons gaat ie ook weleens ongewenst af, dus het is echt uitkijken met die dingen.

 

Gr. en suc6, Martin.

Post aangepast op verzoek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede review Harmen.

 

Mevrouw netuyas heeft de knikspanuitvoering. Schieten gebeurt op 15 meter afstand, dan zijn groepjes van ca 15cm haalbaar, en steken de pijltjes ongeveer 10cm in het doelbord. We hebben wel de full alu pijlen http://www.dumpstorehengelo.nl/3831553/hoogwaardige-cobra-aluminium-pijlen-top-tot-80-lbs omdat de andere soorten veel te snel stuk gaan. Ook de pijlentrekker is hierbij een uitkomst.

 

Het is een prima sportkruisboog met een verrassend penetrerend vermogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toen ooit een clinic gegeven met boogschieten, voor wat minder bedeelde mensen hier in de regio. Dus toen heb ik ook de 175 ponder mee genomen, en t*ring dat is gewoon niet leuk meer. Schoot van de ene doel lijn naar de andere kant van het veld, en viel het doelpak ook nog om die op een schraag stond. Het opspannen deed ik gewoon met de hand prima te doen. Heb ook eerlijk gezegd met de meeste die op de website staan, ook mee geschoten bij mij oude werk :p handig om een forse kelder er onder te hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet vervelend doen. Heb nog een paar hele mooie kruisbogen en daar wil ik graag over verder praten, maar een kruisboog is een WAPEN!

Over wapens mochten we het niet hebben toch?

Over messen wel, want dat is gereedschap.

Maar kruisbogen zijn wapens?

Dodelijker dan luchtbuksen waar ook niet over gepraat mag worden.

Ik wil het alleen maar even duidelijk hebben hoor.

Mag het nou wel of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet vervelend doen. Heb nog een paar hele mooie kruisbogen en daar wil ik graag over verder praten, maar een kruisboog is een WAPEN!

Over wapens mochten we het niet hebben toch?

Over messen wel, want dat is gereedschap.

Maar kruisbogen zijn wapens?

Dodelijker dan luchtbuksen waar ook niet over gepraat mag worden.

Ik wil het alleen maar even duidelijk hebben hoor.

Mag het nou wel of niet?

 

Dat geldt ook voor het Christelijk geloof, en andere religieuze onderwerpen eigenlijk. Maar ook die worden gewoon op het forum besproken. (Die andere geloven dan) Ach ja kruisboog kan ook voor de hobby he? willem tell

Een hond is ook een wapen, mogen we het daar ook niet meer over hebben? Oja, bijna alles is een wapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geldt ook voor het Christelijk geloof, en andere religieuze onderwerpen eigenlijk. Maar ook die worden gewoon op het forum besproken. (Die andere geloven dan) Ach ja kruisboog kan ook voor de hobby he? willem tell

Een hond is ook een wapen, mogen we het daar ook niet meer over hebben? Oja, bijna alles is een wapen.

 

Kunnen we misschien een sub-forum voor aanmaken :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

even over de effectiviteit van zo`n kruisboog pistool. ik heb zelf ook zo`n ding van rond de 30 euro en de pijlen verdwijnen in een geperste strobaal terwijl de pijlen van mijn handboog

lang zo diep niet gaan.

toen ik nog een vuurwapenverlof had (ben er inmiddels al een paar jaar mee gestopt) hebben we gekeken hoever zo`n pijl in een stuk hout verdwijnt vergeleken met een .22 kogel uit een revolver.

zowel de kogel als de pijlpunt kwamen even diep in het hout te zitten.

dit is echt wel gevaarlijk als je hiermee geraakt word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen te reageren op iedereen in één post...

Allereerst: Onthoud dat 80lb meer is dan een gemiddelde handboog. Volgens mij zijn de meeste jachthandbogen minimaal 75lb (?). Dan moet ik wel toevoegen dat er aardig wat energie verloren gaat door de wrijven tussen pees en loop, maar dan nog...

Ik gebruik een 1,2 cm multiplex plaat om op te schieten, maar de punt is net iets te stomp om er helemaal door heen te gaan. Maar dan hebben we het ook over multiplex! Keihard spul is dat zeg! Maar goed... Als ik even de moeite zou nemen om de punt iets aan te passen...

Als laatste: Neen, neen, driemaal neen! De gedachte dat de kruisboog gevaarlijk is voor diegene die schiet is echt totale bullshit... Denk je anders echt dat zo iets verkocht mocht worden? *Kijkt naar Prepass*

Mikken is best te doen als je de boog ondersteunt met je elleboog, maar zoals ik al zei: het is vrij precies op 10 meter, misschien 15, maar verder dan dat zou ik een voetbal niet meer raken, om even een idee te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, duidelijk @Harmen Stap dan ben ik opgelucht dat je zo open staat voor enige kritiek en zo goed m'n opmerking hebt gelezen.......

 

Wat verwacht je dan dat er gevaarlijk is aan dit wapen? Er zit een safety-button op. Hij blokkeert nooit, mits je de bolts er goed oplegt. De pees kan je niet raken zolang je je arm van de loop afhoud. Verder kan ik niet zo veel gevaarlijke situaties bedenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

even over de effectiviteit van zo`n kruisboog pistool. ik heb zelf ook zo`n ding van rond de 30 euro en de pijlen verdwijnen in een geperste strobaal terwijl de pijlen van mijn handboog

lang zo diep niet gaan.

toen ik nog een vuurwapenverlof had (ben er inmiddels al een paar jaar mee gestopt) hebben we gekeken hoever zo`n pijl in een stuk hout verdwijnt vergeleken met een .22 kogel uit een revolver.

zowel de kogel als de pijlpunt kwamen even diep in het hout te zitten.

dit is echt wel gevaarlijk als je hiermee geraakt word.

 

Sowieso is de wapenwet redelijk bizar wat dat betreft, voor historische zwartkruit wapens die je door ouderdom slechts een hele lichte lading mee kan geven moet je lid zijn van een schietvereniging en een vergunning hebben, maar een luchtbuks die met gemak door een OSB plaat heen schiet is volkomen legaal voor volwassenen. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Harmen Stap

 

Een 150Lbs fullsize kruisboog is gewoon met de hand op te spannen. Ja ook een stuk of 30-50 pijlen achter elkaar. Zo'n klein pistoolboogje vind ik persoonlijk gevaarlijker dan een fullsize 150Lbs boog. Dit omdat je er makkelijker jezelf mee kan raken omdat hij erg kort is. Tevens is het slecht richten met zo'n kort ding......beetje een speeltje.

 

Juist omdat je uitgaat van die safety button en omdat ie nooit weigert.....En omdat ie zo lekker klein is, en het allemaal wel erg leuk en spannend is zo'n boogje, zwaai je 'm even snel langs je eigen hand of been. En juist dan faalt de safety........... En een pijltje door je hand of voet/been.....

 

Maar ok, dat zal niet bij jou gebeuren, want gevaarlijke bogen verkopen ze echt niet......net als gevaarlijke messen, schroevendraaiers, auto's.......die worden echt niet verkocht hoor.....en veel andere gevaarlijke situaties kan je jezelf niet voorstellen ??

 

Sterkte en denk er nog eens over na.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen we misschien een sub-forum voor aanmaken :p

IDD!!! Zou wel heel tof zijn! Is al wel eens geopperd door @Mike maar mocht geloof ik niet:(

 

dat hebben een aantal gasten hier mooi verkloot want we hadden een heel mooi subforum

alleen omdat een paar lui zich echt misdroegen is dat verwijderd

 

Sowieso is de wapenwet redelijk bizar wat dat betreft, voor historische zwartkruit wapens die je door ouderdom slechts een hele lichte lading mee kan geven moet je lid zijn van een schietvereniging en een vergunning hebben, maar een luchtbuks die met gemak door een OSB plaat heen schiet is volkomen legaal voor volwassenen. :confused:

 

klok klepel dat verhaal is een stuk langer als jouw 2 zinnetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hebben een aantal gasten hier mooi verkloot want we hadden een heel mooi subforum

alleen omdat een paar lui zich echt misdroegen is dat verwijderd

 

Ik weet het 12gauge. Was ook lichtelijk sarcastisch.

 

Ik zou het sub forum graag terug willen. Met een strenge moderatie uiteraard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen te reageren op iedereen in één post...

Allereerst: Onthoud dat 80lb meer is dan een gemiddelde handboog. Volgens mij zijn de meeste jachthandbogen minimaal 75lb (?). Dan moet ik wel toevoegen dat er aardig wat energie verloren gaat door de wrijven tussen pees en loop, maar dan nog...

Ik gebruik een 1,2 cm multiplex plaat om op te schieten, maar de punt is net iets te stomp om er helemaal door heen te gaan. Maar dan hebben we het ook over multiplex! Keihard spul is dat zeg! Maar goed... Als ik even de moeite zou nemen om de punt iets aan te passen... Geloof me... Zijn bolt wil je niet graag koppen. Verwacht dat je dat niet overleeft eerlijk gezegd... Helemaal niet als je bedenkt dat een slingbow (katapult waarmee je pijlen afschiet) ook al door schedels heen schiet, terwijl je daar maar de helft van de lbs hebt.

Als laatste: Neen, neen, driemaal neen! De gedachte dat de kruisboog gevaarlijker is voor diegene die schiet dan voor diegene die de bolt kopt is echt totale bullshit... Denk je anders echt dat zo iets verkocht mocht worden? *Kijkt naar Prepass*

Mikken is best te doen als je de boog ondersteunt met je elleboog, maar zoals ik al zei: het is vrij precies op 10 meter, misschien 15, maar verder dan dat zou ik een voetbal niet meer raken, om even een idee te geven.

Je moet je niet blind staren op die 80lbs, dat heeft in wezen niet al te veel te maken met de uiteindelijke kracht die de pijl over brengt (wat zo een 16 joule is zoals ik reeds vermelde).

Niemand zegt dat hij dat pijltje wil terug koppen, dat gaat zeer doen, maar tenzij je geluk hebt zal dat niet dodelijk zijn (in tegenstelling als je me zo een pijltje in de arm schiet ga ik zelf dodelijk worden lol :p).

info die iedereen op het internet kan vinden aangepast, kwestie van onze politiek correcte (en enorm hypocriete) maatschappij tevreden te houden

Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik liever gewond rond loop met een pellet in mijn arm (hoewel dat dan weer moeilijker te verwijderen valt), dan met een pijl in mijn arm.

Qua gevaarlijk volg ik niet, je kan jezelf met alles verwonden, je moet gewoon zorgen dat je het niet doet, zo simpel is dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...