Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleine verticale wind turbine


hamster

Aanbevolen berichten

Heb je een oude wasmachine en een aantal PVC-pijpen liggen? Maak dan een verticale wind generator en ga GROEN de DIY manier. recyclen !!!!

 

na het zoeken van een kleine wind turbine (gisteren ook al een post gedaan waarvan ik eigenlijk wel de uitkomst wist :p @Heksenboot ) nu vond ik wat anders, hier stond helaas niet bij hoe je de stator moest ombouwen, en heb die er bij moeten zoeken (wist dat ik hem nog ergens had) nu alle twee in één document gestopt.

 

PDF

 

DOCX

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Wow @hamster, mooie klus.

 

Nou zie ik ook gelijk weer, waarom er hierin stond, niet aan beginnen:

 

http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/reader.php?artikel=Dynamo%27s_voor_windmolens

 

Maar het kan wel, als het moet.

 

Qua aandrijving werkt een Savonius Darrieus combinatie/hybride het beste, voor een verticale as:

 

https://www.google.nl/search?q=savonius+darrieus+wind+turbine&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=e7ffUre8DMua1AXo_YGYAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1500&bih=816&dpr=0.9#q=savonius%20darrieus&tbm=isch

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hmster @Heksenboot @Simurg de rotor zelf zal het probleem niet zijn , zowel een ouderwetse ''2 halve vaten'' als molen als deze ''wokkelvormige'' molen leveren voldoende

vermogen met een groot koppel , maar de wasmachine motor omgebouwd tot generator daar heb ik problemen mee . Ik zet er vraagtekens bij (die man heeft wel de ijzerverliezen op deze manier omzeilt ) maar zo'n windmolen heeft een laag toerental en ik denk dat dit lager is als het toerental van de generator en dus zal het afgegeven vermogen ook lager zijn

als verwacht . Het was mooi geweest als degene die dat stuk geschreven hefft wat meer specifieke informatie als toerentallen en type wasmachine motoren gegeven had ||||||||||||(in ieder geval spanning , toerentallen aantal polen ed ) (zowel de windmolen rotor als de generator moeten echt op elkaar afgestemd zijn )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier nog een wasmachine staan in de schuur

 

(@Hamster) en ik hou me aanbevolen voor het verwarmingselement. Kun je goed gebruiken om je eigen alcohol te stoken.;) Daarnaast nooit de RVS trommel wegdoen als prepper. Vroeger deed ik hierin mijn gevangen palingen totdat we voldoende hadden om deze te roken.

 

Zodra je begint aan dit project verwacht ik een vet verslag op het forum.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

(@Hamster) en ik hou me aanbevolen voor het verwarmingselement. Kun je goed gebruiken om je eigen alcohol te stoken.;) Daarnaast nooit de RVS trommel wegdoen als prepper. Vroeger deed ik hierin mijn gevangen palingen totdat we voldoende hadden om deze te roken.

 

Zodra je begint aan dit project verwacht ik een vet verslag op het forum.:p

 

Leg mij dat eens uit hoe dat werkt met dat verwarmingselement. Ik heb ooit dat 2 emmer systeem gemaakt, om een liter wodka te kunnen stoken per 24 uur. de easy still.

 

nergens, maar dan ook nergens kon ik een verwarmingselement vinden die rond de 55 graden afgesteld kon worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg mij dat eens uit hoe dat werkt met dat verwarmingselement. Ik heb ooit dat 2 emmer systeem gemaakt, om een liter wodka te kunnen stoken per 24 uur. de easy still.

 

nergens, maar dan ook nergens kon ik een verwarmingselement vinden die rond de 55 graden afgesteld kon worden.

 

Je neemt een instelbare thermostaat die je instelt op 55°C en je laat die het verwarmingselement schakelen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor uw antwoord Wodan, helaas ben ik niet handig met electra. Maar voor iemand die dat is is het dus zo simpel?

 

Groet

Natuurlijk. Je verwarmt tot de temp bereikt is en stopt met verwarmen en start opnieuw met verwarmen van zodra het wat kouder is.

Het verschil van of afstand tussen beide temperaturen noem je de hysterese of hysteresis.

Hoe kleiner deze is, hoe meer er geschakeld wordt en hoe exacter de temperatuur wordt gehouden.

 

Een googelen op "werking van thermostaat", "verwarmingstoestellen" enzoverder zal je veel wijzer kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat enkel met wasmachine met de juiste motor (mening zonder het docje bekeken te hebben).

 

Gaat het best met de motor van juist (jammer genoeg dus) de moderne wasmachines die direct op de as zitten.

Oude wasmachines (niet duur) werken met een snaar, die zijn veel minder geschikt om te gebruiken als dynamo. (mening zonder het docje bekeken te hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg mij dat eens uit hoe dat werkt met dat verwarmingselement. Ik heb ooit dat 2 emmer systeem gemaakt, om een liter wodka te kunnen stoken per 24 uur. de easy still.

 

nergens, maar dan ook nergens kon ik een verwarmingselement vinden die rond de 55 graden afgesteld kon worden.

 

Je moet inderdaad een thermostaat gebruiken en de temperatuur op 80 graden houden (geen 55). Hoe constanter te temperatuur des te beter de Wodka. De "voorloop" moet je weggooien. Tot op heden hebben we vuur gebruikt om het beslag te verwarmen, maar dat is dus niet constant en het duurt erg lang. Een volle dag stoken voor 60 liter wodka van 96%. 3x filteren en aanlengen met osmose water tot 50%.

 

Nu willen we op zonne-energie gaan stoken in een veel groter vat (die hebben we al gemaakt van Inox\oude lijfolie vaten). Hierin komen 2 elementen en als de temperatuur van het beslag op 80 graden is, schakel je één element uit. Dus we komen nog één element te kort om het af te bouwen, de kolom hebben we al. Maar dat even off topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx @Raycoupe nu weet ik gelijk dat ik geen oude moet nemen heb je misschien wat meer info hierover?

 

De oudere elektromotoren werken efficiënt bij hoge toeren. Wil je deze gebruiken als dynamo, zul je wederom hoge toeren moeten gebruiken en dat betekent toevoeging van een overbrenging (snaar, tandwielen).

Dit maakt het gecompliceerder en levert extra verlies op.

 

De moderne elektromotoren werken efficiënt bij lagere toeren en over een groter bereik aan toeren.

Deze kun je direct op de as zetten van bv. een windmolen, trapaandrijving, etc. Meer geschikt dus om als dynamo te gebruiken.

 

Zelf zoek ik zo'n type ook, maar oude wasmachines, drogers die gratis zijn, hebben altijd die oude elektromotoren. Je herkent ze dus ook simpel, doordat ze rechtstreeks op de as zitten ipv met een snaar aan de trommel verbonden zijn. Geen snaar betekent ook simpeler en degelijker.

 

Dit type is dan ook zeer gewild bij hobbyisten en specifiek mensen die windmolens bouwen en zo'n ding als dynamo willen gebruiken.

Lastig goedkoop op de kop te tikken, want ze zitten alleen in de duurdere en modernere typen apparaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm moet ik dus zorgen dat ik je voor ben of er twee vinden en je een seintje geven

De oudere elektromotoren werken efficiënt bij hoge toeren. Wil je deze gebruiken als dynamo, zul je wederom hoge toeren moeten gebruiken en dat betekent toevoeging van een overbrenging (snaar, tandwielen).

Dit maakt het gecompliceerder en levert extra verlies op.

 

De moderne elektromotoren werken efficiënt bij lagere toeren en over een groter bereik aan toeren.

Deze kun je direct op de as zetten van bv. een windmolen, trapaandrijving, etc. Meer geschikt dus om als dynamo te gebruiken.

 

Zelf zoek ik zo'n type ook, maar oude wasmachines, drogers die gratis zijn, hebben altijd die oude elektromotoren. Je herkent ze dus ook simpel, doordat ze rechtstreeks op de as zitten ipv met een snaar aan de trommel verbonden zijn. Geen snaar betekent ook simpeler en degelijker.

 

Dit type is dan ook zeer gewild bij hobbyisten en specifiek mensen die windmolens bouwen en zo'n ding als dynamo willen gebruiken.

Lastig goedkoop op de kop te tikken, want ze zitten alleen in de duurdere en modernere typen apparaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm moet ik dus zorgen dat ik je voor ben of er twee vinden en je een seintje geven

 

Yep! :p

 

Nah, 'k heb er toch geen geld voor en ze zijn echt lastig te vinden voor een habbekrats. :(

 

Zitten tegenwoordig in de duurdere (zuinige) types wasmachines. Waarschijnlijk ook wel in andere apparaten, maar zou zo niet weten welke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster, ik wil deze wel voor je ophalen dat is in mijn regio. Mits het model bruikbaar is voor je project natuurlijk.

 

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/wasmachines/m769888229-gratis-af-te-halen-bosch-wasmachine.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

Of nieuw pompje erin en ie werkt waarschijnlijk weer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...