Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koorts


Aanbevolen berichten

Koorts is een temperatuursverhoging boven de 38,5C (normale lichaamstemperatuur is 37C). Tot circa 41,5C is koorts in principe ongevaarlijk. Sterker nog, het is een normale (fysiologische) reactie op infectie met een virus of bacterie. Verhoging van de lichaamstemperatuur komt ook voor bij zware lichamelijke inspanning of als het lichaam de temperatuursregulatie niet optimaal kan verzorgen, zoals bij een zonnesteek.

 

Koorts als reactie op een infectie is het oudste antibioticum wat er bestaat. De microscopische indringers kunnen niet overleven bij temperaturen boven de 38C. Met andere woorden, door de verhoging van de lichaamstemperatuur, gaan de virusdeeltjes of bacteriën dood waarna het lichaam zich weer kan herstellen. Het onderdrukken van koorts is dus in feite een onnatuurlijke (onverstandige) reactie. Koorts is ook geen ziekte, het is een symptoom. Hoe onverstandig het onderdrukken van je eigen antibioticum is, blijkt uit het volgende artikel.

 

Jaarlijks duizend extra griepdoden in Noord-Amerika. Dat is het gevolg van het massaal slikken van koorts onderdrukkende middelen bij griep, stellen Canadese onderzoekers van de McMaster University. Koorts is een belangrijk natuurlijk mechanisme om infecties in toom te houden.

Bij hogere temperaturen groeien virussen (en bacteriën) minder efficiënt, terwijl de immunologische afweer tegen deze infecties dan juist effectiever wordt. Dempen van de koorts leidt ertoe dat mensen meer virusdeeltjes uitscheiden en dat alleen al vergroot de kans dat ze anderen aansteken.

 

Paracetamol en NSAID's (zoals ibuprofen of diclofenac) werken zowel analgetisch (tegen pijn) alsook antipyretisch (koortsverlagend). Heb je koorts en niet al te veel pijn, dan moet je daar vooral niets aan doen.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede post!! Ik had laatst een slijmbeurs ontsteking, ook zo lang mogelijk gewacht met onderdrukken van de pijn, en zwelling, binnen tien dagen was ik er compleet vanaf.

Wel dacht ik op een gegeven moment dat ik van mn stokkie ging door de vlammende pijn, toen heb ik een paracetamol, en een ibu ingenomen. Pijn verdween nagenoeg helemaal. (ik slik nooit enkele vorm van medicatie)

 

Even gaan googlen, en vond een artikel waar idd instond dat koorts en ontstekingsremmers juist niet aan de genezing meewerken! Dus toen maar bij de paracetamol gebleven een paar dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook altijd voorzichtig en slik alleen medicijnen, welke dan ook, wanneer het echt nodig. Meestal heb ik 1 dag koorts en hooguit 2, dan zweet alles eruit en ben ik ervan af Beetje slappe knieën de eerste dagen, maar elke dag wordt je weer sterker. Mijn kids hebben ook wel eens koorts en die zijn er nog sneller vanaf.

 

Helaas slikken mensen medicijnen als snoepgoed.:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koortslip is een virus, Herpes simplex.

Als het eenmaal in je systeem zit kan het altijd weer opsteken.

Je bent vatbaarder dat dit uitbreekt als je vermoeid bent, ziek bent(koorts hebt) een slechte weerstand hebt of bij zon op je huid.

Het Herpes virus is zeer besmettelijk en voor babys zeer gevaarlijk. Als je een koortslip hebt blijf dan uit de buurt van babys.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze en wat zijn dan koorts blaasjes ? Die blaasjes die je op uw lippen en of op uw wang krijt .

 

Geert

 

Koortslip, koortsblaasjes is gewoon een misleidende benaming, zie andere posts.

 

@Keyser Suze: Goed dat je het aanstipt, ik ben dus niet gek.

 

In een sauna raakt je temperatuur ook verhoogt en dat werkt perfect tegen een beginnende verkoudheid/griep.

Enkele keer slaat hij na een sauna juist hard toe, vooral bij mensen die niet regelmatig gaan en dus 'getraind' zijn om snel op die afkoeling te reageren, dan kan het een tijdelijke dip in je weerstand veroorzaken (net als alcohol).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze en wat zijn dan koorts blaasjes ? Die blaasjes die je op uw lippen en of op uw wang krijt .

 

Geert

 

Beetje Off-topic.....koortslip (blaasjes op lip, later een korst) is een Herpes Simplex virusinfectie. Zo eens in de zoveel tijd reactiveert Herpes simplex. Het virus kan ook toeslaan in de mondholte, op je oog (heel pijnlijk en met littekens op je oog als gevolg, heel lelijk dus!) en je kunt het koortslip virus ook overdragen op de geslachtsdelen als je met een actieve koortslip orale sex bedrijft. Allemaal niet leuk dus en zoals gezegd gevaarlijk voor kleine kinderen. Maar heeft dus niets met koorts te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze : als iemand koorts heeft en je legt hem zonder kleding in een koele kamer en dept zo nu en dan met natte, koude doeken...blijft de koorts dan zijn werk doen, of daalt de temp dan toch daar de omgevingstemp dan veel lager dan normaal is?

 

@Zanshin. Zou je misschien willen uitleggen wat hiervan de bedoeling is? Mij komt de vraag een beetje over als; haalt een gewonde zwemmer nog de overkant van het zwembad als je hem een blok beton aan zijn been bindt. Dat hangt natuurlijk van zijn conditie af. KS maakt supergoed duidelijk hoe nuttig koorts is. Waarom zou je het een ziek lichaam dan extra lastig maken om koorts te produceren? Of dat ook onder slechte omstandigheden lukt, hangt van de conditie van het lichaam af. Bovendien heeft een ziek lichaam wel wat beters te doen, dan zijn energie te spenderen aan het op temperatuur blijven zonder kleding in een koele kamer. Maar misschien heb ik het niet begrepen??

 

PS. Nu ik mijn eigen bericht terug lees, komt mijn formulering wat onvriendelijk over. Dat is mijn bedoeling niet. Ik probeer alleen te leren, door de boel wat op scherp te zetten. Jouw vraag gaat zeker leiden tot een beter begrip van deze materie. hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @DickBerts , no hard feelings!

Achtergrond van mijn vraag is dat het voor een koortsig mens heel prettig kan zijn om af te koelen. Bij een hoge koorts denk ik dat die koorts soms niet uit te houden is. Ik vraag me dan af of je, met dat afkoelen, juist niet tè contraproductief bezig bent, of dat het juist oké kan zijn om te doen...

 

En als ik het zo herlees, denk ik het antwoord al te kunnen raden :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je een rot gevoel krijgt van koorts en heel warm bent, is een natuurlijke weerstand om actief te blijven. Je zult die koorts periode puur de aandacht op je herstel moeten leggen en niet aan dagelijkse inspanningen. Nou zal je zeggen: tja, lekker makkelijk als je in je eentje bent. Dat klopt, is niet makkelijk, hulp van een ander persoon is dan wenselijk en zeer aan te bevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...