Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wist jij dat gebruikte batterijen brand kunnen veroorzaken?


Gast

Aanbevolen berichten

Verzamel jij ook je gebruikte batterijen ergens los in een zakje of in een la?

Check dan even deze video!

 

Korte beschrijving:

Man staat in zijn zwartgeblakerde huis. Vertelt hoe zijn huis in brand vloog omdat een gebruikte 9V batterij kortsluiting maakte omdat hij ergens los rondslingerde. Remedie/preventie: rondslingerende batterijen altijd even met tape afplakken.

 

Hij wist het niet en wil nu zoveel mogelijk mensen op de hoogte brengen.

In de comments flink wat reacties van mensen die zijn verhaal bevestigen. Ze hadden bijvoorbeeld een batterij in hun broekzak zitten, samen met wat muntjes. En kregen zowat brandgaten in hun been.

 

Ik wist het ook niet. Dus bij deze.

 

 

Sneu detail: het was nota bene de batterij die uit de rookmelder kwam..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kortsluitende batterijen kunnen godsgruwelijk heet worden, da's niets nieuws. Die krengen zomaar bij elkaar in een bak/la/doos/zak/whatever gooien is dus altijd een slecht idee. Vooral die 9v blokken zijn gevaarlijk omdat ze relatief makkelijk kort te sluiten zijn, met de 2 polen zo dicht bij elkaar, maar alle batterijen zijn brandgevaarlijk bij kortsluiting!

 

Dit is dus ook absoluut geen overdreven verhaal, ga zorgvuldig om met je batterijen, ook als je denkt dat ze leeg zijn; vaak zit er nog meer dan genoeg lading in om dikke ellende te veroorzaken.

 

Ik heb hier een laserpointertje met 2 AAA batterijen, soms maakt dat ding op een of andere manier kortsluiting en dan wordt 'ie binnen een paar seconden te heet om aan te raken. Ik laat 'm dus ook niet liggen met de batterijen er in; die gaan er altijd netjes uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leidseprepper: Heb ik ook ervaring mee. Toen als tiener voor 't eerst oplaadbare batterijen voor de walkman ging gebruiken (draagbare cassettespeler voor de jongeren onder ons), had ik altijd een setje in m'n broekzak op voorraad, want in die tijd gingen ze niet zo lang mee als alkaline batterijen. Plots een warm gevoel in de buurt van m'n kruis, kortsluiting van de batterijen dus. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dan weer apart vind, zijn die bakken in de supermarkt, waar je de batterijen inlevert. Gebeurt daar nooit iets mee? :confused:

 

Ik zelf heb hier ook een mandje met lege batterijen, 'k ga dat maar eens anders aanpakken. Mooi op een rij tussen ducttape plakken oid.

 

Ook de volle batterijen in de la hebben de neiging om uit de verpakking te vallen, eenmaal geopend, die zijn natuurlijk veel gevaarlijker.

Daar eerst maar eens mee beginnen, want (zie vorige post van me) het kan snel erg heet worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Wat ik dan weer apart vind, zijn die bakken in de supermarkt, waar je de batterijen inlevert. Gebeurt daar nooit iets mee? :confused:

 

 

 

Kort gezegd ja daar gebeurt wel wat mee.

De reden dat dit stil gehouden word is simpel milieu vriendelijk is goed en gaat het een keer mis is dat een offer.

In Engeland Zie je ze al minder en de reden is dat je geen verzekering meer hebt als je zo n inzamel bak heb staan.

Komt omdat er al een aantal in de brand zijn gevlogen en als je nagaat Hoe lithium batterijen branden kun je je voorstellen dat het aardig fikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volle (oplaadbare) batterijen die je meeneemt moet je altijd in een doosje meenemen , ze verkopen speciaal doosjes voor penlights ed (of je maakt zelf wat :) )

Wat blijkbaar veel mensen ook niet weten is als je lijnolie op hout zet met een doek of nog beter poetskatoen dat het doek of poetskatoen na gebruik heel erg makkelijk

tot zelfontbranding komt , zeker als de kachel / CV brandt . Deze poetsmiddelen moet je altijd buitenshuis bewaren in een niet brandbare verpakking (blik of zo ) en als je het weggooit

in de vuilnisbak eerst nog even in het water zetten zodat het kletsnat is

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig met die kleurtjes. Waar koop je rode of groene doosjes, ik ben ze zelf nog niet tegengekomen.

Sowieso op mijn zoektocht naar doosjes in de winkels niks gevonden, alleen online,

 

Hallo @Stuudje, zoals ik schreef heb ik deze doosjes al jaren, maar ik weet niet meer waar ik deze gekocht heb.

Ik heb ze ook nooit meer gezien.

Succes met je zoektocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig met die kleurtjes. Waar koop je rode of groene doosjes, ik ben ze zelf nog niet tegengekomen.

Sowieso op mijn zoektocht naar doosjes in de winkels niks gevonden, alleen online,

Bij friesland speelgoed verkopen ze van deze doosjes

http://www.friesland-speelgoed.nl/product/71021316/hama-46674-batterij-box-4-4-2-stuks.html

ook verkopen ze deze bij bol.com maar daar betaal je weer iets meer voor

http://www.bol.com/nl/p/hama-batterijdoos-batuca/9000000005936958/#product_specifications

 

mocht je eventueel interesse hebben in plastic potjes waar 12 baterijen in kunnen kan ik deze wel naar je toesturen of meenemen naar bijvoorbeeld een shelter camping

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...