Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Pocket Geiger teller


f150

Aanbevolen berichten

Binnenkort vertrekt een van mijn collega's naar Japan in verband met studie. Met het motto 'wie niet horen wil, moet maar meten' heb ik op 20 januari bij http://www.radiation-watch.co.uk een Pocket Geiger besteld, een geigerteller die via de hoofdtelefoon uitgang aangesloten wordt op je smartphone.

 

Bestellen en betalen kost precies 3 klikken.

1. Voeg Type 3 Pocket Geiger toe aan je mandje,

2. klik op de 'checkout with Paypal' ,

3. en klik op 'Pay'.

 

[ATTACH=CONFIG]7960[/ATTACH]

 

Prompt krijg je de bevestiging van je bestelling per e-mail. £ 40 voor Pocket Geiger, en £ 20 voor de verzending. Dat maakt 60 Britse ponden, wat met de geldende dagkoers € 72,75 is. Een paar uur later volgde de email van de transporteur Royal Mail met de trackingcode en drie dagen later een goed verpakt doosje in een luchtkussen envelopje.

 

[ATTACH=CONFIG]7961[/ATTACH]

 

Over het unboxen ga ik niet teveel zeggen. Er staat een goed filmpje op

waar ik niets aan heb toe te voegen.

 

[ATTACH=CONFIG]7962[/ATTACH]

 

In gebruik nemen gaat niet minder makkelijk. 9 Volt blok erin, stekkertje koppelen aan je hoofdtelefoon uitgang, geluid vol aan, de Radiation Watch Pro app installeren (€6) en je geigerteller is klaar voor gebruik.

 

[ATTACH=CONFIG]7963[/ATTACH]

 

De app die je nodig hebt voor de Pocket Geiger.

 

De Pocket Geiger detecteert radioactieve deeltjes, in dit geval gamma straling, via een semiconductor detector (een Duitse First Sensor AG X100-7 voor type 4/5, Vishay Eight VBPW34 in de type 3). De meter is gekalibreerd en getest op Cesium-137 en - toeval of niet - door het Nederlandse Meteorologische Instituur (rapport).

 

De meter is niet geschikt voor het meten van radioactiviteit in voedsel of water; hiervoor is speciale en veel kostbaarder apparatuur nodig. Wel kan de straling van grond of objecten worden gemeten door de sensor te richten op het voorwerp. Voor lage doses zoals achtergrondstraling kost dit 5-10 minuten. Hogere stralingsniveaus kunnen binnen 2 minuten worden vastgesteld.

 

De range waarbinnen gemeten kan worden is 0.05uSv/h~10mSv/h (Cs-137) 0.01cpm~300Kcpm. Het is een van de kleinste meters ter wereld, 34x70x36, en zonder de batterij slechts 40 gram. Er is op de website van de fabrikant source code beschikbaar voor arduino. Metingen kunnen worden gedeeld, waarbij je ook de resultaten kunt inzien van andere gebruikers.

 

[ATTACH=CONFIG]7964[/ATTACH]

 

Voor het geld krijg je een mooie tool, een goede interface en een bruikbaar apparaat.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi spul @f150 Beetje jammer dat je alsnog €6 mag dokken voor een app op je telefoon....:D Maarja dat mag de pret niet drukken. Het lijkt me een aardige toevoeging voor je Iphone als je gamma straling wilt meten, voor een nette prijs.

 

Het enige wat me enorm opvalt.........lees je mail nou eens een keertje..........:D :D :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe weet je of het wel werkt? ik heb thuis ook goedkope kompassen liggen die het noorden allemaal in een andere richting aanwijzen :-)

gaat deze mee naar Japan? :-)

Werken doet het wel; zelfs als er een afwijking zou zijn, is dat vermoedelijk nog niet echt een probleem. De onbetrouwbaarheid zit vooral in de hele lage doseringen, zoals achtergrondstraling. Daar zie je de waardes schommelen, maar het verschil tussen een houten tafel en een banaan kan al een factor 10 zijn. Zie o.a. de schaalaanduiding op de Radiation Dose Chart.

 

De achtergrondstraling in mijn woning heb ik ook vergeleken met mijn andere teller, een Voltcraft:

[ATTACH=CONFIG]7972[/ATTACH]

Dat kwam redelijk overeen met de meting van de Pocket Geiger:

[ATTACH=CONFIG]7973[/ATTACH]

 

Er is op het forum al heel veel gediscussieerd of het wel of niet nuttig is om te meten, hoe je de informatie moet interpreteren en of/wat je er mee moet doen. Zie o.a. http://preppers.nl/forum/threads/8180-De-gevolgen-van-straling . Dat blijft een lastig verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi spul @f150 Beetje jammer dat je alsnog €6 mag dokken voor een app op je telefoon....:D Maarja dat mag de pret niet drukken. Het lijkt me een aardige toevoeging voor je Iphone als je gamma straling wilt meten, voor een nette prijs.

 

Het enige wat me enorm opvalt.........lees je mail nou eens een keertje..........:D :D :cool:

 

Er is ook een gratis app, maar ik vind het altijd vervelend als de leuke features dan net alleen beschikbaar zijn in de betaalde versie..

 

En heb ik een email gemist..? Plz resend;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Goeie tip! Had al eens eerder gekeken naar die tellers van Conrad maar de prijs en sommige reviews (de scout kreeg slechte beoordelingen vanwege substandaard materiaal wat betreft behuizing en knoppen) hield me tegen.

 

Dit ziet er echter goed uit. Weet iemand meer over die nieuwe die ze hebben? De AION-A7

 

http://www.radiation-watch.co.uk/order#new

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 1 jaar later...

 

Goed nu ga ik mij niet geliefd maken:

 

Info:

Pocket Geigerteller type 3

Schrijf de eerste review over dit product

Met dit klein vernuftige apparaatje kun je nu zelf ook de radiatie niveau's in je omgeving monitoren. Met samen met een android of ios mobiel of tablet.

Nu weet ik als leek nog niets. Wat meet ie nu ? Alpha, betta, gamma straling ?

 

Certificatie

Dutch Metrology Institute

No.3320408 (Download)

Link wijst naar een engelse site en werkt niet

 

Extra informatie:

Artikelnummer geigertype3

meseigenschap N/B

Rits zijde N/B

size N/B

Handschoenmaat N/B

Camera optie N/B

Kleur N/B

Volume N/B

Gewicht 0.0400

Haal svp die none informatie weg.

 

Zal best een standaart optie zijn maar getuigd, mijn idee, niet van een profi webshop.

 

Wat ik zou willen weten is:

Kan ik het ding (zelf) calibreren?

Hoe lang gaat batterij mee bij continu meten ?

Is ie (spat) waterdicht ? Kan ik hem dus buiten ophangen en binnen meten.

Bereik blautooth ?

Kan ik het ding ook gebruiken zonder iphony of android ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wim,

 

Niet geliefd lijkt mij overdreven, dergelijke punten zijn heel waardevol juist. Zeker met betrekking tot de automatisch aangemaakte kenmerken. Deze heb ik aangepast!

 

 

Om de rest van je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

 

Wat ik zou willen weten is:

Kan ik het ding (zelf) kalibreren? Nee

Hoe lang gaat batterij mee bij continu meten ? Dit is afhankelijk van de capaciteit en conditie van de batterij

Is ie (spat) waterdicht ? Kan ik hem dus buiten ophangen en binnen meten. Hij is niet voorzien van enige test resultaten met betrekking tot spatwater/waterdicht.

Bereik bluetooth ? Dit zit er niet op. De connectie is met een standaard audio plug.

Kan ik het ding ook gebruiken zonder iphone of android ? Nee zoals er al wel stond is een device met android of ios een must om de data te kunnen uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wim,

 

Niet geliefd lijkt mij overdreven, dergelijke punten zijn heel waardevol juist. Zeker met betrekking tot de automatisch aangemaakte kenmerken. Deze heb ik aangepast!

 

 

Om de rest van je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

 

Wat ik zou willen weten is:

Kan ik het ding (zelf) kalibreren? Nee

Hoe lang gaat batterij mee bij continu meten ? Dit is afhankelijk van de capaciteit en conditie van de batterij

Is ie (spat) waterdicht ? Kan ik hem dus buiten ophangen en binnen meten. Hij is niet voorzien van enige test resultaten met betrekking tot spatwater/waterdicht.

Bereik bluetooth ? Dit zit er niet op. De connectie is met een standaard audio plug.

Kan ik het ding ook gebruiken zonder iphone of android ? Nee zoals er al wel stond is een device met android of ios een must om de data te kunnen uitlezen.

 

Merci / bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...