Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dingen die anderen niet in hun BOB hebben zitten


BTF

Aanbevolen berichten

Ik vind het altijd wel interessant om te lezen wat anderen in hun BOB hebben zitten. Sommige basis-dingen als een mes, voedsel, en middelen om vuur te maken zitten eigenlijk wel in elke BOB.

 

Af en toe zie ik lijstjes, en daar zie ik dan sommige dingen niet op staan waar ik dan over verbaas. Nu heeft iedereen zijn eigen gedachten en filosofieën over wat belangrijk cq onmisbaar is.

 

Daar gaat dit topic over. Wat vind jij haast onmisbaar, en waarvan je al meermaals gezien hebt dat mensen dit niet in hun bob hebben zitten.

 

Ik zal zelf aftrappen: sokken.

 

Ik heb al heel wat lijstjes/foto's/filmpjes gezien waarin ze geen extra paar sokken in hun bob hadden zitten. Ik denk dat je in een bug-out situatie zo maar grote afstanden zou moet kunnen lopen. Een paar extra sokken is dan goud waard. (kosten weinig, en zijn licht van gewicht)

 

Wat zijn jullie voorbeelden?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik zie ook veel lijstjes op het web en bob op youtube, wat mij opvalt is dat ze vaak 1 belangrijk ding missen: toiletpapier!

 

Dat is een goede. Heb ik zelf ook niet. Welke van die papieren zakdoekjes en van die zeer compacte doekjes die uitzetten wanneer je ze vochtig worden. Dat kan dus dienst doen als toiletpapier bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Een onbreekbaar metalen spiegeltje. Niet uit ijdelheid, maar als zelf diagnose wanneer een prepper zich niet helemaal ok meer voelt midden in de shit. Met een spiegeltje concludeer je, doordrukken, het valt reuze mee met me, of jee uitkijken en maatregelen nemen. Een heel primaire behoefte die je makkelijk vergeet. Ik dienst hadden we een spiegeltje in onze kompas zitten. Dan ben je ook klaar.

 

Ook te gebruiken om te seinen.

 

https://www.scoutshop.nl/kampeeraccessoires/42550.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTF noemt terecht sokken ik noem ondergoed als geheel,

zowel gewone ondergoed als thermo-ondergoed

je wil geen beestjes,bacterieen en schimmels op je edele delen je wil er droog/schoon en warm bijlopen

 

gewone sokken en thermo-sokken voor de kou

gewone ondergoed en thermo-ondergoed voor de kou

petje of hoed(evt met muskietennetje) tegen de zon en een sjaal/muts/handschoenen voor de kou

 

ik investeer dus iedere maand in extra sokken en extra ondergoed, het kost nu vrijwel niks en zal in de toekomst onmisbaar zijn denk ik.

het weegt ook allemaal niks dat katoen/lycra/polyester etc etc dus waarom ook niet??

 

voorts nog:

extra tentharingen(ook de stormversie)(jij en je spullen moeten droog blijven ten alle tijden dus je tent/tarp mag niet losraken:eek:

werkhandschoenen(er zijn zat klusjes ,zoals snijden,zagen,hakken en breken van takken waarbij je handen kunt openhalen, of juist plakkerige hars op je handen krijgt):mad:

veiligheidsbrillen(het laatste wat je wil is een zwiepende tak in je ogen krijgen of splinters/steentjes en twijgjes die je netvlies binnendringen dan wel strelen.:cool:

extra touw/tywraps/tape (need i say more???):D

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn BOB oa:

Druivensuiker - dextro energy, werkt opwekkend, is licht zurig dus ook wat dorstlessend

Chocola - goed voor moreel, energie+

Hele grote stevige plastic zak - je kunt er met zijn vieren in en dan over je heen trekken en schuilen voor regen, is redelijk klein op te vouwen

 

Verder zat ik me net te bedenken om voor de voorraadkast strooipoeder voor de voeten met miconazol aan te schaffen, miconazol is schimmeldodend, want ik denk dat als je niet meer zo makkelijk kunt wassen, dat je sokken dan ook wel eens 2-3 dagen aan blijven, ook de omstandigheden kunnen dat vragen. In de WW I zijn er legio militairen in de problemen gekomen, dito Vietnam, door loopgraafvoeten, waarbij ook schimmel een rol speelt. Met name het continu zompig zijn van voeten is vragen om moeilijkheden, je trapt gewoon je huid aan gort. Dus heb ook vier paar sokken in mijn BOB, die poeder moet ik nog regelen, maar dat kun je gewoon bij apotheek kopen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn BOB oa:

Druivensuiker - dextro energy, werkt opwekkend, is licht zurig dus ook wat dorstlessend

Chocola - goed voor moreel, energie+

Hele grote stevige plastic zak - je kunt er met zijn vieren in en dan over je heen trekken en schuilen voor regen, is redelijk klein op te vouwen

 

Verder zat ik me net te bedenken om voor de voorraadkast strooipoeder voor de voeten met miconazol aan te schaffen, miconazol is schimmeldodend, want ik denk dat als je niet meer zo makkelijk kunt wassen, dat je sokken dan ook wel eens 2-3 dagen aan blijven, ook de omstandigheden kunnen dat vragen. In de WW I zijn er legio militairen in de problemen gekomen, dito Vietnam, door loopgraafvoeten, waarbij ook schimmel een rol speelt. Met name het continu zompig zijn van voeten is vragen om moeilijkheden, je trapt gewoon je huid aan gort. Dus heb ook vier paar sokken in mijn BOB, die poeder moet ik nog regelen, maar dat kun je gewoon bij apotheek kopen.

 

goed idee!:) had er zelf al wel aan gedacht maar dacht dat ze gewoon talkpoeder gebruikten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eraan kan geraken een klein flesje Tramadol EG, heb je geen paracetamol of welke pijnstiller ook meer van doen.

Om voet schimmel te voorkomen en te behandelen kan je ook Neem olie gebruiken werkt ook prima tegen insectenbeten.

Het zijn maar ideetjes hoor openlijk hebben jullie er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

@ dutchprepper : dat katoen/lycra/polyester etc etc dus waarom ook niet??

 

probeer zo veel mogelijk KATOEN/LINNEN ondergoed/sokken aan te schaffen

polyester ed. hebben de nare eigenschap om geen vocht op te nemen en te ventileren

thuis is dit geen probleem als je je dagelijks kunt verschonen

maar in geval van SHTF en enkele dagen aanhouden dan ga je problemen krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

@btf

ja zeker wol is ook een goede keus maar heeft ook zn voor en tegen

voor:wol houd warmte goed vast, neemt vocht op,blijft ook warm als het nat is

tegen:wol duurt erg lang om te drogen,gaat slobberen als het nat is(vormverlies)kans op blaren,huid iritatie,word zwaar door vocht opname

tot wel 3x het eigen gewicht

dit geld ook voor wollen truien

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ dutchprepper : dat katoen/lycra/polyester etc etc dus waarom ook niet??

 

probeer zo veel mogelijk KATOEN/LINNEN ondergoed/sokken aan te schaffen

polyester ed. hebben de nare eigenschap om geen vocht op te nemen en te ventileren

thuis is dit geen probleem als je je dagelijks kunt verschonen

maar in geval van SHTF en enkele dagen aanhouden dan ga je problemen krijgen

 

ik weet het, maar ik pin me niet vast op 1 soort ik koop wat lekker zit en lang meegaat.

het elastische van lycra is veelal het elastiek, datgene wat ik koop zit prima, en ga ik niet in zweten.

 

bovendien was ik niet van plan om meer als 2 dagen met dezelfde onderbroek te lopen in een shtf, als je ergens niet veilig een andere kledingstuk kunt aandoen,kun je er ook niet overleven.

maar zo,n shtf verwacht ik in eerste instantie ook niet. het zal denk ik een hele langzame langgerekte shtf worden waarin je steeds minder en minder en minder en minder en minder(had ik al gezegd minder??) koopkracht hebt.:eek:.

 

tja er is met geen mogelijkheid iets van te zeggen hoe dingen verlopen zullen, wat ik wel weet is dat ik gewoon voedsel,kleding en gear zal blijven aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in mijn BoB ga doen hebben er denk ik niet veel; 3 kleine alarmpjes die op magneet werken. Bestaat uit 2 delen. Als die 2 delen uit elkaar gaan dan klinkt er een fel alarm.

Gebruik ik dan voor waarschuwingssysteem als ik lekker in mijn tentje lig te meuren. Tent opzetten tussen 3 bomen en dan tussen elke boom een alarmpje hangen met visdraad. Loopt er een indringer of groot dier er langs, dan word je wakker gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in mijn BoB ga doen hebben er denk ik niet veel; 3 kleine alarmpjes die op magneet werken. Bestaat uit 2 delen. Als die 2 delen uit elkaar gaan dan klinkt er een fel alarm.

Gebruik ik dan voor waarschuwingssysteem als ik lekker in mijn tentje lig te meuren. Tent opzetten tussen 3 bomen en dan tussen elke boom een alarmpje hangen met visdraad. Loopt er een indringer of groot dier er langs, dan word je wakker gemaakt.

 

waar gekocht!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...