Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31
    Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2012

Goud en zilver als ruilmiddel

Goud en zilver zijn niet mijn sterkste kanten op kennisgebied, maar ik wil toch iets van deze twee edelmetalen gaan aankopen, zodat deze kunnen dienen als ruilmiddel in slechtere tijden. Nu liep ik laatst een juwelier binnen en vroeg de medewerker om informatie wat betreft het kopen van goud(en zilver). De medewerker vroeg hoeveel karaat het goud moest zijn. Ik wist hier even geen antwoord op te geven, omdat ik het goud en/of zilver als ruilmiddel wil gebruiken. Mijn vraag is eigenlijk, wat is het meest gangbare karaat goud om dit te gebruiken als ruilmiddel en geldt dit ook voor zilver?

Cyberbeer

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Niet investeren in juwelen bij een juwelier.
    Je betaald gewoonweg te veel euro voor het goud.
    Kijk eens rond op de sites van Doijer en Kalff, the Silver mountain, Solidor enz.
    Voor de kleine investering kun je eens beginnen met een 1/10 oz gouden munt voor rond de 150 euro.

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Ga nooit naar een juwelier om in goud of zilver te investeren.

Als je ruil-goud zoekt, dan koop je die het beste als een zware ketting uit het midden oosten. Daar zijn ze maar net boven spot. Maar je ik zou dat dus nooit per post doen! Zelf kopen als je er bent, of een via een kennis. Het is niet voor niets dat de bruidsschat daar vaak in gouden kettingen gegeven wordt.

Een ketting is makkelijk deelbaar, in tamelijk kleine porties. 72% zuiver is ideaal, maar 50% is ook best nog wel ok.

Voor investeringen zou ik gewoon in nederland een bullion dealer zoeken. Bv silvermountain, doijer en kalf ed.
    www.overbeterleven.nl - Overleven in slechte tijden, Beter leven in goede tijden.

Adventurer
    Ingeschreven
    May 2012
    Zuiver goud en zilver is in veel gevallen niet praktisch voor ruilhandel. Persoonlijk zie ik het meer als een bescherming tegen inflatie dan als ruilmiddel in tijden van crisis. Voor dat doel kun je beter sloopzilver gebruiken (Oud Nederlands zilvergeld) en sloopgoud gebruiken. Je zou bijvoorbeeld, zoals in Tegenlicht geopperd, schakels van gouden kettingen kunnen gebruiken.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DQA Bekijk Berichten
    Zuiver goud en zilver is in veel gevallen niet praktisch voor ruilhandel.
    In hoeveel situaties heb jij al gezeten dat het niet praktisch bleek? Ik moet mijn eerste SHTF nog meemaken. En denk dat ik met een American Buffalo (.9999 zuiver) toch een iets grotere kans heb op een brood/boottocht/slaapplek/huis/maaltijd/lift/operatie/etc dan iemand met een handvol sloopzilver. Laat ik het zo zeggen: ik ga met mijn gezinnetje die gok niet nemen

Bottom line advies voor Cyberbeer: Diversiviseer. Een mooie combi tussen:

• gouden munten (.999 = 24 karaats, groot en klein als je het je kan veroorloven)
    • gouden sieraden
    • zilveren munten en of (kleine) baren (.999 zuiver)
    • zilveren sieraden

Naast al je andere preps en potentiŽle ruilmiddelen uiteraard.
    Survival rule #1: Keep having fun!

Adventurer
    Ingeschreven
    May 2012
    Omdat ik toch wat geld over heb, heb ik ook wat goud en zilver gekocht. Een heeeel klein goudbaartje en wat zilveren munten, die ''goed internationaal verhandelbaar zijn .'' En die nog enige verzamelaarswaarde schijnen hebben. Dus geen oude zilveren guldens.

Ik heb ook niet veel verstand van deze materie, bovendien roept iedereen iets anders. Ik doe gewoon van alles wat, wat me logisch en verstandig lijkt om te doen.. Ik los wat af aan de hypotheek, zorg dat we het een tijdje zonder supermarkt kunnen redden en zorg dat ik op meerdere manieren wat te ruilen heb.

Zilveren munten zijn in elk geval langer houdbaar dan de euro, naar mijn idee dus baat het niet, dan schaadt het niet. Ik koop het niet om er winst op te maken, en als ik ze niet nodig heb kan ik ze altijd nog aan het nageslacht nalaten.

Survivor
    Ingeschreven
    May 2012
    Ik denk er hetzelfde over Tove. Gewoon wat gouden en zilveren munten aanschaffen met geld wat je toch over hebt. Baat het niet dan schaadt het niet.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Hoi tove,

Een echte hollandse, en dus goede, constatering, houding, redenatie en conclusie
    Laatst gewijzigd door Kans; 05-07-12 om 18:39.
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Survivor
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Je zou bijvoorbeeld, zoals in Tegenlicht geopperd, schakels van gouden kettingen kunnen gebruiken.
    Daar ben ik naar op zoek. Moeten wel kettingen zijn met beetje grotere schakels. Die uit elkaar te halen zijn. Niet die pruts kettinkjes van de kijkshop. Heeft iemand een tip van waar te kopen in Nederland?

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carsten888 Bekijk Berichten
    Daar ben ik naar op zoek. Moeten wel kettingen zijn met beetje grotere schakels. Die uit elkaar te halen zijn. Niet die pruts kettinkjes van de kijkshop. Heeft iemand een tip van waar te kopen in Nederland?
    Ik heb geen idee of je dit soort kettingen een beetje tegen spotprijs kan kopen in Nederland, misschien dat een 'oosterse' juwelier hier wat beter wegwijs in is?

Volgens mij is het momenteel wat druk op de bullion markt, in ieder geval zilver heeft wat langere levertijden dan ik gewend ben.

Forum Rechten