Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen zaaigoed binnenkort verboden?


Aanbevolen berichten

beste preppers,

Ik kreeg zojuis een verontrustend artikel toegestuurd, de link staat onder dit bericht geplakt.

In het kort komt het er op neer dat de EU: 'het zelf kweeken van zaden voor volgende jaren wil gaan verbieden.' Het beeld dat geschetst wordt is dat dit een verbod is dat vooral gunstig voor een drietal "gecertificeerde" leveranciers van zaden. Verder worden er een aantal vooruitzichten geschetst en voorbeelden uit amerika aangehaald waar soortgelijke maatregelen zijn ingevoerd.

Volgensmij is het doel van het artikel om hier een petitie tegen te tekenen, dit gegeven moet uiteraard worden meegewogen bij het lezen van de tekst.

Graag hoor ik wat jullie hier van vinden, meer van weten of tegenargumenten hebben.

 

http://www.eerlijkvoedsel.com/artikelen/27-de-moestuin-wordt-verboden

 

Groeten,

 

DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat was afgelopen jaar een hot item. (En zijn ook al meerdere draadjes over.)

 

Juist vorige week is het plan (zowaar) door de milieucommissie van het Europees Parlement teruggefloten.

http://www.mo.be/artikel/eu-milieucommissie-zegt-neen-tegen-zadenrichtlijn

 

EU-milieucommissie zegt neen tegen zadenrichtlijn

 

31 januari 2014 ( VILT.be ) — De milieucommissie van het Europees parlement heeft de zogenaamde zadenrichtlijn van de Europese Commissie afgekeurd. Volgens de commissie speelt de richtlijn te veel in de kaart van de grote spelers op de markt en is ze te complex. "De uniforme benadering van de Commissie gaat voorbij aan de grote diversiteit aan zaden", aldus parlementslid Kathleen Van Brempt.

 

Dus laten we hier niet een oude discussie herhalen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk belachelijk, hoe willen ze natuurlijke processen van zaad vermeerdering bij kruiden in de natuur voorkomen?

Ik werk zelf in de natuur en ik weet een ding zeker. Je kan alleen werken met de natuur en niet tegen de natuur. Tegen win je nooit!

Dit is hoe Monsanto dat aanpakt:

Vindt "per ongeluk" kruisbestuiving plaats tussen een Monsanto-product en een biologische plant? Ook dan overtreedt de boer de regels van Monsanto en wordt deze aangeklaagd. In India hebben volgens tegenstanders van Monsanto naar schatting 200.000 boeren zelfmoord gepleegd vanwege de torenhoge schulden die de patenten met zich mee brachten.

 

 

Nog meer:

• Als producent van zaden voor groenten, maïs, soja en katoen heeft het bedrijf veel types zaden gepatenteerd. Boeren die deze zaden willen gebruiken moeten daarvoor fors betalen. Volgens critici heeft Monsanto zo een heel sterke positie op de tomatenmarkt. Boeren die geen vergoeding betalen worden vervolgd.

 

• De gewassen van Monsanto geven zelf geen zaden. Boeren die de gewassen willen planten, moeten dus elk jaar opnieuw zaden bij het bedrijf aankopen.

 

• Ook boeren die onbewust Monsanto-gewassen telen riskeren een proces. Zo treedt het bedrijf ook op tegen kruisbestuiving: als er plant ontstaat dat door een natuurlijk proces een kruising is van een Monsanto-zaadje en een ander gewas, is de boer daarvoor aansprakelijk.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130525_00597824

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af hoe ze dat gaan controleren . Ik koop zaden maar doe aan zaad winning ook . Dus je moet al van goede huize zijn om aan de plant te zie of het nu erkend zaad is of van zelf winning .

 

Geert

 

Ze kunnen dat heel snel controleren van test strips die reageren op proteine markers. Aangezien het GMO is, zit er in elke cel informatie over de 'herkomst'. Hier kun je een overzicht vinden van de genetische bewerkingen, zoals het toevoegen van enzymen, pesticides en herbidices zoals het beruchte glyphosate.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik praat ab-so-luut Monsanto niet goed, maar het ligt ietwat genuanceerder.

 

Het probleem zit voor een groot deel bij de boeren en de telers. Het idealistische beeld dat sommigen nog hebben van de boer in overal die met de hand zijn velden inzaait is totaal verkeerd. Monsanto levert over het algemeen aan professionele telers waarbij niet eens meer aarde wordt gebruikt maar speciaal samengestelde voedingsbodems. Daarnaast zijn de

(vergeet de velden en de boerderijen voor het gemak even) volledig computergestuurd en hebben ze maar één doel: ZOVEEL MOGELIJK KILO'S VRUCHTEN/GROENTE e.d. produceren IN EEN ZO KORT MOGELIJKE TIJD. Waarom? Geld natuurlijk! Overigens zijn deze telers de grote adepten van glyfosaat, puur en alleen voor het gewin.

 

Monsanto ontwikkelt zaden en gewassen die enorme productie opbrengsten mogelijk maken. Hier wordt veel geld en onderzoek in gestopt. Natuurlijk wil je dan niet dat een PROFESSIONELE TELER één keer een pak zaadjes koopt, en je daarna "de vinger" geeft en vervolgens zijn leven lang geld verdient met de door jou ontwikkelde zaden. Uiteraard kunnen telers er voor kiezen om op de "ouderwetse" manier verder te gaan en "biologisch" verder te boeren (hahaa, woordspeling!). Maar dat kost te veel. Niemand wil meer dan 99 cent voor een komkommer betalen! Ook ontwikkelen ze groente die -bij wijze van spreken- in de Sahara kan groeien, maar die wil geen hond hebben... Go figure. Of groenten met een veel hogere vitamine waarde, maar de telers willen juist zoveel mogelijk WATER in de groenten. F#ck die vitamientjes! De groeten met je gezonde groenten! Er wordt namelijk PER KILO afgerekend door de afnemers (de Appie o.a.) en water weegt nu eenmaal zwaarder dan vitaminen.

 

Het zal bedrijven zoals Monsanto jeuken of u de achtertuin vol heeft staan met "illegale komkommers", net zoals dat het Micro$oft het aan hun achterste zal oxideren dat u een illegale kopie heeft van Windows XP. Wanneer u dat echter zakelijk gaat doen, dan worden de messen geslepen.

 

Ik ben geen Monsanto groupie, au contraire, maar een beetje redelijkheid dient wel aangegeven te worden. Het is niet enkel "de schuld" van Monsanto, maar ook de teler en uiteindelijk de consument die de superkomkommer naar binnen vreet samen met de plofkip en halve liter Cola. Zou geen teler meer de zaden kopen, dan kan er binnen de kortste keren een bord "Te Koop" in de tuin van Monsanto (hahaha! "de tuin"! weer een woordgrapje!).

 

Of dan iever een gezond stukje zalm? Met die prachtige roze kleur. Oh... U dacht dat zalm echt roze was? Nee joh, Roche verkoopt speciaal gemodificeerd voer om de zalm een gezond kleurtje te geven! U krijgt er dan gelijk een kleurenwaaier bij om te kijken welke kleur u de zalm wilt geven. Net zoiets als de verfwaaier bij de Gamma, maar dan enger. In de US wil men namelijk wat meer rode zal, maar in Europa willen we weer een zachter, roze kleurtje. U weet wel, die zalm die in bassins worden gekweekt en rondzwemmen in water dat net zoveel vis uitwerpselen bevat als een stad van 500.000 mensen. Mmmmmm... lekker zalm!

 

Damn, we kunnen ook niks meer eten! Dan maar aan de soja. Oh, f#ck dat, daarvan is Monsanto de grootste producent ter wereld...

 

Ik denk dat ik mijn grasveld maar eens om ga ploegen. Ik weet het ook niet meer.....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

>...........................Ik denk dat ik mijn grasveld maar eens om ga ploegen. Ik weet het ook niet meer.....

 

That's the way to go! :)

 

Jammer dat ik geen 'before' foto heb, maar er ligt nog een strookje gras (en zal blijven liggen) waar veel te weinig zon komt.

 

Zolang je geen koe of geit heb, wat moet je met gras? Er op sporten? Zelfs dat is achterhaald. 'k Ken zelfs iemand die er beretrots op is dat z'n hele tuin vol met dat plastic ligt. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dutch_Awareness

 

 

Ik had er nog wel het e.e.a. bijzonder interessant over maar dat stond op 'n oude pc die het leven heeft gelaten. Had nog wel wat in m'n hoofd zitten en weer gezocht maar dat blijkt gewoon verwijderd te zijn op inet!

Op sites als ....wijwordenwakker.nl....of... wewanttoknow.nl...kan je nog wel iets vinden..... Helaas verdwijnt er steeds meer en wordt het moeilijker om iets te vinden.

Makkelijker kan ik het niet maken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de normale achtertuin-kweker zich zorgen hoeft te maken over zulke absurde ideeen.

 

Zolang ze hier in Nederland nog niet eens een 17-jarige kunnen controleren/weerhouden om een biertje te kopen zullen ze nooit de middelen vinden om controleurs met huiszoekingsbevel mijn achtertuin te laten controleren. Zonder huiszoekingsbevel komt geen enkele ambtenaar mijn huis in of terrein op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...