Ga naar inhoud
GENEGEERD

Billtong recept


Simurgh

Aanbevolen berichten

Eerder heb ik het al even aangehaakt, maar nu een visuele handleiding voor het maken van je eigen billtong.

 

Maar eerst een stukje geschiedenis:

 

Nederlanders die aankwamen in de Kaap brachten het recept voor gedroogd vlees mee uit de “oude wereld”. Het conserveren van etenswaar was een echte noodzaak in deze nieuwe kolonie. De opbouw van kuddes nam te veel tijd in beslag. Het jagen op Afrikaanse wild nam veel tijd in beslag en de grote hoeveelheden vlees moesten worden geconserveerd in de pre-koelkast- en vriezertijd. Door het cureren en drogen van het vlees werd het beschermd tegen insecten en bederf in een kort tijdsbestek.

 

De naam biltong komt oorspronkelijk niet uit het Afrikaans maar uit het Nederlands. 'Bil' duidt aan welk deel van het dier ervoor gebruikt is en tong staat voor de vorm; strip of strook. Biltong wordt gemaakt van verschillende vleessoorten. De meestgebruikte zijn rundvlees, koedoevlees, struisvogelvlees. Maar er zijn ook plaatselijke specialiteiten van ezelvlees. Het meest gebruikte deel van het dier dat gebruikt wordt is de lende.

 

De ingrediënten en benodigde materialen

57d3412c-ca45-2ba1.jpg

- kommen

- vijzel

- maatbeker

- weegschaal

- scherp mes (kijk uit voor je vingers)

- natuur azijn

- basterd suiker

- zout

- kruiden voor smaak in dit geval peper en chili vlokken

- en niet op de foto, mager vlees, zo min mogelijk vet.

 

We gaan beginnen!

 

Het vlees snijden in plakken van een cm dik

57d3412c-cbc4-9b74.jpg

 

Dan in stroken van weer een cm dik

 

57d3412c-cba6-c4f3.jpg

 

In een kom een 50/50 verhouding natuur azijn met water. Voor 2 kg vlees ongeveer 750ml azijn en 750ml water. Samen voegen en het gesneden vlees erin doen.

Dit meng je 1 minuut en laat het dan 2a3 minuten staan. Hierna giet je het af.

 

57d3412c-cc91-45cd.jpg

 

Nu neem je 25gr peper korrels en kneust deze in de vijzel.

 

57d3412c-cce5-999b.jpg

 

Voeg 25gr zout toe en 25gr basterd suiker en meng dit. In dit geval zit er ook 10 gram chili vlokken bij. Als je geen weegschaal hebt onthoud dat de tijd dat het vlees in het azijn mengsel ligt en de hoeveelheid zout de houdbaarheid verlengen, maar het ook veel zouter maken om te eten. De verhoudingen als hierboven zijn lekker, de houdbaarheid weet ik niet het is op voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen.

 

57d3412c-cd36-da4a.jpg

 

Nu kunnen de kruiden door het vlees vermengt worden.

 

Net zo lang zodat het goed verdeelt is en het vlees lekker ingescrubt is.

 

57d3412c-ce36-1369.jpg

 

Hierna leg je het in een schaal om uit te lekken. Minimaal 3 uur, maar kan ook een dag of twee. Dit ligt aan de droog methode in een droog oven is 3 uur uitlekken prima maar als je het wilt ophangen is langer uitlekken beter.

 

57d3412c-cf05-8d27.jpg

 

Zorg dat je regelmatig het bloed en vocht afgiet of op een rooster laat uitlekken als geen zin hebt er naar om te kijken.

 

Nu test alleen het drogen nog.

 

Dit deed ik altijd in de schuur, ophangen aan haakjes/ijzerdraad en een ventilator er over heen blazen. Dit duurt afhankelijk van de buiten temperatuur 3 tot 8 dagen.

 

Nu met de droog oven, is dit in 24 uur klaar.

Deze zitten er nu enkele uren in.

 

57d3412c-d012-ec6e.jpg

 

Het bewaren ben ik nog niet helemaal uit omdat ik het te snel op eet, maar in een papieren zak met rijst, open aan de buitenlucht op een schaal. Misschien wel een mylar zal met O2 absorber. Dit wil ik wel wel testen, na een jaar openen om te proeven, maar op het antwoord moet je nog even op wachten:rolleyes:

 

Succes en smullen maar.

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast partizan

hoi Simurg

 

het water loopt me weer in de mond is echt lekker

zou dit ook lukken in de hete lucht oven maar dan de temp laag houden ??

want in de schuur wordt niks krijg ik hele dikke muizen

 

grtz Partizan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr.gold In mijn beleving nergens echt mee, dat gezegd hebben zal ik een poging doen het is pittig, zout en kruidig, droog en taai met sterke vezels(niet voor een kunstgebit dus) maar tijdens het kauwen is het zacht vol van smaak en sappig.

 

Het heeft iets weg van echte beef jerky, maar dat durf ik eigenlijk niet te zeggen omdat wat in de ah moet doorgaan voor beef jerky een schande is een daarmee niet te vergelijken.

 

Zie het als een puur natuur product, een pittige,kruidige biefstuk ontdaan van vocht.

 

Koop eens een goed stuk vlees bij de slager en probeer het eens zou ik zeggen, ik wil het ook wel voor je maken sinds de droog oven is het niet meer zo tijd levend, stuur dan een pm.

 

@jolanda, succes als je vragen hebt hoor ik het graag.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jolanda
hoi Simurg

 

het water loopt me weer in de mond is echt lekker

zou dit ook lukken in de hete lucht oven maar dan de temp laag houden ??

want in de schuur wordt niks krijg ik hele dikke muizen

 

grtz Partizan

 

Lol ik ga het gewoon in mijn kolen oven proberen in de bewaar oven gedeelte :)

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel in een oven, maar de temperatuur moet zo laag mogelijk zijn(schuur in de zomer? 40 graden, de drogen heb ik op 68 graden en vooral de bewegende lucht is belangrijk. Ook de oven niet dicht doen zodat het vocht weg kan. Toen ik het voor het eerst maakte heb ik het op mijn slaapkamer gedaan in een grote kartonnen doos met ventilator er in. Maar dat ruik je wel...

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jolanda
Het kan wel in een oven, maar de temperatuur moet zo laag mogelijk zijn(schuur in de zomer? 40 graden, de drogen heb ik op 68 graden en vooral de bewegende lucht is belangrijk. Ook de oven niet dicht doen zodat het vocht weg kan. Toen ik het voor het eerst maakte heb ik het op mijn slaapkamer gedaan in een grote kartonnen doos met ventilator er in. Maar dat ruik je wel...

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

heb al een heel plan ,dit wordt een uitdaging :rolleyes:

bedankt voor iets nieuws :)

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Simurg, toppertje haha. Echt smakelijk spul, dus te gek dat je hier even het recept plaatst. Ik vond het zo'n verrassing dat ik zelfs even overwogen heb een droogoven aan te schaffen, maar die zijn best nog wel prijzig. Voor een ieder die het nog niet kent; gewoon doen, want los van de prepgedachte, is het ook nog eens een lekkere snack :D

 

grt

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mr.gold In mijn beleving nergens echt mee, dat gezegd hebben zal ik een poging doen het is pittig, zout en kruidig, droog en taai met sterke vezels(niet voor een kunstgebit dus) maar tijdens het kauwen is het zacht vol van smaak en sappig.

 

 

Echt leuk deze post Simurgh van je over de Billtong. Kan je het een beetje vergelijken met droge "Drentse worst"?

 

Ik zal mijn vrouw dit eens laten maken en help ik haar mooi even mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee helpen opeten zeker. Haha

 

De partij van de foto's is af bij deze een foto en nog wat cijfers om een kosten indicatie te geven.

 

57d3412c-f17f-167f.jpg

 

Zoals je op de foto ziet is er bijna 700 gr biltong over(er staat iets minder, maar kon me niet inhouden:o). Ik ben begonnen met 1,7 kg biefstuk a 10 euro de kilo (ja ik heb de beste slager met de beste prijs en hij houd de beste stukken nog voor me apart ook). Er verdampt dus een kilo aan vocht.

 

17euro voor 700 gr is dus iets meer dan 24 euro de kilo. Niet goedkoop maar vergeleken met de 25 gr zakjes beef jerky a 2 euro nog iets(die niet lekker zijn), is het al veel goedkoper en lekkerder.

 

 

 

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige keer van jou kookkunsten gebruik mogen maken.

was ook de eerste keer dat ik gedroogd vlees op heb. Het was echt lekker ik bleef er van snoepen. Ik ben van het

Weekend vrij en ga je recept proberen te evennaren. Moet het enkel wel met een cobi magnetron doen. Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk is beef jerky biltong op zijn Amerikaans. In de geschiedenis word vlees al eeuwen gedroogd en dan vooral door pioniers die de wereld ontdekte en lange afstanden midden afleggen. Bijvoorbeeld het ontdekken van Amerika.

 

Beef jerky is wel een ander procédé om te maken maar het is beide gedroogd vlees.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Simurgh

 

In Amerika gebruiken wij een dehydrating machine, doen we meestal met herten of eland vlees soms ook met het gehakt.Dat laatste moet wel in de koelkast en heeft eigenlijk niet veel uitstaans met echt beef jerky. De reden is eenvoudig beef jerky kost veel zelf in Amerika en het is veel te zoet voor mijn Europese smaakpapillen. Maar homemade is het een echte lekkernij. Wanneer we dat met gehakt maken laat me dat trouwens denken aan wat de Natives vroeger en nu nog maakten met noten en bessen maar die waren daar waarschijnlijk veel beter in dan wij nu :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal waar de commerciële beef is erg zoet, ik houdt meer van zout en kruidig. Ik gebruik nu dus ook een dehydrator, maar het kan primitiever, echt gebruik met dit weer als je veel zout verliest door zweet. Hmmm

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Na het lezen van Simurgh's kon ik het echt niet laten.

 

Heb de laatste weken wat aan't experimenteren geweest, met " How to cure meat" En vooral zo makkelijk mogelijk.

En eigenlijk tot mij eigen verbazing is het kinderspel. Wat ik heb gedaan is een mengeling van azijn en zeezout gemaakt ( geen nitrine zout) met alles van kruiden en specerijen wat ik lekker vind.

Chilli, look, ui, paprika, noem maar op

Alles in een plastiek zak met het vlees ( In dit geval een stuk runds) en in de koelkast. Let er wel op dat er zo weinig mogelijk lucht in de zak zit en het vlees onder staat.

En dan maar wachten en wachten en wachten. Ik dacht echt een van deze dagen doe ik de koelkast open en loopt die plastiek zak met vlees en marinade vanzelf naar de vuilnisbak.

Na 10 dagen, yep 10 dagen opende ik de zak en tot mijn blije verbazing rook heel die inhoud heeeeeel lekker.

Even deppen zodat de meeste vochtigheid eraf is en dan ruim en echt ruim met zout insmeren, weer gebruikte ik grof zeezout.

Het stuk vlees in een kaasdoek gewikkeld en op een koele, ventilerende plaats gehangen.

Dit was midden augustus met temperaturen van om en bij de 35°C soms. Na ongeveer 1 week heb ik het vlees opnieuw met zout ingewreven en in een propere kaasdoek gewikkeld.

Nu zijn we september en heb ik er reeds van gegeten. De buitenkant is redelijk hard en heeft een witachtige kleur en smaakt tuurlijk zout. Maar binnenin mooi rood/bruin vlees. Beetje een combinatie tussen beef jerky en gedroogde worst. Supermarkt aan mij verdien jij minder en minder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed, het is ook heel makkelijk. Je kunt nog experimenten met minder zout, maar inderdaad alles kan. Gaat haast niet fout, ik wil nog wel een keer zonder koelkast proberen...

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Ik was zo bang dat het fout kon gaan dat ik wel degelijk overdreven heb met zout. En vanaf het winter wordt en de temp daalt ga ook ik dat uitproberen zonder koelkast. Gewoon een super idee Sim.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...