Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veel te dure kibbeling, dus zelf maken voortaan


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Vandaag had ik trek in een visje dus ik naar de markt. Bij de visboer zou ik dan ook kibbeling meenemen, want de kids houden hier zo van. Op de markt aangekomen zag ik twee viskramen en ik besloot eerst naar de prijzen te kijken. Beiden hadden dezelfde prijzen 700 gram kibbeling voor 10€, inclusief saus. Ik schrok een beetje van de prijzen, want ik vergelijk alles in mijn zotte kop met de Spaanse prijzen (en goede vis is daar echt goedkoop). Toch een zak gekocht voor 10€.

 

Ik ken het verhaal achter de kibbeling, maar zal het nog even kort uitleggen voor de andere preppers. Kibbeling werd van oudsher gemaakt van de wangetjes van de kabeljauw. Dit is een dure vis dus in de loop van de vorige eeuw werden goedkopere vissoorten gebruikt, zoals Heek, Koolvis, Wijting en tegenwoordig zelfs die zoetwatervissen uit Azië. Echte kibbeling krijg je dus al lang niet meer. Toch rekenen ze voor afval vis dus nog steeds de prijzen van uit de kabeljauw tijd. Even de saus buiten beschouwing gelaten, heb ik dus een kiloprijs betaald van net iets meer dan 14€ (en dat is toch serieus geld).

 

Thuisgekomen heb ik direct gezocht naar recepten en manieren om zelf kibbeling te maken. Op onderstaande site vond ik een leuke en goedkope oplossing.

 

http://veelkantie.nl/blog/2012/09/27/kibbeling-van-diepvries-blokken-koolvisfilet/

 

Hierbij ook het recept en je kunt de kabeljauw dus vervangen door een goedkopere vissoort.

 

http://www.natuurlijkvoeding.nl/recepten/kibbeling-maken/

 

Tot slot nog een andere variant die ik overigens zelf regelmatig maak. De kiPPeling, dus je vervangt de vis door blokjes kipfilet. Erg lekker met een pikant sausje, zoals Piri Piri saus of de Sweet Chili saus die iedereen wel kent uit de toko.

 

http://veelkantie.nl/blog/2011/11/04/kippeling/

 

Eet smakelijk.;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Best dat je er een link bij plaatste met een recept want ik had geen idee wat het was .

 

Geert

 

Hoe noem jij dat Geert?

 

Kleine stukje vis in beslag en dan frituren heet "Kibbeling".

Een hele filet vis door beslag halen en dan frituren heet "Lekkerbekje".

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje @Geert van origine is kibbeling stukjes kabejouw en dan met name de stukjes vis die van de kop van de vis werden afgesneden (soortje uitbenen )

en deze stukjes werden door de melk gehaald en daarna in de paneermeel en dan gebakken . Het is dus in feite rest afval van de vis wat werd gebruikt

tegenwoordig blijkbaar dus een lekkernij vroeger gewoon economisch koken :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vandaag gegeten. Als ik onderweg ben en flauw....en kom dan langs 'n visboer dan neem ik dit weleens. Ben niet zo van de zoete dus ga voor hartig, en ben er inmiddels ook achter dat de ene visboer de andere niet is :(

De maat van de porties scheelt ook nogal en vandaag dacht ik toch echt....best veel geld voor +/- 6 stukjes vis voor iets van 3,50/4,00 Euris.

Gelukkig vulden die eiwitten wel 'n poos :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet zelden nog kibbeling buiten de deur, omdat de visboeren hier (dat noemt zich Volendammer) de kibbeling uit de magnetron serveren. Dat maak je zelfs in Volendam of Marken mee! En uit de magnetron vind ik het echt niet lekker. Vers uit de olie is wel smullen, al kies ik ook nog al eens voor een scholletje of een poon. Gelukkig weet ik verspreid over NL nog wel enige goede visboeren die echt in olie bakken. En vreemd genoeg smaakt zelfs de haring daar beter.

 

Smakelijk!

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet zelden nog kibbeling buiten de deur, omdat de visboeren hier (dat noemt zich Volendammer) de kibbeling uit de magnetron serveren. Dat maak je zelfs in Volendam of Marken mee! En uit de magnetron vind ik het echt niet lekker. Vers uit de olie is wel smullen, al kies ik ook nog al eens voor een scholletje of een poon. Gelukkig weet ik verspreid over NL nog wel enige goede visboeren die echt in olie bakken. En vreemd genoeg smaakt zelfs de haring daar beter.

 

Smakelijk!

 

:cool:

 

Lees dit verhaal maar eens:

 

http://www.vishandelklaastolenzn.nl/het-verhaal-kibbeling/

 

Dan vraag je je af waarom we hier een voedsel en waren autoriteit hebben.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongelooflijk! En deze 'vi(e)sboeren', ze worden niet gelyncht??

 

Nope! Laatst was ik in onze hoofdstad bij een viskraam op een brug over de gracht, heel pittoresk allemaal, en ik had wel trek, maar ik zag al wat er gebeurde bij een klant die voor mij was: Hup, kant en klare brokken in de Magnetron, en vreten maar. Ze hadden helemaal geen hete olie staan! Nu heb ik eerder magnetron kibbeling gehad, en ik hoef dat niet meer, want het is smakeloze plakkerige blubber zooi!

 

Maar ik heb ze wel gevraagd waarom ze geen pan met olie hadden staan: Dat mag niet van de gemeente, want dan gaat de buurt klagen over geuroverlast! Ik weet niet of het een smoes was, want er zijn genoeg patatkramen die wel zelf bakken in de hoofdstad.

 

In de hoofdstad weet ik wel een paar winkels die nog in olie bakken. Maar ook daar heb ik wel eens net op tijd mijn bestelling kunnen annuleren. Laatst was ik in de Javastraat. Een Volendammer viswinkel. Zag er netjes uit, Grote keuken achter de winkel waar vis werd gebakken. Die vis (ja, echte kabeljauw kibbeling!) werd vervolgens in schalen achter de toonbank geëtaleerd, en de bestellingen werden in de magnetron opgewarmd. Oja ze hadden ook een speciale aanbieding van Atlantische .. (weet ik niet meer) uit Viëtnam! Ik kon me niet inhouden en heb ze gevraagd of ze wel wisten dat Viëtnam aan de Pacifische oceaan lag en dus geen Atlantische ,, kon voortbrengen. De bedrijfsleider werd er zelfs bijgehaald, want niemand had aardrijkskunde op school gehad. Tsja de naam en herkomst stonden op de verpakking, dat moest ik maar geloven.

 

Ik heb die dag elders lekker een patatje gegeten om mijn trek te stillen.

 

:cool:

 

Nu Volendam, toch een vissersdorp. Koop daar nooit wat in een kraampje langs de haven (De Dijk zeggen ze daar), want daar krijg je speciaal toeristen voer uit de magnetron. Even de straat naar het winkelcentrum inlopen, en daar zit wel een echte vishandel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees dit verhaal maar eens:

 

http://www.vishandelklaastolenzn.nl/het-verhaal-kibbeling/

 

Dan vraag je je af waarom we hier een voedsel en waren autoriteit hebben.:(

 

Dat kibbeling niet altijd kabeljauw is, daar kan ik wel mee leven, want er zijn al hele populaties verdwenen door overbevissing al sinds de negentiende eeuw. Wel wil ik gewoon weten wat voor vis er gebruikt is. Kabeljauw is wel erg lekker hoor!

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeljauw

 

http://www.onderlijnenvooropzee.nl/alles-over-de-nederlandse-zeevissen/119-gul-een-smakelijke-veelvraat

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowhej ..... als ik dat hier zo lees ben ik heel heel blij met de visboer bij mij in't dorp.

Wordt voor je neus gesneden, door 't beslag gehaald en gefrituurd ... en voor een grote bak 6,75 mét saus én lekker :)

Wel jammer om te horen dat zoiets nu tegenwoordig dus speciaal is in plaats van normaal ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ras vegetariërs worden, is ook een optie.

Mja, daar worstel ik nog even mee. Heb wel de films geplaatst door @Heksenboot bekeken. (Zie hier).

En ben dan toch blij dat ik het extra geld betaal bij de bio slager.

Vis, nog zo'n probleem. Heb voor de helft Zeeuws bloed. Dat moet! bij tijd en wijle aangevuld worden mbv zeevis.

Helaas zit ik een eind van zee af. Maar gelukkig in de buurt van een visboer die dagelijks vanuit het verre westen komt rijden.

Met verse! vis. (Overigens, haring moet bij wet worden ingevroren. Bacterie bestrijding, al weet ik zo niet welke. Geld dat ook voor elke andere vis?).

Ook voor waar het eieren betreft. Ik ga voor de 'Vrije uitloop'. Scharreleieren? Scharrelen kan ook in een volgepropte schuur.

 

Wel ben ik het met je eens dat geen enkele niet vegetarier een echt goede reden heeft om geen vegetarier te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mja, daar worstel ik nog even mee. Heb wel de films geplaatst door @Heksenboot bekeken. (Zie hier).

En ben dan toch blij dat ik het extra geld betaal bij de bio slager.

Vis, nog zo'n probleem. Heb voor de helft Zeeuws bloed. Dat moet! bij tijd en wijle aangevuld worden mbv zeevis.

Helaas zit ik een eind van zee af. Maar gelukkig in de buurt van een visboer die dagelijks vanuit het verre westen komt rijden.

Met verse! vis. (Overigens, haring moet bij wet worden ingevroren. Bacterie bestrijding, al weet ik zo niet welke. Geld dat ook voor elke andere vis?).

Ook voor waar het eieren betreft. Ik ga voor de 'Vrije uitloop'. Scharreleieren? Scharrelen kan ook in een volgepropte schuur.

 

Wel ben ik het met je eens dat geen enkele niet vegetarier een echt goede reden heeft om geen vegetarier te worden.

 

Zeevis wordt ook steeds enger gvd.

Broodje Fukushima.

Geigerteller mee.

 

En "vers" vlees uit de supermarkt heeft eerst 2 jaar in een vriezer in Engeland gelegen.

 

Bio-slager. Is dat met koeien zonder gele plaatjes in hun oren? Hun horens nog op hun kop? Hun kalveren nog gewoon bij zich om te voeden? Zonder antibiotica en groeihormonen? Hun voer onbespoten en niet genetisch gemanipuleerd?

Uiteindelijk toch gewoon hele bergen voer gekregen, om te worden doodgemaakt toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeevis wordt ook steeds enger gvd.

Broodje Fukushima.

Geigerteller mee.

 

En "vers" vlees uit de supermarkt heeft eerst 2 jaar in een vriezer in Engeland gelegen.

 

Bio-slager. Is dat met koeien zonder gele plaatjes in hun oren? Hun horens nog op hun kop? Hun kalveren nog gewoon bij zich om te voeden? Zonder antibiotica en groeihormonen? Hun voer onbespoten en niet genetisch gemanipuleerd?

Uiteindelijk toch gewoon hele bergen voer gekregen, om te worden doodgemaakt toch?

 

Zelfs die koe is kansloos, beter gezegd de boer die zo wil boeren.

Hij wordt gewoon kapotgemaakt door de staatsterreur.

 

http://www.liwwadders.nl/biologisch-dymamisch-veehouder-de-groot-ik-moet-hangen/#.UvyCHfuYHTq

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hobbyboer hoeft niet te voldoen aan EU regelgeving, etc.

 

Nu mag een hobbyboer maar maximaal 4 varkens houden, voor koeien weet ik het niet.

Er zijn best nog veel mensen in Drenthe die bv. twee varkens per jaar opvoeden, die mag je geven wat je wilt, ook swill (GFT afval) en hoef je niet te registreren of ergens mee in te spuiten. @hobbyboerin doet dat bv. (niet veel meer gezien op dit forum). Bij haar kun je ook vlees kopen.

 

Het kan dus wel compleet normaal, maar alleen op bijzonder kleine schaal. Nu snap ik wel dat vegetariërs dat niet willen horen en alleen dat al het vlees ongezond is, maar dat klopt dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een hobbyboer hoeft niet te voldoen aan EU regelgeving, etc.

 

Nu mag een hobbyboer maar maximaal 4 varkens houden, voor koeien weet ik het niet.

Er zijn best nog veel mensen in Drenthe die bv. twee varkens per jaar opvoeden, die mag je geven wat je wilt, ook swill (GFT afval) en hoef je niet te registreren of ergens mee in te spuiten. @hobbyboerin doet dat bv. (niet veel meer gezien op dit forum). Bij haar kun je ook vlees kopen.

 

Het kan dus wel compleet normaal, maar alleen op bijzonder kleine schaal. Nu snap ik wel dat vegetariërs dat niet willen horen en alleen dat al het vlees ongezond is, maar dat klopt dus niet.

 

Foute aanname en geen aardige opmerking Ray.

 

Feit blijft, dat je eerst een levend wezen dood moet maken, voordat je vlees kan eten.

 

En zoals je zelf al zegt: de hobby boerinnen zijn ver te zoeken.

 

Als er iemand iets niet wil zien en horen, dan is het iemand die geniet van zijn stukje bio-industrie-vlees:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foute aanname en geen aardige opmerking Ray.

 

Feit blijft, dat je eerst een levend wezen dood moet maken, voordat je vlees kan eten.

 

En zoals je zelf al zegt: de hobby boerinnen zijn ver te zoeken.

 

Als er iemand iets niet wil zien en horen, dan is het iemand die geniet van zijn stukje bio-industrie-vlees:

 

 

Sorry als je het verkeerd opvat, is niet de bedoeling. 'k Vind inderdaad wel de standpunten wel erg eenzijdig.

Ik heb het namelijk niet over de bio-industrie, want hoe fout die is hoef je me niet te vertellen.

Een plant vind het ook niet leuk om dood te gaan, heeft alleen geen ogen. Wil je eten, dan moet er iets dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...