Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recyclage: Zelf kaars maken, recyclage oude kaarsen en kaarsvet, frituurvet enz.


wodan

Aanbevolen berichten

Wat ik doe met oude kaarsen, delen paraffine die over zijn enzovoort is deze

in een blikje doen, 1/3 gebruikte plantaardige olie bijvoegen (hergebruiken we dat ook weer)

of gebruikt frituurvet en dat met blik en al even laten smelten, wiek erin

(maak ik zelf door 3 strookjes wc-papier of huishoudrol samen te vlechten) en voilà, kaars in een blikje:

 

kaars.jpg.db47be04162e8b2b0c52304b8f59e37b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zelf een goed lont maken:

 

Wat heb je nodig?

 

- Keukenzout

- Borax

- katoenen draad

 

los in 350 mililiter heet water 1 maateetlepel keukenzout en 4 maateetlepels borax op. Leg je katoenen draad hier minimaal 12 uur in te week. Hang na de 12 uur je draadjes te drogen. De borax en het keukenzout zorgen er om een of andere slimme chemische reden voor dat je lont minder snel opbrand waardoor je kaars langer mee gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ook ik maak kaarsen . Van zuiver kaarsvet . Op het systeem dat mij op SC Nunspeet is aangeleerd in pvc buisjes . Ik maak er uit diameter 32 . 40 en 50 mm Ik word dus ook gewaar dat er verschillende soorten kaarsvet bestaan wat hardheid betreft . Ook heb ik vandaag geleerd ze niet te vroeg te ontvormen . Met dat warme weer gaan ze heel andere vormen krijgen dan dat je zelf wenst .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees hier zo wat jullie allemaal maken en dat ze branden , dat geloof ik best maar ik ben wel van mening dat als je je kaars optimaal

wilt laten branden , dat bij een bepaalde kaars dikte (en was soort) toch ook een bepaalde lont dikte hoort

Nu is dat toch al een ''trial en error'' gebeuren wat je zult moeten testen , ik denk dat je toch aan bepaalde minimale en maximale grootte van lont moet voldoen

Een lont van keuken papier werkt zeer zeker @wodan dat weet ik (heb het zelf ook gedaan en stukjes spijkerstof etc)

maar als je echt kaarsen wilt maken met een efficiente verbranding (bij een shtf situatie wil je zoveel mogelijk en zolang mogelijk licht hebben van een kaars ,

in een directe noodsituatie maakt het niet uit wat je gebruikt denk ik ) zou ik toch gaan voor bestaande kaars lonten

( http://zelf-kaarsen-maken.be/pit/

http://www.kaarswinkel.nl/zelf-kaarsen-maken-benodigdheden/kaarsenlont-kaarsenpitten/ )

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hee @Geert, doe je dat nog steeds? Ik had toen op de SC Nunspeet nog die workshop gegeven ja. Ik heb nog een hele zak kaarsvet liggen hier, op die zelfde SC geruild met @rumble geloof ik voor wat PVC mallen. Ik neem ze wel mee als ik naar de SC Braboland kom. Ik moet overigens zeggen dat de kaarsen na verloop van tijd moeilijker uit het PVC komen. Daar heb ik nog niks op gevonden. Heb jij die ervaring ook?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak nog steeds kaarsen. 3 per keer in de mallen van mollonneke. 40mm.

 

Ps. In plaats van knoop aan de onderkant gebruik ik stukje ductape om af te dichten en het lont vast te zetten. Is mijn eigen toevoeging aan de fabricage.

Ze zijn ontzettend leuk om weg te geven. Word erg gewaardeerd!

 

Thuis zal ik is wat foto's maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee @Geert, doe je dat nog steeds? Ik had toen op de SC Nunspeet nog die workshop gegeven ja. Ik heb nog een hele zak kaarsvet liggen hier, op die zelfde SC geruild met @rumble geloof ik voor wat PVC mallen. Ik neem ze wel mee als ik naar de SC Braboland kom. Ik moet overigens zeggen dat de kaarsen na verloop van tijd moeilijker uit het PVC komen. Daar heb ik nog niks op gevonden. Heb jij die ervaring ook?

 

Ha wist niet meer wie die workshop gegeven had . Ik vind het een fantastisch systeem . Als je de kaarsen langs boven er wilt uit duwen gaat het soms wat moeilijk . Maar als aan de lont kant duwt gaat het vrij gemakkelijk . Komt door de vervorming van de pvs buis denk ik . Ook rol ik ze eerst een paar keer op mijn werktafel met wat druk op te geven vallen ze alwaar er uit . Heb een houten mal gemaakt waar 3 buisjes naast elkaar in staan . Dat staat dan weer in een oude braad pan om het gemorste kaars vet op te vangen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

En nog steeds maak ik op die manier kaarsen .

Maar vanmorgen liep het fout .

Ik had net drie buisjes gevuld. Met groen kaarsvet.

Ik had nog een dikke kaars liggen met groen en wit wilde het groen van het wit scheiden.

Stote ik tegen mijn pan gesmolten warm kaars vet .

Resultaat.

Ongeveer 1liter kaarvet over mijn Tchirt broek schoenen werkblad met alles dat er oplag en de vloer .

Dan spreek je wel eens tegen OLH . Gelukkig was het gas dicht gedraaid. En is de boel niet in de fik gevlogen .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog steeds maak ik op die manier kaarsen .

Maar vanmorgen liep het fout .

Ik had net drie buisjes gevuld. Met groen kaarsvet.

Ik had nog een dikke kaars liggen met groen en wit wilde het groen van het wit scheiden.

Stote ik tegen mijn pan gesmolten warm kaars vet .

Resultaat.

Ongeveer 1liter kaarvet over mijn Tchirt broek schoenen werkblad met alles dat er oplag en de vloer .

Dan spreek je wel eens tegen OLH . Gelukkig was het gas dicht gedraaid. En is de boel niet in de fik gevlogen .

 

Ah kleine shtf maar geen persoonlijk letsel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik 'recycleer' ook kaarsen. ik maak er buddyburners (met lonten van karton) van maar hervul ook bv een dikke glazen stolp die ik in een lege mayonaise emmer plaats en dat ding geeft echt veel licht.(is misschien bij sommige mensen op de laatste 2 sc's opgevallen)

 

bij het smelten doe ik er ongeveer ook 1/4 vaseline in en eventueel nog een beetje alcoholhoudende handgel. met citrus, tea treeolie of met cocosvet als toevoegend geurtje maakt het ook goed muggenwerend middel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
:o ik bedacht me dat ik al een keer foto's van het kaarsenmaker had gezien. Even gezocht op het forum, blijkt dat ik ze er zelf had opgezet :o. Hieronder staan ze nog een keer zodat ze ook in dit draadje staan.

 

Persoonlijk zou ik nooit een pannetje met heet vet op een (gas)brander zetten. Beter is om een "au bain marie " te werken. Dus pan in pan met water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...