Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur 80 jaar oud


Gast tom666

Aanbevolen berichten

vuur-cave.jpg.62456291a823d7a640f2a2b9b424ad8c.jpgDeze week heb ik 2 houtvuren van 80 jaar kunnen bemachtigen.

Deze zijn gemaakt destijds rond brussel en dienden oorsprongkelijk als atelierverwarmer met vette kolen.

Nu heb ik er 1 in stock staan en 1 in mn rustruimte buiten geplaatst;

Man , wat een warmte...deze stoof is volledig gemaakt uit gietijzer en is heel simpel door de gietijzeren ringen op elkaar te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hahahahah nee nee vuur is brandt niet al 80 jaar;

Nee..nog eens navraag gedaan bij mevrouw waar ik het haalde en is aangekocht in de jaren 1930. Komt van de fabriek in Haren bij Vilvoorde.

Het merk is een RENO HAREN. Ik vond er eentje te koop op 2dehands in een staat waar ik niet over oordeel......http://www.2dehands.be/bouw/verwarming-radiatoren/kachels/3-kacheltjes-om-op-te-181152981.html

 

Ik heb er dus 2..eentje opgeschuurd en met vuurvaste verf een zwarte schijn gegeven.

Het ander is een kleiner maar zelfde model en staat in mn prepkelder. Misschien dat ik het volgend weekend proper maak. Voor dit kleinere vuur ga ik een nieuwe onderste brandrooster maken want de originele is volledig doorgebrand.

( komt omdat in origine vette dikke kolen werden gestookt in deze vuren).

Een rooster is makkelijk zelf te maken met rond ijzer van diam 12 mm. Brandt niet kapot met gewoon houtstook.

Ik zoek dit weekend eens verder op vuur om een exacte datum of serie nr te vinden ....

Info volgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Hoi,

Wij hebben er ook zo een staan in de garage van het huis dat we kochten. Gebruik je dit om hout te stoken? Of enkel kolen? Is het bruikbaar om in een living te plaatsen denk je? 

Alvast bedankt om te antwoorden moest je dit topic nog opvolgen. Mvg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...