Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn EDC, BOB, SHTF systeem


Richard

Aanbevolen berichten

Ik lees veel over verschillende soorten EDC, BOB, GHB ideeën en systemen en uiteraard heb ik ook mijn ideeën hier over.

 

Vandaar hier mijn systeem.

 

Mijn idee is dat mijn systeem zo licht en klein mogelijk moet zijn, dit om dat je anders in de praktijk gaat zien dan het gewoon niet word mee genomen om dat het een last gaat vormen. Ook denk ik dat snelheid en niet opvallen key zijn in een SHTF situatie.

 

Mijn systeem is hier ook op gebaseerd. Ik heb diverse lijnen (1e, 2e, en 3e) van spullen die ik bij mij heb. Mijn EDC heb ik altijd bij.

 

image.jpg.7564d44b5a97afc21677c90e8beb2c7a.jpg

 

Als ik langer dan een uur weg ben van huis of de auto neem ik altijd mijn survival kit mee (1e lijn) En Als ik een tas bij me heb, en dat is bijna altijd. dan gaat minimaal mee mijn survival kit en dit word uitgebreid met de onderstaande foto's

Hier mee kan ik in principe makkelijk 48 uur mee rondkomen.

 

image.jpg.ba24265d8daebfd586c2eb21adffcf77.jpg

 

image.jpg.5bca3d5e46bc12df6f902ef453187f8c.jpg

 

image.jpg.f653ddd670c14af8531e75e25298e2f0.jpg

 

image.jpg.f6af64c126312c5277bad7a75b231357.jpg

 

Mijn tweede lijn neem ik mee als ik langer dan zes uur van mijn huis of auto verwijderd ben. Hier in zitten de belangrijkste spullen die ik nodig heb bij een mogelijke overnachting.

 

image.jpg.b2336ab097d0669f3d44de5fbbcec5a6.jpg

 

image.jpg.84316c22be27d997493556b8156e7b3f.jpg

 

Mijn derde lijn is een 55 liter rugzak en als ik deze nodig heb betekend dat ik minimaal een uur heb om in te pakken. Hier in zitten mij buitensport spullen zo als een tent, slaapzak, brander, matje, pannetje, waterfilter, kleding, ezv.

 

image.jpg.e00f3be3e6c3c9636a40595c601c14cb.jpg

 

 

Dit is mijn systeem. Als jullie iets willen weten of als ik niet duidelijk ben dan hoor ik het wel.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een zelfde systeem inderdaad. Ook om dezelfde reden. Daarnaast alles in verschillende drybags zodat ik mij snel aan de situatie kan aanpassen en niet alles overhoop hoef te trekken wanneer ik een bepaald item nodig heb. Over 2 maanden ga ik 3,5 week door Thailand wandelen/reizen. Hiervoor kan ik de benodigde tasjes in mijn tas stoppen en hoef ik alleen nog wat kleding toe te voegen. Ideaal

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zelfde systeem inderdaad. Ook om dezelfde reden. Daarnaast alles in verschillende drybags zodat ik mij snel aan de situatie kan aanpassen en niet alles overhoop hoef te trekken wanneer ik een bepaald item nodig heb.

Ik werk ook met drybags, van die lichtgewicht dingen. De hoes voor mijn slaapzak heb ik ook vervangen door een drybag, zo houd ik de slaapzak altijd droog.

Een drybag voor kleding. Toiletspullen in een drybag.

Een netje voor de kookspullen(ehm,simpel wasnetje trouwens, het hoeft niet altijd duur te zijn om te werken)

Ooit wil ik nog een heel grote drybag kopen waar ik in ergste geval de hele rugzak in kan doen om zonodig een rivier mee over te steken...

 

Ow, wist je al dat je de drybag ook als kampeerwasmachientje kan gebruiken? Gewoon water en zeep erin en dan je was erbij stoppen, schudden en klaar is het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi overzichtelijk! :cool:

 

In feite doe ik niet anders, ben hierin alleen wat chaotischer.

Aantal spullen draag ik altijd op m'n lijf, lampje, mesje, multitool en vaak handschoenen in de zijvakken van m'n broek, zijn al een paar keer handig geweest bij het helpen van anderen.

Iets verder van huis een heuptasje met waterfilter, wat te eten, vuur, iets groter lampje, regenponcho en wat ehbo spul en een draagzak voor gevonden voorwerpen (zo'n dunne hoes van een slaapzak)

Nog verder een 35 liter rugzakjes, m'n alles tasje, waar ik ook boodschappen mee doe. Hier gaat dan meestal het heuptasje en poncho weer in.

Dan binnenkort een 55 liter rugzak met ondersteuning voor richting de week en een grote INCH bag (lowe alpine saracen) als ik permanent de benen moet nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass

 

Ik heb thuis een grotere MSR waterfilter en zeker voor een maand eten, maar zo als ik al zij ben ik bang dat thuis blijven niet gaat lukken in een SHTF situatie. Ook denk ik dat er genoeg is te vinden aan voedsel als je weet waar je het zoeken moet.

 

Ik heb verschillende slaapzakken voor verschillende temperaturen, maar als ik er een zou mee nemen zou het de Ajungilak Tyin winter zijn.

Een top zak!!

Als tent heb ik de Hilleberg Nallo 3 GT kost wat maar dan heb je ook kwaliteit.

En mijn brander is de MSR Whisperlite internat combo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richard ik zie dat je zeker niet bezuinigt op materiaal. Erg goed! Maar ga je die maand voeding dan meenemen in je BOB/Rugzak? Ik hoop werkelijk dat je genoeg kan vinden aan voedsel. Persoonlijk vind ik dat door de hoge bevolkingsdichtheid in NL het soms lastig is om veilig voedsel te vinden in de natuur. (als je dit tenminste bedoelt) Door zeer intensieve landbouw zijn vele sloten niet echt "schoon" en hetzelfde geld voor andere gebieden. En de gebieden die dan mogelijk nog enigzins acceptabel zijn zullen mogelijk overspoeld worden door anderen, ook op zoek naar voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass

 

Ik neem het alleen mee als ik met de auto weg zou kunnen.

Ik ben van mening dat meer inslaan niet werkt om dat als ik alle rieeele bedreigingen bekijk dan is het verstandig om weg te gaan waar ik nu woon. En dat betekend dat ik bijna al mijn spullen achter moet laten.

 

Voedsel is in overschot aanwezig in NL, helemaal als er niks meer word vervoerd naar afnemers, denk aan boerderijen, tuinderijen ( denk aan weilanden die nog niet zijn ge oogst) groothandel, overslag bedrijven. Natuurlijk moet je er van uit gaan dat dit leeg is maar in de praktijk zal blijken dat hier nog genoeg is te halen. En als dat niet lukt is er nog wel het een en ander te vinden in de natuur.

 

image.jpg.2f2d279ab18c95a62d30c2364e76039d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsel is in overschot aanwezig in NL, helemaal als er niks meer word vervoerd naar afnemers, denk aan boerderijen, tuinderijen ( denk aan weilanden die nog niet zijn ge oogst) groothandel, overslag bedrijven. Natuurlijk moet je er van uit gaan dat dit leeg is maar in de praktijk zal blijken dat hier nog genoeg is te halen. En als dat niet lukt is er nog wel het een en ander te vinden in de natuur.
Deels met je eens, er is best wat te vinden...maar ga jij NU maar eens diezelfde natuur in, en de weilanden, dan is er zo goed als niets, zeker niet als de helft van Nederland daar ook eten zoekt. Reken je ook niet te rijk aan het oogstseizoen, er zijn ook legere maanden op het land.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richard Ik denk dat de boer ook wel blij zal zijn als je zijn kippetjes komt halen, of een distri-center of een boer die z'n land nog vol heeft staan met groente....of........

Je gaat er dus al vanuit dat je dit zo kan "gebruiken", van een ander? Ik denk dat ze best blij me je zullen zijn. En hoe lang denk je dit vol te houden? De oogst is een keertje op......en dan? Dan ga je de brave huisvader die nog wat blikken heeft, een bezoekje brengen?

Volgens mij kan je je beter aanmelden bij de boer om te helpen z'n oogst op tijd binnen te halen en zo je voedsel te verdienen, ipv jezelf dit toe te eigenen? Zomaar een ideetje hoor.....:D

 

Misschien is Shelter Camping iets voor je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Richard Ik denk dat de boer ook wel blij zal zijn als je zijn kippetjes komt halen, of een distri-center of een boer die z'n land nog vol heeft staan met groente....of........

Je gaat er dus al vanuit dat je dit zo kan "gebruiken", van een ander? Ik denk dat ze best blij me je zullen zijn. En hoe lang denk je dit vol te houden? De oogst is een keertje op......en dan? Dan ga je de brave huisvader die nog wat blikken heeft, een bezoekje brengen?

Volgens mij kan je je beter aanmelden bij de boer om te helpen z'n oogst op tijd binnen te halen en zo je voedsel te verdienen, ipv jezelf dit toe te eigenen? Zomaar een ideetje hoor.....:D

 

Misschien is Shelter Camping iets voor je?

 

Die boeren bij SHTF hebben altijd wel wat gratis om uit te delen aan plunderaars. Met hoog lood-gehalte.

Zal op SC niet anders zijn, denk ik. ;)

 

Over die kit van jou, @Richard: is plunderen een onderdeel van jouw SHTF-systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nooit over plunderen gehad hoor!!! Dat hebben jullie er zelf van gemaakt!

En je kan mij niet wijs maken dat als jullie langs een veld met maïs of iets gelijks lopen, je niks mee neemt.

 

Tuurlijk kom je nu met het antwoord dat je het nooit zou doen, maar we weten allemaal beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb het nooit over plunderen gehad hoor!!! Dat hebben jullie er zelf van gemaakt!

 

Daarom vraag ik het ook. :)

En omdat je ontwijkende antwoorden geeft, terwijl er wel degelijk over jouw SHTF-systeem gepraat wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk ook in stappen . Eerst mijn sleutelbos . Dan komt mijn outdoor jas . Dan heb ik een kleine tas waar ik het zeker al 48 u mee vol houd . ( alleen ) . Dan komen de rugzakken . Voor ieder familie lid een . En daarna heb ik nog mijn BOT . Dat staat allemaal klaar . En als ik moet vertrekken . Met de auto weliswaar heb ik nog een paar aanhangers . Maar dat is niet op een uur geladen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
No probs. Back on topic @Richard

@Heksenboot dat SC verhaal bedoelde ik meer om te laten ervaren dat samenwerken mogelijk dé oplossing is voor een SHTF situatie.....

 

Yep, weet ik.

En ik maakte duidelijk, dat die samenwerking o.a. bestaat uit het buiten houden van ongewenste figuren. ;)

En daar bedoel ik verder niemand in het bijzonder mee, maar gewoon, ter info.

 

Kan je nagaan, hoe makkelijk iets op een andere manier kan worden opgevat, als je zo aan het typen bent. :)

 

Als mij iets niet duidelijk is, stel ik directe vragen.

Niet als beschuldiging, maar om duidelijkheid te krijgen. Lijkt mij altijd beter dan aannames. (En ja, ook daar bedoel ik weer niemand mee :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...