Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandbestrijding


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

Laats had ik het met mijn buurman erover wat de reactie tijd gemiddeld is van de brandweer bij mij in de buurt.

En hij zei dat het zeker een halfuur(als je geluk heb) duurt voordat ze ter plaatsen zijn.En in een shtf heb je grote kans dat ze totaal niet reageren.

Zelf had ik wel al bepaalde maatregelingen genomen zoals rookmelders, paar moderne brandblussers en een blusdekens.

Maar leek me zoiezo niet genoeg want eens zijn je brandblussers leeg...

Hierop zei mijn buurman Je houd toch van handgeredschap en dergelijke. Ja klopt, nou dan ga ik wel even voor je kijken want moet nog ergens een ouderwetse brandweer pomp hebben staan.

En ja hoor vanmorgen stond dit model voor de poort

download.jpg.a5eb6fd746b993b0b77f1116ee025e4e.jpg

(wegens gebrek aan een camera even een soort gelijk model van internet gehaald)

 

Het is zeker een opknappertje en vooral de slangen zijn verteerd maarja maakt niet uit (gegeven paard nooit in de bek kijken)

Ben er erg blij mee en ga er dit weekend nog mee aan de slag en op zoek naar nieuwe slangen.Moest hem wel beloven dat als hij brand had ik kwam helpen met de wagen;)

 

Wat voor maatregelen hebben jullie genomen?

 

GWAP

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gaaf ding. Ik denk dat je daar wel meer dan alleen vuur mee kan bestrijden. Je kan ook makkelijk water wegpompen of oppompen.

Tjsa nou je het zegt; ik heb een paar kleine brandblussers en rookmelders maar verder niet zo veel. Ik heb wel een evacuatie plan liggen maar nog niet met de kinderen geoefend. Mooi goal voor vandaag zou ik zeggen. Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nacht van 8 feb op 9 feb 1991 heeft het bij mij gebrand . Is was begonnen in een keuken in mijn tuin huis . 8 min na de eerste oproep stonden er al 2 brandweerwagens voor mijn deur . Ik was amper mijn bed . De eerste oproep kwam van een trukker op de rijksweg . Ik heb nooit geweten wie het is geweest . Daarna heb ik mij beter gaan beveiligen tegen brand . Ik had toen al brandsprinkels maar die waren op een pomp aangesloten . Het eerste wat je niet hebt bij een serieuze brand is elektriciteit . Dus nu heb ik thuis 12 brandblussers 2 brandhaspels 10 branddekens en 8 rookmelders .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nacht van 8 feb op 9 feb 1991 heeft het bij mij gebrand . Is was begonnen in een keuken in mijn tuin huis . 8 min na de eerste oproep stonden er al 2 brandweerwagens voor mijn deur . Ik was amper mijn bed . De eerste oproep kwam van een trukker op de rijksweg . Ik heb nooit geweten wie het is geweest . Daarna heb ik mij beter gaan beveiligen tegen brand . Ik had toen al brandsprinkels maar die waren op een pomp aangesloten . Het eerste wat je niet hebt bij een serieuze brand is elektriciteit . Dus nu heb ik thuis 12 brandblussers 2 brandhaspels 10 branddekens en 8 rookmelders .

 

Geert

 

Mag je de trukker erg dankbaar zijn:D maar veel voorbereiding top

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogge dames en heren

Slangen kun je misschien tweedehands verkrijgen En dan heb je een mooi aparaat om grotere branden onder controle te krijgen Of wateroverlast te bestrijden

Oja houden jullie er rekening mee dat Poederblusser slecht voor elektronica zijn Als je die leeg spuit in bv De gemiddelde woonkamer in nederland Dan blus je een brandje die misschien 10.00 euro waarde heeft Maar je TV Radio Laptop Telefoon Mag je ook meestal weg gooien na een paar weken/mnd Dus dan ben je na een paar weken/mnd een paar honderd euro kwijt Investeer in een knappe schuinblusssers Weet dat die dingen stukken duurder zijn Maar de rest schade is dan nihil

groet Jaces

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Een voor de buren en de ander voor je zelf :) Maar serieus Let op wanneer je de poeder blusser in zet Terwijl je de schuimblusser bijna overal voor kan gebruiken NIET VOOR VLAM IN De PAN Of je moet zin hebben in meerdere brandhaarde :) Gebruik daar een deksel of een echte blusdeken voor ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Een voor de buren en de ander voor je zelf :) Maar serieus Let op wanneer je de poeder blusser in zet Terwijl je de schuimblusser bijna overal voor kan gebruiken NIET VOOR VLAM IN De PAN Of je moet zin hebben in meerdere brandhaarde :) Gebruik daar een deksel of een echte blusdeken voor ;)

 

Wat mij opvalt is dat je alleen mar post in draadjes over brandbestrijding . Ik denk dan ook dat je er enige ervaring in heeft . Misschien kan je dit eens haar fijn uitleggen in de voorstel ronde .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier overal in elke kamer rookmelders en ik elke ruimte waar "verbranders" staan CO melders. Tevens op strategische plekken sproeiblussers (Prymos) en blusdekens. Binnen elke 5mtr heb ik toegang tot een blusser en deken.

Iedereen brandveiligheids bewustwording meegegeven. Dus geen net gebruikte föhn in de kast leggen of meteen vertrekken. Lucifers altijd even doven onder de kraan...

Oja, en vluchtwegmarkering en noodverlichting.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Hier hangen geen rookmelders aangezien iedereen rookt.

Wel hangt er een co melder op zolder ivm cv.

Er staat in de bijkeuken een 5kg poederblusser, een 10kg schuim blusser en indien er een Brand is en iedereen het huis uit is gooi ik de kraan van een 10kg fles co2 (voor de luchtbuksen) een stukje open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je brandmelders moeten nemen @ghostwhiper.

Hittemelders zijn dat, die worden ook voor keukens geadviseerd om te voorkomen dat bij elk aangebrand eitje je melder afgaat.

Om een koolmonoxidemeters goed op te hangen moet je wat dingen weten.

 

Het plaatsen van een Koolmonoxidemelder

 

Alvorens je iets gaat plaatsen moet je dus kijken waar kan ik dit gas verwachten ingeval erom wat voor een reden iets mis kan gaan. En dan wil je dat weten. Plaats de melder minstens op enige afstand van een apparaat dat koolmonoxide kan afgeven. Dit voorkomt onnodig vals alarm wanneer kortstondig een kleine hoeveelheid koolmonoxide wordt uitgestoten, bijvoorbeeld bij het aansteken van een gasfornuis of het opstarten van een gaskachel.

 

Er wordt standaard aanbevolen dat de koolmonoxidemelder tenminste 1,5 meter hoog moet hangen. Tevens moet de melder tenminste 1,85 meter, horizontaal gezien, verwijderd zijn van de verbrandingsapparaten. Of plaats een CO melder tegen het plafond. Koolmonoxide is onder normale omstandigheden even zwaar als lucht en zal ook bij de verwarming met de lucht meegevoerd worden. Wanneer de CO melder tegen het plafond is bevestigd, meet het als eerste de hoge concentratie en bent u ook op tijd gewaarschuwd.

 

De koolmonoxidemelder is voorzien van een akoestisch alarm (85dB). Zodra de CO melder is geactiveerd wordt de omgevingslucht continue bemonsterd en gecontroleerd op de aanwezigheid van koolmonoxide. De sensor reageert op een in de tijd gemeten gemiddelde waarde koolmonoxide. Deze waarde is afhankelijk van de concentratie koolmonoxide (ppm) en de tijdsduur van blootstelling. De melder geeft een vroegtijdig alarm wanneer er een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan als gevolg van een te hoge concentratie koolmonoxide. Dit vooralarm stelt u in staat om actie te ondernemen voordat er een levensbedreigende situatie ontstaat. Blijft de concentratie toenemen dan schakelt de melder over op het hoofdalarm.

 

Plaats een koolmonoxidemelder niet in het geval van

 

1) Binnen een bereik van 1,85 m van het apparaat

2) In of onder een kast

3) In een vochtige omgeving

4) In een stoffige omgeving

5) Niet direct boven een gootsteen, kookplaat of kachel

6) Niet direct naast een raam of een andere tochtige plek

7) Het apparaat dient niet te worden geblokkeerd door meubels of gordijnen

8) In een omgeving waar de temperatuur kouder dan -5 °C en/of warmer dan +40 °C kan worden.

9) Op plaatsen waar de melder eenvoudig kan worden beschadigd.

10) Niet in de buurt van verf, thinner, spuitbussen of andere oplosmiddelen (de vluchtige bestanddelen/aerosols kunnen de detectiekamer beïnvloeden).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb hier op elke verdieping een brand en koolmonoxide melder hangen. Verder nog geen brandblussers, maar die komen er zeer binnenkort. Op de 2e verdieping ligt er voor het geval dat nog zo'n opvouwbaar achtig laddertje en dat is het voorlopig wel een beetje. Weet wel dat ik sinds het halen van m'n BHV iig wel wat oplettender ben wat brand betreft. En sowieso heb ik eigenlijk ook altijd wel m'n 1L Nalgene beker gevuld met water in de buurt (om te drinken, niet voor het geval dat.) En zo niet zijn er ook nog gieters, emmers, tuinslangen e.d in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Aantal brandslachtoffers verdubbeld

 

Het aantal brandslachtoffers is in de eerste drie maanden van dit jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit jaar kwamen er al 20 mensen om door brand, vorig jaar waren dat er in het eerste kwartaal negen.

Brandweer Nederland maakt zich zorgen over deze stijging. Vooral het stijgende aantal oudere slachtoffers is volgens de brandweer zorgelijk. Onder de 20 doden waren acht 65-plussers.

De organisatie verwacht een verdere stijging van het aantal branddoden doordat de levensverwachting toeneemt en ouderen steeds langer thuis blijven wonen. Ouderen weten soms minder goed wat ze moeten doen bij een brand en kunnen niet zelfstandig vluchten, aldus Brandweer Nederland.

 

Lijkt me ook een logisch gevolg van oude mensen langer thuis laten wonen. Half dementerende ouderen laten bv vaker het gas aanstaan, en ze ruiken brand minder goed, of weten het signaal niet goed te interpreteren. Tegenwoordig hoor je de meest nare verhalen van mensen die niet naar verzorgingshuis mogen, in luier in rolstoel de hele dag thuis zitten "omdat ze nog op een knopje kunnen drukken". Zo iemand zal niet kunnen vluchten bij een brand.

Toen mijn schoonvader overleed en we een weekje in het ouderlijk huis verbleven heb ik gezorgd dat er overal brandmelders kwamen(die waren er niet!) en dat de cv vervangen werd voor een modernere. Als er echt wat gebeurt heeft mijn schoonmoeder niets aan haar kinderen, die wonen allemaal te ver weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Tekort aan bluswater groeiend probleem.

 

Een tekort aan bluswater. In het waterrijke Nederland klinkt dat onvoorstelbaar. Toch is het een probleem waar de brandweer steeds vaker tegenaan loopt. Water moet soms van meer dan een kilometer verderop getransporteerd worden. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren en branden panden vaker volledig af.

 

Om de kwaliteit van het drinkwater te waarborgen, worden leidingen steeds dunner. Dit verbetert de doorstroming en geeft legionellabacteriën minder kans. Maar bij een grote brand heeft de brandweer niets aan het drinkwaterleidingnet.Het debiet – de hoeveelheid water die door de leiding kan per tijdseenheid – is veel te laag. De brandweer kiest bij een bluswatertekort steeds vaker voor een afbrandscenario van het in brand staande object en gebruikt het bluswater om omliggende panden te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...