Ga naar inhoud
GENEGEERD

Budget preppen FRITUUROLIE


hamster

Aanbevolen berichten

hey mensen

 

Normaal gesproken gebruik ik mijn gebruikte frituurolie om er biodiesel of lampolie van te maken, maar vandaag ben ik eens begonnen met het reinigen van de oude olie zelf.

En het resultaat ziet er verdomd goed uit heel goed zelfs , de reiniging gaat via simpele keukendoekjes (heel simpel dus) zie de foto's .Nadeel is dat het erg langzaam gaat maar ja het bespaart me wel weer een paar euro, de doekjes vernieuwen zodra je weer gaat bijvullen

 

oude frituurolie

 

1.jpg.8f006a06a00060d88e250c279a428a0a.jpg

 

oude frituurolie nu in een glas om de rotzooi te laten zien

 

2.jpg.486780444dad4920cb85038a5a4a2a81.jpg

 

oude frituurolie maar nu gereinigd in een glas en dit was na 1 keer reinigen

 

3.jpg.317a2d8bc8ac605189af4d6bbf7812e0.jpg

 

De opstelling zoals je ziet heel simpel zeef met een keukendoekje

 

5.jpg.5a3534fa5a66d13ce3eb2616b743ad57.jpg

 

Hamster.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo @Ronin Kogaratsu, Ik neem even de vrijheid om te antwoorden voor Hamster. Het is ja en nee. Het ligt aan een aantal zaken, waaronder de soort olie/ vet wat je gebruikt. Veel mensen frituren in de zonnebloemolie, omdat dit gezond zou zijn. Tegendeel is waar. Hoe meer onverzadigde vetzuren er in de olie zitten, hoe meer schadelijke verbindingen deze aan kunnen gaan en leiden o.a tot het vormen van schadelijke trans-vetzuren. Deze blijven ook in de olie na filtering. Beter is het daarom om te frituren in een olie die voornamelijk uit verzadigde vetten bestaat, zoals geurvrije kokosolie of palmpit olie. Mens spreekt ook wel over het rookpunt van de olie, dit is de temperatuur, waarbij de olie begint te walmen. Hoe lager deze is, hoe eerder er schadelijke stoffen voor ons ontstaan. Verzadigde ( plantaardige) vetten hebben een hoger rookpunt.

De dierlijke variant, Ossewit zien we bijna niet meer, maar was ook goed. Een alternatief is ook pindaolie, dat tot op hoge temperatuur stabiel blijft.

Tweede punt is dat tijdens frituren, schadelijke stoffen ontstaan, o.a acrylamide.

 

Acrylamide is een stof die kan ontstaan als zetmeelrijke producten, zoals aardappelen en granen, worden verhit boven 100°C. Het gaat vooral om chips en friet en in mindere mate om brood, ontbijtkoek, ontbijtgranen en koffie.

 

Uit onderzoek met proefdieren is gebleken dat acrylamide schadelijk is voor dieren. Het is in de hoeveelheden die we via de voeding binnenkrijgen hoogstwaarschijnlijk niet schadelijk voor mensen.

bron: voedingscentrum.nl

 

Dit zeef je ook niet volledig uit je olie. Daarom is het dus belangrijk om te weten hoe je de olie gebruikt hebt, te hoge temperatuur en je kunt hem eigenlijk beter weggooien en ook hoelang je hem gebruikt hebt. Dit laatste verschilt weer per soort en kwaliteit olie.

Zeven is een goede gewoonte om de vervuiling zo lang mogelijk uit te stellen.

 

https://www.foodwatch.nl/laatste_nieuws/vraag_van_de_maand/januari_2013/index_nl.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks scheeld weer een hoop typwerk :D

Hallo @Ronin Kogaratsu, Ik neem even de vrijheid om te antwoorden voor Hamster. Het is ja en nee. Het ligt aan een aantal zaken, waaronder de soort olie/ vet wat je gebruikt. Veel mensen frituren in de zonnebloemolie, omdat dit gezond zou zijn. Tegendeel is waar. Hoe meer onverzadigde vetzuren er in de olie zitten, hoe meer schadelijke verbindingen deze aan kunnen gaan en leiden o.a tot het vormen van schadelijke trans-vetzuren. Deze blijven ook in de olie na filtering. Beter is het daarom om te frituren in een olie die voornamelijk uit verzadigde vetten bestaat, zoals geurvrije kokosolie of palmpit olie. Mens spreekt ook wel over het rookpunt van de olie, dit is de temperatuur, waarbij de olie begint te walmen. Hoe lager deze is, hoe eerder er schadelijke stoffen voor ons ontstaan. Verzadigde ( plantaardige) vetten hebben een hoger rookpunt.

De dierlijke variant, Ossewit zien we bijna niet meer, maar was ook goed. Een alternatief is ook pindaolie, dat tot op hoge temperatuur stabiel blijft.

Tweede punt is dat tijdens frituren, schadelijke stoffen ontstaan, o.a acrylamide.

 

bron: voedingscentrum.nl

 

Dit zeef je ook niet volledig uit je olie. Daarom is het dus belangrijk om te weten hoe je de olie gebruikt hebt, te hoge temperatuur en je kunt hem eigenlijk beter weggooien en ook hoelang je hem gebruikt hebt. Dit laatste verschilt weer per soort en kwaliteit olie.

Zeven is een goede gewoonte om de vervuiling zo lang mogelijk uit te stellen.

 

https://www.foodwatch.nl/laatste_nieuws/vraag_van_de_maand/januari_2013/index_nl.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al zei normaal gesproken gebruik ik de oude olie als basis voor biodiesel of lampolie (scheeld maar 1 stapje ;) ) wat wij hier thuis gebruiken is van VITA DOR (zonnebloemolie en koolzaadolie) ik ga deze week voor het eerst de gereinigde olie gebruiken dus kan ik je niks zeggen over smaak of hoe dan ook .

 

en ik meng de gereingde olie niet zomaar door mijn brandstof heen ik maak er biodiesel van (staat bij mijn documenten in mijn onderschrift) en gebruik deze voor allerlij doeleinden.

Hamster kan jij mij uitleggen wat je nu met die olie kan doen? Ik heb er geen verstand van, ik dacht ik maar een beperkt aantal keren de olie kan gebruiken in de frituur pan? (ik frituur eigenlijk nooit).

Is deze filtering goed voor hergebruik als frituurvet, of meng je het zo door je brandstof?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al zei normaal gesproken gebruik ik de oude olie als basis voor biodiesel of lampolie (scheeld maar 1 stapje ;) ) wat wij hier thuis gebruiken is van VITA DOR (zonnebloemolie en koolzaadolie) ik ga deze week voor het eerst de gereinigde olie gebruiken dus kan ik je niks zeggen over smaak of hoe dan ook .

 

en ik meng de gereingde olie niet zomaar door mijn brandstof heen ik maak er biodiesel van (staat bij mijn documenten in mijn onderschrift) en gebruik deze voor allerlij doeleinden.

 

Ah ok, bedankt voor de info.

 

Ik heb een oude rover 600 diesel gehad, weg gedaan vanwege de wegenbelasting.

 

Maar wat een tank was dat! Daar gooide ik gewoon hoppa gezeefde oude frituur olie bij. dat ding reed als een naaimachine.

 

Nooit problemen met die auto gehad.

 

Jammer dat de belasting voor diesel niet te betalen is hier in Nederland.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster : Prima onderzoek. Hulde. Misschien maakt ook een foto van het (afgelekte) filter met alle rommel die achterblijft wel indruk. Afgewerkte oliën zoals frituurolie bevat ook behoorlijk wat water, die ranzigheid (verzeping) kan veroorzaken. Schud eens een litertje olie met vast calciumchloride (1 eetlepel), en laat deze een paar dagen staan. Nu en dan even schudden. Daarna deze filtreren op jouw manier. Misschien wordt de olie nóg lichter van kleur.

Post lijkt me geschikt om op te nemen in de database.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou wou eerst nog een frituur actie ondernemen voordat ik CaCl2 eraan ga toevoegen :p denk dat het dan nog beter smaakt dan met CaCl2 eraan toegevoegd :p en wat die ranzigheid betrefd als je naar de laaste foto kijkt zie het zitten dus heb ik juist geen foto genomen van de afgewerkte keukendoekjes. en terug komend op je tip (toevoegen van calciumchloride) laat ik het bij nader inzien toch achterwege aangezien chloride ionen niet echt bevordelijk zijn voor je motor of olielamp omdat deze corrosie bevorderen

 

hamster

 

 

 

 

@hamster : Prima onderzoek. Hulde. Misschien maakt ook een foto van het (afgelekte) filter met alle rommel die achterblijft wel indruk. Afgewerkte oliën zoals frituurolie bevat ook behoorlijk wat water, die ranzigheid (verzeping) kan veroorzaken. Schud eens een litertje olie met vast calciumchloride (1 eetlepel), en laat deze een paar dagen staan. Nu en dan even schudden. Daarna deze filtreren op jouw manier. Misschien wordt de olie nóg lichter van kleur.

Post lijkt me geschikt om op te nemen in de database.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nood is keukepapier prima, maar filter s.v.p meer richting 1 mu. (1 micrometer)

Dit om de verstuivers te sparen.

Vooraf langdurig (weken! maanden!) laten bezinken scheelt bij het filteren.

 

Filterverbeteraar toevoegen scheelt snelheid. Denk aan een fossiele brandstof die ook goed in de olieplampen gaat.

Zonder verder om te zetten naar biodiesel is dit mengsel bruiikbaar om op te rijden, afhankelijk van het vervoermiddel en de minimumtemperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou wou eerst nog een frituur actie ondernemen voordat ik CaCl2 eraan ga toevoegen :p denk dat het dan nog beter smaakt dan met CaCl2 eraan toegevoegd :p en wat die ranzigheid betrefd als je naar de laaste foto kijkt zie het zitten dus heb ik juist geen foto genomen van de afgewerkte keukendoekjes. en terug komend op je tip (toevoegen van calciumchloride) laat ik het bij nader inzien toch achterwege aangezien chloride ionen niet echt bevordelijk zijn voor je motor of olielamp omdat deze corrosie bevorderen

 

hamster

@hamster : Calcium chloride is absoluut onoplosbaar in olie. Chloride ionen kunnen in een helder filtraat niet aanwezig zijn, mits je natuurlijk goed filtreert en het filtraat absoluut helder is. Ik had overigens gedacht aan hergebruik als frituurolie, bakolie of consumptie-olie :p en niet direct aan motor-olie.

Heb je links naar nog meer DIY - onderwerpen/posts, waarvan je denkt dat dit interessant is voor de database? (Eén entry onder jouw naam is wel wat weinig, en ik zie veel over het hoofd).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha kan gebeuren maar goed ik gebruik het 9,9 x van de 10 als brandstof,

in mijn laaste post wou ik wat anders gaan proberen namelijk hergebruik zoals jij al voorstelde,

Interesante onderwerpen voor de database..... hmm

als je kijkt in mijn onderschrift zul je genoeg vinden,

ik weet helaas niet wat jou criteria zijn wbt database dus zou je toch even zelf moeten gaan kijken,

hier even een paar onderwerpen uit mijn blote hoofd :p

 

een portable wasmachine

of houten vishaak

of sandalen van autoband

of solar oven

of zelf biobrandstof maken

of zelf biogas maken

of maak je eigen strike anyware matches

of kaart en kompas lezen

of pvc handboog

of "normale"handboog

of pijlschaften maken

of pijlpunt maken

of diverse vuurmethoden

of Emergency Pull Smoke Grenade

of een drinkglas maken

 

hoop dat je intresse gewekt is

 

grtzz Hamster.

 

 

 

 

 

 

 

 

@hamster : Calcium chloride is absoluut onoplosbaar in olie. Chloride ionen kunnen in een helder filtraat niet aanwezig zijn, mits je natuurlijk goed filtreert en het filtraat absoluut helder is. Ik had overigens gedacht aan hergebruik als frituurolie, bakolie of consumptie-olie :p en niet direct aan motor-olie.

Heb je links naar nog meer DIY - onderwerpen/posts, waarvan je denkt dat dit interessant is voor de database? (Eén entry onder jouw naam is wel wat weinig, en ik zie veel over het hoofd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)ervan uitgaande dat er een SHTF gaande is, dan is een keukendoekje eerder voorhanden dan een filter van 1mu.

2)ervan uitgaande dat er een SHTF gaande is , heb je geen maanden de tijd om het te laten bezinken.

3)ik prep altijd met de gedachte dat de SHTF al gaande is dus, mobiel zijn, je materiaal moet voor meerdere doeleinden nuttig zijn en in dit geval is je antw. niet nuttig waarom een filter meeslepen waarom wachten? wacht de ramp op jou? dacht het niet.

 

hamster

Voor nood is keukepapier prima, maar filter s.v.p meer richting 1 mu. (1 micrometer)

Dit om de verstuivers te sparen.

Vooraf langdurig (weken! maanden!) laten bezinken scheelt bij het filteren.

 

Filterverbeteraar toevoegen scheelt snelheid. Denk aan een fossiele brandstof die ook goed in de olieplampen gaat.

Zonder verder om te zetten naar biodiesel is dit mengsel bruiikbaar om op te rijden, afhankelijk van het vervoermiddel en de minimumtemperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)ervan uitgaande dat er een SHTF gaande is, dan is een keukendoekje eerder voorhanden dan een filter van 1mu.

2)ervan uitgaande dat er een SHTF gaande is , heb je geen maanden de tijd om het te laten bezinken.

3)ik prep altijd met de gedachte dat de SHTF al gaande is dus, mobiel zijn, je materiaal moet voor meerdere doeleinden nuttig zijn en in dit geval is je antw. niet nuttig waarom een filter meeslepen waarom wachten? wacht de ramp op jou? dacht het niet.

Ter info: ik heb krap 100.000 KM gereden op plantaardige olie en afgeleiden.

Ik gebruik deze brandstof dagelijks en ben redelijk op de hoogte met de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Als het om preppen gaat weet je niet hoe lang je problemen zal blijven bestaan dus prep je goede filters.

Of minstens een stel reserve verstuivers plus zaken en tools om ze te kunnen vervangen.

Als je niet wilt laten bezinken zitten je filters eerder vol. Juist in tijden van krapte is dit een praktisch bruikbare wetenschap.

En als je prept heb je een paar 100L aan olie klaar staan. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je snapt het punt nog steeds niet

Ter info: ik heb krap 100.000 KM gereden op plantaardige olie en afgeleiden.

Ik gebruik deze brandstof dagelijks en ben redelijk op de hoogte met de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Als het om preppen gaat weet je niet hoe lang je problemen zal blijven bestaan dus prep je goede filters.

Of minstens een stel reserve verstuivers plus zaken en tools om ze te kunnen vervangen.

Als je niet wilt laten bezinken zitten je filters eerder vol. Juist in tijden van krapte is dit een praktisch bruikbare wetenschap.

En als je prept heb je een paar 100L aan olie klaar staan. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je snapt het punt nog steeds niet

Een paar rollen keukenpapier klaarleggen is niet 'het snappen'.

De tijd nemen om de paar eenvoudige zaken te doorgronden en wat voorraad aan te leggen hoort bij preppen. (andere mensen doen idem met water, petroleum, benzine, diesel etc)

E.e.a. is niet moeilijk.

 

Niets persoonlijks dus, maar wel een iets andere benadering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...