Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prepper psychologie


Simurgh

Aanbevolen berichten

Er word vaak gespeculeerd over hoe een mens zich zal gedragen in een shtf. Op de prepper date kwam het ook even te sprake. In dit topic wil ik psychologische inzichten geven die ik tegen ben gekomen.

 

Ik wil starten met een bekend experiment van Stanley Milgram.

 

Het geeft inzicht in hoever een individu bereid is te gaan om een ander kwaad te berokkenen.

 

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram#section_1

 

Een ander experiment wat ik wil aanhalen is dat van Philip Zimbardo.

Waarin studenten verdeelt werden tussen bewakers en gevangenen in een gevangenis.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment

 

Voor de mensen die de Hollywood versie willen zien is er de film: the experiment.

 

Ik wil dit topic regelmatig gaan aanvullen met nieuwe psychologische inzichten.

 

Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Er word vaak gespeculeerd over hoe een mens zich zal gedragen in een shtf. Op de prepper date kwam het ook even te sprake. In dit topic wil ik psychologische inzichten geven die ik tegen ben gekomen.

 

..

Ik wil dit topic regelmatig gaan aanvullen met nieuwe psychologische inzichten.

 

Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

 

Ik snap de link niet tussen het experiment van milgram en preppers

Het stamt alweer uit begin jaren 60 dus nieuw kan ik het ook niet noemen

 

Welk punt wil je maken?

Als je jezelf afvraag, hoe snel mensen terugvallen in barbaarse omgangsvormen, dan kan je beter dichter bij huis kijken en lering trekken uit de diverse burger (stammen) oorlogen die op dit moment helaas in diverse landen realiteit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant in deze is de film The Wave. Hoe een hele klas een leraar volgt.

 

En Martin, speciaal voor jou: ik denk dat deze film van belang kan zijn voor preppers, ondanks dat de film al oud is, on te zien hier makkelijk mensen kudde gedrag vertonen. Er hoeft maar iemand te zijn die leiderschap vertoont en hij zal worden gevolgd. Ondanks dat ieder individu van te voren zal zeggen dat ze dat niet zal doen. Zeker na SHTF zullen mensen geleid willen worden en een leider wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen flauw benul van post-shtf wereld, maar dit is een prima draadje om daarover te filosoferen. Net als Simurgh en Vlinder hier aangeven, is er weinig voor nodig om mensen te laten doen wat je wil. Met name 'de gewetenlozen' cq de narcistische anti-sociaal, zullen shtf overleven, niet door hun preps, maar door roven en plunderen. De zwakkeren zullen klakkeloos volgen. Een situatie die nog niet genoemd is, is die van een religieus leider die post-shtf opstaat. Naast alle andere potentieel gevaarlijke individuen als leiders van motor bendes en hooligans, is dit toch zeker iets om rekening mee te houden. Top draadje Simurgh!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant in deze is de film The Wave. Hoe een hele klas een leraar volgt.

 

En Martin, speciaal voor jou: ik denk dat deze film van belang kan zijn voor preppers, ondanks dat de film al oud is, on te zien hier makkelijk mensen kudde gedrag vertonen. Er hoeft maar iemand te zijn die leiderschap vertoont en hij zal worden gevolgd. Ondanks dat ieder individu van te voren zal zeggen dat ze dat niet zal doen. Zeker na SHTF zullen mensen geleid willen worden en een leider wensen.

 

Ik heb het boek heel lang geleden gelezen en de echte naam is “The third wave” (verplichte kost tijdens mijn studie tijd). Moet ergens begin jaren 80 geweest zijn en het is trouwens een waar gebeurd verhaal. Maar in het boek is er flink wat toegevoegd aan zijn echte experiment. De 1e verfilming is nog verder gedramatiseerd.

Het experiment van Milgram heb ik ooit bij een aflevering van zomergasten voor het eerst in beeld gezien (had er al veel over gelezen).

Maar dan vind ik deze link nog iets beter als we het hebben over leiderschap.

 

 

Ik denk niet dat (hoe interessant ik het ook vind), de 2 aangehaalde psychologische experimenten waardevol zullen zijn m.b.t een voorspelling over een te verwachten gedragspatroon. Ook de situatie uit “The third wave” is denk ik niet zo waardevol voor een SHTF moment.

Er zijn denk ik wel 100 verschillende scenario’s te bedenken die vanuit de psychologie allemaal te onderbouwen zijn, hoe men in een SHTF moment als individu, maar ook als groep zich zou kunnen gedragen.

Er zijn al duizenden boeken geschreven die een heel goed inzicht geven in de mens.

Maar het zijn de omstandigheden die bepalend zullen zijn voor de mens zijn gedragingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige hoop die ik nog heb, is dat de volgzame schapensoort die de mens is, ook heel makkelijk de goede kant op gestuurd kan worden.

 

En als ik kijk naar de mens om mij heen zie ik

 

klagen

zeuren

niet creatief

graag regels

niet zelf denken

pikt alles

zelf medelijden

afhankelijk

slaafs aan geld

egokwestie

ikke

luxe

meer

bekrompen

geloofd media

straft anders denkende medemens *plot*

 

En vergeet ik nog wel wat .............en die meute gaat stil staan..........afwachtend tot redding komt

Om vervolgens te kunnen gaan klagen ............

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we Jolanda haar lijst met 87.5% kunnen schappen als we onze jongeren (zeg vanaf een jaar of 20) 2 jaar met een back pack de wereld over laten gaan (met bijna geen geld) om eens te kijken hoe de dingen in andere landen aan toe gaan. Ik erger mij soms behoorlijk aan de dingen die op de lijst staan maar vind het wel logisch waarom het zo is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ik kijk naar de mens om mij heen zie ik

 

klagen

zeuren

niet creatief

graag regels

niet zelf denken

pikt alles

zelf medelijden

afhankelijk

slaafs aan geld

egokwestie

ikke

luxe

meer

bekrompen

geloofd media

straft anders denkende medemens *plot*

 

En vergeet ik nog wel wat .............en die meute gaat stil staan..........afwachtend tot redding komt

Om vervolgens te kunnen gaan klagen ............

 

Groet Jolanda

 

Er zal niemand zijn die het juiste antwoord kan geven, maar persoonlijk zie ik het toch wel iets positiever.

De mens kan zich heel snel aanpassen.

 

Vergelijk het met iemand uit je kennissenkring die altijd loop te klagen/zeuren/zelf medelijden etc etc.

Zodra iemand een echte crisis meemaakt (kanker bij 1 van de kinderen wat goed afloop, bijna dodelijk ongeval, of geconfronteerd worden met echte problemen) dan zie je meestal (niet altijd) dat men een ware metamorfose ondergaat.

Dan kan men ineens wel relativeren en hervinden ze ineens weer hun bescheiden rol.

 

Zelf zit ik erg simpel in elkaar en kan daarom niets anders concluderen dat we veel creatiever zijn dan waar we ons van bewust zijn, maar door ons huidige leefpatroon op heel veel van dit soort vlakken verlamd zijn geraakt.

 

 

In een SHTF denk ik dat we het allemaal een stuk sneller zullen oppakken

maar ik moet wel bekennen dat ik me zorgen maakt over de "jonge generatie" (shit, ik word echt oud!)

Sommige jongeren in de stad weten niet eens dat melk uit een koe komt, en dat een aardappel niet aan een boom hangt, maar onder de grond zit.

 

Dat er een (hopelijk) korte periode zal zijn van plunderingen, daar ben ik ook wel van overtuigd.

Maar ik denk (hoop) niet dat dit lang zal duren.

Volgens de geschiedenisboeken was er toch al redelijk snel behoefte aan een vorm van beschaving. In de middeleeuwen werd er ook niet op grote schaal geroofd onder de bevolking.

Maar dan moet er dus wel snel een vorm van bestuur ontstaan.

 

Ik hou het op een korte maar heftige SHTF door een economische meltdown die het beste is wat de mensheid kan overkomen.

Laat mij maar lekker naïef zijn, heerlijke eigenschap.

 

Maar je heb kans dat ik er morgen alweer een ander scenario voor ogen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we Jolanda haar lijst met 87.5% kunnen schappen als we onze jongeren (zeg vanaf een jaar of 20) 2 jaar met een back pack de wereld over laten gaan (met bijna geen geld) om eens te kijken hoe de dingen in andere landen aan toe gaan. Ik erger mij soms behoorlijk aan de dingen die op de lijst staan maar vind het wel logisch waarom het zo is gekomen.

 

Ons hele onderwijs is gericht op domheid

Onze winkels op luiheid *kant & klaar*

Onze banken hebzucht *geld lenen*

En Ik ga voor jou en wij bestaat niet

Geluks gevoel halen wij uit sport op tv en wonderen op tv en talent op tv

Wij zijn vergeten wat voeding is en hebben het vervangen door genoot *overgewicht*

 

En ook nu vergeet ik iets ................maar .......wat zegt het ........?

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons hele onderwijs is gericht op domheid

Onze winkels op luiheid *kant & klaar*

Onze banken hebzucht *geld lenen*

En Ik ga voor jou en wij bestaat niet

Geluks gevoel halen wij uit sport op tv en wonderen op tv en talent op tv

Wij zijn vergeten wat voeding is en hebben het vervangen door genoot *overgewicht*

 

En ook nu vergeet ik iets ................maar .......wat zegt het ........?

 

Groet Jolanda

 

 

Oftewel, geef het volk brood en spelen en verdeel en heers? Ze doen het dus blijkbaar erg goed....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn draadje is informatief bedoelt, maar ik wil toch ook reageren met mijn eigen mening. Martin, ik deel jouw hoop en menig dat er een heftige shtf zal zijn met veel geweld en misdaden. Gevolgd door een nieuwe balans en hopelijk veel geleerde lessen en stappen binnen de mens als ras. Waar ik persoonlijk voor vrees is de heftigheid en de duur van de shtf, als ras komt het wel goed, maar hoe diep wordt het dal?

Het klagen, etc, wat ik schaar onder individualistisch (ego) gedrag is wat mijn zorgen baart.

 

Volgende stukje zal gaan over communicatie en de rollen die we daarin spelen, belangen en verwachtingen.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

prepper psychologie in 1 uitleg;

 

het hebben van een financieel appeltje voor de dorst is goed,

het hebben van de appel, ingredienten voor 20 appeltaarten, zaden voor nieuwe appelbomen, zaag en kachel om appelboom te kappen en te stoken, lucifers om het appelhout aan te steken of te ruilen tegen andere appels, pleisters en hechtdraad om fout afgelopen appelboom zaagavontuurtjes op te lossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 jaren later...

Een gezonde geest in een gezond lichaam.

Zo ook tijdens wanneer de SHTF. Geen gemakkelijke opdracht lijkt me om tijdens een ongewone situatie het hoofd helder te houden en accuraat te kunnen reageren en op die manier te overleven.

Vandaag vond ik onderstaande (korte) docu over psychologie tijdens wanneer de SHTF.

 

Ik blijf erbij, je kan preppen tot je er bij neervalt, maar als je bovenkamer niet op orde zit heb je een probleem. Je moet de situatie ook geestelijk aankunnen.

Ik kan me inbeelden dat als je plotseling in dergelijke situaties komt, in combinatie met slaaptekort en stress, je wel eens krankzinnig zou kunnen worden in een mum van tijd. Natuurlijk zal de overlevingsdrang wel de kop opsteken en je hier doorheen loodsen. We zijn hier tenslotte geen watjes die onvoorbereid zijn ;-)

 

 

Deel1

(9:23)

Deel 2

(9:49)

Deel 3

(9:26)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Dit is één van de meest ondergewaardeerde topics. En waarschijnlijk de reden dat je het met je fire steel en je SOG alléén niet gaat redden.

 

http://www.alt-market.com/articles/2557-how-to-survive-anything-in-3-easy-steps

 

 

 

1.) Accept.

 

No matter what situation comes your way, the first step is to accept that whatever the event is, it really happened.

 

2.) Plan.

 

Once you’ve accepted that this incident is indeed going down, you must devise a plan. It’s a whole lot easier to come up with a plan if you’ve spent just a little bit of time doing that previously.

 

3.) Act.

 

Finally, this is the step that will save your life. You’ve accepted the situation, and made your plan. Now, it’s time to act.

 

Excellent article that just might save someone's life. I think the first step, acceptance is by far the most important. You have to accept that you have a crap filled sandwich to consume!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze het is een leuk artikel, ik heb het niet helemaal gelezen, maar ik heb toch bedenkingen bij de uitspraken en aannames die gedaan worden.

Deze drie stappen zijn met name belangrijk als je verdwaalt bent... in het struikgewas van Borneo of een zandbak in Afrika bijvoorbeeld. Mensen die verdwaalt zijn willen dat niet toegeven en blijven dus veel te lang (doelloos) doorlopen, beginnen pas na te denken over een shelter als het al donker is, denken pas na over water als ze dorst hebben, etcetera.

Ze lopen dus altijd achter de feiten aan omdat ze de situatie niet accepteren, niet stoppen en een plan bedenken en dus ook nooit tot actie kunnen overgaan. De dood staat dan om de hoek.

 

Maar om nou te zeggen dat als je deze drie stappen maar volgt je elke ramp aankunt gaat mij veel te ver.

Elke ramp treft elk mens op een andere manier. Generaliseren is hier mijns inziens onacceptabel.

Niemand kan vooraf voorspellen (oeps pleonasme :o) hoe hij/zij zal reageren op een ramp, waarbij het begrip "een ramp" al ondefiniëerbaar is.

Je kunt je er ook niet geestelijk op voorbereiden en je kunt het niet oefenen.

 

Dus nogmaals, leuk artikel maar te algemeen en daardoor weinigzeggend.

 

Gr. en suc6, Martin. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze het is een leuk artikel, ik heb het niet helemaal gelezen, maar ik heb toch bedenkingen bij de uitspraken en aannames die gedaan worden.

Deze drie stappen zijn met name belangrijk als je verdwaalt bent... in het struikgewas van Borneo of een zandbak in Afrika bijvoorbeeld. Mensen die verdwaalt zijn willen dat niet toegeven en blijven dus veel te lang (doelloos) doorlopen, beginnen pas na te denken over een shelter als het al donker is, denken pas na over water als ze dorst hebben, etcetera.

Ze lopen dus altijd achter de feiten aan omdat ze de situatie niet accepteren, niet stoppen en een plan bedenken en dus ook nooit tot actie kunnen overgaan. De dood staat dan om de hoek.

 

Maar om nou te zeggen dat als je deze drie stappen maar volgt je elke ramp aankunt gaat mij veel te ver.

Elke ramp treft elk mens op een andere manier. Generaliseren is hier mijns inziens onacceptabel.

Niemand kan vooraf voorspellen (oeps pleonasme :o) hoe hij/zij zal reageren op een ramp, waarbij het begrip "een ramp" al ondefiniëerbaar is.

Je kunt je er ook niet geestelijk op voorbereiden en je kunt het niet oefenen.

 

Dus nogmaals, leuk artikel maar te algemeen en daardoor weinigzeggend.

 

Gr. en suc6, Martin. :cool:

 

Ja en nee. Het artikel is uiteraard veel te kort en algemeen om de pretentie te kunnen dekken dat deze drie stellingen een blauwdruk vormen voor gegarandeerd overleven bij elke ramp klein of groot.

 

Je realiseren Dat er Wat aan de hand is, een Plan en direct Handelen daarnaar, is wel een handige leidraad voor mensen zoals ik die slechts getuige zijn geweest bij kleine ongevalletjes. Of een botsing met de auto, een brandje. Oefenen van gevaarlijke situaties zou ideaal zijn. De voorbeelden onder het artikel zijn best aardig. Het ligt misschien ook aan je eigen ervaringen en achtergrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze uiteraard is dit 3-stappenplan een prima denkwijze die elke prepper zich eigen zou moeten maken.

Het oefenen van gevaarlijke situaties is onmogelijk. Dat doe ik op mijn werk (brandweer van exxonmobil) ook, maar je weet toch dat het onder gecontroleerde omstandigheden gebeurd.

Nog nooit een ongeval meegemaakt tijdens een oefening, wel in de praktijk. In de praktijk kun je nooit inschatten hoe een ander reageert. Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat een collega altijd goed reageert maar de volgende stressvolle situatie volkomen verkeerd inschat doordat hij op dat moment even geen plan van aanpak meer heeft... de situatie tijdens een brand of lekkage kan snel veranderen.

Waarmee ik dus maar wil zeggen dat ook achtergrond en ervaring geen garanties geven.

 

Waarom zijn er treinmachinisten die al 10 springers voor (onder) hun trein hebben gehad, maar nog gewoon hun werk kunnen doen.... echter nr. 11 is de bekende druppel.

Die machinisten kunnen ons niet vertellen waarom ze hun werk nu niet meer kunnen doen, en de psychologen doen alleen maar aannames.

 

Aannames zijn dodelijk zeggen wij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

 

Mooi artikel, ik ben het met je eens wat betreft de leidraad. Echter ben ik wel van mening dat niet iedereen er voor gemaakt is om in een ramp of noodsituatie adequaat te handelen.

 

Het vermogen hebben om te realiseren (voor accepteren) dat er een dergelijke situatie zich voordoet is naar mijn mening niet bij iedereen aanwezig, diegene die het wel hebben zullen aan de hand van deze stappen, of ze het zichzelf hebben aangeleerd of het van nature in zich hebben, de situatie onder controle krijgen.

 

Uit eigen ervaring heb ik tot 2 keer meegemaakt dat andere betrokkenen aan de grond genageld waren en eigenlijk niet meer aanspreekbaar waren, hier was eigenlijk meer inspanning voor nodig om deze mensen aan te sturen en terug te krijgen op "deze wereld" dan om de situatie onder controle te krijgen.

 

Deze personen volgen dan als een soort gewetenloze diegene die ze aanstuurt zonder ze daarbij na te denken, het besef komt dan pas als de dreiging al voorbij is.

 

In een ramp of noodsituatie kan dit erg handig zijn omdat diegene die de situatie wel onder controle probeert te krijgen hierdoor na enige inspanning precies de hulp krijgt van omstanders die hij nodig heeft.

 

Ik geloof er dus wel in dat je leiderschap in je kunt hebben.

 

Ter info over de 2 situaties, de ene was een valpartij met een open schedelbasis fractuur, de andere een bijna fataal ongeval met 4 betrokken voertuigen (waaronder die van mezelf)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...