Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
    Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jan 2014

Welke aandelen zilver en/of goudmijnen hebben jullie?

Hallo allemaal,

Tot nu toe heb ik me vooral beziggehouden met het kopen van fysiek edelmetaal. Omdat ik ervan overtuigd ben dat er ook veel geld te verdienen valt met aandelen van zilver en/of goudmijnen wil ik me vanaf nu daarop richten. Ik heb al een beetje onderzoek gedaan maar ik vroeg me af of jullie nog interessante tips hebben.

Ik ben van plan om aandelen van juniormijnen te kopen omdat daar meer groeipotentie zit (en uiteraard meer risico).

Survivor
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Ik vind dat de aandelen meer fluctueren dan de prijs van zilver/goud zelf. Daarnaast het idee dat je een stukje papier bezit wat na een SHTF niks meer waard kan zijn geeft mij geen fijne gedachte. Geef mij maar fysieke PM.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door silver Bekijk Berichten
    Ik vind dat de aandelen meer fluctueren dan de prijs van zilver/goud zelf. Daarnaast het idee dat je een stukje papier bezit wat na een SHTF niks meer waard kan zijn geeft mij geen fijne gedachte. Geef mij maar fysieke PM.

Wat je zegt is geen onzin natuurlijk en uiteraard moet je ook fysiek spul hebben. Dat gezegd hebbende denk ik dat, voordat de shtf plaatsvindt, er nog een aardig zakcentje te verdienen valt met aandelen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Het aankopen van junior mijnaandelen is hoogst risicovol. Deze mijnen zijn nog niet volop ontplooid en bijgevolg erg kwetsbaar voor dalende prijzen, waarna ze gemakkelijk bankroet gaan. Bij stijgende prijzen duurt het een tijd voor ze meestijgen. Pas als de goudprijs consolideert volgen ze. Momenteel staan mijn junior mijnen flink onder water en er zit mijn inziens niet onmiddellijk beterschap in.

Er zijn nog enkele mogelijkheden om te investeren in goud- en zilvermijnen. Je kan opteren voor een ETF (een korf van mijnen, zonder grote beheerskosten van fondsenbeheerders en gemakkelijk te verhandelen). De belangrijkste ETFs op dat vlak zijn GDX en GDXj (juniors) al zijn er nog andere natuurlijk.

In jouw plaats zou ik eerder voor de GDX kiezen, de uit de kluiten gewassen mijnen. Op de website www.morningstar.nl kan je je huiswerk maken en dingen opzoeken. Je kan ook kijken uit welke aandelen deze ETF bestaat en eventueel kiezen voor ťťn of meerder van die mijnen.

Hou er rekening mee dat je voor het aankopen op buitenlandse beurzen relatief hoge aankoopkosten hebt en wellicht ook beurstaksen bij aan- en verkoop. Mijn inziens is de keuze voor een ETF interessanter als je belegt met een portefeuille van minder dan 100K, anders worden je aankopen te duur.

Het voordeel van aandelen tov fysiek goud is de vlotte verhandelbaarheid. Daarnaast zijn de koerswijzigingen veel groter bij prijswijziging van de PM. Je kan snel inspelen op de markt en met je vermogen 'schuiven'. Fysiek heeft een plaats in een strategie van vermogensbehoud en beschouw ik als de 'fond de caisse'. Het onderste deel van je geldkist. Voor als alles fout gaat.

Het bezit van aandelen van overheidswege aanslaan is een mogelijkheid maar zou een dusdanige vertrouwensschok opleveren dat dit niet de eerste optie zal zijn van overheden. Die kiezen eerst voor het toeigenen van pensioenfondsen en spaarboekjes.

Ook hier is een goede spreiding een must. Ik koos onder andere voor volgende sectoren :

- goud- en zilvermijnen
    - grondstoffen
    - energie (steenkool, olie, uranium, alternatieve energie)
    - Europese high yield bedrijven
    - Enkele bedrijven met een groot competitief voordeel
    - Bedrijven actief in de watersector

Binnenkort voeg ik daar de agrarische sector aan toe.
    Technologie heeft nog geen plaats in de portefeuille maar deze wens ik aan te kopen na een flinke beurscrash.

Hou er rekening mee dat beleggen een werk van lange adem is, dat risicoloze beleggingen niet bestaan, dat de markt langer irrationeel kan blijven dan wij solvabel, dat de beurs alleen maar grote winsten kan opleveren als anderen grote verliezen lijden.
    Laatst gewijzigd door lewieke; 23-02-14 om 21:18.

Survivor
    Ingeschreven
    Jan 2014
    De reden waarom ik zo angstig bent is dat de prijs van die aandelen synchroon loopt met de prijs van goud (in meerdere of mindere mate). Op het moment dat er een grote klap omhoog (in prijs van goud) plaats vind is hier een reden voor en dan is de vraag of je dan nog kan cashen, als jouw aandelen hoog staan en deze wilt verkopen. Stappen we op zo'n moment niet af van onze standaards ? Euro's, dollars zijn niets meer waard. De reden waarom je PM geprept heb heeft eindelijk z'n 'vruchten' afgeworpen. Echter zit je met aandelen die eigenlijk veel waard zijn maar aan de andere kant ook niet.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Dank voor je inbreng Lewieke. Ik ga jouw informatie zeker bestuderen. in

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilverSurfer1974 Bekijk Berichten
    Dank voor je inbreng Lewieke. Ik ga jouw informatie zeker bestuderen. in

Ik heb een beetje ervaring [MENTION=3438]SilverSurfer1974[/MENTION] als je dat wil kan je meer informatie vragen via PM. Desgewenst geef ik je enkele tips. Al is de beste tip die ik je kan geven : 'Luister niet naar tips van anderen.'

Survivor
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Als je opzoek bent om redelijk snel wat geld te verdienen met zilver zou je kunnen kijken naar muntseries die op de middellange termijn wat opleveren. Zie bijvoorbeeld de Wildlife serie van Canada. Als je de timber wolf had gekocht was die qua prijs ruim ver tweevoudigd. De SomaliŽ Wildlife serie met de gorilla is ongeveer ver vijfvoudigd. Komende munt die gaat verdubbelen is de eerste munt van de birds of prey serie die de Canadian Mint uit gaat brengen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    In numismatiek ben ik jammer genoeg niet thuis. Bovendien is het verhandelen van zeldzame munten en nichemarkt waarvoor je een transparante en gemakkelijk toegankelijke markt nodig hebt.

Survivor
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    In numismatiek ben ik jammer genoeg niet thuis. Bovendien is het verhandelen van zeldzame munten en nichemarkt waarvoor je een transparante en gemakkelijk toegankelijke markt nodig hebt.
    Ben ik met je eens. De reden waarom ik zelf naar semi-numismatiek kijk is om dat ten tijde van een introductie van zo'n munt deze qua prijs maar een paar procent boven de spot zit van bv. een Maple Leaf. Zo is je risico zeer gering en is de kans op stijging los van de zilverprijs redelijk aannemelijk.

Listen to all, follow none..

Vergelijkbare onderwerpen

1. Reacties: 210
    Laatste Bericht: 13-11-15, 22:46
  2. Hoeveel eten hebben jullie?
    Door Sneard in forum Eten en drinken
    Reacties: 331
    Laatste Bericht: 26-08-15, 00:28
  3. Goud en zilver aandelen instapmoment
    Door OBL-Rien in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 5