Ga naar inhoud
GENEGEERD

Meidoorn haag tegen indringers


Tanfana

Aanbevolen berichten

De vraag die vaak gesteld wordt op dit forum is; 'hoe bescherm ik mijn tuin/erf tegen indringers'. Een oplossing die ik hier nog niet voorbij heb zien komen is de meidoornhaag.

Meidoorn is een inlandse plant die in mei bloeit. De meidoorn werd vroeger vaak als veekering gebruikt. Er zitten grote stekels aan waar het vee ontzag voor heeft, en mensen ook als ze eenmaal kennis gemaakt hebben met de meidoorn :p. De stekels werden vroeger gebruikt als worstepinnen. Na de slacht werden de worsten die moesten drogen met een meidoornpin aan elkaar gemaakt en opgehangen.

Zeker als de meidoorn als vlechtheg neergezet wordt is het moeilijk voor indringers om binnen te komen. Als heg is de meidoorn ongeveer een meter breed. Als haag breder.

 

De meidoorn bied beschutting en voedsel aan diverse vogels. De bloemen trekken veel insecten aan. Meidoorn is al haag prima af te wisselen met sleedoorn, hondsroos en andere haagplanten.

Het nadeel van een haag is dat je geduld moet hebben. Maar de meidoorn groeit snel.

 

In sommige gebieden is subsidie beschikbaar voor het aanplanten van kleine landschapselementen. Daar kunnen hagen ook onder vallen.

 

Op het wereldwijdeweb zijn plaatjes te vinden, plantafstanden, hoe een vlechtheg te maken en meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Inderdaad een leuke oplossing @Tanfana , maar ze zijn ook gevoelig voor ziekten en brengen ook ziekten over op andere (fruit) bomen ed

Hier in mijn omgeving zijn de laatste jaren helaas behoorlijk wat Meidoorn struiken gerooid omdat ze ziek waren . Dus mocht je zoiets willen

toepassen (en ik vind het wel veel beter als prikkeldraad :cool: ) dan toch even wat extra informatie over deze plant inwinnen

( http://www.waterwereld.nu/meidoorn.php , duindoorn is ook een goede en mooie plant zit boordevol vitamine C ) maar @Heksenboot heeft wel een goede opmerking

bramen zijn lekkerder de meeste van die bessen zijn niet echt lekker alhoewel wel eetbaar

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een haag maken van meidoorn en bramen. Mijn ouders hadden hun meidoornhaag een beetje verwaarloosd, vervolgens groeiden (geheel natuurlijk) de bramen er dwars doorheen. Het resultaat was een extra "vlechtwerk" in de haag met lekkere vruchten. Om het een beetje in de hand te houden hoef je vervolgens alleen maar de braam te snoeien op de plekken waar hij iets te enthousiast is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel :

 

Meidoorn wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt om de bloedsomloop te stimuleren. Deze werking komt onder meer door de inhoudsstof rutine, deze stof is bekend om z'n vermogen om blauwe plekken te voorkomen. Bovendien helpt meidoornthee om de cholesterol te verlagen

Bron wikipedia

 

 

Verzonden van mijn stal met behulp van de geiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel :

 

Meidoorn wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt om de bloedsomloop te stimuleren. Deze werking komt onder meer door de inhoudsstof rutine, deze stof is bekend om z'n vermogen om blauwe plekken te voorkomen. Bovendien helpt meidoornthee om de cholesterol te verlagen

 

 

 

Verzonden van mijn stal met behulp van de geiten

 

Hoe gebruik je de meidoorn tegen blauwe plekken?

 

 

 

Verzonden vanaf mijn bank met behulp van de kat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gebruik je de meidoorn tegen blauwe plekken?

 

 

 

Verzonden vanaf mijn bank met behulp van de kat

 

Hahah als eerst leuk dat je mee doet aan de tapatalk parodie:D

Door het eten of de thee ervan de drinken, Het komt door het stof rutine erin.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rutine heb het overingens van wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Meidoorn

 

 

Verzonden van mijn veranda met hulp van karel de krekel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Weet iemand hoe lang het duurt totdat meidoorn etc 2 meter hoog is?

 

Dictated to a slave and sent by flying unicorn.

 

Kijk op MP en zo.

 

1 meter hoge vuurdoorn voor 5 euro. Dan zal 2 meter ook wel te vinden zijn.

Bramen groeien snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info:

 

http://www.profburgwijk.nl/PBW/Wijk/Bomen/Meidoorn.aspx

@Vladimir: dat hangt van de grondsoort af: De Meidoorn stelt weinig eisen aan de bodem, maar zijn optimale groei bereikt hij op voedselhoudende, leemachtige kalkrijke gronden. De boom wordt 80-120 jaar oud en bereikt een hoogte van 5-7 meter.

 

:cool:

 

 

Verzonden vanaf mijn PC met behulp van de enterknop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk op MP en zo.

 

1 meter hoge vuurdoorn voor 5 euro. Dan zal 2 meter ook wel te vinden zijn.

Bramen groeien snel.

 

Klopt, kost uitgaande van 2 struiken per meter wel €30/M

 

Zat net te denken, een rij stevige wilgentenen als staanders met dunnere om een hekwerk te maken waar je de braam doorheen vlecht lijkt me wel ideaal.

Als het goed is groeien de staanders ook weer uit tot nieuwe knotwilgen waar je de rest van je leven nieuwe tenen van kan oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info:

 

http://www.profburgwijk.nl/PBW/Wijk/Bomen/Meidoorn.aspx

@Vladimir: dat hangt van de grondsoort af: De Meidoorn stelt weinig eisen aan de bodem, maar zijn optimale groei bereikt hij op voedselhoudende, leemachtige kalkrijke gronden. De boom wordt 80-120 jaar oud en bereikt een hoogte van 5-7 meter.

 

:cool:

 

 

Verzonden vanaf mijn PC met behulp van de enterknop.

 

Bedankt, wordt dus een kwestie van veel en met name op tijd snoeien.

 

Zat net nog even op "meidoornhaag" te googelen en naarmate ze ouder worden krijg je wel problemen met stamvorming zo te zien:

 

GP029a%200408.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, wordt dus een kwestie van veel en met name op tijd snoeien.

 

Zat net nog even op "meidoornhaag" te googelen en naarmate ze ouder worden krijg je wel problemen met stamvorming zo te zien:

 

GP029a%200408.jpg

 

Dit is een foto van een heg. Heggen die de eerste paar jaar niet goed geschoren zijn ontwikkelen aan de onderkant weinig takjes. Als de heg ouder wordt krijg je dan kale stammen. Let maar op als je buiten wandelt. Bij beukenheggetjes zie je het ook vaak.

 

Een heg wordt jaarlijks twee keer geschoren. Een haag wordt veel minder vaak gesnoeid. Als een haag wat ouder is kan het zelfs om de vijf jaar.

 

 

Verzonden vanaf de bank met een volle maag door die overheerlijke ovenschotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rondom mijn huis staat een meidoornhaag van tientallen jaren oud. Het is me verteld dat deze haag weinig meer gebruikt wordt voor tuinen, dat het ouderwets zou zijn. Het nadeel van meidoorn is dat deze 's winters al zijn blad verliest en je er dwars doorheen kijkt.

 

Onze haag is twee meter diep en 1.80 hoog. Met of zonder blad, werkelijk onmogelijk om doorheen te komen! Ik ben er erg blij mee! In tegenstelling tot een rijtje coniferen, wandel je in geen geval even door de haag heen. Tenzij je een motorkettingzaag bij je hebt...

 

Het snoeien is een ramp, na de klus zit ik onder de schrammen, maar ik heb het er graag voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...