Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Zo vandaag was een dagje wel,

 

Ik had al een paar weken in de planning staan om de voorraadkast op te ruimen;

Je kent het wel, wel aanbiedingen halen en weinig tijd voor roulatie opruimen controleren enzo.

 

Nu controleer ik normaal gesproken iedere 2 a 3 weken de complete voorraad

Roteren, verpakkingen controleren, opruimen etc etc.

Maar ivm drukte op het werk bijna geen weekend vrij gehad om weer eens goed te ruimen dus dat is een een maand of 3 eigenlijk weinig aan gedaan

dus alles stond door elkaar en was weinig aangedaan behalve spul bijgezet

 

Vandaag lekker een blikje kaassaus willen pakken (eet ik anders nooit)

Me ouwe lui kwamen met eten enzo dus die zou er over heen gaan.

Blikje paar weken over datum, lekker boeien daar maken wij ons niet druk om hij liep niet weg dus dan is hij nog goed.

 

En toen kwam het, op de bovenkant zat op de openmaaklijn van het blikje vliegroest

VOCHT!!!

Maar als 1 blik het heeft kijk je even wat andere na en ja hoor bingo meerdere hadden wat vliegroest

Wat een gezellig middagje bank hangen etc had moeten worden werd een middagje 100en blikken controleren, sorteren en tillen.

 

Het resultaat?

ongeveer 80!!!! blikken, pakken en zakken gevonden die zeer dringend opmoeten

wel wat over datum gevonden (er blijft wel eens een blikje achter bij het roteren) maar dat gebeurd gewoon als je veel hebt.

We hebben alles wat niet meer opgeslagen kan worden maar aan mn ouders gegeven omdat hun met 4 man iedere avond thuis eten en ik vaak niet eens thuis eet.

Dat word dus een maand blikvoer, gedroogd spul en ingemaakte dingen eten.

 

heeft ons toch 4 uur gekost met zn 5en om alles uit te zoeken

gelukkig waren we er op tijd bij, nu kan ik alles weer bijhouden.

 

Ik heb mn lesje wel geleerd, hoe druk ik het ook heb toch iedere paar weken ff een half uurtje de kast in om te ruimen.

 

Rijst en pasta zitten gelukkig in waterdichte tonnen

Thee, kruiden en medicijnen liggen in dichte keukenkastjes

schoonmaak middel enzo zit in plastic dus dat roest ook niet

daar gebeurd zoiezo niks mee

 

moraal van het verhaal?

wat voor systeem je ook gebruikt, blijven controleren hoe alles er bij staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @12gauge , das mooi waardeloos zeg! Ik kan me zo voorstellen dat roest op blikken alleen kan ontstaan wanneer er teveel vocht in de omgeving zit. Misschien een idee om ens goedkope vochtvreter te halen bij de action? Dat scheelt denk ik een hoop in roest kansen. Mooi dat het nog gegeten kan worden en je het op tijd ontdekt heb zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @12gauge , das mooi waardeloos zeg! Ik kan me zo voorstellen dat roest op blikken alleen kan ontstaan wanneer er teveel vocht in de omgeving zit. Misschien een idee om ens goedkope vochtvreter te halen bij de action? Dat scheelt denk ik een hoop in roest kansen. Mooi dat het nog gegeten kan worden en je het op tijd ontdekt heb zeg!

 

Gelukkig heb ik een hele hoop potten en aangezien glas niet roest en de deksel gelakt zijn hebben die er geen last van gehad

In de vakantie ga ik in het plafond zagen om een lekkage op te sporen, en ik denk dat daar iets vocht vandaan komt

dan komen er gelijk nieuwe wanden en stellingen in

het aparte is dat al het karton kurk droog is en blikken wel vliegroest hebben gehad, dus het zal inderdaad de luchtvochtigheid wel zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vocht is inderdaad funest voor de voorraad.

 

Ik heb voorraad in de schuur daar is het ook vochtig, pas een voorraad bar le duc (vierkante pakken) weg moeten gooien, de bodem was vochtig en zacht geworden daar gingen de pakken op lekken, nu koop ik alleen nog maar water in plastic.

 

Groeten

neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een raar idee. Maar is het niet mogelijk om door middel van bijv. olijfolie blikken wat roestwerender te maken? Ik gooi nou maar iets in de groep.

Ik zou het niet met wd40 of wapenolie willen behandelen, maar olijfolie of een andere natuurlijke olie wordt misschien ranzig aan de buitenkant. Maar dat is eenvoudig weg te spoelen/poetsen. En mocht er iets overblijven krijg je niet gelijk een vergif-goedje naar binnen.

Dit is niet alleen voor jou van toepassing, maar misschien wel voor meerdere.

Misschien heeft hier iemand ervaring mee?

 

Greetz een ?-mark holy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay...

mijn wazige brein zat weer eens wat te bedenken. eerst iets van plantaardige olie en daarover heen haarlak spuiten.daarna niet meer veranderen omdat haarlak fragiel is. Maar wel afwasbaar.

En ja ik weet het.. misschien kom ik met de meest onrealistische ideeën nu. maar nogmaals. misschien heeft iemand een beter idee wat de duurzaamheid van blikken aan de buitenkant kan verbeteren.

Maar we kunnen nu beter brainstormen en ideeën spuien en tot een betere uitkomst komen. Want wees eerlijk. Als het echt SHTF wordt, kan je misschien ook geen goede ontwaseming meer hebben. etc.

 

Van een enigszins vragend en geintoxiceerde holy.. Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge en de rest.

Het gaat mij ongeveer net zo. Toch maar besloten om (mede dankzij dit draadje, dank daarvoor) mijn voorraden maar eens te inspecteren. Ik had net als jij de laatste tijd er alleen maar spulletjes bij in de kasten gestopt zonder orde te scheppen.

Ik kwam er achter dat de zakjes hygiënische doekjes van de AH en Lidl (die hersluitbaar) zijn nog voor opening niet waterdicht zijn. Ik had zo'n pakje op de kop op een pak waspoeder gelegd en nu was het vocht van de doekies door de verzegeling heen gegaan en in het karton gaan trekken van de waspoederdoos. Gelukkig was het bij één pakje doekies en één pak waspoeder(wat nog te gebruiken is) gebleven, maar toch. Gelijk maar even naar de bouwmarkt gegaan om een extra kast op te halen en alles te herschikken, controleren enzovoorts.

 

Kortom: Het maakt je toch wel even weer alert!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm. Toch maar eea eens controleren deze week weer dan. Ik heb m'n blikvoer in verhuisdozen staan en het te rouleren spul in een kast in de gang. Gewoon in huis en het is hier dermate droog dat ik statische schokken krijg van m'n kraan en metalen aanrecht dus 't zou niet moeten kunnen. Maar ik denk dat ik in die kast toch maar een vochtvretertje doe als ik er een tegenkom. Voor de zekerheid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm. Toch maar eea eens controleren deze week weer dan. Ik heb m'n blikvoer in verhuisdozen staan en het te rouleren spul in een kast in de gang. Gewoon in huis en het is hier dermate droog dat ik statische schokken krijg van m'n kraan en metalen aanrecht dus 't zou niet moeten kunnen. Maar ik denk dat ik in die kast toch maar een vochtvretertje doe als ik er een tegenkom. Voor de zekerheid :)

 

Ik was vandaag bij de Action en dacht........waarom wilde ik hierheen?

Kwam er niet op en ben met lege handen vertrokken. Lees nu jouw bericht en weet nu wat ik daar wilde kopen.......vochtvreters :cool:

 

Heeft statisch iets met droogte te maken?

Ik ben vreselijk statisch als ik iets met rubber zolen draag...durf dan amper iets aan te raken. Als ik niets met rubber draag heb ik er geen last van dus dacht dat het aan het rubber lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is een combinatie. Droge lucht en rubber zolen. Je bouwt een lading op in jezelf en die kan niet weg naar de grond vanwege je zolen. Vooral in de winter als het vriest is de lucht droog (knetterend haar en t-shirts die je uittrekt etc..)

Raak je dan de kraan of iets anders met aarde aan krijg je zo'n vonkje. Ik weet niet precies hoe 't natuurkundig inelkaar steekt maar als m'n hydrometertje 40% of minder aangeeft kan ik m'n zippo aansteken met m'n vinger als ie op het metalen aanrecht staat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...