Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fokken met kleine populatie (1 vaderdier)


drent

Aanbevolen berichten

Hier een fokschema om vanuit een kleine groep (bv zeldzaam ras) een zo breed mogelijke genetische basis te fokken :

 

http://www.shetlandschapen.nl/teksten/ontwikkelen%20van%20nieuwe%20bloedlijnen%20Ned.pdf

 

Uitgangspunt is 4 ongerelateerde vrouwtjes en 1 ongerelateerd mannetje.

Tekst is geschreven voor schapen, maar lijkt me net zo goed bruikbaar voor ander klein spul als : geiten konijnen, kippen en ander pluimvee.

 

Nu is het ruilen van fokdieren meestal goed te doen, maar als er iets mis gaat of je wil een vreemd ras importeren is vers bloed aanvoeren lastiger.

 

Ongeacht de mooie verhalen over bv konijnen en inteelt is het wel degelijk een bekende oorzaak voor onvruchtbaarheid en dat is het laatste wat je wil in je levende vleesvoorraad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben totaal niet deskundig, maar als ik een goede ram zou hebben die zijn werk bij de kudde in ruime mate had vervuld, dan zou ik een nieuwe ram verwerven, en liefst ook een nieuwe kudde, om daar met de oude ram verder te fokken. Nadeel is wel dat je dan twee verwante kuddes krijgt.

 

My 2 cents

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar geleden heeft NG een onderzoek gedaan op zoek naar de wetenschappelijke Adam. In die tijd leefden er ongeveer 3000 mannen op aarde en in de loop der tijd is bijna al hun DNA gestopt. Iedereen op aarde blijkt afkomstig te zijn van maar een paar mannen. We zijn dus bijna allemaal familie.

 

Wat ik hiervan geleerd heb is dat de sterkste DNA met zo min mogelijk fouten zal blijven voortbestaan. Daarnaast schijnen de goede cellen\eigenschappen vooral van de moeders te komen, dus wees blij wanneer je veel van je moeder hebt.:o Trouwen met je neefje of nichtje is dus niet zo gezond, maar dat wisten we feitelijk al.:p

 

Offtopic. Ik fok met vogels en als ik een sterk koppel heb, dan hou ik deze bij elkaar. De jongen gaan allemaal uit de volière omdat ik geen inteelt wil. Heb je een keer een super jong, dan kun je deze met een andere goede vogel in een andere volière laten voortplanten. Helaas zijn wij mensen gestoord en willen we dat een vogeltje een bepaalde kleur heeft, bijv. albino of juist bonte kleuren. Hiermee fokt men dus door en door, maar dat maakt de soort veel zwakker. Hier doe ik dus niet aan mee.:mad:

 

Met paardjes zal er niet anders gefokt worden als met vogels. Mensen hebben bijvoorbeeld bedacht dat hoe kleiner het paardje is hoe meer het waard is om als huisdier te verkopen.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit doen ze in opheusden ook, gevolg?

bijna iedereen heeft een bril en ziet er het zelfde uit

 

even zonder gekheid dit is nooit goed op de lange termijn, dan wil je zoveel mogelijk genetische variatie

@FincaInSpanje

bij paarden word alles op alles gegooid als ze maar denken dat het een mooie kruising kan worden

bij ras friesen staat er een inteeltscoefficient op het paspoort omdat er op een gegeven moment nog maar heel weinig over waren en daarmee gefokt is om ze te redden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben totaal niet deskundig, maar als ik een goede ram zou hebben die zijn werk bij de kudde in ruime mate had vervuld, dan zou ik een nieuwe ram verwerven, en liefst ook een nieuwe kudde, om daar met de oude ram verder te fokken. Nadeel is wel dat je dan twee verwante kuddes krijgt.

 

My 2 cents

Ik haal het liefste ook vers bloed van buiten, maar het gaat hier om een situatie waarin dat niet kan. Foktechnisch zou ik ook moeten puzzelen, dus aan tafel met lading kaartjes van welke dieren ik heb en welke kinderen daarvan met wie moeten volgens dit schema. Het is meer iets wat ik al een tijdje terug tegen kwam en zeker nu met de onrust in de wereld handig vindt om ook hier te delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf hopen dat ik "ruime" ervaring heb met "fokken met kleine populatie (1 vaderdier)" al mag ik het zo van mijn vrouw niet noemen....

 

Aan het karakter van die drie nakomenlingen te zien is dat gelukt, de kans is wel heel klein dat mijn vrouw nog zo'n mafketel als mezelf heeft kunnen vinden :cool:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf hopen dat ik "ruime" ervaring heb met "fokken met kleine populatie (1 vaderdier)" al mag ik het zo van mijn vrouw niet noemen....

 

Aan het karakter van die drie nakomenlingen te zien is dat gelukt, de kans is wel heel klein dat mijn vrouw nog zo'n mafketel als mezelf heeft kunnen vinden :cool:

 

Prep ze,

K a n s

 

Eigenlijk zouden alleen de sterkste mensen zich voort mogen planten voor de soort, zoals in de natuur. Anders krijg je al snel een wereld waarin wij nu leven.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...