Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leer looien/huiden bruikbaar maken


NorthernWolf

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Zijn er hier op het forum ook mensen die de huiden van hun geslachte dieren bewerken?

2 jaar geleden werd er naast ons vorige huis een Eland aangereden die de buurman heeft geslacht, wij hadden onverwacht de huid gekregen, hadden hem snel goed schoongemaakt en maar met zout ingestrooid om hem te drogen met als gevolg dat we hem nu alleen maar aan de muur kunnen hangen omdat hij steenhard is.

 

Voor kleinere dieren als konijnen zijn wel makkelijke manieren te vinden om de huiden schoon droog en soepel te maken (we hebben er jog geen geslacht dus niet kunnnb proberen). Maar voor dikke huiden vind ik vooral veel van chemicaliën of stoffen die moeilijk te krijgen zijn.

 

Is er iemand die er ervaring mee heeft?

 

Hier in Zweden zijn namelijk veel jagers die de prachtige warme huiden als afval zien en ze bij het slachtafval het bos in gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Sagfall Jazeker ik bewerk mijn huiden van de jacht.(en van de dieren die ik fok)

Wat ik zelf de makkelijkste manier vindt is ook met zout.

Maar het is niet met 1 keer zouten gedaan, het is een behoorlijk lang en intensief proces.

Het is het beste als je iemand in je omgeving kan vinden die je het voor je voor doet.

 

Maar hier een filmpje wat je zeker op weg zal helpen

Dit is in principe een goed begin en ook kan je het toepassen op grotere huiden.

Alleen als je het filmpje bekijkt zie je hem op een gegeven moment ze huiden bewerken op een oude snare.

Dit raad ik zeker af wat je kan de huiden sneller beschadigen een stuk hout is mee dan genoeg.

Zelf gebruik ik een hekwerk bij mijn slachthuis/rookhuis die ik voor het bewerken van de huiden heb gebruikt.

 

Als je vragen hebt moet je maar een PM sturen en ik zal je proberen te helpen zover ik kan.

(moet wel eerlijk toegeven doe het ook nog niet erg lang maar heb wel goede resultaten geboekt)

 

GWAP

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het filmpje half bekeken en denk dat ik mijn huiden die ik wil behouden gewoon verder laat rooien . Vind het een vieze bedoening . En zeker in die man zijn werkplaats tussen aambeeld en ander gereedschap zo een karwei doen . Nee laat maar .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Gisteren 4 beestjes ontdaan van hun vacht, en in het zout gelegd, dadelijk in water om het zout eraf te spoelen, dan gaan schrapen, vervolgens in water met zout en aluin, dan weer uitwassen met bijv. Groene zeep, op een plankje plaatje vastzetten met bijv. Nietjes, laten drogen, weer schrapen, talkpoeder erop voor het laatste vocht en dan schuren met grove korrel en als laatst over een stuk hout trekken om hem lekker soepel te maken.

het wordt de eerste keer, dus ben benieuwd naar het resultaat.

20141122_133304.jpg.487192a2c71560b7c2ddcdad35b52903.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de eerste is geschraapt, er zit nog wel wat aan , maar het meeste is er wel af gekomen.

de huid voelt nog vettig aan, beetje als een paling net uit het water.

om hem weer goed te drogen en de olie eruit te trekken doe ik hem nogmaals in het zout en morgen weer een keer het restant eraf schrapen.op 2 plekjes ben ik door de huid gegaan, maar oefening baart kunst toch, dus komt vanzelf goed naarmate ik het vaker ga doen.

20141122_173410.jpg.9589d4dcab66e0e379c18d6816c78600.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf
Op de Veluwe werd er vroeger met eek (eikenschors) gelooid. eekschillen was seizoensarbeid.

Iets over die historie kan je hier lezen. http://www.mijngelderland.nl/files/verhalen_pdf/Eekschillen_Seizoensarbeid_uit_vroeger_tijden.pdf

In het openluchtmuseum in Arnhem wordt het nog wel eens gedaan.

 

Ja klopt in eekschors zit ook looizuur wat je kan gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In februari heb ik buckskin gemaakt onder leiding van Diederik Seijs. Diederik heeft een jaar lang een wilderness immersion programma gevolgd bij de teaching drum outdoor school in Amerika waar hij het buckskinnen op traditionele wijze onder de knie heeft gekregen.

 

Eigenlijk hebben we met niks huiden gelooid. Als voorbereiding zijn er enkele huiden van ree damhert en edelhert een week lang in een asbad gelegd en enkele in een kanaal. Daarna de huiden schrapen op schraapblokken om de haren en het epidermis te verwijderen. Vervolgens opspannen op een rek en daarna licht schuren. Vervolgens wringen in een eimengsel. Dan drogen bij een rokerig vuur waarbij de huid steeds in beweging blijft door er met stokken tegen aan te wrijven. Dit duurde tot diep in de nacht! Daarna roken in een rookoven.

 

Voor een paar foto's zie dit artikel in mijn blog: http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2014/02/bushcraft-buckskin-maken.html

 

Ik heb nu heerlijk geurend leer - gele cake met een vleugje rook - dat zit te wachten om getransformeerd te worden naar schoeisel. Ben bezig met proefmodellen nu van katoen.

 

Groetjes, Bill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waarschijnlijk minder natuurlijke manier, maar lijkt mij simpeler:

 

Link & bron: http://www.jacbouten.com/images/docs/Bouten-Catalogus-2014-v2.2.pdf

 

l9-kleine-zoogdieren.jpg.474482eaa6c8dc5679dc3a3849346112.jpg

 

1 Ltr. € 10,00

 

: L9 wordt gebruikt voor het looien van kleinere huiden van zoogdieren tot vos.

1. Na het villen de huid 2-4 uur in het water leggen zodat het bloed er goed

kan uittrekken.

2. Wassen met L5

3. De huid goed centrifugeren.

4. Met een kwast de huid met L9 instrijken.

5. De huid samenvouwen en de looistof 2 - 6 uur laten intrekken.

Hierna centrifugeren.

6. De huid dunsnijden.

7. Indien nodig 1 keer herhalen.

8. Reinigen (lauteren) met beukenzaagsel tot de haren goed droog zijn.

9. De delen die niet met een kwast behandeld kunnen worden

zoals staart en poten moeten ingespoten worden met een

injectiespuit gevuld met L9

 

En vooraf wassen met de L5:

 

l5-wasmiddel.jpg.4f12003d03ab7404adc2c9f2466fb526.jpg

 

1 Ltr. € 14,00

 

L5 is bestemd voor het wassen van zowel vogelhuiden als

huiden van zoogdieren. Dit wasmiddel moet verdund worden

met lauwwarm water (tussen de 25-30 graden).

1 liter L5 is voldoende voor ca. 40 liter water.

Na het wassen met L5 is de huid motvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo het geschraapte vachtje in het zout gelegd gisteravond, zo als zichtbaar trek er nog veel vocht in het zout, ik laat deze dan ook nog tot morgenavond erin liggen, om vervolgens dan weer verder te gaan met schrapen.20141123_093242.jpg.f69a96130364c0370c4c4881617d05f2.jpg

De andere vachtjes heb eerst schoongespoeld onder de kraan en vervolgens in water met zout, weer te weken gelegd, vanochtend was het water helemaal vies geworden en het vlees/vet begint al los te komen.

Ik heb deze vachtjes ook afgespoeld en ze vervolgens omgekeerd in de bak met vers water en zout te weken gelegd20141123_093255.jpg.e0953c8d9208db6c2f604b2f6610ea08.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond het vachtje uit het zout gehaald en het restant er nog zoveel mogelijk afgeschraapt.

ik geloof echter dat die 2de keer in het zout geen voordeel heeft gebracht, dus deze stap sla ik de volgende keer over.

vervolgens de tijl en het vachtje schoongespoeld en de tijl gevuld met vers water, 400 gram zout en 150 gram aluin.

De vacht erin en nu weer een tijdje laten weken om de aluin goed z'n werk te laten doen.20141124_204021.jpg.08a7427f7fbccaa33bd236c4bbfd4518.jpg

dan gelijk maar het volgende vachtje ook maar doen, deze heeft een dag langer liggen weken in zout water dan de eerste vacht.

Het schrapen ging niet makkelijker en de vacht kwam ook op een plekje makkelijk los van de huid.

20141124_204159.jpg.28b7e2c54555f1bc9e547336277ce174.jpg

Ik heb deze vacht minder ver geschraapt dan de eerste, weet niet of dit voldoende is.

Ook deze vacht heb ik in de tijl met zout en aluin gelegd en ben benieuwd of er verschil in beide vachten zit als ze uit dit bad komen, opgespannen worden en drogen.20141124_215921.jpg.6550c2e76e937d0ace0a6fc11fe71258.jpg

De vachtjes eenmaal in de tijl, werd het tijd om het aanrecht eens te ontsmetten met dikke bleek, waarbij ik mn polo gelijk een tweede leven geef als poetslap:)

20141124_221610.jpg.09f5075541773ae9ced6ec2e31deb768.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag heb ik de vachtjes na zo'n 5 dagen in een badje van zout en aluin eruit gehaald.

Helaas zoals zichtbaar is er toch iets fout gegaan in het hele proces, er zijn wat plekken waar de haren los hebben gelaten van de huid, de reden waarom dit is gebeurd weet ik niet, misschien te lang in het zout of het water of te hard geschraapt, ik heb geen idee.

Toch ga ik door na deze tegenvaller om ervaring op te doen, dan komt er vanzelf een keer dat het goed gaat en ik de fijne kneepjes van dit proces ken en kan.

Ik heb ze vervolgens op de buikzijde open geknipt en uitgevouwen en het shirt neemt het eerste vocht alvast op.

20141130_163613.jpg.30ad7bfd147370a67c0207e6d81406c2.jpg

In de schuur had ik nog een geschikt stuk underlayment om ze vervolgens op te spannen.

Plastic limonade rietjes zorgen ervoor dat de vacht los van de plaat blijft, zodat er lucht onder kan komen t.b.v. het drogen.

Voor het spannen van de vacht gebruik ik kleine spijkertjes, je kan het ook met nietjes doen of draad in een frame opspannen, dit had ik in huis en leek mij wel goed.

Of de randen van de vacht tijdens het opdrogen sterk genoeg blijven om niet te scheuren rond de spijkertjes zal moeten blijken de komende tijd.

De vacht trek ik zachtjes met de hand strak en met de andere prik ik het spijkertje erdoor, om daarna vast te slaan, zo ga ik dan stukje voor stukje helemaal rond.

Ze zitten nu redelijk gespannen op de houten plaat en nu is het afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

20141130_171054.jpg.3e724c399083d0fd832457cb9d5b5915.jpg

 

tot zover....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...