Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Download] Hoe een stoombox te maken


hamster

Aanbevolen berichten

hoi preppers

 

terwijl ik bezig was een oude hobby, namelijk bootjes maken op schaal (gewoon uit de winkel hoor) kwam ik erachter ik dat zoiets nog niet gezien heb op het forum

misschien overheen gekeken of geen juiste zoekopdracht gegeven.

maar het gaat om een steambox of stoomdoos hoe dan ook .

 

het lijkt me als de shtf gaande is je ook wel wil dat hou doet wat jij wilt niet? je kunt immers niet meer naar een vakman gaan en het laten doen

deze instructable laat je zien hoe gemakkelijk het is om er 1 te maken

 

je kunt hem downloaden als pdf of als docx of gewoon kopieren vanaf hier

 

hamster.

 

Hoe een pvc stoombox maken.

 

IMG_5554.jpg.7d167bdc490d85aaf1357aeeb6a1f545.jpg

 

Om hout te kunnen buigen met stoom maakte ik deze stoombox van een afvoerleiding en een metalen pot opgehangen boven een vuur. (Niet eco-vriendelijk) sorry

 

 

IMG_5424_small.jpg.34ee0936aa6697c427681a83c83e631f.jpg

 

Pijp en pot Samen verbonden met een deel van een wasmachine slang en twee delen van een koperen pijp als connectoren. De slang heeft precies de juiste diameter om zonder speelruimte passen in de koperen buis connectoren.

 

IMG_5430_small.jpg.72eb3bb7170c7a61b857997af86d824c.jpg

 

De metalen pot is een goedkope leeg 'verfblik' uit de bouwmarkt. Die ik afgedekt heb als ook het begin van de drainagebuis met schijven van multiplex voor een goede strakke pasvorm. De twee koperen buis conectoren zitten in deze doppen.(gat iets smaller boren dan de buis zelf en dan zachtjes in tikken) Bij gebruik - Giet een een paar centimeter water in het blik en let op dat het niet droog kookt.

Hier zie je hoe ik een vulpunt erbij heb gedaan simpel afgedopt met een stuk rondhout.

 

IMG_5425.jpg.f8e003b765f5c1f0dae5e6666d0c5856.jpg

 

Het is belangrijk om rondhout door gaten langs de lengte van de buis te doen voor het creëren van een plank voor hout om op te leggen in de bovenste helft van de buis. Want stoom stijgt, dus bovenste helft van de buis is natuurlijk de heetste. Ook is de achterkant van pvcpijp hoger gestut waarmee je een goede stoomflow overal krijgt.

 

Een kleine druppel gaatje (2mm) geboord aan de onderzijde van het onderste uiteinde. Dit zorgt ervoor dat condensatie kan ontsnappen en niet gaat opbouwen.

 

IMG_5558_small.jpg.b77c161a344980222ac12d4a0ad8d380.jpg

 

De stoombox wordt geladen vanaf de achterkant. De pijp wordt afgesloten met een doek aan deze kant. Als de hele stoombox werd verzegeld voor 100% dan zou hij ontploffen indien de druk zich blijft opbouwen.

 

 

Origineel is van Jonathan Ridgeon

Vertaald door Hamster.

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
en wat doet dit precies?
@MyronPrps zoiets gebruik je om hout te buigen (of recht te maken ) (je verwarmt het hout en tegelijkertijd breng je er vocht in waardoor destructuur van het hout wat opener wordt

en je het makkelijker kunt vervormen zonder dat het hout breekt of scheurt daarna laat je het hout weer drogen en neemt het die vorm aan die jij eraan hebt gegeven dmv een mal of gewoon met je handen

@hamster dat is mooi gemaakt en een goede opstelling :cool: petje af :rolleyes:

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert @Wafels zelf heb ik één voor mijn bootjes het hout voor de romp/bodem is zo dan gemakkelijker te vormen,wel een kleinere opstelling hoor hij is ongeveer 60 cm lang en gebruik een regenpijp van 10 cm, toevoer van stoom gaat dan via een fluitketel waarvan ik de fluit vervang voor een rubberen stop (die ze ook in labatoria gebruiken) werkt prima!

 

geert heb je al mallen om je hout te vormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert @Wafels zelf heb ik één voor mijn bootjes het hout voor de romp/bodem is zo dan gemakkelijker te vormen,wel een kleinere opstelling hoor hij is ongeveer 60 cm lang en gebruik een regenpijp van 10 cm, toevoer van stoom gaat dan via een fluitketel waarvan ik de fluit vervang voor een rubberen stop (die ze ook in labatoria gebruiken) werkt prima!

 

geert heb je al mallen om je hout te vormen?

 

Mallen neen dat ging ik met grote spijkers doen die ik in een balk sla . Maar ook dat moet ik nog uittesten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem 2 stuks 22 mm plaaten en verlijm deze, daarna op strategische punten gaten boren waar je stukken bezemsteel in zet zo kun je bijna elke gewenste vorm maken (omdat de stukken bezemsteel niet vastzitten) en beter vast zetten

snap je wat ik bedoel ?

 

greetzz hamster

Mallen neen dat ging ik met grote spijkers doen die ik in een balk sla . Maar ook dat moet ik nog uittesten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem 2 stuks 22 mm plaaten en verlijm deze, daarna op strategische punten gaten boren waar je stukken bezemsteel in zet zo kun je bijna elke gewenste vorm maken (omdat de stukken bezemsteel niet vastzitten) en beter vast zetten

snap je wat ik bedoel ?

 

greetzz hamster

 

Maker de spijker een te ''scherpe bocht'' om het maar even zo te noemen ? en verbuigt de regenpijp ook niet over tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem 2 stuks 22 mm plaaten en verlijm deze, daarna op strategische punten gaten boren waar je stukken bezemsteel in zet zo kun je bijna elke gewenste vorm maken (omdat de stukken bezemsteel niet vastzitten) en beter vast zetten

snap je wat ik bedoel ?

 

greetzz hamster

 

Ha goed idee en dan met houten wiggen bij regelen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

zie de één na laaste foto als je goed kijkt zie dat er houten blokkken onder zitten deze zorgen ervoor dat de buis niet te snel verbuigt, maar ja je zit in de shtf dus regenbuis is zo gevonden en vervangen en wbt de spijkers klopt het de hoek is dan te scherp

 

Maker de spijker een te ''scherpe bocht'' om het maar even zo te noemen ? en verbuigt de regenpijp ook niet over tijd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...