Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Het Paddenstoelenboek


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Tja, daar loop je dan. Over het lege weiland, door het stille bos, in het uitgestorven stadspark, langs de verlaten weg.

Wanhopig op zoek naar wat te eten, voor je hongerende kinderen, en je jammerende vrouw, of man.

Geen dier te zien, niets dan gras, korstmos, en boomschors om te oogsten. Had je nu maar wat basiskennis van paddenstoelen.

Want die kom je overal tegen. Sommigen zelfs het hele jaar door. Bijvoorbeeld de Judasoren. De watte?

 

Voor al diegenen die hier afhaken, verbaast opkijken, met de mond vol tanden staan, en zich achter het (eigen) oor krabben: Het Paddenstoelenboek.

 

Als de schrijver van een boek zegt dat het het beste is om de door hem gegeven informatie toch ook echt met een ander naslagwerk te vergelijken,

dan kan dat twee dingen betekenen:

– Hij vertrouwt zijn eigen kennis niet.

– Hij weet donders goed waar hij het over heeft, maar wil absoluut niet dat zijn lezer(es) fouten maakt.

 

Na het lezen van 'Het Paddenstoelenboek' ben ik overtuigd van het laatste. Dit boek is geschreven door een liefhebber, een kenner, en een lekkerbek.

Dat merk je aan elke bladzijde, in veel alinea's, en in heel wat zinnen. Raak je hiervan niet overtuigd door de eerste 95 bladzijden,

dan toch zeker door de heerlijke recepten in het laatste deel van het boek.

Die recepten, daarover moet nog iets belangrijks vermeld worden. Ze zijn ontstaan uit een samenwerkingsverband met een meesterkok! Heerlijk!

Gegrilde zeebaars op kruidenrisotto met eekhoorntjesbrood en wilde Hollandse cantharellen, verse tortellini met voorjaarspronkridderzwammen en

weidekringzwammen, stoofschotel van riblappen met shiitakes en judasoren. Goed, ik stop hier even, en ren naar de koelkast.

 

Dit boek behandeld het gehele spectrum betreffende de eetbare paddenstoel. Het vinden, determineren, de gevaren, zelf kweken, oogsten, conserveren, en het

bereiden. Alles komt aan bod.

 

Laten we beginnen bij het begin. De schrijver, Edwin Florés, heeft er bewust voor gekozen om slechts een klein aantal eetbare paddenstoelen te behandelen. Waarbij voorop staat dat deze niet of nauwelijks te verwarren zijn met giftige soorten.

 

In hoofdstuk 1 wordt de basiskennis behandeld: Wat zijn paddenstoelen, in welke groepen worden ze verdeelt, wat doen ze, hoe leven ze.

 

Hoofdstuk 2 geeft je alle benodigde informatie over het daadwerkelijke zoeken naar de paddenstoelen: De drie groepen die belangrijk zijn voor de zoeker,

waar moet je op letten bij het determineren, wat heb je er voor nodig, waar en wanneer zijn ze te vinden, wat zijn de algemene spelregels bij het zoeken.

Er wordt hier ook een klein lijstje gegeven met paddenstoelen waar je voor moet oppassen, incl. de gevaren ervan.

 

Nu wordt het interessant, want hoofdstuk 3 bevat de lijst van 21 eetbare paddenstoelen die niet te verwarren zijn met giftige paddenstoelen,

mits je je aan de regels houdt. Van elke paddenstoel wordt beschreven wat de kenmerken zijn, waar je ze kunt vinden, het seizoen, hoe ze te verwerken,

waar je op moet letten bij mogelijke verwarring met een schadelijke soort. Inclusief hele duidelijke foto's. En dat vind ik wel een pre voor een boek over paddenstoelen.

 

Ik geef een voorbeeld:

 

Cantharel

 

Waar te vinden

Op zure zandgronden in heel Nederland, vooral op de Veluwe, in Utrecht, en in Drenthe. Ze leven in symbiose met bomen als ........

 

Seizoen

van eind juni tot in ........

 

Verwerken

Het lekkerst is deze paddenstoel als je hem bakt in wat boter en serveert bij ........

 

Let op!

Je zou de gele cantharel kunnen verwarren met de valse hanenkam (Hygrophoropsis aurantiaca) ........

Hij ziet eruit als een cantharel, maar je kunt hem niet verwisselen, want cantharellen groeien niet op bomen.

 

Kenmerken

Volgt een lijstje met kenmerken.

 

Hoofdstuk 4 gaat in op het kweken van paddenstoelen. Dat lijkt wel wat voor mensen die denken makkelijk aan paddenstoelen te komen, maar er komt het een en ander bij kijken.

Vooral geduld. Maar ook wat arbeid. Nu goed, als het eenmaal groeit, komen de paddenstoelen je al snel de neus uit.

Je vindt hier ook de beste adressen (in Nederland en België) voor het aanschaffen van het 'broed'. Zeg maar, de schimmel waar de paddenstoel uit groeit.

Diverse soorten paddenstoelen zijn heel goed zelf te kweken. Het aanschaffen van kant en klare 'groeibaaltjes' is ook een optie.

 

Dan, als kroonstuk op het werk, het koken met paddenstoelen in hoofdstuk 5. Zorg ervoor als je dit hoofdstuk leest dat je wat te eten bij de hand hebt.

Of op z'n minst een handdoekje voor het kwijlen. Ik kreeg er in ieder geval ontzettend veel zin van om het bos in te rennen, en gelijk aan het koken te slaan.

 

In ieder geval heb ik hiermee het boek gevonden waarmee ik als beginner aan de slag ga. Luisterend naar de tip die Edwin Florés aan zijn lezers geeft,

begin ik met 1 soort. En ga ik verder met een volgende als ik wat ervaring heb opgebouwd.

Na het lezen van dit boek heb ik er alle vertrouwen in dat ik het onder de knie ga krijgen zonder met paars aangelopen hoofd op de keukenvloer gevonden te

worden.

 

Natuurlijk zijn er ook wat nadelen. Ik zou dit boekje graag als pocket zien. Dan loop je er wat makkelijker het bos mee in.

Op pagina 18 vroeg ik me af bij de zin "Deze twee groepen hebben een totaal verschillende vorm." wat die vormen dan wel zijn.

Nu ja, ik had ook de moeite kunnen nemen om even wat verder te bladeren.

Of de prijs van € 17,95 ook een nadeel is, dient een ieder voor zich uit te maken. Je krijgt een hoop kennis voor die prijs.

 

Al met al, in mijn ogen hét ideale boek om te beginnen met het zoeken van paddenstoelen. En minstens zo belangrijk, het bereiden ervan.

 

Het Paddenstoelenboek, € 17,95, op Bol.com.

Leuker is het natuurlijk om het boek op de website van Edwin Florés zelf aan te schaffen, want: "inclusief een Koningsoesterzwam groeibaaltje"

Hardcover, 128 pagina's.

Schrijver: Edwin Florés, www.casaforesta.nl

Becht's Uitgevers-Maatschappij, H.J.W.

November 2012

ISBN10 9023013719

ISBN13 9789023013716

NUR 440

 

Het-Paddenstoelenboek.jpg.112af6879ab65865a3c0e468002703b3.jpg

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi boekje! Heb er zelf al een paar en de tip om vooral ook alles na te zoeken in andere boeken geldt ook voor eetbare planten en kruiden.

Sommige boekjes melden dat de bloemen van de brem eetbaar zijn, maar vergeten te melden dat er ook een giftige bremsoort bestaat. :rolleyes:

 

De schrijver, Edwin Florés, heeft er bewust voor gekozen om slechts een klein aantal eetbare paddenstoelen te behandelen.

Waarbij voorop staat dat deze niet of nauwelijks te verwarren zijn met giftige soorten.

 

Nog een goed idee van de schrijver. Wat voor mij samen met de eerste tip van de schrijver doet vermoeden dat dit wel eens het ultieme paddenstoelenboekje voor beginner en prepper kan zijn. :cool:

 

Tipje van mezelf, begin met eekhoorntjesbrood. Alles wat er maar enigszins op lijkt is eetbaar en alleen de bittere boleet (doet z'n naam eer aan) is niet eetbaar vanwege de smaak. Niet giftig echter. Proef daarom van elke boleet een klein stukje voor je hem de pan in gooit, haal je deze er alsnog tussen uit. Persoonlijk vind ik Eekhoorntjesbrood en z'n verwanten ook de lekkerste paddestoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij geen wilde paddestoelen ..... een vergissing is heel snel gemaakt en de gevolgen zijn niet te overzien ... en dan komt er nog bij dat paddenstoelen nou niet echt een hoge voedingswaarde hebben .... en al helemaal niet hoog genoeg om risico te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...........

Tipje van mezelf, begin met eekhoorntjesbrood. Alles wat er maar enigszins op lijkt is eetbaar en alleen de bittere boleet (doet z'n naam eer aan) is niet eetbaar vanwege de smaak. Niet giftig echter. Proef daarom van elke boleet een klein stukje voor je hem de pan in gooit, haal je deze er alsnog tussen uit. Persoonlijk vind ik Eekhoorntjesbrood en z'n verwanten ook de lekkerste paddestoelen.

Mooi. Staat ook in het boek. Hiermee ben jij dus het tweede naslagwerk. ;)

Wel even een aanvulling: de satansboleet. "Zowel rauw als gekookt is de satansboleet giftig en veroorzaakt een braakreactie die zes uur kan duren."

Niet echt prettig. Maar heel makkelijk te herkennen.

Ook de pronksteelboleet is niet eetbaar. Maar ook die is makkelijk te herkennen.

Kortweg: Elke boleet met rode (roodachtige) steel en witte (witachtige) hoed laten staan.

 

 

En toevallig nieuw in de shop:

 

http://prepshop.nl/kweetset-champignon

.........

Kijk aan, je komt ze dus echt overal tegen. ;)

Hier nog een paar adressen: www.casaforesta.nl, www.mycelia.be, en www.shiitakekwekerij.nl.

 

 

Een zeer mooi review @Marc67NL hij staat hier al op de boekenplank:D

:) Dank je. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet veel tijd voor had. Leuk dat je dit boek al hebt. Veel aan gehad?

 

 

Voor mij geen wilde paddestoelen ..... een vergissing is heel snel gemaakt en de gevolgen zijn niet te overzien ... en dan komt er nog bij dat paddenstoelen nou niet echt een hoge voedingswaarde hebben .... en al helemaal niet hoog genoeg om risico te lopen.

Dan is dit boek toch zeker voor jouw de moeite waard. Nogmaals, alle behandelde paddenstoelen zijn moeilijk te verwarren met schadelijke paddenstoelen.

En om even wat fabeltjes (vermoedelijk in het leven geroepen om plukken te ontmoedigen) uit de weg te ruimen:

Niet alle giftige paddenstoelen zijn gelijk dodelijk.

Paddenstoelen zijn uitstekende vleesvervangers, door een hoog gehalte aan eiwitten.

Paddenstoelen zijn rijk aan foliumzuur en mineralen.

Paddenstoelen bevatten veel diverse vitaminen.

Veel paddenstoelen hebben naast voedingswaarde ook nog medicinale werkingen.

Zo is van oa. de shiitake bekent dat deze stoffen bevat die het immuunsysteem versterken.

En bevatten deze en een aantal andere paddenstoelen stoffen die de vorming van kankercellen vertragen.

 

Feit is dat het onderzoek naar paddenstoelen nog niet zo heel lang geleden begonnen is, en er nu al verbluffende eigenschappen gevonden worden.

Al met al, voor mij meer dan de moeite waard om er mee bezig te gaan. Ik zou zeggen, duik er eens wat dieper in. Op internet is genoeg informatie te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tip: Aangezien je toch een (minimaal) tweede boek nodig hebt: koop een veldgids oid in pocket formaat voor in het veld, laat je mooie grote boek thuis, en bij thuiskomst na het plukken loop je al je paddenstoelen nog eens na met je grote boek op de keukentafel.

 

-Pluk (met een mesje) de gehele paddenstoel. Snij hem zo laag mogelijk af, zodat details behouden blijven.

-maak notities over de habitat waarin je de paddenstoel vond, en over details die kunnen verdwijnen, zoals een slijmerige substantie die kan drogen.

 

Mijn 2 nietswaardige centen.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marc67NL: Klopt van de Satansboleet, maar als je die kunt vinden, uiterst zeldzaam! In 't ergste geval krijg je er wat maagkrampen van, zwak giftig, zeker niet dodelijk of extreem vervelend.

 

Paddestoelen zijn super interessant voor iedereen die wat eten uit het bos wilt halen, aangezien jagen en vallen zetten best lastig is en het uitstekende vleesvervangers zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tip: Aangezien je toch een (minimaal) tweede boek nodig hebt: koop een veldgids oid in pocket formaat voor in het veld, laat je mooie grote boek thuis, en bij thuiskomst na het plukken loop je al je paddenstoelen nog eens na met je grote boek op de keukentafel.

 

-Pluk (met een mesje) de gehele paddenstoel. Snij hem zo laag mogelijk af, zodat details behouden blijven.

-maak notities over de habitat waarin je de paddenstoel vond, en over details die kunnen verdwijnen, zoals een slijmerige substantie die kan drogen.

 

Mijn 2 nietswaardige centen.

 

:cool:

Geef mij dan nog maar wat meer van die centen. Die zijn best nogal wat waard. :)

 

 

@Marc67NL: Klopt van de Satansboleet, maar als je die kunt vinden, uiterst zeldzaam!

..........

Paddestoelen zijn super interessant voor iedereen die wat eten uit het bos wilt halen, aangezien jagen en vallen zetten best lastig is en het uitstekende vleesvervangers zijn.

:) Had ik natuurlijk in 'Het Paddenstoelenboek' gelezen.

 

 

http://www.rivendellvillage.org/PlantenGids.pdf

 

Misschien ook een handig pdf'je

:) Dank voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...