Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijl vs machete vs mes


Gast arris

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ga met @Raycoupe mee in deze

 

Machete is dan wel als bijl te gebruiken maar ik heb altijd het gevoel dat die op een gegeven moment breekt

 

Bijl+bowie knife/Hunting knife+ zakmes

 

Een kit kan niet zonder fulltanf knife naar mijn mening

Maar ben nogal een messen freak dus in mijn kit zijn wel wat meer messen te vinden.Op het erf loop ik ook met een fulltang in mijn laars een kleinere aan mijn riem en nog een zakmes.

Ja ik weet het overkill maar voor iedere handeling een ander mes;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga met @Raycoupe mee in deze

 

Machete is dan wel als bijl te gebruiken maar ik heb altijd het gevoel dat die op een gegeven moment breekt

 

Bijl+bowie knife/Hunting knife+ zakmes

 

Een kit kan niet zonder fulltanf knife naar mijn mening

Maar ben nogal een messen freak dus in mijn kit zijn wel wat meer messen te vinden.Op het erf loop ik ook met een fulltang in mijn laars een kleinere aan mijn riem en nog een zakmes.

Ja ik weet het overkill maar voor iedere handeling een ander mes;)

 

Dat is mij dus al een keertje overkomen toen ik stoer liep te doen. ;)

Verkoold hout is helemaal een slecht idee met matige kwaliteit machete dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een bijl en geen vouwzaag ? Een vouwzaag maakt minder geluid op lange afstand dan het geklap van een bijl en is tevens lichter om mee te nemen.

Met een vaststaand mes en een blok hout kun je ook stammetjes klieven.

Een machete past niet in mijn broekzak, en aan mijn riem gaat mijn broek ervan afzakken.

 

Voor mij: vouwzaag, vaststaand mes en vouwmes. Altijd.

 

Maar zo zal ieder zijn mening wel hebben, gebaseerd op zijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een bijl en geen vouwzaag ? .

 

 

Maar zo zal ieder zijn mening wel hebben, gebaseerd op zijn ervaring.

 

Na een tijd wordt je zaag ook bot en dat is lastig slijpen. Persoonlijk heb ik niet zo op dingen die je moet openklappen gaat vaker kapot. Maar best hypocriet van mij want heb wel een vouwzaag in me BOB maar ook een bijl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een bijl en geen vouwzaag ? Een vouwzaag maakt minder geluid op lange afstand dan het geklap van een bijl en is tevens lichter om mee te nemen.

Met een vaststaand mes en een blok hout kun je ook stammetjes klieven.

Een machete past niet in mijn broekzak, en aan mijn riem gaat mijn broek ervan afzakken.

 

Voor mij: vouwzaag, vaststaand mes en vouwmes. Altijd.

 

Maar zo zal ieder zijn mening wel hebben, gebaseerd op zijn ervaring.

 

Heb ik ook vaak bij me, een klapzaag, maar koop er ieder jaar wel eentje.

Geen problemen met het klapmechaniek, maar iets te fanatiek zagen en hij slaat dubbel en je hebt een kromme. Dat gebeurt ook regelmatig bij hout met veel hars erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ik ga meestal een paar weken per jaar naar azie. in de jungle kan ik niets met een bijl vind het gewoon te onhandig. (wel mee gewerkt hoor)

Hier in Nederland of elders in Europa eigenlijk alleen een mes bij me, of ik moet weten dat ik door iets moeilijker toegankelijk bos of struikgewas moet.

Ik ga alleen lopen niets bouwen waarvoor een bijl misschien handiger kan zijn.

En het is wel eens voor gekomem dat ik ergens door heen moest, dat ik blij was dat ik de machete bij mij had, ik voel er meestal weinig voor om ''rechts omkeer te maken'' (beetje eigenwijs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ik ga meestal een paar weken per jaar naar azie. in de jungle kan ik niets met een bijl vind het gewoon te onhandig. (wel mee gewerkt hoor)

Hier in Nederland of elders in Europa eigenlijk alleen een mes bij me, of ik moet weten dat ik door iets moeilijker toegankelijk bos of struikgewas moet.

Ik ga alleen lopen niets bouwen waarvoor een bijl misschien handiger kan zijn.

En het is wel eens voor gekomem dat ik ergens door heen moest, dat ik blij was dat ik de machete bij mij had, ik voel er meestal weinig voor om ''rechts omkeer te maken'' (beetje eigenwijs)

 

in de jungle kan ik het zeker begrijpen bedankt voor je antwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig heb je heel veel "mode" bijltjes. Maar in de bosbouw is er maar een bijl die al meer als 100 jaar voldoet en dat is de Iltis Ox-head met Hickery steel :rolleyes: Vroeger veel mee gewerkt, tot dat de motorzaag meer in beeld kwam. Er ligt er nog een mij mijn vader. In de auto heb ik een ex leger bijl van toen fl 5,-. Dit om dat bij de 4x4 club iedereen er mee aan het hakken is (en zelfs dan blijft hij heel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

erg mooi ding is die stevig? ik ben altijd bang dat zoiets ineens uitklapt

 

Het is niet zo stevig als een vaststaand full tang mes. Doordat er een roterend deel in zit, zit er op het draaipunt wat speling. De vergrendeling in het heft is wel redelijk degelijk.

Meer een gadget voor in de auto i.v.m. de vilhaak, voor als ik niet bij mijn life-hammer zou kunnen komen. En het bijkomend zaagje is gewoon handig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

@GuywithAplan

 

Bedankt voor jullie pro's en con's.

 

In mijn autorugtasje zit standaard:

http://www.sogknives.com/revolver-hunter-satin-straight-double-tooth-saw.html

Altijd 2 besten bij me

 

Grappig ding wel, waarschijnlijk idd zo met z'n beperkingen.

In ieder geval nuttiger dan mijn Sog Winder 2, die werkelijk nergens nuttig voor is, ja ok, zombies neersteken, maar daar houdt het dan ook mee op. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had altijd in het bos een goed vaststaand mes en een machette met zaagkant bij me. Maar sinds kort heb ik een Gransforsbijl die echt scherp is. Wat een genot is dat zeg!

 

Ik ben voorstander van een machete met een sawback, echter zijn de meeste van die dingen niet echt geslepen om veel mee te zagen, de gerber gator de Sogfari de militaire machete,... allemaal leuke gadgets maar geen enkele van deze doet het echte werk van een deftige zaag ook zijn deze dingen zo dun dat het eigenlijk meer geschikt is om struiken en kleine takken te verwijderen.

 

Als ik dan echt een combo van mes met een sawback moet kiezen zou ik naar een dikker exemplaar gaan met een kortere sawback waar de tanden iets groter en agressiever zijn bv zoals bij TOPS hier kan je alsnog op de rug batonnen

51oyi0sPmuL._SY300_.jpg.e7b9bf0f23696231ac89e0ea3a6f4b7f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...