Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beef Jerky


Lawman

Aanbevolen berichten

Beste mede preppers,

 

Als onderdeel van mijn noodvoorraad heb ik een partij Beef Jerky gekocht. Bij zware inspanning vind ik het een ideale snack, veel eiwitten, bijna geen vet en een beperkte hoeveelheid zout (goed tegen het zweten). Zelf ben ik erg tevreden over de Beef Jerky van Jack Links maar wellicht hebben jullie ook ervaring met andere merken?

Zijn er ook preppers die Beef Jerky zelf maken en zo ja wat zijn de ervaringen hier mee?

 

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wanneer je zelf beef-jerky gaat maken ben je niet heel veel voordeliger uit dan dat je deze kant en klare verpakkingen koopt. Om dit te maken heb je mager rundvlees nodig (zoals biefstuk) en deze bestaat voor ongeveer 80% uit vocht. Dus voor iedere kilo vlees kun je maar 200 gram beef jerkey maken. Dat in combinatie met de kruiden en het gebruik van de droogoven zou je met het vlees onder de 15 euro per kilo uit moeten komen om het rendabel te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor meer info : http://preppers.nl/forum/threads/2958-Recept-Beef-Jerky?highlight=Beef+jerkey

 

Zelf maken is veel lekkerder. Je kan zelf het eea uitproberen. Ik neem vaak wat azijn (maakt het vlees zachter) ketjap, sambal, beetje honing en wat 5spices poeder en dan laten rusten in de marinade. Hierna zo'n 6-8uur op 60-80 graden in de heteluchtoven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mens bestaat voor ongeveer 70% uit water. Dat zal voor de koe (beef) ongeveer hetzelfde zijn. Wil je vlees bewaren dan droog je het zodat schimmels en bacterieen geen kans krijgen. Dit gedroogde vlees kun je lang (in ieder geval een jaar is mijn ervaring) bewaren.

 

Heb ooit eens een borstfilet van een zwaan gedroogd. Daar groeiden op een gegeven moment toch witte puntjes uit. Er was toen kennelijk iets mis gegaan met het drogen (misschien toch te vet, of het vlees niet goed genoeg gedroogd).

 

Voor het drogen maak ik een mengseltje van zout, peper, soms laurierpoeder. Zout is echter cruciaal omdat dit vocht aan het vlees onttrekt. Je kan ook andere kruiden of specerijen gebruiken. Ik snij het vlees zo dun mogelijk en wrijf het mengseltje er met m'n vingertoppen in. Daarna drogen in een rekje in de oven op 100 graden celsius. Soms kan het in een uur duren soms twee uur. Vlees van ree gaat sneller dan koe is mijn ervaring.

 

Je kan ook vlees in de buitenlucht drogen. Ik heb dit eens gedaan in juni tijdens een aantal zomerse dagen achter elkaar. Ik heb de temperatuur op m'n balkon gemeten waar het vlees gedroogd is. Dit kwam boven de 40 graden celsius uit.

 

Gewoon leuk om mee te experimenteren!

 

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ooit eens een beschrijving gekregen van een DIY thuisdroogkastje op basis van een 80 á 100 watt gloeilamp .... heb hier alles klaarliggen (omdat de 100watt lampen eruit gingen) maar ben er nog niet toe gekomen het in elkaar te zetten en uit te proberen.

 

Ik wil jullie in ieder geval danken voor de reminder ;) .... binnenkort maar eens aan beginnen voordat het weer echt te lekker wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, gewoon zelf maken mensen. Zie mijn recept voor billtong! Net kip gemaakt en nu met varken bezig. En @Lawman als je jack links lekker vind (over smaakt valt niet te twisten, maar doe het toch), dan heb je een mooie reis voor de boeg, dat is die jerky is het meest vervreemd van wat jerky moet zijn. Commerciële jerky welke goed is: frontier jerky. Nemen ze ook mee naar het ISS.

 

Bedoel het echt niet vervelend, maar jerky/billtong is al jaren mijn nummer 1 snack en maak al bijna 10 jaar zelf billtong. Zodra je het zelf gaat maken ontdek je hoe lekker het echt is. O en in mylar (zal zo mijn post updaten) na een jaar nog lekkerder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gewoon zelf maken in de oven met de deur een tikje open, in een dehydrator of op een bbq, laatst op de smokey mountain gemaak, man dat was wel erg lekker, goedkoop is het niet maar het is een goed tussendoortje met een lekkere smaak en bite :)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij ineens afvroeg.. je hebt speciaal voor honden kip jerky, gedroogde kip.. zou deze ook voor menselijke consumptie geschikt zijn?

 

http://www.zooplus.nl/shop/honden/kauwsnack/kauwrepen/rocco_chings_kauwrepen/153697

 

 

 

Scheelt wel in prijs

Je ziet mensen ook weleens blikvoer eten bestemd voor honden of katten denk niet dat het veel kwaad kan.Denk alleen dat het meer van wat de meeste mensen als afval beschouwen wordt gemaakt.

Persoon vind ik dat er geen afval bestaat qua vlees alles is te gebruiken en moet je ook gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik maak ook wel eens beef jerky. Na het snijden in zo dun mogelijke reepjes en marineren hang ik ze over het rooster van mijn oven. Oven op de laagste stand met de deur een klein stukje open. Ik wil het dit jaar ook eens proberen om het in een smoker op hout te roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...