Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zenden: Wat mag wel, en wat mag niet?


Communicator

Aanbevolen berichten

DIT IS LEGAAL:

 

 

LPD frequenties:

De frequentieband van deze porto's beginnen bij 433.075 MHz. en eindigen op 434.750 MHz. in stappen van 25 KHz. Deze zijn opgedeeld in 69 kanalen.

Het zendvermogen bedraagt 10 Mw. FM

 

 

PMR frequenties:

Voor PMR zijn 8 kanalen aangewezen in het frequentiegedeelte 446.000-446.100 Mhz

met een kanaalraster van 6,25 kHz. Het zendvermogen bedraagt 500 MWatt EMR

 

 

CB Frequenties:

deze frequenties beginnen bij 26,965MHz tot 27.405MHz Met een maximaal vermogen van 4 Watt.

 

 

DIT IS ILLEGAAL:

 

 

Alles wat buiten de bovenstaande frequenties en Wattages valt!

Mits je over de juiste licentie beschikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 maanden later...

En het is mWatt, niet MWatt, factor 1000000000 verschil ;)

Verder hebben die banden wel meer restricties, bij PMR bijvoorbeeld mag je radio geen afneembare antenne hebben en je mag alleen op de 8 vastgestelde kanalen zenden, daarbuiten valt het onder een amateurband. CB dacht ik dat je ook alleen maar de 40 marc kanalen mag gebruiken maar dat weet ik niet zeker. Het veel gebruikte 27.555 MHz voor internationaal DXen mag je dus ook helemaal niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo Communicator,

graag wil ik nog een vraagje stellen over wat mag en niet. En dan een idee over een optie wat misschien een beetje mag. Als ik een bv. Baofeng uv-5r zou kopen dan heb ik een fm range van 65-108 Mhz. Dat is meegenomen. Nu komt het zenden. Ik weet dat je hiervoor een licentie moet hebben, maaaaaar als ik nu alleen licentie vrije kanalen zoals b.v. bij de PMR446 zou gebruiken met 1 watt, hoe ziet het dan uit? De overige 2 mtr. en 70 cm. kanalen zou ik dan kunnen meeluisteren.

Graag je reactie, bvd Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Hans de 65-108 mhz is alleen maar gewone fm radio luisteren en je kan er niet op zenden.

Op de pmr kanalen zenden mag wettelijk niet met 1 watt omdat het max 0,5 watt is en daarnaast mag je antenne niet te verwijderen zijn.

Als je mobiel gebruik maakt van deze portos is het risico klein zolang je maar op de pmr kanalen blijft al blijft het natuurlijk verboden.

Op de amateur kanalen sowieso niet zenden dat is vragen om problemen.

 

Het bereik op pmr is tussen de bebouwing eigenlijk hetzelfde als de de gewone pmr portos op 0,5 watt terwijl je met 4 watt zend.

Wel is de geluidskwaliteit een stuk beter.

Zodra je van antenne gaat wisselen word het bereik een stuk groter tenopzichte van de legale porto's.

 

Lpd frequenties mogen officieel niet voor analoog gebruik gebruikt worden maar dit gebeurt ook met regelmaat.

 

Op de 2M en 70cm uitluisteren doe ik regelmatig op de dichtstbijzijnde repeater en die komt goed binnen (15km ofzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghostwhiper, ik weet dat de 65-108 alleen voor radio te luisteren. Maar ik woon in Duitsland en daar zenden de officiele diensten op de kanalen voor het Nederlandse bereik. Het is natuurlijk verboden deze BOS kanalen te luisteren. Daarom vind ik de Baofeng zo interessant. De truc is dat ik zonder licentie toch kan zenden en ontvangen. Beperkt, maar toch alles binnen een toestel. Op de duitse ebay ca. 20-25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghostwhiper, ik weet dat de 65-108 alleen voor radio te luisteren. Maar ik woon in Duitsland en daar zenden de officiele diensten op de kanalen voor het Nederlandse bereik. Het is natuurlijk verboden deze BOS kanalen te luisteren. Daarom vind ik de Baofeng zo interessant. De truc is dat ik zonder licentie toch kan zenden en ontvangen. Beperkt, maar toch alles binnen een toestel. Op de duitse ebay ca. 20-25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Hans wist niet dat je in Duitsland woonde en ken de regels daar ook niet.

De baofeng is een leuke porto voor de prijs die je er voor betaald.

Ik zelf durf hier de gok wel te nemen om op de pmr kanalen te zenden/ontvangen helemaal met mobiel gebruik.

Wshtf maakt het niet meer uit op welke frequentie je gaat zenden natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIT IS LEGAAL:

 

 

LPD frequenties:

De frequentieband van deze porto's beginnen bij 433.075 MHz. en eindigen op 434.750 MHz. in stappen van 25 KHz. Deze zijn opgedeeld in 69 kanalen.

Het zendvermogen bedraagt 10 Mw. FM

 

 

PMR frequenties:

Voor PMR zijn 8 kanalen aangewezen in het frequentiegedeelte 446.000-446.100 Mhz

met een kanaalraster van 6,25 kHz. Het zendvermogen bedraagt 500 MWatt EMR

 

 

CB Frequenties:

deze frequenties beginnen bij 26,965MHz tot 27.405MHz Met een maximaal vermogen van 4 Watt.

 

 

DIT IS ILLEGAAL:

 

 

Alles wat buiten de bovenstaande frequenties en Wattages valt!

Mits je over de juiste licentie beschikt!

 

Ergens toch een hele dikke factor (Een miljard als ik goed kan tellen) verkeerd wat het legale zendvermogen betreft.

 

Best Megawatt (MW aka 1.000.000 Watt ) vervangen door milliwatt (mW aka 0,001 Watt) in je voorbeeld.

 

Kwestie van de vermogen puntjes op de i te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Ghostwhiper, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik eruit ben. Op dit moment is de Baofeng het beste alternatief voor mij. Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen, met soms een beetje hulp van een ander, Je weet zelf dat wat je doet is altijd afhankelijk van wat je wilt, wat je budget is etc.

Zo werken we verder aan de lijst.De mazzel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Hans

 

Zo'n Baofeng UV-5R is een fantastisch ding (heb er zelf één in mijn prepkit zitten), maar als je in Nederland geen N of F-licentie hebt,

mag je hem niet "Onder handbereik" hebben, ook niet als deze is beperkt tot een bepaald frequentiegebied of vermogen.

Voor zover ik weet gelden in Duitsland dezelfde (CEPT) regels als in Nederland.

 

Ik mag je, als gelicenseerde HAM, geen advies geven om hem te kopen of niet, maar doe je voordeel met bovenstaande informatie. ;)

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hans

 

Zo'n Baofeng UV-5R is een fantastisch ding (heb er zelf één in mijn prepkit zitten), maar als je in Nederland geen N of F-licentie hebt,

mag je hem niet "Onder handbereik" hebben, ook niet als deze is beperkt tot een bepaald frequentiegebied of vermogen.

Voor zover ik weet gelden in Duitsland dezelfde (CEPT) regels als in Nederland.

 

Ik mag je, als gelicenseerde HAM, geen advies geven om hem te kopen of niet, maar doe je voordeel met bovenstaande informatie. ;)

 

Groeten,

 

QF

 

Niet onder handbereik... Wat is dit toch een kutland. Of kut Europa... :mad:

 

EDIT: Hoe wordt je een gelicenseerde HAM? Veel geld aan verenigingen, cursussen en ambtenaren geven? Als het te doen is is het wel de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDIT: Hoe wordt je een gelicenseerde HAM? Veel geld aan verenigingen, cursussen en ambtenaren geven? Als het te doen is is het wel de moeite waard.

Het grootste probleem is dat je wel enigzins (elektro-) technisch moet zijn en moet leren.

 

Je hoeft geen lid te zijn van een club, maar is voor de studie wel aan te raden, al is het behalen van een machtiging

tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan vroeger.

 

In het kort komt het erop neer dat het examen uit twee onderdelen bestaat:

  • Een stukje techniek (hoe werkt een oscillator bijvoorbeeld en los die-en-die formule op)
  • Een stukje regelgeving (met hoeveel vermogen mag je als F- of N-licentiehouder op zus-en-me-zo frequentie zenden)

Dat is tenminste uit de tijd dat ik mijn machtiging haalde (toen had je nog de A, C en D categoriën) en je ook daadwerkelijk

"Staatsexamen" moest doen.

Tegenwoordig doe je examen bij een initiatief als deze en zijn er alleen nog de categoriën N (="Novice") en F (="Full")

Uiteraard mag je met Full (= volledig) meer, dan met Novice (= beginner).

 

De doorsnee prepper heeft echter meer dan genoeg aan een N-licentie.

 

Voor exacte informatie kun je (in Nederland) terecht bij de VERON of VRZA en Duitsland heeft de DARC.

De Nederlandse toezichthouder is het Agentschap Telecom in Groningen.

 

Vergeet niet dat, als je eenmaal een licentie hebt, je (openbaar) geregistreerd staat.

 

Dat is op zich geen probleem, maar als je als prepper anoniem wenst te blijven, moet je dan natuurlijk niet op een forum

als dit je callsign gaan lopen roeptoeteren, want dan weet iedereen je adres. ;)

 

Groeten.

 

QF

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem is dat je wel enigzins (elektro-) technisch moet zijn en moet leren.

 

Je hoeft geen lid te zijn van een club, maar is voor de studie wel aan te raden, al is het behalen van een machtiging

tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan vroeger.

 

In het kort komt het erop neer dat het examen uit twee onderdelen bestaat:

  • Een stukje techniek (hoe werkt een oscillator bijvoorbeeld en los die-en-die formule op)
  • Een stukje regelgeving (met hoeveel vermogen mag je als F- of N-licentiehouder op zus-en-me-zo frequentie zenden)

Dat is tenminste uit de tijd dat ik mijn machtiging haalde (toen had je nog de A, C en D categoriën) en je ook daadwerkelijk

"Staatsexamen" moest doen.

Tegenwoordig doe je examen bij een initiatief als deze en zijn er alleen nog de categoriën N (="Novice") en F (="Full")

Uiteraard mag je met Full (= volledig) meer, dan met Novice (= beginner).

 

De doorsnee prepper heeft echter meer dan genoeg aan een N-licentie.

 

Voor exacte informatie kun je (in Nederland) terecht bij de VERON of VRZA en Duitsland heeft de DARC.

De Nederlandse toezichthouder is het Agentschap Telecom in Groningen.

 

Vergeet niet dat, als je eenmaal een licentie hebt, je (openbaar) geregistreerd staat.

 

Dat is op zich geen probleem, maar als je als prepper anoniem wenst te blijven, moet je dan natuurlijk niet op een forum

als dit je callsign gaan lopen roeptoeteren, want dan weet iedereen je adres. ;)

 

Groeten.

 

QF

 

K, dank. Daar kan ik wel wat mee. Studeren kan ik wel, da's geen probleem. Elektro technisch.... wat minder. Ik ga er naar kijken.

 

EDIT: Misschien is het leuk om ergens op dit forum een korte handleiding 'zenden en ontvangen voor dummies' te plaatsen? Voor nitwits zoals ik die er vrijwel niets van weten. Ik hoef niet zonodig te zenden maar ontvangen zou al leuk zijn. En zenden op manieren die niet mogen zou ik willen kunnen in geval van een shtf situatie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehehe, zo moeilijk is het niet hoor: gewoon knoppie indrukken en praten.

Als je klaar bent met praten, knoppie weer loslaten. :D

 

Verder: praat rustig en duidelijk en vertel bij iedere uitzending wie je bent (je "Callsign").

 

In Nederland mag je altijd en overal naar luisteren, dus een scanner (tegenwoordig heel goedkoop te krijgen)

zou een eerste stap kunnen zijn.

Zenden mag alleen zoals aangegeven bovenin dit draadje, maar niets weerhoudt je er van om tegenwoordig

een zend-ontvanger aan te schaffen waarvoor je geen vergunning hebt

 

Maar nogmaals: *officieel* mag je als niet-licentiehouder geen zendapparatuur buiten bovenstaande bezitten.

(Meer zeg ik niet...) ;)

 

Speel je liever op safe en wil je geen licentie halen: schaf dan een goede 27mc of PMR radio aan, dat is meer dan

voldoende voor het "Normale" prepper-gebruik (ik verwacht niet dat er veel radio-zendamateurs ook preppers zijn;

het radio-zendamateurisme is aan het doodbloeden, de gemiddelde leeftijd op HAM-events loopt tegenwoordig

tegen de 60-65 jaar...)

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik meen dat je je dualband porto zelfs zend klaar mag hebben maar zodra je gaat zenden ben je pas in overtreding.

Met de bami portos ingesteld op 1 watt zul je niet snel storen.

Laatste bebouwde kom test kwamen de baofengs niet verder dan de gewone 500mw motorola's en Alinco pmr lpd portos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik, juridisch gezien, niet echt antwoord op geven, maar *mocht* je in het bezit zijn van dergelijke

apparatuur zonder vergunning, zorg er dan in ieder geval voor dat je hem niet "Binnen handbereik" hebt.

 

Stop hem bijvoorbeeld in je BOB achterin de auto of gangkast, het liefst met ontkoppelde accu/batterij.

Mocht hij dan gevonden worden, dan ben je hooguit in overtreding en raak je hem, als je pech hebt, alleen

maar kwijt, zonder verdere consequenties.

 

Overigens zijn de specificaties die opgegeven worden voor die bamidingen aardig opgeklopt hoor.

 

Mijn Baofeng UV-5R zou vijf Watt eruit moeten gooien, maar in werkelijkheid is het een Watt of drie.

Het signaal dat eruit komt is in ieder geval wel netjes schoon op de meetbank.

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wordt ik langzaam benieuwd hoe dit dan werkt met festival- ,evenement- en wedstrijdorganisaties? Die huren voor hun evenement 50 porto's en wat repeaters en zijn dagen aan het heen en weer ballen op die dingen, gaat vaak verre van correct en elke eikel in de organsatie krijgt zo'n ding... Vaak keurig afgestemd met de kanalen van de ingehuurde verkeersregelaars enzo...

Nu zullen die verkeersgasten wel onder bedrijfslicentie werken ofzo... Maar de evenementleiding? Werkt dat onder de licentie van de verhuurder... Het zijn altijd mooie VHF/UHF porto's maar zijn die dan voor PMR geprogrameert? Vermoedelijk niet, want het bereik is altijd mega en helder...

En evenzogoed hebben we vaak marifoons erbij, wat zijn daar dan de beperkingen voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen dat je je dualband porto zelfs zend klaar mag hebben maar zodra je gaat zenden ben je pas in overtreding.

Met de bami portos ingesteld op 1 watt zul je niet snel storen.

Laatste bebouwde kom test kwamen de baofengs niet verder dan de gewone 500mw motorola's en Alinco pmr lpd portos.

Nope, gebruiksklaar mag niet. Als je de porto in je auto hebt maar de antenne en accu liggen thuis dan zul je er best mee wegkomen. Heb je de porto in je auto en de accu en antenne in je handschoenenkastje dan zul je wel een probleem hebben als erop gecontroleerd wordt. De apparatuur is dan gedeeltelijk gebruiksklaar, je kunt immers binnen een halve minuut in de lucht zijn als de accu op de porto geklikt wordt en de antenne erop geschroefd wordt.

 

En omdat ik niet in het wilde weg wil blaten:

 

Richtlijn voor strafvordering Telecommunicatiewet

 

Basisdelict (2)

 

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties onder (1) genoemd te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.3, eerste lid, jo. 3.4 Tw (strafbaarstelling: art. 10.9, eerste en tweede lid Tw jo. art. 1, sub 1° WED) (niet-etherpiraten)

 

Beschrijving

 

Dit basisdelict ziet op het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties tussen de 88,0 MHz en de 108,0 MHz, tussen de 174 MHz en de 230 MHz en tussen de 1452 MHz en de 1479.5 MHz te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.3, eerste lid jo. 3.4 Tw. Het betreft hier bijvoorbeeld marifoons, mobilofoons of portofoons zonder dat de houder in het bezit is van een vergunning voor gebruik van frequentieruimte ex art. 3.3, eerste lid Tw, dan wel waarbij het (moedwillig) onjuist gebruik lijdt tot gevaarlijke situaties.

 

Bron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wordt ik langzaam benieuwd hoe dit dan werkt met festival- ,evenement- en wedstrijdorganisaties? Die huren voor hun evenement 50 porto's en wat repeaters en zijn dagen aan het heen en weer ballen op die dingen, gaat vaak verre van correct en elke eikel in de organsatie krijgt zo'n ding... Vaak keurig afgestemd met de kanalen van de ingehuurde verkeersregelaars enzo...

Nu zullen die verkeersgasten wel onder bedrijfslicentie werken ofzo... Maar de evenementleiding? Werkt dat onder de licentie van de verhuurder... Het zijn altijd mooie VHF/UHF porto's maar zijn die dan voor PMR geprogrameert? Vermoedelijk niet, want het bereik is altijd mega en helder...

En evenzogoed hebben we vaak marifoons erbij, wat zijn daar dan de beperkingen voor?

Daar zijn evenementenvergunningen voor. De verhuurder heeft een licentie voor een frequentiegebied waarbinnen de protofoons gebruikt mogen worden.

 

Marifoons mogen niet op het land gebruikt worden. Enkel aan boord van een schip. Voor communicatie met de wal. Sinds een paar jaar mogen er ook handheld marifoons gebruikt worden. Deze zou je in principe nog voor communicatie aan boord kunnen gebruiken op kanaal 77. Aan land gebruiken van een handheld marifoon om bijvoorbeeld naar het schip te roepen dat je opgepikt wilt worden is niet toegestaan.

 

uitzondering is het gebruik tijdens een maritiem evenement. Dan mag kanaal 88 gebruikt worden maar het moet vooraf wel aangemeld worden.

 

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/scheepvaart/maritieme-evenementen-marifoonkanaal-88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...