Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Sep 2012

Exclamation Zenden: Wat mag wel, en wat mag niet?

DIT IS LEGAAL:

LPD frequenties:
    De frequentieband van deze porto's beginnen bij 433.075 MHz. en eindigen op 434.750 MHz. in stappen van 25 KHz. Deze zijn opgedeeld in 69 kanalen.
    Het zendvermogen bedraagt 10 Mw. FM

PMR frequenties:
    Voor PMR zijn 8 kanalen aangewezen in het frequentiegedeelte 446.000-446.100 Mhz
    met een kanaalraster van 6,25 kHz. Het zendvermogen bedraagt 500 MWatt EMR

CB Frequenties:
    deze frequenties beginnen bij 26,965MHz tot 27.405MHz Met een maximaal vermogen van 4 Watt.

DIT IS ILLEGAAL:

Alles wat buiten de bovenstaande frequenties en Wattages valt!
    Mits je over de juiste licentie beschikt!
    -=<>=-
    Wat een ramp lijkt, blijkt vaak een kans.
    (Lao-Tse - Chinees filosoof +/- 600 v.C.)
    -=<>=-
    September 2014 Nieuwste PodCast:

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Dat klopt, grofweg en momenteel ( in nederland), voor zenden, ontvangen is toch weer een ander verhaal..

K a n s
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kans Bekijk Berichten
    Dat klopt, grofweg en momenteel ( in nederland), voor zenden, ontvangen is toch weer een ander verhaal..

K a n s
    Stom.... ontvangen geld het niet voor inderdaad, ik moet er niet van uit gaan dat iedereen dat snapt ...zal het even anders omschrijven...
    -=<>=-
    Wat een ramp lijkt, blijkt vaak een kans.
    (Lao-Tse - Chinees filosoof +/- 600 v.C.)
    -=<>=-
    September 2014 Nieuwste PodCast:

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Aanvulling op CB, AM en FM mag met maximaal 4 watt. SSB met maximaal 12 watt.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Oct 2012
    En het is mWatt, niet MWatt, factor 1000000000 verschil
    Verder hebben die banden wel meer restricties, bij PMR bijvoorbeeld mag je radio geen afneembare antenne hebben en je mag alleen op de 8 vastgestelde kanalen zenden, daarbuiten valt het onder een amateurband. CB dacht ik dat je ook alleen maar de 40 marc kanalen mag gebruiken maar dat weet ik niet zeker. Het veel gebruikte 27.555 MHz voor internationaal DXen mag je dus ook helemaal niet gebruiken.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Hallo Communicator,
    graag wil ik nog een vraagje stellen over wat mag en niet. En dan een idee over een optie wat misschien een beetje mag. Als ik een bv. Baofeng uv-5r zou kopen dan heb ik een fm range van 65-108 Mhz. Dat is meegenomen. Nu komt het zenden. Ik weet dat je hiervoor een licentie moet hebben, maaaaaar als ik nu alleen licentie vrije kanalen zoals b.v. bij de PMR446 zou gebruiken met 1 watt, hoe ziet het dan uit? De overige 2 mtr. en 70 cm. kanalen zou ik dan kunnen meeluisteren.
    Graag je reactie, bvd Hans

ghostwhiper
    Guest
    [MENTION=1395]Hans[/MENTION] de 65-108 mhz is alleen maar gewone fm radio luisteren en je kan er niet op zenden.
    Op de pmr kanalen zenden mag wettelijk niet met 1 watt omdat het max 0,5 watt is en daarnaast mag je antenne niet te verwijderen zijn.
    Als je mobiel gebruik maakt van deze portos is het risico klein zolang je maar op de pmr kanalen blijft al blijft het natuurlijk verboden.
    Op de amateur kanalen sowieso niet zenden dat is vragen om problemen.

Het bereik op pmr is tussen de bebouwing eigenlijk hetzelfde als de de gewone pmr portos op 0,5 watt terwijl je met 4 watt zend.
    Wel is de geluidskwaliteit een stuk beter.
    Zodra je van antenne gaat wisselen word het bereik een stuk groter tenopzichte van de legale porto's.

Lpd frequenties mogen officieel niet voor analoog gebruik gebruikt worden maar dit gebeurt ook met regelmaat.

Op de 2M en 70cm uitluisteren doe ik regelmatig op de dichtstbijzijnde repeater en die komt goed binnen (15km ofzo)

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Ghostwhiper, ik weet dat de 65-108 alleen voor radio te luisteren. Maar ik woon in Duitsland en daar zenden de officiele diensten op de kanalen voor het Nederlandse bereik. Het is natuurlijk verboden deze BOS kanalen te luisteren. Daarom vind ik de Baofeng zo interessant. De truc is dat ik zonder licentie toch kan zenden en ontvangen. Beperkt, maar toch alles binnen een toestel. Op de duitse ebay ca. 20-25 €.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Ghostwhiper, ik weet dat de 65-108 alleen voor radio te luisteren. Maar ik woon in Duitsland en daar zenden de officiele diensten op de kanalen voor het Nederlandse bereik. Het is natuurlijk verboden deze BOS kanalen te luisteren. Daarom vind ik de Baofeng zo interessant. De truc is dat ik zonder licentie toch kan zenden en ontvangen. Beperkt, maar toch alles binnen een toestel. Op de duitse ebay ca. 20-25 €.

ghostwhiper
    Guest
    [MENTION=1395]Hans[/MENTION] wist niet dat je in Duitsland woonde en ken de regels daar ook niet.
    De baofeng is een leuke porto voor de prijs die je er voor betaald.
    Ik zelf durf hier de gok wel te nemen om op de pmr kanalen te zenden/ontvangen helemaal met mobiel gebruik.
    Wshtf maakt het niet meer uit op welke frequentie je gaat zenden natuurlijk

Vergelijkbare onderwerpen

1. 35 redenen om niet te preppen (voor niet preppers):
    Door Lekker in forum Koffiecorner
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 29-01-15, 00:29
  2. Zenden zonder je bol/bil te laten peilen
    Door Kans in forum Communicatie
    Reacties: 76
    Laatste Bericht: 26-05-13, 12:32

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten