Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blikken in vochtig berghok?


clairest

Aanbevolen berichten

Ik neem aan dat mijn vochtige berghok niet de meest ideale plek is om conservenblikken lang te bewaren.

 

Heeft iemand er ervaring mee, of er kijk op, hoe lang het duurt voordat roestigheid ontstaat, en voordat dan die roestigheid de inhoud beïnvloedt?

 

Zijn glazen potten er beter tegen bestand? Het deksel is dan wel blik, maar daar zit een dikke laklaag op, die op conservenblikken niet zit. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb nu een voorstelbericht geschreven.

 

Graag zou ik dat andere topic vinden, als iemand het weet: graag.

 

Mijn zeer vochtige berghok is onderin de flat, hoort bij mijn huurappartement, dus ik ga niets isoleren.

 

Ik zal er dan potten neerzetten, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van iemand die zijn blikken behandelde met plasti-dip http://www.ebay.nl/itm/Performix-Liquid-Electric-Tape-Plasti-Dip-LET14Z03-/331141410786?pt=Motors_RV_Trailer_Camper_Parts_Accessories&hash=item4d1990efe2

of http://www.halfords.nl/content/search/~/plasti+dip/1?s2m_type=3&s2m_channel=34&trackingData=0%3A%3A33149%3A%3A%3A%3A%3A%3A1395596443&s2m_exaffid=33149

Dit zorgt voor een watervaste rubber laag. Door je blik deksels daarmee te behandelen zou het vocht probleem opgelost moeten zijn. Maar is wel een dure oplossing.

 

Ik persoonlijk zou de voorraad blikken gewoon in mijn woning opslaan. Heb je geen ruimte in huis, dan kun je altijd ruimte maken. Bijvoorbeeld dozen onder je bed of een verlaagd plafond in je slaapkamer maken waar je heel veel op kwijt kunt.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kwam @Raycoupe er laatst achter dat een groot aantal blikken was gaan roesten. Deze moet je dan snel consumeren. Je moet eigenlijk maandelijks je voorraad checken, zeker in de kelder. Daarnaast zou ik de blikken in een kunststof box\ton doen (boven waar de LV beter is) en dan de boxen in de kelder zetten. Je kunt ook gripzakken over de blikken doen en het lucht er zoveel mogelijk uitzuigen. De kelder is nooit ideaal ook niet als een een calamiteit is, dus misschien beter toch blikken onder je bed plaatsen.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de action zijn vocht opnemers te koop voor weinig . Ik heb er een in mijn busje gezet deze winter omdat de ramen steeds aanslagen . Ik schok hoeveel vocht die kleine dingen op nemen . Zet er zo 2 in uw berg hok en jou probleem is voor 90% opgelost .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als blikken opslaan niet zo een goed idee is omdat het te vochtig is en kan gaan roesten kan plastic ook een goede uitkomst bieden. Doe bijvoorbeeld droge bonen, kikkererwten, rijst, linzen of mais in een schone en droge petfles of emmer met goedpassende deksel die je eventueel nog met wat extra tape goed vastzet en op die manier zijn deze producten in het donker prima houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kwam @Raycoupe er laatst achter dat een groot aantal blikken was gaan roesten. Deze moet je dan snel consumeren. Je moet eigenlijk maandelijks je voorraad checken, zeker in de kelder. Daarnaast zou ik de blikken in een kunststof box\ton doen (boven waar de LV beter is) en dan de boxen in de kelder zetten. Je kunt ook gripzakken over de blikken doen en het lucht er zoveel mogelijk uitzuigen. De kelder is nooit ideaal ook niet als een een calamiteit is, dus misschien beter toch blikken onder je bed plaatsen.:cool:

 

nee dat was ik ;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/8994-Wijze-lessen-na-opruiming

 

en dat was in een gewone inbouwkast in huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kwam @Raycoupe er laatst achter dat een groot aantal blikken was gaan roesten. Deze moet je dan snel consumeren. Je moet eigenlijk maandelijks je voorraad checken, zeker in de kelder. Daarnaast zou ik de blikken in een kunststof box\ton doen (boven waar de LV beter is) en dan de boxen in de kelder zetten. Je kunt ook gripzakken over de blikken doen en het lucht er zoveel mogelijk uitzuigen. De kelder is nooit ideaal ook niet als een een calamiteit is, dus misschien beter toch blikken onder je bed plaatsen.:cool:

misschien dan je voorraden maar in waterdichte bakken doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had 't eerst ook allemaal in de berging van de flat, maar nadat er een scooter uitbrandde en ik roetschade had heb ik besloten om voortaan alles maar gewoon in huis op te slaan. Is handiger ook, ben je als shtf niet een dag bezig alles naar boven te slepen in 't vol zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een zeer vochtige klimat, je kun Vaseline op je blikken smeren,een lekker dik laag,Houd de vocht tegen. Andere optie is een parrafine bad en ieder blik in onder dompelen.beide verleng flinke de bewaarbaarheid van blikken. Trouwens als je vishak, spijker, al dat soort spullen in een pot Vaseline doe ,roesten ze niet.en je kun de Vaseline ook gebruiken om een vuurtje te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een zeer vochtige klimat, je kun Vaseline op je blikken smeren,een lekker dik laag,Houd de vocht tegen. Andere optie is een parrafine bad en ieder blik in onder dompelen.beide verleng flinke de bewaarbaarheid van blikken. Trouwens als je vishak, spijker, al dat soort spullen in een pot Vaseline doe ,roesten ze niet.en je kun de Vaseline ook gebruiken om een vuurtje te starten.

 

Ga ik veel vaseline nodig hebben voor al me vishaken en spijkers enz.

Zou je het ook met dierlijk vet kunnen doen ja toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hmmm ...

 

Tussen het ontstaan van een beetje "vlieg-roest" (dat is de term) , tot het volledig doorroesten van een blik, gaan toch echt wel de nodige jaren hoor ... (als in : 10 of meer)

 

Bovendien zijn de meeste (kwaliteits-) blikken tegenwoordig gegalvaniseerd, of van een laagje kunststof/epoxy voorzien.

Die kunnen met geen mogelijkheid gaan roesten. Tenzij je ze dagelijks met pekelwater besprenkelt of zo :o

 

Waar je heel erg goed op moet letten bij blikken, is dat ze niet gedeukt raken

( of dit al ZIJN, in de winkel, voor de aankoop = dus absoluut liggen laten !! )

 

Dit beschadigt namelijk de speciale coating aan de binnenzijde, waardoor het voedsel aangetast raakt.

Vooral de wat 'zuurdere' producten gaan snel een chemische reactie aan met het onderliggende staal.

Een klein deukje kan reeds voldoende zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De luchtvochtigheid in een gebouw kun je verlagen door permanente ventilatie naar buiten, en door advies te vragen aan een bouwkundige. Als een hygrometer een zeer hoge luchtvochtigheid aangeeft, is dat ook slecht voor het houtwerk en kan er schimmelvorming ontstaan op de muren, die slecht is voor je longen. In een heel vochtige berging kun je wel veilig drinkwater opslaan, mits het daar vorstvrij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm ...

 

Tussen het ontstaan van een beetje "vlieg-roest" (dat is de term) , tot het volledig doorroesten van een blik, gaan toch echt wel de nodige jaren hoor ... (als in : 10 of meer)

 

Bovendien zijn de meeste (kwaliteits-) blikken tegenwoordig gegalvaniseerd, of van een laagje kunststof/epoxy voorzien.

Die kunnen met geen mogelijkheid gaan roesten. Tenzij je ze dagelijks met pekelwater besprenkelt of zo :o

 

Waar je heel erg goed op moet letten bij blikken, is dat ze niet gedeukt raken

( of dit al ZIJN, in de winkel, voor de aankoop = dus absoluut liggen laten !! )

 

Dit beschadigt namelijk de speciale coating aan de binnenzijde, waardoor het voedsel aangetast raakt.

Vooral de wat 'zuurdere' producten gaan snel een chemische reactie aan met het onderliggende staal.

Een klein deukje kan reeds voldoende zijn.

 

al is dit een leuke theorie, met het geintje van mij laatst heb ik een 2 a 300 wegkunnen gooien en/of heel snel op moeten eten

als er roest op de blikken verschijnt moet je die heel snel opmaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de blikken ook dompelen in kaarsvet.... zolang er nog geen roest op zit. Oude kaarsstompen verwarmen, eerst de ene kant erin dompelen, laten stollen en dan de andere kant.

Niet echt een werkje om binnenshuis te doen (vlakbij open raam, dat kan wel) want niet iedereen kan goed tegen de dampen.

 

Tegen het vocht: katoenen zakjes maken, vullen met kattebakkorrels en in de ruimte leggen. Als de zakjes wat vochtig aanvoelen; drogen op de verwarming en je kunt ze weer gebruiken. Gaan jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de blikken ook dompelen in kaarsvet.... zolang er nog geen roest op zit. Oude kaarsstompen verwarmen, eerst de ene kant erin dompelen, laten stollen en dan de andere kant.

Niet echt een werkje om binnenshuis te doen (vlakbij open raam, dat kan wel) want niet iedereen kan goed tegen de dampen.

 

Tegen het vocht: katoenen zakjes maken, vullen met kattebakkorrels en in de ruimte leggen. Als de zakjes wat vochtig aanvoelen; drogen op de verwarming en je kunt ze weer gebruiken. Gaan jaren mee.

 

hoeveel blikken voer heb je staan als ik t vragen mag?

dat kan bij een paar blikken prima, maar bij hele grote hoeveelheden is het onbegonnen werk en je moet dan ook kaarsen kopen want zoveel resten heb je nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...