Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterfilter ook voor zout water


Mrsjones

Aanbevolen berichten

Is er op de markt een water filter die ook zeewater kan ontzilten?ik wil een erg goede water filter cadeau doen aan vrienden in haiti, echt een land waar het nodig is, maar ik weet dat bij lange droge tijd erg moelijk woord om zoet water te vinden, zelf bluber droog na een tijdje uit.de zee is er altijd, nou ja bij hun in de buurt wek Wat zijn jullie tips en adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Is er op de markt een water filter die ook zeewater kan ontzilten?ik wil een erg goede water filter cadeau doen aan vrienden in haiti, echt een land waar het nodig is, maar ik weet dat bij lange droge tijd erg moelijk woord om zoet water te vinden, zelf bluber droog na een tijdje uit.de zee is er altijd, nou ja bij hun in de buurt wek Wat zijn jullie tips en adviezen.

 

Je hebt de EcoStill en de SmartStill, dat zijn destilleer-apparaten. Die kun je bij brouwmarkt.nl kopen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er wordt aangegeven dat je ook zeewater drinkbaar kan maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Er is nog een GIGA nadeel aan een zoutwaterfilter. Ze hebben regelmatig onderhoud nodig en dat maakt ze nog duurder. Ook is de opbrengst aan zoet water per pompslag gering. Als je bulkt van het geld, dan is een zoutwaterfilter op zolder in west Nederland natuurlijk wel ideaal als de dijken nog eens doorbreken, want dan zit je in een groet zoutwaterbekken zo groot als half Nederland...... Voldoende zoetwater opslaan op je zolder is ook een optie. En met een gewoon waterfilter ernaast kun die zoetwater voorraad ook zo weer vers krijgen als hij oud geworden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bulkt van het geld, dan is een zoutwaterfilter op zolder in west Nederland natuurlijk wel ideaal als de dijken nog eens doorbreken, want dan zit je in een groet zoutwaterbekken zo groot als half Nederland...... Voldoende zoetwater opslaan op je zolder is ook een optie. En met een gewoon waterfilter ernaast kun die zoetwater voorraad ook zo weer vers krijgen als hij oud geworden is.

 

Lijkt me verkeerde conclusie?

Dan vertrek je naar een droog gebied, of wil je op je dak langdurig gaan overleven, dan wordt het anders!

Dus wat water om enkele dagen te overleven en die 900 euro in een bootje stoppen lijkt me beter?

 

Als je de zee opgaat dan lijkt het me wel zinnig al kom je ook dan met regenwateropvang en een flinke opslag een heel eind?

In de tijd van de zeilboten hadden ze tenslotte die luxe ook niet en kwamen ze ook de wereld rond....

Ik als filterprofeet adviseer natuurlijk ook bij regenwateropvang en dus oplag een zoetwaterfilter, de K-P schijjnt redelijk te zijn:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedistilleerd water is niet goed om te drinken! Het is een dure vorm. Drinkwater uit zoutwater is gewoon een duur procedé. Wat wel kan maar dat is vooral met kleine hoeveelheden is het water laten verdampen en condenseren. een emmer zoutwater nemen in het midden een opvang bakje de emmer afsluiten met een zeil in het midden een steen op het zeil of iets anders dat gewicht heeft. Zet dat in de zon. Het water verdampt en deze waterdamp beslaat tegen de onderkant van het zeil. doordat dit in het midden verzwaard is loopt dit gecondenseerde water er heen daar druppelt het in de opvangbak. Het water is drinkbaar. Het is eigenlijk het systeem van de kringloop met regenwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ivan, die ken ik, heb ik met mij kinderen gedaan, ook urine maak je op die manier drinkbaar. Mijn vrienden zijn in haiti gebleven ook na de aardbeving en toen hadden ze nog water in de zwembad. Ik denk dat ik een regular water filter aan ze geef. Dat zout water is te moelijk, plus in de tropen ga echt alles erg snel stuk.trouwens cling warp dat doorzietig plastic is geweldig om zo water bak in water constructie aftesluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Zie dat er een bij Liff te koop staat: http://www.liff.nl/katadyn-survivor-maakt-noodgevallen-brak-zout-zeewater-drinkwater-werelds-kleinste-desalinator-prijs-aanvraag-p-626.html?osCsid=lhpijkno9sf1nav1avgkc1irp6

 

Heb er zelf ook naar gekeken omdat onze BOL vlak bij zee ligt en dit natuurlijk geniaal is in geval van SHTF.

 

Hij staat nog steeds op mijn verlanglijst: Katadyn Survivor-06

Beste prijs gevonden bij http://www.qvist.nl/survivor-06-ontzilter.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ivan

 

Wat jij beschrijft -IS- juist het destilleren van water. En gedestilleerd water is water in de allerzuiverste vorm. 100% H2O. En dus gewoon prima te drinken hoor.

Wel kun je er nadiennog een snufje zout weer aan toevoegen, om het "electrolytisch" weer in balans te brengen. Zout hou je toch als residu over bij destillatie.

- - - -

Naast destillatie kun je enkel door osmose (via een membraan) zeewater drinkbaar maken. Maar dat is veelal een duur procedé en meestal geen "draagbaar" apparaat ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het proces dat ik beschreef heet sublimatie. Het gaat uit van de natuurlijke verdamping. Bij distillatie onderscheid je de verschillende stoffen in de kooktrajecten. gedistilleerd water drinken is op de langere duur zeer ongezond door het ontbreken van mineralen

Link naar reactie
Delen op andere sites

????

 

U haalt 2 zaken door elkaar, naar ik meen :

 

'Sublimeren' , is wat plaatsvindt bij (onder meer) het vriesdroog-proces.

Onder zeer lage druk (vacuum) gaat water van ijs direct over in stoom. Zonder de vloeibare toestand te passeren dus. (In de natuur komt dit niet voor).

 

Condensatie = destillatie.

 

Waterdamp dat weer condenseert, is gedestilleerd. Dus ook in de beschreven kuil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt over Sublimatie..mijn fout. dit komt overigens wel bij de vorming van regen voor vandaar mijn fout. Condensatie dat plaats vind bij lage temperaturen vind berust op hetzelfde principe dan destillatie. Bij destillatie wordt de stof te zuiveren vloeistof gekookt. De temperaturen worden hierbij nauwlettend in de gaten gehouden en zo worden de stoffen, meestal in een meervoudige destillatie van elkaar gescheiden. Vloeistoffen verdampen eigenlijk bij elke temperatuur onder het kookpunt Wanneer deze damp dan op een kouder oppervlakte komt condeseert zij weer. Maar doordat dit plaatsvind bij iedere temperatuur eigenlijk is de kans aanwezig dat er ook andere stoffen mee overkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

????

 

U haalt 2 zaken door elkaar, naar ik meen :

 

'Sublimeren' , is wat plaatsvindt bij (onder meer) het vriesdroog-proces.

Onder zeer lage druk (vacuum) gaat water van ijs direct over in stoom. Zonder de vloeibare toestand te passeren dus. (In de natuur komt dit niet voor).

 

Condensatie = destillatie.

 

Waterdamp dat weer condenseert, is gedestilleerd. Dus ook in de beschreven kuil.

 

In de winter verdampt er soms ijs doordat de zon erop schijnt, er wordt zicht geen water gevormd. Er wordt dus een aggregatie toestand over geslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast Pretletter

Ik heb echt een beter idee nodig dan ik tot nu toe gehoord heb. Zoals bekend woon ik in Zeeland. Als hier de dijken breken, of de stroom ophoud en dus de gemalen niet meer werken loopt het hier onder. Elk plasje, meertje, en gracht wordt dan zout. Hoe los ik dat op? Mijn gezin redt het niet met .9L/uur of zo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mrs.jones Er staat hier ook ergens op het forum een link naar een methode om van zout water zoet te maken dmv koken...

Update: alweer gevonden, zie het topic over overstroming, zoek naar het woord fluitketel in een bericht van @heksenketel

 

Dat gaat zo:

Een van de oplossingen is om drinkwater te maken van oceaanwater. Het belangrijkste wat je moet doen is het water minder zout maken. Dat wordt ontzilten genoemd. Er bestaan verschillende manieren om zeewater te ontzilten. De meest voorkomende manier is destillatie. Je verwarmt het water zodat het gaat verdampen (dat is de stoom die uit een fluitketel komt waarin water kookt). De waterdamp wordt opgevangen in een koele ruimte. De damp verandert dan weer in waterdruppels (de damp slaart neer). Als je al die druppels verzamelt heb je drinkwater. Het zout is dan achtergebleven in de verwarmingsketel.

 

http://www.wikihow.com/Turn-Salt-Water-Into-Drinking-Water

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...