Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012

[Tegenlicht] Waar blijft de opstand?

Banken, bonussen, bezuinigingen en toenemende ongelijkheid zorgen voor onbehagen onder burgers. Tegenlicht onderzoekt het groeiende gevoel van onbehagen en vraagt zich af waar de opstand blijft.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1407990

Moderator
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Banken, bonussen, bezuinigingen en toenemende ongelijkheid zorgen voor onbehagen onder burgers. Tegenlicht onderzoekt het groeiende gevoel van onbehagen en vraagt zich af waar de opstand blijft.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1407990

ah, vaak als ik m'n dienst draai is er weer een goeie aflevering... morgen bij het ontbijt maar even kijken. Goeie tip!

In overleg met hogere entiteiten
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Conditionering: men is gewend geraakt aan een oplossing.
    http://www.zerohedge.com/contributed...ive-leadership
    keyserpreppersuze@gmail.com

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keyser Suze Bekijk Berichten
    Conditionering: men is gewend geraakt aan een oplossing.
    http://www.zerohedge.com/contributed...ive-leadership

Is zoals de kikker koken, als je het traag doet, merkt ie het niet....

Heksenboot
    Guest
    Dan is deze ook wel handig om te weten. Vooral deel 2: The Engineering of Consent.

"The history of "Public Relations" also known as manufacturing the public consent, from early days with Edward Bernays to today, from selling cigarettes to women to commercial wars dressed as "war for liberty", political campaing, state-sponsored corporate lies, and world-scale deception since 1920s."

Een 4-delige BBC serie.

https://archive.org/details/TheCenturyOfTheSelf

Conditionering ten top. Vandaar dat iedereen zo netjes in het gareel loopt.

IsaBo
    Guest
    Voor opstand is in Nederland iets meer onrust nodig. Eerst gaan we met z'n allen aangifte doen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Om een opstand te krijgen zijn er volgens mij een paar voorwaarden nodig. Ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, het is meer een aanvoelen maar ik vermoed dat er minstens een grond van waarheid in zit.

Laat ons vergelijken met pakweg Syrie (mijn deelteken doet het niet). We hadden evengoed een ander land uit de Arabische lente kunnen nemen.

- Een grote druk vanuit de bevolking. (Veel mensen, weinig ruimte)
    - Erbarmelijke levensomstandigheden met bij voorkeur hoge voedselprijsen (catalysator)
    - Een hoge werkloosheid (gebrek aan vooruitzichten)
    - Veel jonge werkloze mannen. (willen status, macht, aanzien en elke manier om die te bereiken is goed, in het conflict kunnen ze 'uitblinken'.

Even toegepast op Syrie :
    1/ Inwonersaantallen/km2
    22.5 miljoen inwoners of lineair :
    120 inwoners /km2, Nederland 450/km2, dat valt tegen, maar grote delen bestaan uit woestijn die nagenoeg onbewoonbaar is, dus even kijken naar de 'nuttige' oppervlakte, dan schat ik dat 3/4 van het land bestaat uit woenstijn die nauwelijks is bewoond. Veronderstellen we even dat het grootste deel van de bevolking in steden woont, dan zou het kunnen dat de echte bevolkingsdichtheid in de buurt komt van die in Nederland. Pakweg 400 inwoners/km2. Dus zou toch aan de voorwaarde zijn voldaan.

Bijlage 9206

En voor de lol even de inwonersaantallen van de grootste steden :

Aleppo 2.7 miljoen
    Hama 0.7 miljoen
    Damascus 1.8 miljoen
    Homs 1 miljoen
    Latakia 0.35 miljoen

Pakweg 6.5 miljoen inwoners woont in 5 steden aan de voorwaarde van bevolkingsdichtheid is volgens mij -zij het via een omweg- voldaan. De vergelijking met Nederland : Nederland is in elk geval dicht genoeg bevolkt om te zorgen voor de nodige 'druk' op dit vlak.

2/Voedselprijzen, levensstandaard.
    Een blik op het BNP zou ons iets kunnen leren maar vertelt niets over de verdeling van de welvaart in een land. Het is niet ondenkbaar dat de elite alle hulpbronnen en inkomsten naar zich toetrekt. Een modaal inkomen vergeleken met voedingskost brengt meer zoden aan de dijk. Welk deel van zijn inkomen moet de gemiddelde inwoner besteden aan voeding ? Met andere woorden, is er nog genoeg inkomen over voor de andere levensnoodzakelijke behoeften ? Hoe groter het aandeel van voeding, hoe moeilijker het leven. Dat lijkt me een redelijke veronderstelling.

Gemiddeld in Syrie : 5250 usd/inwoner. Wereldwijde positie 110
    Nederland 43000 uds/inwoner. Wereldwijde positie 10 Niet echt slecht voor Nederland.
    Laat ons aannemen dat brood een basisbestanddeel is. De tarweprijs is internationaal bepaald. Er zijn natuurlijk andere voedingsmiddelen, nu lijkt Syrie niet echt een landbouwland en ik kan me voorstellen dat veel voedsel moet worden ingevoerd door de droogte, schrale bodem, gebrek aan industriele landbouw. Voor Nederland als voor Syrie is de tarweprijs ongeveer gelijk. In verhouding dus ongeveer 8x duurder voor een Syrier. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan merk ik dat we ongeveer 15% van ons inkomen besteden aan voeding. Met die cijfers komen we in Syrie al snel uit op 60 ŗ 70%, zelfs als er een armer dieet geldt.

Risico op opstand in Nederland ? De prijzen voor voedsel mogen nog ongeveer verdubbelen schat ik. Dat betekent dan grotendeels dat we 15% meer besteden aan voeding, dus ongeveer 30% van ons inkomen. In dat geval vallen alle buffers weg en kan er niet meer gespaard worden. De gemiddelde Belg spaart ongeveer 10 ŗ 15% van zijn inkomen, in Nederland is dat gelijkaardig.

3/ Werkloosheid.
    Algemeen werkloosheidsniveau in Syrie en in Nederland. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...loosheidsgraad

Syrie 15%
    Nederland 8.2%
    Dit zijn in beide landen wellicht achterhaalde cijfers. Laat ons aannemen dat het echte cijfer, na sociale correctie in beide landen 5% hoger ligt. Dan komen we uit bij 20% en bij 13.2%. Grote verschillen maar niet zo gigantisch groot als verschil. Laat ons aannemen dat de werkloosheid ongeveer 50% hoger is in Syrie. Dit houdt in dat het risico op opstand in Nederland flink lager ligt.

De knoop zit zoals gewoonlijk in de staart. Hoeveel jonge mannen zijn werkloos. Dat is moeilijk in te schatten zonder cijfers. We gaan er van uit dat de normale leeftijd voor werknemers zich situeert tussen 20 en 60 jaar, een carriere van pakweg 40 jaar. Grof geschat. In Nederland langer, in Syrie korter door de lagere levensverwachting, dus toch even kijken naar de bevolkingspiramide.

Nederland

Bijlage 9207

Syrie

Bijlage 9208Bijlage 9208

Dus als we even die grafieken bekijken, dan zien we dat er een heel groot aantal jongeren is, een grote basis van jongeren in Syrie. Even aannemen dat de leiders (bedrijfsleiders, politici, leidende ambtenaren) zich situeren in de leeftijdsgroep 45-60jaar, dan wordt Syrie geleid door pakweg 8% van de bevolking. 80% valt daar buiten en heeft weinig kansen.

In Nederland gaat het ongeveer gelijk op, de groep jongeren is veel kleiner, de groep ouderen veel groter, wat maakt dat de 'macht' die de ouderen uitoefenen op de jongeren veel groter is. De macht van het getal gaat hier spelen.

Nog snel even kijken naar de werkloosheid bij jongeren, wellicht is dat de knoop van het verhaal. Cijfers vind ik niet onmiddellijk terug, misschien als ik lang zou googelen. Laat ons even aannemen dat die in Nederland vergelijkbaar met Vlaanderen ligt op 20%, terwijl dat in Syrie 40% kan zijn. Sorry voor de onnauwkeurigheid. Als we dit omzetten naar absolute aantallen dan is dat nogal een verschil.

Voorlopige conclusie van dit late-avond-bedenksel :

Risico op opstand in Nederland :
    - aantal inwoners /km2 dichtbevolkt dus risico
    - voedselprijs Nederland 15% inkomen (potientieel voor opstand verdubbeling breekpunt ?), inflatie nodig. Negatief risico.
    - werkloosheid niet positief, niet enorm zorgwekkend. Eerder neutraal met negatieve tint. De aantallen werkloze jongeren zijn te klein om een revolutie te ontketenen. De ouderen hebben een te grote greep op het weefsel, wellicht kunnen jongeren terugvallen op het sociaal weefsel en noodgewongen terugvallen op ouders ?
    - Aanwigheid jongeren procentueel te weinig jongeren om het verschil te maken. Het establishment kan wellicht onlusten, onrust de baas. Je voert nu eenmaal geen revolutie met bejaarden. Je hebt jongeren nodig die weinig te verliezen hebben, geen toekomstperspectief hebben en een breed maatschappelijk draagvlak. Het probleem is dat de ouderen en gevestigde machten in Nederland (en bij uitbreiding in Vlaanderen) een te grote greep hebben op de economie en het sociaal leven. We hebben nog te veel te verliezen.

Conclusie : De kans op opstand of revolutie lijkt eerder klein al kan die kans stijgen door bepaalde bevolkingsgroepen (allochtonen ?) systematisch onrechtvaardig te behandelen en systematisch uit te sluiten van het tewerkstellingsproces. Om een opstand te krijgen is een catalysator nodig die momenteel (nog) niet aanwezig is. Dit zou kunnen zijn : politiek geklungel, duidelijk zichtbaar machtsmisbruik, flinke inflatie van de voedselprijzen en stijgende kost voor het vervullen van de basisbehoeftes.

Als je het mij vraagt moeten we het nog 20% slechter krijgen voor er echt een maatschappelijk draagvlak komt. Zolang de groep mensen in moeilijkheden geen kritisch minimum bereikt is de kans tot een grote opstand beperkt. Een combinatie van stijgende belastingen, inflatie en stijgende werkloosheid kan er snel voor zorgen dat we dit geraamd kantelpunt bereiken. De enige manier om dit te vermijden is zorgen dat er voldoende vangnetten zijn voor de sociaal zwakkeren, jongeren, allochtonen, behoeftigen.

Voor wat het waard is.
    Laatst gewijzigd door lewieke; 31-03-14 om 01:08.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jan 2013
    ik mis een stukje [MENTION=2429]lewieke[/MENTION]

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ben er ongeveer met mijn gepeins [MENTION=1695]houthe[/MENTION]

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    “De idee dat bankiers psychopaten zijn die ons bewust naaien, is nog veel te optimistisch,” zegt journalist en antropoloog Joris Luyendijk. “Want dan zou er in ieder geval nog een complot zijn met een centrum dat we kunnen uitroken. Het is veel erger. De kamer waar de samenzweerders zouden moeten zitten, is helemaal leeg.”

Interview met Joris Luyendijk: http://www.stichtinggerritkreveld.be...in-sampol/1703

Erg lang verhaal - o.a. over de harde cultuur binnen de banken waardoor alleen het eigen overleven nog telt.
    Middenin zijn statement: "Het is marktfalen in het hart van de vrije markt."
    Aan het eind gaat het meer over de vraag of het probleem nog goedschiks op te lossen is. Zijn antwoord: nee.
    Be a weed. A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows. (Doug Larson)

Vergelijkbare onderwerpen

1. Reacties: 79
    Laatste Bericht: 02-09-14, 15:35
  2. Opstand van de armen dreigt!
    Door Dreutel in forum Europa
    Reacties: 33
    Laatste Bericht: 07-02-14, 08:33
  3. Een boek dat me blijft dwarszitten
    Door darkstar in forum Perspectieven algemeen
    Reacties: 41
    Laatste Bericht: 04-08-13, 13:50
  4. Reacties: 3