Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Bloom! Solar lamp


houthe

Aanbevolen berichten

Review Bloom! Solar lamp

 

Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat ik op het forum van Preppers.nl uitgekozen ben om een review te schrijven van de Bloom! Solar lamp. De lamp werd aangeboden door Bloom! Holland (http://www.bloomholland.nl).

 

Het testen heeft enige tijd op zich laten wachten. Deels kwam dit door tijdgebrek en andere zaken, en deels doordat de tests langer duurden dan gepland, en ook de zon zich vaak niet liet zien wanneer ik de tijd had om te testen/laden. Maar hier is hij dan eindelijk.

 

 

De lamp

 

De lamp werd door de Prepshop netjes verpakt afgeleverd, zoals ik gewend ben van eerdere bestellingen. In de doos zat een kleiner doosje waar de lamp in zit. Het doosje heb ik helaas geen foto van, deze is vermoedelijk bij het oud papier terecht gekomen :) , samen met de gebruiksaanwijzing.

 

De gebruiksaanwijzing bestond slechts uit een enkele pagina waarop middels afbeeldingen werd uitgelegd hoe de lamp te gebruiken (Op de kop om op te laden en rechtop voor gebruik). Ook staat er in dat je niet moet opladen in de regen, de regen zal dan het apparaat inlopen, en dat kan nooit goed zijn.

 

De lamp bestaat uit 1 geheel en zit (ik vermoed) in elkaar geklikt. De bovenkant van de lamp, de kap, kan er overigens wel af. Dit heb ik ontdekt tijdens de ‘val test’, meer hier over verder op. Bij de eerste inspectie van de lamp heb ik niet ontdekt hoe deze open kon, ik dacht eerst dat dat niet kon.

 

Het design van de lamp is simpel, maar hij misstaat zeker niet. De lamp is gemaakt van een harde kunststof en oogt stevig en erg netjes afgewerkt, het oogt alsof de lamp uit 1 stuk is gemaakt. De doorsnee is slechts 13cm en hij is 20cm hoog.

lamp-uit.jpg.b284ef8a543a6071fa51d4452d6ff49e.jpg

 

De basis van de lamp (inclusief het bolletje waar de lampjes onder zitten) is 12cm hoog en weegt 281 gram. De kap is 10,5 cm hoog en weeg 121 gram, als geheel weegt de lamp 402 gram.

 

Onder de kap zit een klein plastic bolletje welke de printplaat en de diodes beschermt. Het licht komt uit 2 oranje gekleurde diodes (niet de soort van led lampjes) welke een behoorlijke lichtopbrengst hebben. Ik heb helaas geen meter om de lichtsterkte te kunnen meten, maar de hoeveelheid bruikbaar licht die de lamp geeft heeft mij zeer positief verbaasd. Ik ben helaas niet technisch genoeg om te kunnen achterhalen hoeveel watt de diodes aan licht produceren of hoeveel energie ze gebruiken. Het onderstel heb ik ook niet verder durven open te maken (bang om kapot te maken) dus weet ik ook niet hoe sterk de accu is die er in zit en welk voltage deze levert. Aan de hand van de testgegevens is wel een inschatting te maken van het energie verbruik, maar hierover meer bij de testresultaten verderop.

onder-de-kap.jpg.8f95f85ff3d68c0c85f423e8d85f9c6b.jpg

 

Het licht is ruim voldoende om bij duisternis buiten aan tafel bijvoorbeeld met een groep een kaartspel te spelen, je kan makkelijk lezen tot bijna een meter afstand. Ook lijkt het me een ideale lamp voor op een statafel. Ik kan me wel een tuinfeest voorstellen met op elke statafel deze lamp, zal een hele leuke sfeer geven en je hoeft niet veel bij te lichten.

 

Aan de onderzijde bevind zich een van de belangrijkste onderdelen, namelijk het zonnepaneel. Ook hier weinig over te melden, het ziet er uit als een standaard zonnepaneel en zit netjes gemonteerd in de behuizing. Het word gelijk duidelijk dat je deze zijde niet in de regen moet laten staan, dit zal bijna gegarandeerd voor beschadigingen zorgen met als mogelijk resultaat dat de lamp het niet meer doet (gelukkig heb ik dit niet getest). Omdat ik de onderzijde niet open kan maken weet ik helaas niet hoeveel energie het paneel opwekt. Helaas staan er zowel in de gebruiksaanwijzing als op de website nergens specificaties vermeld.

solar-paneel.jpg.6c86d240321d6c57c3ab1ec77bc5eafa.jpg

 

De lamp zit verder netjes in elkaar en er is helaas geen mogelijkheid om een alternatieve energiebron zoals batterijen te gebruiken. Met een beetje knutselwerk is het zonnepaneel vast voor andere doeleinden te gebruiken, maar ik verwacht niet dat je de lamp zelf dan nog kan gebruiken. Ook het vervangen van de accu als deze op een gegeven moment niet meer werkt is zelf niet makkelijk te vervangen. Aan de andere kant als de lamp het niet meer doet, zal eventuele schade aan de behuizing ook niet meer zo van belang zijn.

 

De tests

 

In de gebruiksaanwijzing staat helaas niet hoe lang je de lamp moet opladen, of hoe lang deze zou blijven branden. Ook op de website staat helaas nergens informatie vermeld. Dit is jammer en zou een verbeterpunt kunnen zijn. Omdat ik toch wil weten waar de lamp toe in staat is heb ik diverse malen de lamp opgeladen en hierna getest hoe lang hij bleef branden. Wat gelijk opgevallen is, is dat de lamp een constante lichtopbrengst heeft. Vanaf het moment dat je hem aanzet tot dat hij uit gaat blijft hij constant het zelfde licht geven, dit is een behoorlijk pluspunt. Zoals al eerder aangegeven is de lichtopbrengst erg goed. Het design van de kap en de gebruikte diodes zijn goed op elkaar afgestemd waardoor het maximale uit de lamp gehaald word.

 

Ik heb de lamp geladen zowel tijdens zonnige dagen en ook tijdens bewolkte dagen (waar de zon wel aanwezig is maar rechtstreeks licht niet op aanwezig is). Ik heb de lamp in zonlicht laten opladen gedurende 1 uur, 2 uur, 3 uur en een gehele dag. Tijdens bewolkte dagen heb ik de lamp 1 uur, 2 uur en 3 uur laten opladen. Ik hoopte hiermee een redelijk beeld te krijgen van hoe lang je de lamp op moet laden in verschillende situaties en hoe lang je dan licht hebt. Vanwege de testen en afhankelijkheid van zonlicht duurde het even voor ik alle tests uitgevoerd had. Ik ben voor mijn werk regelmatig veel van huis en het moet maar net uitkomen dat ik een testperiode heb waar het weer ook meewerkt. Vandaag eindelijk de laatste test voltooid.

 

De lamp heb ik opgeladen in het midden van de tuin, hier zijn geen schaduwen van omliggende bebouwing of begroeiing waardoor de lamp optimaal kon laden. Ik heb de lamp op een ‘zuiltje’ geplaatst welke een kleine meter hoog is. Dit zuiltje was tevens de oorzaak van de ‘val test’ maar hierover later meer.

IMAG0345.jpg.5c612e57a2ed19efa51ba4b290513841.jpg

 

Test opladen in volle zon:

 

Ik ben begonnen met het opladen gedurende de hele dag in de volle zon. Ik wilde voor het eerste gebruik zeker zijn dat ik de lamp volledig opgeladen had. Hierna heb ik de lamp aangezet en ben gaan wachten tot deze weer uit ging. Na een flink aantal uren (ongeveer 7) ben ik echter in slaap gevallen en heb niet gezien wanneer de lamp uit ging. Omdat ik bij voorbaat niet verwacht had dat de lamp zo lang zou blijven branden moest ik deze test dus gelijk al over doen :) Gelukkig kon dit de volgende dag. Na wederom een hele dag laden heb ik de lamp weer aangezet. Tot mijn verbazing ging de lamp pas na 9 uur en 45 minuten uit!

 

Hierna heb ik de lamp 1 uur laten opladen en vervolgens weer gekeken hoe lang de lamp bleef branden. In dit geval ging de lamp na 1 uur en 39 minuten weer uit. De brandduur na 2 uur laden was 3 uur en 57 minuten. Ik vermoed dat de lamp hier meer zon gehad heeft. Na 3 uur opladen ging de lamp zelfs pas na 5 uur en 42 minuten uit.

 

Op basis van deze tests schat ik zo in dat de lamp voor elk uur dat hij vol in de zon staat bijna 2 uur aan licht kan geven en dat is toch zeker netjes. Om de lamp dus bijna 10 uur te kunnen laten branden zal deze ongeveer 5 uur in de volle zon moeten staan, en dat is prima te doen zelfs in Nederland. Daarbij zal je de lamp pas aanzetten wanneer het gaat schemeren, in de zomer zo rond 22:00 en als deze dan blijft branden tot kwart voor acht de volgende ochtend dan is het dus al weer licht :) . Hiermee is de lamp voor mij in 1 klap de meest ideale oplaadbare tuin lamp die ik ooit gezien heb.

 

Test opladen tijdens bewolking:

 

Omdat er natuurlijk lang niet altijd een heerlijk zonnetje schijnt, en het in Nederland vaker (licht)bewolkt is heb ik de lamp uiteraard ook getest tijdens bewolking. Op dezelfde plek in de tuin heb ik de lamp 3x getest (1, 2 en 3 uur). Omdat de lamp tijdens het laden in de zon een redelijk constante opbrengst had heb ik de ‘hele dag laden’ voor bewolking niet gedaan, ik verwacht dezelfde lijn ook nu weer.

 

De eerste keer 1 uur opgeladen en vervolgens de lamp aangezet. Boven verwachting alweer bleef de lamp dit keer 55 minuten branden. Ik vind dit een zeer nette tijd gezien de veel lagere opbrengst van zonnepanelen tijdens bewolking. Hierna 2 uur geladen en de lamp brandde hierna zelfs 2 uur en 21 minuten, wederom een zeer goed resultaat. Als laatste heb ik de lamp 3 uur opgeladen en dit maal bleef hij 3 uur en 35 minuten branden.

 

Afhankelijk van de hoeveelheid bewolking schat ik zo in dat voor elk uur laden je bijna een uur licht terug krijgt. Dit is een zeer goed resultaat vind ik. Je kunt op een bewolkte dag de lamp dus vaak nog prima laden en gegarandeerd lang genoeg licht hebben om de avond mee door te komen.

 

Ik vermoed dat de diodes erg energie efficiënt zijn en bijna geen energie verbruiken. Wanneer je de lamp zelf uit doet dan blijven de diodes nog bijna 2 seconden branden voor deze uit gaan. Ik vermoed dan ook dat er een relatief kleine accu in zit. Al met al zijn de onderdelen erg goed op elkaar afgestemd en is het resultaat ver boven mijn verwachtingen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De lichtopbrengst

 

Zoals al eerder vermeld is de hoeveelheid licht die van de lamp afkomt erg veel, meer dan voldoende om buiten in de tuin te gebruiken. Helaas hier geen foto’s van omdat simpelweg het nog niet voorgekomen is dat ik in de avond buiten was (en de lamp geladen bij me had). Maar ik weet wel zeker dat de lamp deze zomer veel gebruikt gaat worden.

 

Ik heb enkele foto’s gemaakt in een kleine donkere kamer in huis (zonder ramen) met alle overige verlichting uit. De foto’s zijn gemaakt met een HTC One X welke er om bekend staat dat hij slechte foto’s maakt bij weinig licht, en ook moeilijk een focus kan krijgen. De lamp echter geeft meer dan voldoende licht om met de telefoon toch behoorlijke foto’s te kunnen maken. Zoals je op de foto’s kan zien is er meer dan voldoende licht om de kleine letters op de Sunlight verpakking te kunnen lezen.

lichtopbrengst.jpg.c48c096e69f39eb7ae09eb778ea3bb3b.jpg

 

De kap van de lamp zorgt ervoor dat het licht van de diodes optimaal verspreid word. Het kleurverschil in de foto’s komt omdat de camera in de linker foto de focus op het witte bureau had en bij de rechter foto op de lamp zelf, de automatische kleurcorrectie vertekend dan het beeld.

 

 

De val test :)

 

Oké, om gelijk maar te verduidelijken, deze test was niet gepland :) . Tijdens het laden op een bewolkte dag stond de lamp netje op het zuiltje in de tuin. Ik stond in de keuken toen ik iets hoorde vallen in de tuin, en eenmaal de tuin ingelopen zag ik hem liggen, in 2 stukken *schrik*. Gelukkig bleek de lamp niet kapot maar was in eens duidelijk hoe de kap op de basis bevestigd zit door middel van 4 klemmen. De lamp was blijkbaar toch uit elkaar te halen, iets wat mij eerder niet mogelijk leek zonder schade aan te brengen.

 

De lamp was dus een kleine meter omlaag gevallen en terecht gekomen op grindtegels. Zowel de basis als de kap hebben hier echter niks aan over gehouden, zelfs nog geen krasje. Het kunststof is toch sterker dan ik dacht. De ongeplande val test heeft de lamp dus zonder problemen doorstaan en gaf mij tevens de mogelijkheid om de diodes met iets meer detail te kunnen fotograferen.

 

Prepper gebruik?

 

We zitten hier natuurlijk niet voor niets op Preppers.nl dus heb ik ook gekeken naar mogelijkheden voor gebruik bij survival/bushcrafting en na een SHTF. Ik heb de lamp zelf niet op deze onderdelen kunnen testen nog, maar ik kan wel een paar ideeën geven van wat de mogelijkheden zijn.

 

De lamp is zoals eerder gezegd in 2 delen uit elkaar te halen. Binnenkort krijg ik mijn 2 liter Zebra Head Billycan welke een formaat heeft van 14cm doorsnee en 14cm hoog. De basis van de lamp zou hier in theorie in moeten passen. Wat overblijft dan is de kap die je ook mee zal moeten nemen. De lamp is zonder de kap beduiden minder efficiënt en daardoor ook veel minder bruikbaar (hoewel tijdens een SHTF ook zonder kap beter is dan helemaal geen licht, zeker als je de hoge laadopbrengst mee telt).

 

De kap echter is naar mijn idee wel wat fragiel. Het harde plastic buigt wel een beetje mee maar in een volle BOB kan deze denk ik door verdrukking misschien wel kapot gaan. Het zou perfect zijn geweest wanneer je de kap er af zou kunnen halen en daarna de voet in de kap kunnen plaatsen. Dit zou relatief eenvoudig te maken zijn als de kap een paar millimeter breder zou zijn dan de voet. De kap zou dan wel anders gevormd moeten zijn om de voet te kunnen huisvesten en ik weet niet hoe dat de lichtopbrengst zou beïnvloeden. Dit is echter een prepper gerelateerd idee en niet helemaal de doelgroep van deze lamp.

 

Met een stukje paracord is het wel weer heel goed mogelijk om de lamp op de kop aan je BOB te hangen waardoor je tijdens het lopen de lamp kan laden. Het gewicht van de lamp is met 402 gram zeker niet zwaar, maar wanneer je op elke gram moet letten zijn er ongetwijfeld betere (zak)lampen te vinden die minder wegen.

 

Het voordeel tijdens een SHTF is, is dat je met relatief weinig laadtijd toch in de avond en nacht een erg sfeervolle lamp hebt die je humeur zeker zal opvijzelen. Wanneer er geen stroom meer is en het in de nacht totale duisternis is, dan zal de opbrengst van deze lamp nog vele malen beter zijn. In tegenstelling tot een kampvuur kan je deze lamp natuurlijk onmiddellijk uit doen waardoor er bij dreigend gevaar niet ongewild je locatie word vrijgegeven. Ook komt er uiteraard geen rook of brandlucht van af. Het enige nadeel vergeleken met een kampvuur is dat er geen warmte vanaf komt, en je er niet op kan koken.

 

Conclusie

 

Hoewel ik in het begin sceptisch was over de lamp, zeker omdat ik al veel vooral slechte ervaringen heb met solar oplaadbare lampen. Ook de in mijn ogen hoge prijs (€69,00) vond ik een minpunt. De testresultaten hebben die mening echter wel 100% omgegooid. De lamp voldoet ver boven verwachting en ik durf zelfs te zeggen dat de hij de prijs meer dan waard is.

 

Het opladen werkt al goed als de zon ook maar een beetje aanwezig is achter de wolken, en erg goed zelfs als hij in de volle zon staat. Het is dan ook niet te verwachten dat je gedurende de meeste dagen niet voldoende kan laden zodat je in de avond genoeg licht hebt, ook al is het maar voor 1 of 2 uurtjes, dat is altijd beter dan de hele nacht in volledige duisternis te moeten zitten.

 

Voor de doelgroep waarvoor de lamp bestemd is, gebruik in de tuin en in het huis is deze lamp een goede aanwinst. De lamp doet wat hij moet doen en doet dat ook nog eens bijzonder goed. De lamp is lekker compact en hierdoor makkelijk draagbaar. Het is tevens een ideale lamp om te gebruiken als ‘kaars’. Ik heb hem al regelmatig gebruikt als ik in de nacht in het donker door het huis loop. Mijn kinderen hebben nogal de neiging om overal speelgoed achter te laten dus als ik op blote voeten rondloop in het donker is een lamp zeer welkom. Je kan de lamp met 2 vingers (tussen duim en wijsvinger) vasthouden en zo heb je overal waar je loopt meer dan voldoende licht om enkele meters rondom te kunnen kijken.

 

Ik kan dan ook niets anders zeggen dan dat Bloom! een zeer goede lamp heeft met dit product en kan deze dan ook ten zeerste aanbevelen aan iedereen die een leuke compacte oplaadbare lamp zoekt voor in en om het huis. Zelfs voor de prepper is dit een leuke aanwinst, ondanks dat ik me kan voorstellen dat veel preppers dit pas zullen aanschaffen als ze de meeste andere preps op orde hebben.

 

Als laatste wil ik nog Bloom! Holland bedanken voor deze mooie lamp, waar ik ongetwijfeld nog vele uurtjes plezier van ga hebben. En uiteraard Preppers.nl voor het mij gunnen van deze review. (en iedereen verder die heeeel lang op deze review heeft zitten wachten)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie view hout..staat nu zeker op mijn aanschaflijst..zou je mss nog ff kunnen kijken hoe lang de vol opgeladen accu, opgeladen blijft als je de lamp niet gebruikt..

bvd groetjes van hier

 

ik zou niet weten hoe ik dat moet testen, behalve dan dat het een maandenlang testtraject zou worden waarbij ik de lamp verder niet zou kunnen gebruiken en dat zou jammer zijn. er zit een li-ion batterij in, ik neem aan dat de algemene eigenschappen van dit type accu ook van toepassing zal zijn op deze.

 

Volgens Wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu):

Voordelen:

* Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ion-polymeer-accu na.

* Geringe zelfontlading (alleen door geïntegreerd regelsysteem).

* Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).

* Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).

* Milieuvriendelijker dan andere batterijen.

* Lange levensduur.

 

Door het geringe verbruik en de snelle oplaadtijd verwacht ik niet dat het snel zal voorkomen dat men de lamp voor een langere periode niet gebruikt, tenzij je hem na aanschaf opslaat bij je overige BOB/prep spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen!

Ander vraagje. Moet/kan je hem zelf aanzetten of heeft hij ook een automatische modus?

De lamp heeft een aan/uit knopje met alleen de standen aan en uit. Signaleren (zoals bijvoorbeeld morse code) heeft helaas geen zin vanwege het feit dat de lamp nog 1-2 seconden blijft branden wanneer je hem uit doet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Even een kleine update:

 

De lamp heeft binnen overwinterd ergens in een hoekje weggestopt. Toen ik hem onlangs weer tegenkwam was de accu leeg en dacht ik dat hij overleden was. Een middagje zon was echter genoeg om de lamp weer te laten schijnen. Ik wil nog wel testjes doen om te kijken hoe de lamp en batterij nog werken een jaar later, of hij nog steeds net zo lang mee gaat etc. maar daar zullen jullie tot in de zomer voor moeten wachten, als we weer tot laat in de tuin zitten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...