Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recept voor Sambal (mild en pittig)


Vempain

Aanbevolen berichten

Al meerdere keren de vraag gehad over het recept dat ik gebruik om sambal te maken.

De milde versie heeft wat meer weg van een salsasaus en is niet erg pittig maar eerder zoet, de andere lijkt er veel op alleen is deze iets pittiger van smaak.

 

benodigdheden om 3 hakpotjes te vullen:

500 gram uien

200 gram sjalotten

kilo rode pepers

Halve bol knoflook of 2 bollen monoknoflook

100 gram suiker

250 ml Ketjap of sojasaus

5 gram gedroogde italiaanse kruiden zoals basilicium, oregano, tijm

 

De uien, sjalotten, knoflook en rode pepers zeer klein snijden. Voor de mildere variant gebruik ik een zesde deel van de zaden en de rest hou ik apart voor de variant die wat pittiger is. Eventueel kan dit ook met een staafmixer klein gemaakt worden. Doe alles in een grote pan of wok en voeg daar de ketjap/sojasaus, suiker en kruiden aan toe. Vervolgens het vocht laten verdampen tot de gewenste dikte, vergelijkbaar met de dikte van een jam en tussendoor de grovere stukken nog eventueel fijn stampen met eenaardappelstamper. (Dit is niet nodig wanneer de staafmixer is gebruikt) de nog hete massa in potjes scheppen en op z'n kop zetten zodat de deksels vacuum trekken wanneer ze afkoelen. Voor een combinatie van milde en pittige sambal schep ik van het eindmengsel 2/3e deel in potjes en de zaden die je over hebt gehouden bij het andere deel toevoegen en even goed doorroeren voordat ook deze in potjes gaat.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Vempain

 

Gebruik je als peper de bekende 'rode Spaanse peper' of de een stuk kleinere 'Lombokjes' ?

Want een Spaanse peper is voor mij een pittige paprika en absoluut niet heet.

(die Bhut en Habanero hoeven van mij ook niet trouwens, die zijn me veel te heet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain

 

Gebruik je als peper de bekende 'rode Spaanse peper' of de een stuk kleinere 'Lombokjes' ?

Want een Spaanse peper is voor mij een pittige paprika en absoluut niet heet.

(die Bhut en Habanero hoeven van mij ook niet trouwens, die zijn me veel te heet)

ik gebruik zelf de rode Spaanse peper en door de uien wordt hij zelfs nog minder heet, daardoor lijkt het meer op een salsasaus maar je kunt natuurlijk ook de lombok of jalapeño gebruiken wanneer je het iets heter wilt hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vempain,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik ga voor de lombokjes ipv de Spaanse.

Verder ziet je recept er wel lekker uit.

 

Misschien een kleine tip: bak het in wat zonnebloemolie, of voeg die later toe. Voeg zoveel toe dat je sambal net onder een laagje olie staat. Je kan ook gemalen vitamine C tabletten toevoegen als conserveringsmiddel.

Dat zie je ook veel op etiketten. Anderen voegen benzoezuur toe als conserveringsmiddel, maar daar ben ik niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vempain,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik ga voor de lombokjes ipv de Spaanse.

Verder ziet je recept er wel lekker uit.

 

Misschien een kleine tip: bak het in wat zonnebloemolie, of voeg die later toe. Voeg zoveel toe dat je sambal net onder een laagje olie staat. Je kan ook gemalen vitamine C tabletten toevoegen als conserveringsmiddel.

Dat zie je ook veel op etiketten. Anderen voegen benzoezuur toe als conserveringsmiddel, maar daar ben ik niet voor.

Bedankt voor de tip Peerke en ga dat de volgende keer ook erbij doen om de houdbaarheid te verlengen. Meestal hebben we hier het nadeel dat het al op is voordat het kan gaan bederven :p Dit jaar voor het eerst dat we ook peperplanten in de moestuin hebben dus hopelijk groeien die goed in het zonnetje zodat ik wat meer kan maken voor de winterperiode :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip Peerke en ga dat de volgende keer ook erbij doen om de houdbaarheid te verlengen. Meestal hebben we hier het nadeel dat het al op is voordat het kan gaan bederven :p Dit jaar voor het eerst dat we ook peperplanten in de moestuin hebben dus hopelijk groeien die goed in het zonnetje zodat ik wat meer kan maken voor de winterperiode :)

 

Voeg tijdens het koken ook een scheutje azijn toe (was ik nog vergeten)

 

Graag gedaan. You're welcome !

 

Overigens heb ik hier ook 2 kleine potjes met peperzaadjes in de vensterbank, wachtend om te ontkiemen en op de zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga ik ook eens maken .

 

Geert

 

Succes !

En gebruik huishoudhandschoenen en een veiligheidsbril ! Capsaicine aan je handen en plassen of in je ogen is niet lekker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes !

En gebruik huishoudhandschoenen en een veiligheidsbril ! Capsaicine aan je handen en plassen of in je ogen is niet lekker...

 

Een vrouwelijke collega gehad (kok) die met mme jeanettes had gewerkt, zonder hamdschoenen, en een tampon ging verwisselen...

 

On topic: recept ziet er goed uit! Staat op m'n to do list!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vrouwelijke collega gehad (kok) die met mme jeanettes had gewerkt, zonder hamdschoenen, en een tampon ging verwisselen...

 

On topic: recept ziet er goed uit! Staat op m'n to do list!

 

Ik spreek uit ervaring. Ik heb eens bevroren mme Jeanetje verpulverd met blote hand. 5x handen wassen bleek niet genoeg.

Koud water, melk, zeep, suikerwater. Van alles geprobeerd.

In zo'n noodsituatie. Gebruik olijf- of zonnebloemolie om de capsaicine te 'extraheren' en het gevoel te verminderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreek uit ervaring. Ik heb eens bevroren mme Jeanetje verpulverd met blote hand. 5x handen wassen bleek niet genoeg.

Koud water, melk, zeep, suikerwater. Van alles geprobeerd.

In zo'n noodsituatie. Gebruik olijf- of zonnebloemolie om de capsaicine te 'extraheren' en het gevoel te verminderen.

 

De gele madam Jeanette zijn het pittigst. Voor mij iets te, ik prefereer de rode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sambal van @Vempain is superlekker!

 

Goede tip van @Peerke om het onder de olie te zetten en wat vit C. toe te voegen.

Ik ben erg zuinig ermee geweest en het laatste is gaan schimmelen. :(

 

Dit ga ik zeker zelf ook nog eens maken. Moet ik toch een keertje naar de drukke markt hier op pepers te scoren.

Wel zonde dat het niet zo erg lang houdbaar is als gedacht wanneer deze open is. Volgende keer ook zeker met olie en vitamine C :) Binnenkort toch maar weer een nieuwe partij maken want ben er hier ook al doorheen :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Wel zonde dat het niet zo erg lang houdbaar is als gedacht wanneer deze open is. Volgende keer ook zeker met olie en vitamine C :) Binnenkort toch maar weer een nieuwe partij maken want ben er hier ook al doorheen :o

 

Heb je al een nieuwe voorraad gemaakt Vempain ?

 

Dan kom ik weer eens gezellig langs bij jullie. Heb je bezwaar als ik mijn (prep)maat @strijder meeneem ?

 

(En natuurlijk om weer eens in de dump te snuffelen hehehe ;) )

 

groetjes, Peerke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al een nieuwe voorraad gemaakt Vempain ?

 

Dan kom ik weer eens gezellig langs bij jullie. Heb je bezwaar als ik mijn (prep)maat @strijder meeneem ?

 

(En natuurlijk om weer eens in de dump te snuffelen hehehe ;) )

 

groetjes, Peerke

Nee hoor lijkt me leuk :) De voorraad is helaas nu wel even op maar wanneer ik weer een nieuwe partij ga maken ben je de eerste die een potje mag komen halen. Dit was ik aankomende week weer van plan om te maken dus heel lang hoef je niet te wachten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor lijkt me leuk :) De voorraad is helaas nu wel even op maar wanneer ik weer een nieuwe partij ga maken ben je de eerste die een potje mag komen halen. Dit was ik aankomende week weer van plan om te maken dus heel lang hoef je niet te wachten ;)

 

Goeieavond @Vempain en @JamHard,

 

Met belangstelling en interesse wacht ik de nieuwe sambal af.

Ik heb geduld, en alle tijd. Er is geen haast, want het hoeft niet morgen.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...