Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gratis Aardpeer


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Je kunt gratis voor nu en altijd aardperen oogsten. Plant ze in je tuin of het plantsoen. Eerst een tekstje over de aardpeer, daarna een tekst met e-mail adres waar je beleefd kunt vragen of ze aardperen willen opsturen tegen portokosten.

 

Jaren geleden kreeg ik van een vriendin een paar lichtbruine knolletjes. Dat worden leuke gele bloemen, zei ze, die tot november bloeien. Nou moet je altijd voorzichtig zijn met planten die je krijgt, want dat willen nog wel eens woekeraars zijn waar de gulle gever er te veel van had. In dit geval kon ik echter niets verdachts ontdekken en dus gingen ze de grond in.

 

Het leed was snel geschied. Uit de knolletjes ontsproten stengels die binnen de kortste keren twee meter lang waren. Al groeiend breidden ze hun territorium uit en verdrongen daarbij alles wat in de buurt stond – zelfs onkruid kreeg geen schijn van kans. Pas toen ik een paar van die onbetamelijk lange stengels uit de grond had getrokken, zag ik hoe het kwam dat die dingen zich zo makkelijk verspreidden: de oorspronkelijke knolletjes waren wratachtige puisten geworden die zelf ook weer knollen hadden geproduceerd, die zelf ook weer....

 

En dus haalde ik de riek door de grond, schepte de knollen op en gooide ze in de biobak. Maar het voorjaar daarop zag ik de bekende stengels alweer opkomen. Een typisch geval van onuitroeibaar.

 

U kunt zich waarschijnlijk voorstellen hoe verbaasd ik was toen ik kort geleden een afbeelding zag van die lelijke knollen, met een lyrisch verhaal erbij hoe heerlijk zoet en nootachtig die dingen smaken. Het waren precies dezelfde knollen die ik met tientallen in de biobak had gegooid en zelfs had proberen uit te roeien!

Lees VERDER.

 

 

Hier de tekst van een wedstrijd van 2013 maar voor zover ik heb begrepen via de e-mail, worden er nog graag aardperen opgestuurd. Gratis is altijd goed nietwaar? Ook de home pagina is erg leuk om te snuffelen: http://www.http://degroenevinger.net/

Hoe kom ik aan een aardpeer?

Je kunt ze natuurlijk kopen, bijvoorbeeld in de natuurvoedingswinkel of je lokale supermarkt. Ze zijn al gespot bij Marqt, Dirk van den Broek, Digros, Sligro, Plus en Ecoplaza. Is dat lastig? Tegen portokosten krijg je er een opgestuurd. Stuur een mailtje aan: mevrouwaardpeer@manosverdes.nl. Er zijn ook afhaalpunten in Leiden, Amsterdam, Hilversum en Amersfoort. Stuur daarvoor via Twitter een berichtje gericht aan @degroenevinger, @clijng of @gaigien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...