Ga naar inhoud
GENEGEERD

Budget preppers: slijper voor 0,99


Rambi

Aanbevolen berichten

Foto-op-03-04-14-om-19.01.jpg.a0603cec78a5b277ad0ee7f676c8ef11.jpg

Okay, het is geen fancy ding en je kunt je messen vast beter en meer hair-popping sharp krijgen met duurdere gear, maar deze maakte van mijn redelijk botte mes een behoorlijk scherp mes. En soms is dat alles wat je nodig hebt. Misschien iets om in een backup-backup te gooien. Of als je zwaar broke bent en je hebt niks om mee te slijpen. ;) Ik dacht, ik koop deze en probeer het, in de naam van de wetenschap.

Te koop bij Action, voor € 0,99, bij de kampeerspullen (verrekijkers, kompassen, en dat soort rommel).

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kijk wel uit met de carbide kant, die haalt ZEER VEEL staal weg en verkort dus de levensduur van je mes. Beter alleen de keramische kant gebruiken, tenzij je mes echt zwaar beschadigd is. Als nood oplossing valt er weinig op aan te merken natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel wantrouwig tegenover die Action zooi.

 

Zo heb ik van Communicator reviews gezien over het fire steel en survival mes van de Action.

 

Ik ben gewend om messen op stenen te slijpen onder mijn eigen hoek. 10-15 graden.

 

Is dit nou echt een aanrader of zonde van die ene Euro ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de relatief veel goede ervaringen van gebruikers hier lijkt me dit toch geen slechte keuze dan. Zeker tijdens een SHTF is dit erg makkelijk als het doet wat het moet doen, en een scherp(er) mes is echt wel van belang, en je neemt toch niet snel een paar zware slijpstenen in je bob mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de relatief veel goede ervaringen van gebruikers hier lijkt me dit toch geen slechte keuze dan. Zeker tijdens een SHTF is dit erg makkelijk als het doet wat het moet doen, en een scherp(er) mes is echt wel van belang, en je neemt toch niet snel een paar zware slijpstenen in je bob mee.

Of je neemt gewoon schuurpapier mee. Ik heb zelf zo'n ding van Gerber, mijn ervaring is dat je er je messen mee vernaggeld.

 

@prepass: ik zou zelf een goede slijpset kopen, en dan bij je in de buurt aanbieden om messen te slijpen. Kan die andere persoon weer een tegenprestatie leveren. Misschien heeft hij wel een lekkere fles cognac :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

en je neemt toch niet snel een paar zware slijpstenen in je bob mee.

 

Qua betrouwbaarheid heb ik niet zo'n hoge pet op van dit soort slijpers. M'n Fallkniven DC3 is compact en houdt de boel goed scherp..

 

Dit is dan ook misschien meer op gebaseerd dat ik voor een tientje verschil het risico niet wil lopen dat m'n mes niet scherp is in een sh*t situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit het type snede is dat je graag op je mes ziet moet je zeker zo'n doortrekslijper kopen:

 

Picture774.jpg

 

De "scherpte" die je ermee behaalt is ook van zeer korte duur vanwege de structurele beschadiging van het metaal dat de snede vormt.

 

O wat erg. Gewoon een schande om daar fatsoenlijke messen mee te slijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat dat carbide ding zoveel metaal wegslijpt, thanks.

Ik ga er van uit dat als je dit ding bij je hebt en het is een noodsituatie, dat je dit dan gebruikt om je mes mee te slijpen, de nadelen voor lief nemend. (Je zal je mes toch nog steeds niet meteen per ongeluk helemaal wegslijpen? ;-)

En zo'n cheap ass Albert Heijn keukenmes haal ik er ook gewoon wel door, voor het daarna lekker soepel schillen van m'n sinaasappel. Door de tomaatjes ging hij ook als door de boter. Hij doet het toch?

Voor het staal waar ik lief voor wil zijn zal ik betere slijpmaterialen gebruiken.

Ik was ook gewoon benieuwd of het netto resultaat echt een scherper mes is, ik zie nu ook op youtube dat carbide 'terrible' is voor je mes.

En toch, in een noodsituatie ...

 

Trouwens, de meeste spullen van Action zijn toch best wel heule erge meuk.Daar wil je niet op hoeven vertrouwen bij een shtf ;) Ik probeer wel 'es wat uit (ik vind het wel leuk om goede spullen te vinden waar je ze niet verwacht) maar bijvoorbeeld het fire steel is echt crap. Ja, wel wat vonken, dus je kunt er fikkie mee stoken, maar ook ... niet echt lekker om op te vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een oude dolk. Dus vier zijden om te slijpen

 

Daar zal ik dan de ene kant met dat lidl dingetje doen en de ander met m'n falkniven dc4. Zoek de verschillen erna.

 

Ik denk zowieso dat ik er iets van acht-tien ga kopen. Ik ken een aantal oudere mensjes hier in de buurt die met te botten aardappelschilmesjes hun vingers opensnijden. Kan ik dat ook gelijk regelen voor ze. Dan even uitleggen dat ze 't zelf kunnen en dan krijgen ze hun eigen slijpertje.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ook volledig eens met @Renanim en @kwakster .

Ik gaf aan als ruilmiddel omdat veel mensen het geen barst scheelt hoe ze het mes scherp krijgen. En door de lage prijs is het hierdoor een goed ruilmiddel voor iets dat mensen toch nodig hebben, Dat je je mes ermee verziekt lijkt me wel duidelijk. Ik gebruik ze daarom ook nooit...... Het is ook een mooi alternatief om hierna je eigen skills aan te bieden........als blijkt dat ze d'r mes hebben verziekt (tegen beter weten in)......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu we het toch over Actionmeuk en messen hebben: niet alles is slecht. Een half jaar geleden twee hobby scalpel-setjes gekocht. Ik was verbaasd hoe goed, scherp en stevig deze zijn. Mijn zoon gebruikt er een voor zijn bouwmodellen en ik heb er een in de schuur liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit het type snede is dat je graag op je mes ziet moet je zeker zo'n doortrekslijper kopen:

 

Picture774.jpg

 

De "scherpte" die je ermee behaalt is ook van zeer korte duur vanwege de structurele beschadiging van het metaal dat de snede vormt.

 

Snap er niets van, gebruik al jaren, en dan bedoel ik ook jaren een oude golok, en sinds een paar jaar die kukri machete. Ze gaan bijna niet bot, en heb ze nu 2 keer geslepen met dat doortrekslijpertje. Laatst nog een halve berkenboom mee kort en klein geslagen. Nog steeds heel scherp.

 

Ok, berk is zacht.. Maar snap echt soms het probleem niet.

 

Voor mij is scherp scherp hoor, niet op microscoop niveau misschien, maar zeer zeker prima bruikbaar.

 

 

Ok, mijn duurdere mes haal ik niet door dat ding heen, die laat ik liever slijpen door iemand die er verstand van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...