Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Teken] Week van de teek


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Zojuist weer een ochtendje voor Staatsbosbeheer in het groen gewerkt.

 

Tijdens snoei- en opruimwerkzaamheden liep er een grote teek over mijn vingers, waarna ik mijn teamgenoten hier op heb gewezen.

Daarom heb ik een tekentangetje aan mijn sleutelbos hangen.

 

Daarom wijs ik ook jullie erop: In het groen ? Teekcontrole doen !

 

Ik meen dat Staatsbosbeheer in de week van 14 April "De week van de teek" als thema heeft, om op het risico van de teek te wijzen.

Link kan ik zogauw niet vinden.

 

groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 139
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Goed initiatief, ik heb ook een tekentang thuis, maar voor onderweg de safecard in m'n portomonnee

 

tekenkaart --> Ik heb 'm bij de apotheek gekocht voor 2,95.

 

Week van de teek link

 

Tekenradar

duidelijke links, je vergeet er eentje die wat onopvallend tussen de tekst in staat, de Android app :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ddt.tick

 

Misschien ook een idee voor @Simurgh , je kan op http://www.tekenkaart.nl/bestellen.php een display bestellen, lijkt me handig voor in de prepshop namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die nimfen zijn erg moeilijk te vinden, zo klein dat ze zijn. Zeker in je bilnaad.. Wie laat die checken? Zo kende ik een boswachter die helemaal nooit heeft gevoeld dat hij gebeten is door een teek. Maar dus echt wel lyme kreeg, en tijdelijk verlamd, toen weer redelijk hersteld, toen weer verlamd en uiteindelijk overleden in een paar jaar tijd. Ik ben in mijn periode als boswachter wekelijks wel 3 x gebeten denk ik.. Tenminste waar ik mij bewust van was. Op een gegeven moment is de lol er soms wel een beetje af om je met warm weer in een vochtig bos te begeven.

 

Tegenwoordig let ik er echt goed op, tekenwerende broek aan, eigenlijk zou ik ook nog tekenwerende sokken en ondergoed willen aanschaffen als ik meer budget heb.

 

Bizar eigenlijk dat je grootste vijanden zo klein kunnen zijn dat je ze niet eens ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik had het al een keer ergens gelezen volgens mij. Je bent in ieder geval goed bezig.;)

 

Ja. Maandag bij Natuurmonumenten en vrijdag bij Staatsbosbeheer. Gewoon om me nuttig te maken voor de maatschappij daar ik helaas uitgerangeerd ben op mijn 42e en bezig te blijven en onder de mensen te zijn.

 

Verder heb ik een gruwelijke pesthekel aan die teken. Ze zijn niet voor niks het meest gehate insect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Maandag bij Natuurmonumenten en vrijdag bij Staatsbosbeheer. Gewoon om me nuttig te maken voor de maatschappij daar ik helaas uitgerangeerd ben op mijn 42e en bezig te blijven en onder de mensen te zijn.

 

Verder heb ik een gruwelijke pesthekel aan die teken. Ze zijn niet voor niks het meest gehate insect.

 

Doe maar veel ervaring op dan, misschien kun je later nog wat vrijwilligerswerk bij mij in Spanje opdoen.:cool: Ik ben het ermee eens dat wanneer je na de 40 zonder werk komt, dat je uitgerangeerd bent tegenwoordig. Terwijl je een schat aan kennis en ervaring hebt.

 

Als je wat langer vrijwilligerswerk doet bij bepaalde organisaties, dan kun je soms ook cursussen en trainingen volgen. En heel soms werk vinden in die richting ook als je geluk hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die nimfen zijn erg moeilijk te vinden, zo klein dat ze zijn. Zeker in je bilnaad.. Wie laat die checken? Zo kende ik een boswachter die helemaal nooit heeft gevoeld dat hij gebeten is door een teek. Maar dus echt wel lyme kreeg, en tijdelijk verlamd, toen weer redelijk hersteld, toen weer verlamd en uiteindelijk overleden in een paar jaar tijd. Ik ben in mijn periode als boswachter wekelijks wel 3 x gebeten denk ik.. Tenminste waar ik mij bewust van was. Op een gegeven moment is de lol er soms wel een beetje af om je met warm weer in een vochtig bos te begeven.

 

Tegenwoordig let ik er echt goed op, tekenwerende broek aan, eigenlijk zou ik ook nog tekenwerende sokken en ondergoed willen aanschaffen als ik meer budget heb.

 

Bizar eigenlijk dat je grootste vijanden zo klein kunnen zijn dat je ze niet eens ziet.

 

Sneu verhaal.

 

Toch maar even de schaamte aan de kant zetten.

Tijdens survivalcursus in de Ardennen was het verplicht je te laten checken door je maatje, ook op dit soort minder charmante plekjes. Zou daar de term bilmaat vandaan zijn gekomen? :confused:

 

Tot nu toe geen gelukkig lyme, maar ieder jaar wordt ik wel te grazen genomen. Anti teek spuitbusjes e.d. werken tot nu toe onvoldoende. Ik kijk ook uit waar ik onderdoor kruip in de zomer, grote teken heb ik zelden last van, maar die rottige nymphjes komen nooit alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Anti teek spuitbusjes e.d. werken tot nu toe onvoldoende.

 

Teatree olie zou veel effectiever werken dan die anti teek spullen.

Het werkt ook veel langer. aan de binnen en buitenkant van randen van je kledij aanbrengen met een verstuiver (die je zelf wel moet voorzien)

 

Te vinden in Kruidvat.

 

Als men veel in de bossen doorbrengt kan het nooit kwaad om periodiek om de anderhalve maand a 2 maand je bloed te laten onderzoeken. (zou verplicht moeten worden en de verantwoordelijkheid van de 'werkgever' van de boswachter) Lyme in een vroeg stadium is behandelbaar.

 

Betreft dat kaartje, ik ga eens proberen er te maken met oude creditkaarten of een paar lagen gesmolten lamineerplastic.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: de traditionele tekentang is te groot voor nymfen. Gebruik een tekenhaak van Enetorpet.

Ja het blijven kl*te beestjes. Had er vorig jaar 20 op mij zitten na een overnachting in het bos :(

 

Weet iemand of Wilma's Beck-olja Anti-Muggenmiddel ook werkt tegen teken? http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/insecten/beck-olja-anti-muggenmiddel.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriend van mij had er twee afgelopen weekend.

1 op zijn been en 1 tussen zijn balzak en bilnaad.

Hij vond het niet zo grappig als wij het vonden :p

Elk jaar hebben we wel een paar teken om te verwijderen.

Wij checken elkaar en de vrouwen de intieme delen.

Zolang je binnen 24 uur de teek verwijdert zul je geen problemen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kill it with fire >.>

 

NEE!!! Niet gaan klooien met vuur oid.

Tekentang of scherpe pincet.

 

Wij gebruiken een lange 200mm pincet met punt. Komen achter elke kop en trekken hem er zo uit. Erg handig als je bijvoorbeeld een teek uit het oor van je hond moet pulken (lukt niet met tekentang).

 

Dit type gebruiken wij:

Blend_pincet_3.jpg.67f5340e2301a1933936acdd0d26b476.jpg

 

En als bescherming, DEET.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriend van mij had er twee afgelopen weekend.

1 op zijn been en 1 tussen zijn balzak en bilnaad.

Hij vond het niet zo grappig als wij het vonden :p

Elk jaar hebben we wel een paar teken om te verwijderen.

Wij checken elkaar en de vrouwen de intieme delen.

Zolang je binnen 24 uur de teek verwijdert zul je geen problemen krijgen.

 

Meestal heb je binnen 24 uur weinig risico. Maar het kan helaas wel.. Zeker als je de teek gaat verdoven met alcohol ofzo.. dan kotst hij in het wondje zn bacteriën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al twee keer Lyme gehad. De eerste keer zag ik wel dat er twee teken van me af vielen maar dacht er verder niet over na en had ook niet door wat een impact deze ziekte op me zou hebben. Drie maanden dagelijkse hoofdpijn gehad. Pijnstillers hielpen niet. Zwarte ontlasting, witte ontlasting, diarree, maandenlange oorpijn terwijl er amper wat te zien was bij de huisarts, trillende handen, beroerd. Pas toen de rode ring al weer bijna weg was naar de huisarts voor een antibioticakuur. Dat hielp wel wat maar echt over...nou nee. (De paracetamol werkte daarna wel).

Het is nu drie jaar geleden en nog heb ik uitvalverschijnselen en bij tijd en wijle pijn in dat been.

De tweede keer op dezelfde dag nog antibiotica gehad. Alle verschijnselen kwamen wel terug maar veel minder heftig.

Ik kom nooit in een bos. Ook bij het honden uitlaten in het park blijf ik op de paden. Maar mijn kat komt er wel en hij brengt dan ook elke dag teken mee naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al twee keer Lyme gehad. De eerste keer zag ik wel dat er twee teken van me af vielen maar dacht er verder niet over na en had ook niet door wat een impact deze ziekte op me zou hebben. Drie maanden dagelijkse hoofdpijn gehad. Pijnstillers hielpen niet. Zwarte ontlasting, witte ontlasting, diarree, maandenlange oorpijn terwijl er amper wat te zien was bij de huisarts, trillende handen, beroerd. Pas toen de rode ring al weer bijna weg was naar de huisarts voor een antibioticakuur. Dat hielp wel wat maar echt over...nou nee. (De paracetamol werkte daarna wel).

Het is nu drie jaar geleden en nog heb ik uitvalverschijnselen en bij tijd en wijle pijn in dat been.

De tweede keer op dezelfde dag nog antibiotica gehad. Alle verschijnselen kwamen wel terug maar veel minder heftig.

Ik kom nooit in een bos. Ook bij het honden uitlaten in het park blijf ik op de paden. Maar mijn kat komt er wel en hij brengt dan ook elke dag teken mee naar huis.

 

Hallo Isabo, ik vermoed dat je er zelf al alles over gelezen hebt bij de lymevereniging enz. Maar wat telkens terugkomt is dat de antibiotica behandeling protocol bekend bij huisartsen in Nederland vaak veel en veel te kort is. In Duitsland hebben ze een andere kijk op behandeling, en liggen sommige patiënten soms maanden aan het infuus.

 

Zelf heb ik een periode na mijn antibiotica kuur dagelijks kokosolie gesmeerd, gedronken, en gebakken. Daar zit een zuur in, die volgens natuurartsen de borrelia bacterie kan uitschakelen. Google maar eens op kokos olie en lyme.

 

Ook ik doe nu veel liever aan urban survival, dan de bosjes in.

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...