Ga naar inhoud
GENEGEERD

Appelcake in de dutch oven


chrisprep

Aanbevolen berichten

Een eenvoudig recept voor een lekkere appelcake in de dutch oven:

 

Snij 4 stoofappels in grove stukken en leg ze onderaan de dutch oven, besprenkel met citroensap, en voeg enkele klontjes boter toe.

zet de dutch oven op een 3 tal gloeiende briketten en leg er een 6 tal op het deksel,

De dutch oven zal zo langzaam opwarmen en de appeltjes beetje voorgaren,

 

PICT8308.JPG.f941c6580d7261d1fd60ab77689558fa.jpg

 

Voor het beslag meng je 150 gr boter met 125 gr suiker, kneed dit goed en voeg 3 eieren, 200 gr bloem, en een half zakje bakpoeder toe.

Meng alles goed tot een glad beslag.

Ondertussen zijn je appeltjes al lichtjes aan het stoven, verdeel je beslag bovenop de appeltjes,

 

PICT8309.JPG.d444d228b0cd29cff013fb803df356ae.jpg

 

Bedek nu het gehele deksel van je dutch oven met gloeiende briketten, de warmte moet van boven komen,

 

PICT8310.JPG.33e1690a949e3b7452415af8f15d7ec0.jpg

 

Controleer de gaarheid na een 30 tal minuten, laat eventueel nog wat langer garen,

laat afkoelen en eet smakelijk !

 

PICT8311.JPG.6372abf13478934a5517669dbd0d070d.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hey @chrisprep dat lijken mijn foto's en beschrijving wel! Ik maak appeltaart op haast exact dezelfde manier. Ik gebruik iets minder briketten boven en neem minimaal 45-55min de tijd. MMMMmmm ik ruik haast de appeltaart hier. Oja, ik doe er altijd een "pinch" kaneelpoeder bij....wordt ie nog lekkerder van.......en dat ruikt zoooo heeeerlijk.......:D

 

Volgens mij gebruik je een 3qt dutchoven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass,

Volgens mij gebruik je een 3qt dutchoven?

 

nee, deze is het 6qt model van qvist, het recept dat ik vond zegt idd een gaartijd van ong. 45 min, maar omdat ik groter model dutch oven heb gebruikt is de cake dunner, en dus sneller gaar, heb er na 30 min een satestokje ingestoken, plakte geen deeg meer aan,

 

zal volgende keer eens proberen wat kaneel en mss wat rozijnen toe te voegen, kan zeker ook niet slecht zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...