Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini shft: failure


hhpp

Aanbevolen berichten

Had gisteravond mijn hele kleine minishft: stroomstoring van 2 uur ongeveer. Ik heb een hobby waardoor ik niet lang zonder stroom kan en dus heb ik sinds een aantal jaren een aggregaatje staan dat in de minimale behoefte van elektrisch ruimschoots kan voorzien. Na aanvang stroomstoring apparaatje onder 't stof weggehaald maar na een half uur proberen het aan te krijgen heb ik de pogingen gestaakt. Gelukkig duurde de string niet zo lang dat mijn hobby gevaar liep, maar 't was op het randje.

 

De voorgaande keren had ik het apparaat steeds meteen aan de praat, alleen de laatste keer was ongeveer 1 1/2 jaar geleden. Mogelijk was nu een vette bougie de oorzaak van het niet aanslaan. Ik dacht nog ergens een bougiesleutel te hebben, maar die kon ik niet vinden. Wat heb ik hiervan geleerd?

1. Apparaat toch regelmatig even testen. Wat zou voldoende zijn? Eens per week? Eens per maand? Per kwartaal? En dan hoelang laten draaien?

2. Bougiesleutel paraat hebben.

3. Voldoende brandstof in huis hebben. In dit geval was de tank nog halfvol en kwam ik erachter dat ik de jerrycan die ik voor de brandstof (mengsmering) gebruik leeg was en dus vergeten te vullen na vorig gebruik.

 

Vergeet ik wellicht nog iets?

 

Overigens, in geval stroomstoring hoef ik slechts 1 stekker om te pluggen om over te schakelen naar het aggregaat. Dus vind ik dat ik dit wel goed voor elkaar heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik test mijn brandmelders elke maand, als het maandag luchtalarm in het dorp afgaat. Vind ik een handige reminder om mijn eigen noodspullen te testen.

Standaard doe ik na gebruik van iets het weer startklaar zetten. Anders ga ik het toch vergeten. Dus meteen dezelfde of volgende dag alles voor een volgende keer klaarzetten helpt mij.

 

Ik mis in je verhaal de backup van de backup...ofwel, als je aggregaat het niet doet heb je dan nog een backup voor de stroom? Geen idee om wat voor hobby het gaat en hoeveel stroom je nodig hebt. Misschien is een zonnepaneel met accu ook een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tips! Backup voor de backup heb ik niet maar heb wel eens zitten kijken naar zonnepaneeltje met iets van accu, maar ik vond het te ingewikkeld om te begrijpen en leek ook nogal kostbaar. Maar op zich wel de moeite om weer eens opnieuw naar te kijken natuurlijk, want nu liep het goed af. Overigens, de hobby betreft tropische zoetwatervissen verspreid over nogal wat aquaria. Stroom die ik absoluut nodig heb is voor filtratie bedoelt en het vemogen dat daarmee gemoeid is betreft maximaal 150watt (laag omdat ik mbv lucht filter wat een stuk efficienter is dan overal losse motoraangedreven pompjes). Maar dat betekent dat ik oververmogen heb wat ik in kan zetten voor verwarming als een stroomstoring erg lang duurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hhpp misschien een optie om een 12v omvormer te pakken?

via de aansteker van je auto, het is misschien niet de meest mooie oplossing maar je auto word wel vaak gebruikt

en het is niet alsof we in nederland stroomstoringen van maanden kennen

een paar uur je auto als aggregaat gebruiken moet kunnen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hhpp een setje sleutels wat bij dat generatortje hoort kun je er beter bij hebben liggen (bougiesleutel , koperdraadje om de sproeier schoon te maken plus de bijbehorende sleutels)

verder als zo'n tweetakt lang stilstaat heb je sowieso niet enkel in je benzine tank het probleem van de mengsmering scheiding maar ook in je vlotterkamer ., dat je daar ook op let

verder regelmatig testen kan zeker geen kwaad . Ik weet niet hoeveel Watt je nodig hebt maar je zou ook nog een (oude)UPS kunnen overwegen met een goede accu (wordt gebruikt bij computers

als back-up voeding eventueel naast je aggregaat ( http://www.simholland.nl/hoofdnavigatie/home.html )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja, inderdaad wordt benzine snel onstabiel ..

 

Benzine is nog steeds zeer lang (meerdere jaren) houdbaar, mits in het donker, in rust en bij een redelijk constante temperatuur bewaard. Maar in het brandstofsysteem van een auto is de benzine tijdens het rijden constant in beweging, warmt flink op en is intensief in contact met lucht. Dit stimuleert sterk de veroudering; binding met zuurstof (oxidatie), vorming van grote moleculen (gum) en van afzettingen (sludge) door het hele systeem. Daarnaast zal de corrosiegevoeligheid door zuurvorming toenemen. Dat leidt tot problemen en schade door roestvorming in de tank. Daarbij komt dat wanneer de verouderingsproducten zich eenmaal hebben afgezet, ze zich niet makkelijk laten verwijderen en ervoor zorgen dat ook de benzine die u vers bijtankt, sneller veroudert. Het beste is het brandstofsysteem een keer te reinigen met speciale toevoegingen aan de benzine en de beste kwaliteit benzine zoals V-Power, Ultimate e.d. te tanken. Deze benzines bevatten aanzienlijk meer reinigingsmiddelen die het brandstofsysteem in LPG-auto’s in een redelijke conditie kunnen houden. Een scheutje 2 takt-olie kan ook geen kwaad. Dat kan helpen de corrosie te onderdrukken en de smering van de pomp te verbeteren. (Bron: Autoweek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog weer een aantal bruikbare tips en zaken waar ik geen verstand van heb maar die zéér bruikbaar klinken. Wat ben ik blij met dit forum. Bedankt beste mensen! Iig ga ik hiermee verder aan de slag. Beter goed voorbereid/geprept dan is de kans dat je 't nodig hebt al weer een stuk kleiner geworden.

UPS had ik al eens eerder aan gedacht maar was dit weer compleet vergeten. Dit is best handig voor kortdurende momenten. Auto vraag ik me even af wat die voor vermogen aankan en of het van invloed is op de kwaliteit van de accu. Weet iemand dit ook nog toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had gisteravond mijn hele kleine minishft: stroomstoring van 2 uur ongeveer. Ik heb een hobby waardoor ik niet lang zonder stroom kan en dus heb ik sinds een aantal jaren een aggregaatje staan dat in de minimale behoefte van elektrisch ruimschoots kan voorzien. Na aanvang stroomstoring apparaatje onder 't stof weggehaald maar na een half uur proberen het aan te krijgen heb ik de pogingen gestaakt. Gelukkig duurde de string niet zo lang dat mijn hobby gevaar liep, maar 't was op het randje.

 

De voorgaande keren had ik het apparaat steeds meteen aan de praat, alleen de laatste keer was ongeveer 1 1/2 jaar geleden. Mogelijk was nu een vette bougie de oorzaak van het niet aanslaan. Ik dacht nog ergens een bougiesleutel te hebben, maar die kon ik niet vinden. Wat heb ik hiervan geleerd?

1. Apparaat toch regelmatig even testen. Wat zou voldoende zijn? Eens per week? Eens per maand? Per kwartaal? En dan hoelang laten draaien?

2. Bougiesleutel paraat hebben.

3. Voldoende brandstof in huis hebben. In dit geval was de tank nog halfvol en kwam ik erachter dat ik de jerrycan die ik voor de brandstof (mengsmering) gebruik leeg was en dus vergeten te vullen na vorig gebruik.

 

Vergeet ik wellicht nog iets?

 

Overigens, in geval stroomstoring hoef ik slechts 1 stekker om te pluggen om over te schakelen naar het aggregaat. Dus vind ik dat ik dit wel goed voor elkaar heb.

 

Normaal hoef je met een(jouw) aggregaat geen problemen te hebben als je de basis beginselen gebruikt.

1 als je een jerrycan gebruikt zeg 20 liter de normale leger can , schut de inhoud 1x p/m een goed door elkaar,zorg dat de can op een neutrale plaats staat dus niet in de volle zon ed. dan gaat de mix echt jaren mee. doe je dit niet dan gaat de benzine mix schiften.

2 het meest belangrijke met een aggregaat wat niet continu gebruikt wordt is , gebruik alle brandstof uit de tank , dus echt zolang laten lopen dat het apparaat er zelf mee ophoud . dit behoud je apparaat voor invreten van de rubbers,pakkingen.

Voor deze spullen die niet constant gebruikt worden is het ook nodig/verstandig om 1x per half jaar een beetje olie in het bougie gat te spuiten en dan 1x per maand een keer aan het touwtje te trekken, dit voorkomt aanslag in de cilinder, als het aggregaat geheel leeg is laat dan ook de benzine dop los op het toestel liggen zodat alle dampen weg kunnen.

de meeste problemen komen door dat er benzine in de tank/vlotterkamer ed blijft staan dit geeft het probleem dat de overgebleven benzine de pakkingen ed en ook het alluminium gaat aantasten (denk aan de witte oxy laag) die de sproeiers ed gaat verstoppen.

 

probeer het maar eens en je zult zien dat je geen problemen meer hebt. en de bougie sleutel gewoon vast zetten aan de handgreep met tape of tyrip

succes freeman

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...