Ga naar inhoud
GENEGEERD

Paard rijden ... ervaring mee?


Communicator

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Ik was gisteren sinds lange tijd weer eens in de gelegenheid om op een heus paard te klimmen en te berijden. Wandelen draven en galopperen zijn allen aan bod gekomen, en ondanks dat het jáááren geleden is dat ik een aantal rijlessen heb gevolgd, merkte ik wel dat ik er nu toch veel baat bij had!.

 

- Niet bang van zo'n indrukwekkend stuk lekker vlees :p

- Voelde gelijk weer vertrouwd

 

Ondanks dat het een jong en vrij onbehouwen arabier was, wist ik hem door mijn zelfvertrouwen rustig te houden. Klein nadeeltje....

Na een 20 minuten galopperen stond deze jongen als Elvis naast zijn paard te zwabberen met zijn beentjes hihihi :D

 

Vandaag voelen mijn benen zwaar aan, maar de pijn valt reuze mee..

 

Moraal van't verhaal;

 

ervaring opdoen met vee kan in de toekomst handig zijn!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Opgegroeid met paarden, zelf ook een tijdje paardgereden, tot ik tijdens een buiten rit moest meemaken dat het paard zonder enige reden totaal op hol sloeg.

Razend galopperend onder laaghangende takken vond mijn vader het verstandiger ervoor te springen, resultaat, beest bokken en steigeren, en hoppa daar plofte ik met heel mijn gewicht op mn schouder. Flika heette dat rot beest.

De vorige eigenaar was door dat beest verongelukt hoorde ik later.

Dus was wel even klaar met paardrijden.

 

Maar nu 20 jaar verder, wil ik het wel weer eens doen!

 

Idd handig om ervaring op te doen! Ik ben altijd meer van de praktische sporten geweest, zoals zeilen, vechtsport, paardrijden, survival run enz. I.p.v achter een balletje aanrennen tot je hem eindelijk hebt en dan weer weg schoppen.:confused::)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een verhalen, het brengt veel herinneringen boven. In mijn vroege tienerjaren wat ik echt een pony-meisje. Trutten, troetelen, elke dag rijden, vaak zonder zadel of achterstevoren. Jaren gedaan. De manegebak kon me weinig boeien maar buitenritten waren heerlijk. Lekker tussen de weilanden door het buitengebied in.

Ongelooflijk gevoel van vrijheid en met een paar honderd kilo aan snelheid en spieren onder je een onoverwinnelijk gevoel als je 13 jaar oud bent :)

 

Anyway, 20 jaar later ook eens de gelegenheid gehad om nog eens te rijden. Een half uurtje. Wat viel dat tegen... de techniek was er nog wel maar de spieren niet meer. De binnenbeen spieren waarmee je je vasthoud en hulpen geeft en die ooit zo lekker plat langs het zadel lagen stuiterden nu gewoon weg. Een treurige vertoning, en de dagen durende spierpijn daarna ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

P-p-p-paarden...Het eerste paard waar ik op zat als kind liep weg met mij erop...de tweede paardrijrit, daar vertel ik niet eens over...en de laatste keer, een paar jaar terug, had ik me bekendgemaakt als meer dan beginneling toen we met een groep gingen rijden. In het bos. Ik stierf duizend doden op het beest want als enige bleef hij niet in de rij...ging ervandoor, terwijl ik me rot zocht naar de rem.

Affijn, behoorlijke angst aan overgehouden maar...

Mijn beste vriendin was paardrij-juf en ik was al zover dat ik niet bang voor het beestje zelf was, alleen wilde ik nog af van de angst zelf te rijden. Vriendin geeft goed les en beloofde me te ont-angsten en paard te leren rijden.

Helaas, ze overleed twee jaar geleden onverwacht, voordat ze dat klusje met mij kon beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Mijn moeder had vroeger paarden. Ook een Fries. Schatten zijn dat. Met die goeierd zelfs aan een springwedstrijd meegedaan. Hij sprong prachtige ronde gaten in de triplex muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kind veel paard gereden in Brabant, tot mijn 18e. Rijles gehad van een aparte mevrouw die vond dat je moest leren rijden zonder zadel en dus ook zonder stijgbeugels. Zweepje vond ze ook onzin, helmpje niet want in het begin donderde je natuurlijk om de haverklap van die gladde rug :p Maar je leerde wél paardrijden! Later ook nog gereden en inderdaad, wat een spierpijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha.. Ik heb vroeger ook een tijdje paard gereden. Iedere zaterdag door de duinen en dan over het strand. Heerlijk vond ik dat, ik reed altijd op een wit paard dat Kim heette. Maar de eerste keer dat ik naar het strand ging mocht ik op Diamond.. Een voormalig renpaard. Je raad het misschien al.. Eenmaal op het strand gaat dat paard me daar toch rennen! En ik geen flauw idee wat ik moest doen! Tot ik na een tijdje "gered" werd haha. Sindsdien vond ik galopperen geweldig! Jammer genoeg na die periode eigenlijk nooit meer op gepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet paard ook wel op prijs te stellen. Lekker in de pan, met een beetje boter en een uitje er bij, een minuutje aan de ene kant, een minuutje aan de andere kant, jummie. Alleen de levende beesten moet ik niet zo. Ondanks het feit dat ze er mooi uit zien vind ik ze vreselijk jeuken, slaap ik na een ritje 's nachts niet omdat ik allergisch ben tegen het stof en het paardenhaar en als het een jonge Arabier is, nou ja, dan hoeft het ook al niet. Rotbeesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tante in Groningen had / heeft paarden (pony's). Tot mijn 13e reed ik daar wel op (ruim dertig jaar geleden) maar zou mijzelf geen volleerd ruiter willen noemen, met name galop heb ik weinig ervaring mee maar ik begreep altijd dat draf als moeilijker gezien werd. Toch heb ik het gevoel dat ik zo weer op een paard zou stappen, ik begrijp ze wel zeg maar. Een paar jaar geleden deed ik mee aan een leiderschaps-training waarbij je een paard aan de hand moest nemen en langs "enge" dingen moest leiden en in tegenstelling tot mijn cursus collegae ging dat bij mij heel goed, kennelijk wist ik het mooie dier voldoende vertrouwen en leiding te geven om gewoon te volgen. Ik zou graag weer eens rijden! Zal nooit de tochten door de natuur vergeten die we maakten op pony's door bossen en water in Friesland (gehuurde dieren onder begeleiding van mijn nicht met ruiter bewijs). Spierpijn kan ik mij niet herinneren maar ik was natuurlijk een soepele dertienjarige ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kind veel paard gereden in Brabant, tot mijn 18e. Rijles gehad van een aparte mevrouw die vond dat je moest leren rijden zonder zadel en dus ook zonder stijgbeugels. Zweepje vond ze ook onzin, helmpje niet want in het begin donderde je natuurlijk om de haverklap van die gladde rug :p Maar je leerde wél paardrijden! Later ook nog gereden en inderdaad, wat een spierpijn!!

 

ik heb me ook altijd afgevraagd wat je met een zweep moet (behalve voorbijgangers meppen ofzo)

net als een paard aan de kant willen duwen mwahahaha alsof dat lukt

die van mij gaan van een aanraking al aan de kant maar dan zijn het ook 3 perfect ingereden paarden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tante in Groningen had / heeft paarden (pony's). Tot mijn 13e reed ik daar wel op (ruim dertig jaar geleden) maar zou mijzelf geen volleerd ruiter willen noemen, met name galop heb ik weinig ervaring mee maar ik begreep altijd dat draf als moeilijker gezien werd. Toch heb ik het gevoel dat ik zo weer op een paard zou stappen, ik begrijp ze wel zeg maar. Een paar jaar geleden deed ik mee aan een leiderschaps-training waarbij je een paard aan de hand moest nemen en langs "enge" dingen moest leiden en in tegenstelling tot mijn cursus collegae ging dat bij mij heel goed, kennelijk wist ik het mooie dier voldoende vertrouwen en leiding te geven om gewoon te volgen. Ik zou graag weer eens rijden! Zal nooit de tochten door de natuur vergeten die we maakten op pony's door bossen en water in Friesland (gehuurde dieren onder begeleiding van mijn nicht met ruiter bewijs). Spierpijn kan ik mij niet herinneren maar ik was natuurlijk een soepele dertienjarige ;)

 

waarom zou je leken bange paarden moeten beleren? en maar gek vinden dat sommige knollen een paar kinken in de kop hebben

een beest gek krijgen is niet zo moeilijk, maar daarna wel jaren bezig zijn om ze weer goed te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zou je leken bange paarden moeten beleren? en maar gek vinden dat sommige knollen een paar kinken in de kop hebben

een beest gek krijgen is niet zo moeilijk, maar daarna wel jaren bezig zijn om ze weer goed te krijgen

 

De paarden waren niet bang maar moesten bijvoorbeeld over een deken lopen terwijl ze geneigd zijn er omheen te gaan, de "leidinggevende" moest dan het dier zo leiden dat deze met vertrouwen er toch overheen liep en dergelijke oefeningen.

Op zich ben ik wel met je eens dat je leken niet moet laten klooien met dieren maar het gaat te ver om te zeggen dat de paarden tijdens deze oefeningen verneukt werden. Overigens vond ik het een vrij zinloze training en had voor mij niet gehoeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paarden waren niet bang maar moesten bijvoorbeeld over een deken lopen terwijl ze geneigd zijn er omheen te gaan, de "leidinggevende" moest dan het dier zo leiden dat deze met vertrouwen er toch overheen liep en dergelijke oefeningen.

Op zich ben ik wel met je eens dat je leken niet moet laten klooien met dieren maar het gaat te ver om te zeggen dat de paarden tijdens deze oefeningen verneukt werden. Overigens vond ik het een vrij zinloze training en had voor mij niet gehoeven.

 

het zit in de natuur van een paard om niet op iets te gaan staan wat ze niet kennen/vertrouwen

of dit nu een kleed of een klep van een trailer is

dus je kan wel degelijk een paard verkloten op deze manier

je kan beter een paard iets goed leren dan m dr gewoon overheen "trekken" heb eens een paard van 3 gehad die ook zo behandeld is

na een ochtend kutten hem toch in de trailer gekregen, braktie de trailer af, dat paard staat nog steeds in de zelfde wei waar hij stond

want hij vertrouwd niks meer en niemand komt in de buurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 4 paarden. Ik rijd er af en toe op (zelden dus) maar ik verzorg ze wel het meest. Mijn vrouw en dochters rijden wel. Maar rijden van een paard en voral begrijpen wat je wel of niet moet doen leer je maar niet zo in een paar lesjes. Ik heb al teveel verklootte paarden gezien. Zweep heb je niet nodig, evenals zweep of dwang. En dan de paarden die dag en nacht op de manege in stal staan met volop stalgebreken. Echt zielig. Maar goed, dat geldt natuurlijk voor heel veel dieren die verkeerd behandelt en/of gehuisvest worden.

 

Als je een paard echter goed beleerd en adequaat verzorgd dan heb je er een prachtige metgezel aan die alles voor je wil doen wat binnen zijn mogelijkheden ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 4 paarden. Ik rijd er af en toe op (zelden dus) maar ik verzorg ze wel het meest. Mijn vrouw en dochters rijden wel. Maar rijden van een paard en voral begrijpen wat je wel of niet moet doen leer je maar niet zo in een paar lesjes. Ik heb al teveel verklootte paarden gezien. Zweep heb je niet nodig, evenals zweep of dwang. En dan de paarden die dag en nacht op de manege in stal staan met volop stalgebreken. Echt zielig. Maar goed, dat geldt natuurlijk voor heel veel dieren die verkeerd behandelt en/of gehuisvest worden.

 

Als je een paard echter goed beleerd en adequaat verzorgd dan heb je er een prachtige metgezel aan die alles voor je wil doen wat binnen zijn mogelijkheden ligt.

 

laat ze maar lekker buiten lopen, ik heb ze op 2x 4,5 hectare ofzo

lekker in de polders met een kudde het enigste nadeel is dat je een klere eind moet lopen als ze aan de andere kant staan dan ben je zo 4 km verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...