Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gaan de voedselprijzen nog veel verder stijgen?


Kans

Aanbevolen berichten

De meesten zullen beamen dat de kosten die we betalen voor voedsel stijgende zijn.

Wat precies de oorzaak is vind ik niet ze heel belangrijk en zal waarschijnlijk met veel dingen te maken hebben:

Inflatie

Meer mensen dus meer vraag

Klimaatwijzigingen

Enz

 

Maar wat als die lijn zich gaat doorzetten?

Wat als voedsel echt een wezenlijk deel van ons budget gaat kosten?

 

Eigenlijk alleen maar meer redenen om zelf meer voedsel te gaan verbouwen.

 

http://www.zerohedge.com/news/2014-04-20/ready-price-food-more-double-end-decade

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gaan de prijzen stijgen zodat een fabrikant meer winst kan maken ?

 

Voorbeeld: een bekende 'bier'brouwer gaf aan dat de prijzen van hun bier stijgt, omdat de prijzen van tarwe gestegen zijn.

Later blijkt dat de brouwer xx% meer winst heeft gemaakt dan het jaar ervoor.

 

Maar als het jaar erop de graanoogst zo succesvol is dat het graan goedkoper is, dan verlaagt de brouwer de prijzen ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alleen maar meer redenen om zelf meer voedsel te gaan verbouwen.

 

Zo lang het niet het financieel nog steeds goedkoper is om groente te kopen ipv zelf verbouwen, zal men niet snel zelf gaan verbouwen.

Of je moet het doen voor de smaak, natuurproduct of gewoon als hobby.

  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang het niet het financieel nog steeds goedkoper is om groente te kopen ipv zelf verbouwen, zal men niet snel zelf gaan verbouwen.

Of je moet het doen voor de smaak, natuurproduct of gewoon als hobby.

 

Als je een tuin hebt, zaden wint van je planten, of ruilt met anderen, dan likt het mij toch echt goedkoper om te verbouwen, dan om groenten uit de supermarkt te halen. Als ik het mis heb mag je me het uitleggen. OK als je een kas gaat aanschaffen oid heb je wel flinke kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grondstoffen zullen blijven stijgen, dus de producten uiteindelijk ook. In de crisis probeert men klanten te lokken met allerlei aanbiedingen, maar vaak is de inhoud minder of verkoopt men tegen inkoopprijs (en pakken ze winst op andere producten die je dan ook koopt).

 

Zelf kweken is één optie, maar als je producten inmaakt (Wecken), dan stop je in principe al de inflatie voor de komende jaren.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kleinschalig groenten verbouwd, dan ben ik niet zeker dat je goedkoper uit bent. Op het ogenblik dat je sla klaar is, kost ze niets meer in de winkel, als je tomaten hebt worden ze door groothandels op het stort gedumpt om de prijs te ondersteunen. Reken daarbij je zaadgoed, sproeistoffen, insecticides en bemesting en je houdt er niets aan over. Het voordeel is wel dat je weet wat je eet. Ik ga er nog even mee door. Normaliter besteden we 20€ per week aan groenten en fruit, dat wordt wel minder als je zelf groenten kweekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een tuin hebt, zaden wint van je planten, of ruilt met anderen, dan likt het mij toch echt goedkoper om te verbouwen, dan om groenten uit de supermarkt te halen. Als ik het mis heb mag je me het uitleggen. OK als je een kas gaat aanschaffen oid heb je wel flinke kosten.

 

@samurai "je hebt het helemaal mis,achterliggende gedachte is de meesten liever lui dan moe zijn,vergt erg veel tijd en energie die meesten niet hebben omdat ze nog teveel aan het systeem vastzitten"

Als eerste, Samurai, wat is "het systeem"???

 

Zolang een komkommer, paprika en een tomaat in de super minder kosten dan wat ik verdien met werken is het niet rendabel.

Ik kijk er nu puur even financieel, en met het oog op tijd naar, ik heb het niet over lekkerdere groente, gezondere groente of voorbereid zijn op SHTF, dat was niet waar de topic starter @Kans het over had in zijn post.

 

Vooropgesteld, ik houd ook van groente uit eigen tuin, niets is lekkerder als eigen boerenkool, de woudboontjes van Pake of onze eigen gekweekte paprikaatjes. Meloen hebben we hier ook geprobeerd te kweken, maar de hond vond de jonge plantjes te lekker!

 

De uitleg;

Ik wil een paprika. Daarvoor moet ik tijd vrijmaken om:

- zaden te halen

- oppotten

- verpotten

- tuin onderhouden en onkruid wieden (veel wieden)

- (natuurlijk)bemesten

- (natuurlijke)ongedierte bestrijding

- water geven

- oogsten

- ik kan een oogst verliezen om verschillende redenen.

Tel dat allemaal maar eens op in tijd.

Kennis opdoen van tuinieren en verlies door bederf (alles is in 1 periode rijp) even niet meegerekend.

 

Deze tijd had ik ook kunnen gaan werken en dus geld verdient. Ga maar eens netto, netto uitrekenen hoeveel tijd er in die paprika zit en wat je per minuut verdient.

Tijd gespendeerd aan het kweken van de paprika noemen we: T

Wat ik netto kan verdienen per minuut noemen we: E

Uitkomst hiervan noemen wel: X

 

T x E = X

 

Als de prijs van de supermarkt paprika lager is als X, kan het niet uit om zelf te kweken.

Wordt de prijs per paprika hoger als X, dan heeft kweken zin.

 

Terug naar @samurai zijn verhaal,

Ik ben dus meer tijd kwijt aan het kweken van de paprika dan als ik voor dat bedrag (X) zou gaan werken.

Met werken voor geld om paprika's te kopen houd ik dus meer tijd over voor leuke dingen te doen en mij mijzelf te ontspannen. Door bijvoorbeeld een hobby te nemen als tuinieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een feit dat de voedselprijzen zullen blijven stijgen. Dat zou geen probleem zijn wanneer de lonen mee stijgen en dat is nu juist niet het geval. Vooral in landen als China is men nu al een groot deel van het loon kwijt aan voedsel en 1\6 van de mensen op aarde is een Chinees (Hoe Lang ook:p). In het westen weet men de supermarkt prijzen nog laag te houden door de grote concurrentie van fabrikanten en omdat er nog voldoende aanbod is. Dat gaat natuurlijk veranderen als we zo door gaan. De wereldbevolking is groeiende en er zijn steeds minder boeren die fatsoenlijk hun centen kunnen verdienen op een normale manier.

 

Als voorbeeld kun je de NL melkpoeder nemen voor baby's. Weliswaar gevoed door een schandaal in de voedselindustrie van China. Fabrikanten kunnen het bijna niet aan zoveel vraag is er momenteel naar babyvoeding uit NL. En de Chinezen betalen er beter voor dan de NL-ers. Dus hier de schappen bijna leeg en in China vol. met als gevolg een prijsstijging door de toenemende vraag.

 

De belangrijkste grondstoffen worden dus straks schaarser dus duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk voor iedereen om naar een zekere "self-sufficiency" te streven, zodat je niet met deze problemen te maken krijgt. Een zo groot mogelijke onafhankelijkheid van "het systeem". Vooral in het begin zal je eigen tuintje meer geld gaan kosten, vooral als je je eigen tijd gaat meerekenen. Niet meerekenen dus. Als je voor je TV zit breng je dat ook niet bij jezelf in rekening. Zie het maar als een investering in jezelf, en als bijkomend voordeel is het ook nog een beetje stress- en anger-management. Je kan zoiets niet simpel op de Verlies en Winst rekening gooien.

Verder verbouw je alleen wat hier goed groeit en wat je eet. Al die exotische groenten en vruchten die hier moeilijk willen groeien, zou je ook niet moeten willen eten. Als je over hebt kun je het aan de buren geven. Beetje goodwill kweken.

 

Als je in de stad woont en werkt wordt het wel moeilijker, omdat je niets kunt verbouwen. Een beetje op je balkon, maar dat is de moeite niet waard. Een prepper op vier-hoog is dus nog lang niet klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@samurai "je hebt het helemaal mis,achterliggende gedachte is de meesten liever lui dan moe zijn,vergt erg veel tijd en energie die meesten niet hebben omdat ze nog teveel aan het systeem vastzitten"

Als eerste, Samurai, wat is "het systeem"???

 

Zolang een komkommer, paprika en een tomaat in de super minder kosten dan wat ik verdien met werken is het niet rendabel.

Ik kijk er nu puur even financieel, en met het oog op tijd naar, ik heb het niet over lekkerdere groente, gezondere groente of voorbereid zijn op SHTF, dat was niet waar de topic starter @Kans het over had in zijn post.

 

Vooropgesteld, ik houd ook van groente uit eigen tuin, niets is lekkerder als eigen boerenkool, de woudboontjes van Pake of onze eigen gekweekte paprikaatjes. Meloen hebben we hier ook geprobeerd te kweken, maar de hond vond de jonge plantjes te lekker!

 

De uitleg;

Ik wil een paprika. Daarvoor moet ik tijd vrijmaken om:

- zaden te halen

- oppotten

- verpotten

- tuin onderhouden en onkruid wieden (veel wieden)

- (natuurlijk)bemesten

- (natuurlijke)ongedierte bestrijding

- water geven

- oogsten

- ik kan een oogst verliezen om verschillende redenen.

Tel dat allemaal maar eens op in tijd.

Kennis opdoen van tuinieren en verlies door bederf (alles is in 1 periode rijp) even niet meegerekend.

 

Deze tijd had ik ook kunnen gaan werken en dus geld verdient. Ga maar eens netto, netto uitrekenen hoeveel tijd er in die paprika zit en wat je per minuut verdient.

Tijd gespendeerd aan het kweken van de paprika noemen we: T

Wat ik netto kan verdienen per minuut noemen we: E

Uitkomst hiervan noemen wel: X

 

T x E = X

 

Als de prijs van de supermarkt paprika lager is als X, kan het niet uit om zelf te kweken.

Wordt de prijs per paprika hoger als X, dan heeft kweken zin.

 

Terug naar @samurai zijn verhaal,

Ik ben dus meer tijd kwijt aan het kweken van de paprika dan als ik voor dat bedrag (X) zou gaan werken.

Met werken voor geld om paprika's te kopen houd ik dus meer tijd over voor leuke dingen te doen en mij mijzelf te ontspannen. Door bijvoorbeeld een hobby te nemen als tuinieren.

 

Mooie berekening, maar ik mis een paar belangrijke factoren.

 

Buitenlucht.

Beweging.

Zelfredzaamheid.

 

Gifvrij.

GMO vrij.

 

Smaak.

 

Onbetaalbaar. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet zo snel goedkoper, als je kijkt naar wat je toch altijd weer nodig hebt aan spullen - dat is meer dan die paar zakjes zaad.

 

Maar: als je het moet leren wanneer de nood aan de man komt, dan ben je ongeveer tien jaar te laat. Er gaan heel wat seizoenen overheen voor je de kneepjes van het vak een beetje kent (plantjes, bodem) en alle rampen een keer hebt meegemaakt (raar weer, beestjes en ziektes).

 

Ja, het kost geld en vooral veel tijd - maar het is een perfecte manier om veel buiten te zijn, in beweging te blijven, te onthaasten, je hoofd leeg te maken etc.

En je weet wat je eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie berekening, maar ik mis een paar belangrijke factoren.

 

Buitenlucht.

Beweging.

Zelfredzaamheid.

 

Gifvrij.

GMO vrij.

 

Smaak.

 

Onbetaalbaar. ;)

 

@roelf, @leidseprepper,

 

Ik ben niet tegen tuinieren! Wij kweken hier onze eigen tomaatjes en paprika. In NL had ik ook een paar groente planten tussen de sier planten staan.

Mijn beide Pakes hadden vroeger grote groente tuinen waar wij allemaal van aten (en mee hielpen onderhouden).

 

Maar waar de post om ging, de kern van de discussie, is dat voedselprijzen duurder worden. En zolang die prijzen nog altijd lager zijn dan wat je verdient, kan het financieel, en met tijd niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@roelf, @leidseprepper,

 

Ik ben niet tegen tuinieren! Wij kweken hier onze eigen tomaatjes en paprika. In NL had ik ook een paar groente planten tussen de sier planten staan.

Mijn beide Pakes hadden vroeger grote groente tuinen waar wij allemaal van aten (en mee hielpen onderhouden).

 

Maar waar de post om ging, de kern van de discussie, is dat voedselprijzen duurder worden. En zolang die prijzen nog altijd lager zijn dan wat je verdient, kan het financieel, en met tijd niet uit.

 

:)

 

Het ligt eraan, wat je prioriteiten zijn.

Bezuinigen op goede voeding, kost je later weer tijd en geld vanwege slechte gezondheid.

 

Over het geheel genomen toch wel van grote waarde, ook al moet je er energie insteken.

Beetje samenwerken (ah foei, taboe) wil ook wel eens helpen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

zullen ze stijgen? ja, maar laten we even eerlijk zijn, het eten kost geen fuck

je betaald nog geen euro ofzo voor een stuk fruit wat 10.000 km verderop geteeld is

al zouden ze een vrachtwagen 1000 euro duurder maken per rit groenten merk je er niks van in de prijs

omdat dat uitgaande van 20 ton lading kost dat centen per kilo

Link naar reactie
Delen op andere sites

zullen ze stijgen? ja, maar laten we even eerlijk zijn, het eten kost geen fuck

je betaald nog geen euro ofzo voor een stuk fruit wat 10.000 km verderop geteeld is

al zouden ze een vrachtwagen 1000 euro duurder maken per rit groenten merk je er niks van in de prijs

omdat dat uitgaande van 20 ton lading kost dat centen per kilo

 

Daar zit een kern van waarheid in.

Maar ik denk dat wij preppers ons daar dan ook niet druk om maken?

 

We maken ons druk om het scenario als die vrachtwagen domweg niet meer rijdt, bv omdat er geen brandstof meer is, of als door inflatie dat fruit elke maand een factor twee duurder wordt, moet je eens kijken hoe snel het dan wel een issue wordt....

Als je wacht totdat het zo duidelijk is ben je heel waarschijnlijk te laat.

 

Kun je dan nog zaden kopen ( tegen de huidige spotprijzen), kun je zo een twee drie even een fruit/groentetuin uit de grond stampen?

Heb je het gereedschap, enz enz.

 

En daarom heet het preppen, alvast voorbereiden op wat mischien wel gaat komen en daardoor hopenlijk een voorsprong op de meute hebben.

( en het is ook nog enorm leuk :cool:)

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...