Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lekker Bekijk Berichten
    [MENTION=1382]samurai[/MENTION] "je hebt het helemaal mis,achterliggende gedachte is de meesten liever lui dan moe zijn,vergt erg veel tijd en energie die meesten niet hebben omdat ze nog teveel aan het systeem vastzitten"
    Als eerste, Samurai, wat is "het systeem"???

Zolang een komkommer, paprika en een tomaat in de super minder kosten dan wat ik verdien met werken is het niet rendabel.
    Ik kijk er nu puur even financieel, en met het oog op tijd naar, ik heb het niet over lekkerdere groente, gezondere groente of voorbereid zijn op SHTF, dat was niet waar de topic starter [MENTION=261]Kans[/MENTION] het over had in zijn post.

Vooropgesteld, ik houd ook van groente uit eigen tuin, niets is lekkerder als eigen boerenkool, de woudboontjes van Pake of onze eigen gekweekte paprikaatjes. Meloen hebben we hier ook geprobeerd te kweken, maar de hond vond de jonge plantjes te lekker!

De uitleg;
    Ik wil een paprika. Daarvoor moet ik tijd vrijmaken om:
    - zaden te halen
    - oppotten
    - verpotten
    - tuin onderhouden en onkruid wieden (veel wieden)
    - (natuurlijk)bemesten
    - (natuurlijke)ongedierte bestrijding
    - water geven
    - oogsten
    - ik kan een oogst verliezen om verschillende redenen.
    Tel dat allemaal maar eens op in tijd.
    Kennis opdoen van tuinieren en verlies door bederf (alles is in 1 periode rijp) even niet meegerekend.

Deze tijd had ik ook kunnen gaan werken en dus geld verdient. Ga maar eens netto, netto uitrekenen hoeveel tijd er in die paprika zit en wat je per minuut verdient.
    Tijd gespendeerd aan het kweken van de paprika noemen we: T
    Wat ik netto kan verdienen per minuut noemen we: E
    Uitkomst hiervan noemen wel: X

T x E = X

Als de prijs van de supermarkt paprika lager is als X, kan het niet uit om zelf te kweken.
    Wordt de prijs per paprika hoger als X, dan heeft kweken zin.

Terug naar [MENTION=1382]samurai[/MENTION] zijn verhaal,
    Ik ben dus meer tijd kwijt aan het kweken van de paprika dan als ik voor dat bedrag (X) zou gaan werken.
    Met werken voor geld om paprika's te kopen houd ik dus meer tijd over voor leuke dingen te doen en mij mijzelf te ontspannen. Door bijvoorbeeld een hobby te nemen als tuinieren.
    Mooie berekening, maar ik mis een paar belangrijke factoren.

Buitenlucht.
    Beweging.
    Zelfredzaamheid.

Gifvrij.
    GMO vrij.

Smaak.

Onbetaalbaar.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Nee, het is niet zo snel goedkoper, als je kijkt naar wat je toch altijd weer nodig hebt aan spullen - dat is meer dan die paar zakjes zaad.

Maar: als je het moet leren wanneer de nood aan de man komt, dan ben je ongeveer tien jaar te laat. Er gaan heel wat seizoenen overheen voor je de kneepjes van het vak een beetje kent (plantjes, bodem) en alle rampen een keer hebt meegemaakt (raar weer, beestjes en ziektes).

Ja, het kost geld en vooral veel tijd - maar het is een perfecte manier om veel buiten te zijn, in beweging te blijven, te onthaasten, je hoofd leeg te maken etc.
    En je weet wat je eet.
    Be a weed. A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows. (Doug Larson)

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heksenboot Bekijk Berichten
    Mooie berekening, maar ik mis een paar belangrijke factoren.

Buitenlucht.
    Beweging.
    Zelfredzaamheid.

Gifvrij.
    GMO vrij.

Smaak.

Onbetaalbaar.
    [MENTION=3424]roelf[/MENTION], [MENTION=754]leidseprepper[/MENTION],

Ik ben niet tegen tuinieren! Wij kweken hier onze eigen tomaatjes en paprika. In NL had ik ook een paar groente planten tussen de sier planten staan.
    Mijn beide Pakes hadden vroeger grote groente tuinen waar wij allemaal van aten (en mee hielpen onderhouden).

Maar waar de post om ging, de kern van de discussie, is dat voedselprijzen duurder worden. En zolang die prijzen nog altijd lager zijn dan wat je verdient, kan het financieel, en met tijd niet uit.
    FEAR LEADS TO ANGER.
    ANGER LEADS TO HATE.
    HATE LEADS TO SUFFERING.

Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lekker Bekijk Berichten
    [MENTION=3424]roelf[/MENTION], [MENTION=754]leidseprepper[/MENTION],

Ik ben niet tegen tuinieren! Wij kweken hier onze eigen tomaatjes en paprika. In NL had ik ook een paar groente planten tussen de sier planten staan.
    Mijn beide Pakes hadden vroeger grote groente tuinen waar wij allemaal van aten (en mee hielpen onderhouden).

Maar waar de post om ging, de kern van de discussie, is dat voedselprijzen duurder worden. En zolang die prijzen nog altijd lager zijn dan wat je verdient, kan het financieel, en met tijd niet uit.

Het ligt eraan, wat je prioriteiten zijn.
    Bezuinigen op goede voeding, kost je later weer tijd en geld vanwege slechte gezondheid.

Over het geheel genomen toch wel van grote waarde, ook al moet je er energie insteken.
    Beetje samenwerken (ah foei, taboe) wil ook wel eens helpen.

Spambot hunter
    Ingeschreven
    Mar 2012
    zullen ze stijgen? ja, maar laten we even eerlijk zijn, het eten kost geen fuck
    je betaald nog geen euro ofzo voor een stuk fruit wat 10.000 km verderop geteeld is
    al zouden ze een vrachtwagen 1000 euro duurder maken per rit groenten merk je er niks van in de prijs
    omdat dat uitgaande van 20 ton lading kost dat centen per kilo

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 12gauge Bekijk Berichten
    zullen ze stijgen? ja, maar laten we even eerlijk zijn, het eten kost geen fuck
    je betaald nog geen euro ofzo voor een stuk fruit wat 10.000 km verderop geteeld is
    al zouden ze een vrachtwagen 1000 euro duurder maken per rit groenten merk je er niks van in de prijs
    omdat dat uitgaande van 20 ton lading kost dat centen per kilo
    Daar zit een kern van waarheid in.
    Maar ik denk dat wij preppers ons daar dan ook niet druk om maken?

We maken ons druk om het scenario als die vrachtwagen domweg niet meer rijdt, bv omdat er geen brandstof meer is, of als door inflatie dat fruit elke maand een factor twee duurder wordt, moet je eens kijken hoe snel het dan wel een issue wordt....
    Als je wacht totdat het zo duidelijk is ben je heel waarschijnlijk te laat.

Kun je dan nog zaden kopen ( tegen de huidige spotprijzen), kun je zo een twee drie even een fruit/groentetuin uit de grond stampen?
    Heb je het gereedschap, enz enz.

En daarom heet het preppen, alvast voorbereiden op wat mischien wel gaat komen en daardoor hopenlijk een voorsprong op de meute hebben.
    ( en het is ook nog enorm leuk )

Prep ze,
    K a n s
    Kennis zonder wijsheid is (zelf)vernietiging.

Het is helaas gevaarlijk om gelijk te hebben, als de meerderheid het fout heeft.

Het gaat niet zozeer om te zien wat nog niemand heeft gezien.
    Maar om te bedenken wat nog niemand heeft bedacht over datgene dat iedereen kan zien !

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Ook de vis wordt duur gegeten in de toekomst.

http://www.nu.nl/buitenland/3759482/...n-oceanen.html

Vergelijkbare onderwerpen

1. Stijgende voedselprijzen
    Door Cyberbeer in forum Binnenland
    Reacties: 75
    Laatste Bericht: 04-10-14, 23:53
  2. Prijzen van suiker en koffie gaan stijgen
    Door FincaInSpanje in forum Eten en drinken
    Reacties: 39
    Laatste Bericht: 11-03-14, 20:03
  3. Kan goud nog verder stijgen?
    Door Kans in forum Geld, goud en zilver