Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energie opslaan met mechanische batterij. (water op hoogte)


Tanfana

Aanbevolen berichten

Afgelopen week sprak ik met een TU studente over het opslaan van energie om ons huis off-grid te maken. Zij vertelde dat het mogelijk is om energie in water op te slaan. Het principe is dan om met behulp van je zonnepanelen water omhoog te pompen en op het moment dat er geen zon is, met een soort watermolen/dynamo energie te produceren.

 

Hierna heb ik het alwetende goochel gebruikt om hier meer over te vinden. Helaas krijg ik steeds een link hier naar toe die niet werkt.http://www.lowtechmagazine.be/2013/05/de-mechanische-batterij.html

 

Het voordeel van water ipv accu's is groot. Water is goedkoop, duurzaam en multifunctioneel. Ik moest ook gelijk aan de watertoren van @FincalnSpanje denken.

 

Wie kan hier meer over vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Werkt alleen als je de beschikking hebt over een flink stuwmeer en stevige overcapaciteit aan zonneenergie (eventueel aangevuld met windenergie) overdag om zowel aan je energievraag overdag te voldoen als om je stuwmeer vol genoeg te pompen om aan je nachtelijke energievraag te voldoen.

 

In Nederland in ieder geval onhaalbaar. Hier in Zweden en Noorwegen op veel plekken wel haalbaar maar dan zou ik liever gelijk helemaal voor waterkracht gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen we in Wallonie ergens ook, althans deden ze toen ik 12 jaar was. Volgens de gids kostte het minder energie om het op te pompen, dan dat er nadien uit werd gehaald nadien.

Ik heb hem als klein ventje proberen uitleggen dat dat niet kon, maar hij bleef het herhalen. :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens naar het principe van de rampump. Soortgelijk principe dat van het verval van natuurlijk water gebruik maakt om water hoger te pompen. Afhankelijk van de hoogte waarnaar je op wilt pompen heb je 8 tot 100 liter water nodig om 1 liter omhoog te pompen. Tot wel 40meter hoger. Dus een manier om energie uit water te halen zonder zonnepanelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in een ander topic al eens gerekend aan het opslaan van energie in water. In de nederlandse situatie met weinig natuurlijk hoogteverschil blijft het beperkt qua mogelijkheden.

Elke m3 water (= 1000 liter) die je een meter omhoog brengt bevat genoeg energie om een spaarlamp van 6 watt gedurende een klein half uur te laten branden. Met die energie kun je ook twee vingerhoedjes water aan de kook brengen.

Geen indrukwekkende cijfers lijkt mij.

 

Wel indrukwekkend vind ik de getallen waar je op uitkomt als je rekent aan een off grid buffer.

Als ik uit ga van 5kWh per dag moet je op 10 meter hoogte een watervoorraad hebben van ca. 180.000 liter die je dagelijks naar beneden laat stromen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens gedacht om een soort tubine op mijn waterleiding te plaatsen met een dynamo op om elektriciteit op te wekken . Telkens je water neemt gaat de turbine draaien en krijg je gratis stroom . Of het haal baar is weet ik niet .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens gedacht om een soort tubine op mijn waterleiding te plaatsen met een dynamo op om elektriciteit op te wekken . Telkens je water neemt gaat de turbine draaien en krijg je gratis stroom . Of het haal baar is weet ik niet .

 

Geert

Kan prima, maar rendabel is het niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is enorm veel ontwikkeling momenteel.

 

Alhoewel ik nieuwe doorbraken niet uitsluit en toejuich zijn er some verdacht 'simpele' toepassingen/oplossingen.

Vaak maken die gebruik van oude technieken maar als die oude technieken in een modern jasje worden gestoken bijzonder efficient te zijn.

Om zomaar een voorbeeld te pakken waarbij oud in een 'nieuw' jasje wordt gestoken is de fotosyntese opslag van zonne energie.

Hierbij wordt zonne energie bijzonder efficient omgezet in een universeel bruikbare grondstof en energie opslagvorm ( je weet wel bomen:cool: )

 

Maar alle gekheid op een stokje dit voorbeeld van de combinatie van zonne energie en opslag dmv van warmwater en vervolgens electriciteitsopwekking on demand door middel van een stoommachine en generator, is efficient, betaalbaar en zorgt minstens 25 jaar voor energie:

http://www.terrajoulecorp.com/

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het vroeger werd toegepast (nu weet ik niet) ,s'nachts werd er water in een stuwmeer naar boven gepompt en tijdens de piekmomenten werd er stroom mee opgewekt.

s'Nachts is er overschot, en tijdens de piekmomenten is de stroom zeer duur.

 

Groetjes Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik heb al eens gedacht om een soort tubine op mijn waterleiding te plaatsen met een dynamo op om elektriciteit op te wekken . Telkens je water neemt gaat de turbine draaien en krijg je gratis stroom . Of het haal baar is weet ik niet .

 

Geert

 

Ik wilde net een topic maken voor dit.

Hier had ik ook al aan zitten denken... maar met ons nog meer mensen...

 

Ik heb er geen verstand van, daarom het topic dat ik aan wilde boren maar het slaat precies op jouw reactie en idee.

 

http://www.aliexpress.com/item/New-3-5w-9-8-18-5-V-DC-Hydroelectric-Power-Micro-hydro-Generator-Portable-Water/1912578630.html

 

Wat kun je met dit apparaat? Het wekt stroom op wanneer er water door stroomt.

Een klein geheel van wat ik eigenlijk in gedachten heb ( windmolen + stirling icm met PGM en wellicht bovenstaande).

 

De stirlingmotor heb ik al, pmg erbij nog niet, maar zoekende. Windmolen heb ik ook nog niet, zoek ik ook een PMG voor ;-)

Maar zonder te ver op die 2 extras in te gaan.

 

Wat kun je met bovenstaande motor? Veel watt genereert hij niet, maar volt genoeg om accus te laden? met een laadregelaar ( zo ja, wat voor één? )

 

Als je de foto's bekijkt bij de link kun je best veel ledjes laten branden. ICM met accu kun je bepalen wanneer ipv alleen als de kraan open staat?

 

het levert waarschijnlijk niet zo veel op, maar soms is de reden: omdat het kan! ook een goede reden ;-)

Blijkt dat dit soort apparaatjes ook in cv ketels zitten. Stel je zet hem in je leiding net vlak bij je meter. als je je handen wast, wc doorspoelt of een douche neemt en daarmee wek je stroom op. Toch een gaaf idee, ook al is het waarschijnlijk niet veel.

 

Kan iemand mij vertellen wat en hoe je dit bruikbaar kunt maken? Volgens de makers wordt er niet veel afgedaan aan de waterdruk. Waarschijnlijk kun je ook 2 naast elkaar plaatsen?

 

Groet,

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

@patrickb water te gebruiken om energie op te wekken is al eeuwen oud natuurlijk maar dan heb je het over continu stromend water en

jij hebt het er over om het in de waterleiding te plaatsen , dit apparaatje levert 3,5 watt en als je wat water neemt om je handen te wassen ed

dan zal het bar weinig opleveren aan energie . Wellicht als je een douche ' of als je wasmachine water pakt dat het wat langer is . Als je bijvoorbeeld een

hotel of camping hebt waar mensen constant water gebruiken , dan zal het dus 3,5 watt/uur opleveren hetgeen nog geen vetpot is maar zoals je zegt het is gratis

energie en je zou er een accu'tje mee op spanning kunnen houden op opladen maar een kleine windmolen of zonnepaneeltje levert je al snel meer op

als je dit apparaatje in een beekje zou kunnen plaatsen op een afgelegen plek dan is het misschien iets anders , maar 3,5 watt is erg weinig zeker

voor iets wat met water werkt , water is 1000 x zwaarder als lucht dus tov een windmolen kun je een turbine veel kleiner houden voor de zelfde energie opbrendst

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn idee was juist om een vat met water in plaats van een accu te gebruiken. Accu,s zijn duur, hebben een korte levensduur en zijn vervuilend. Als je een leeg vat hoog hebt staan zou ik op de momenten dat ik meer zonne energie produceer dan dat we gebruiken, in plaats van terug te leveren aan het net, water omhoog kunnen pompen. Op het moment dat de zon minder levert dan wat we gebruiken zou ik het water naar beneden willen laten stromen en met een turbinetje stroom willen opwekken om gelijk te gebruiken. Dat moet genoeg zijn om de koelkast en vriezer en cv te laten werken en evt een lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@patrickb ja daar heeft u gelijk in als je 15 volt heb kun je een 12 volt accu laden en als druppellader is het toe te passen

maar let wel dat het vermogen wat het levert deze 3,5 watt het maximale zal zijn wat het kan leveren , althans dat neem ik aan .Want ik zie verder geen specificaties of wat ook

van die apparaatje . Mocht u zoiets willen installeren dan zou ik toch eerst eens verder kijken wat er op de markt te krijgen is .

Ik weet 14 dollar is erg weinig maar je kan je eigen voor 14 dollar een hoop ellende op je dak halen want qua constructie , kwaliteit of werking is er geen informatie

en je zit niet te wachten op een lekkage lijkt me

waar ik net aan zit te denken is als je een wat grotere ''turbine'' zelf zou maken en deze op een regenpijp zou kunnen bevestigen

dan heb je als het regent gratis water en behoorlijk wat energie regenpijp heeft toch snel een diameter van plm 8 a 10 cm en met een goede

regenbui kun je best aardig wat vermogen opwekken ( nadeel is is al het een droge periode is )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kan iemand mij vertellen wat en hoe je dit bruikbaar kunt maken? Volgens de makers wordt er niet veel afgedaan aan de waterdruk. Waarschijnlijk kun je ook 2 naast elkaar plaatsen?

 

Groet,

Patrick

Voila, van Invictus krijg je er een mooi rekensommetje bij.

 

Ik vind het wel een leuke gadget maar heb niet al te veel vertrouwen in het ding van alie, erg summiere specificaties.

Met even verder zoeken naar micro hydro generator kom je veel meer van dit soort apparaten tegen, maar wel met erg uiteenlopende specificaties.

 

Via de theoretische benadering kun je berekenen wat de mogelijkheden zijn van zo'n generator. De formule voor het berekenen van pompvermogen leent zich er prima voor als je 'm iets aanpast:

P[watt] = Q[kg/s] * g[m/s2] * dP[m] * rendement

- P is vermogen in watt

- Q is de hoeveel water in kilogram per seconde

- g is de zwaartekrachtversnelling , hier 9,81

- dP is de drukval in meters waterkolom

- rendement is de efficiency van het apparaat

 

Ik ga er van uit dat de maximale hoeveelheid water uit de kraan zo'n 20 liter per minuut bedraagt.

De waterdruk in nederland ligt tussen de 2 en 3 bar op begane grond niveau. Diverse sites spreken over 10% drukval voor de micro hydro generator dus ik neem 0,3 bar = 3 meter mee in de formule,

Het rendement van waterkracht op micro schaal ligt tussen 30 en 70 procent, ik neem 50% aan.

 

Deze getallen ingevuld leveren volgende tabel op.

 

ScreenShot002.jpg.36485b993a5e0b1be1cf6930d755de84.jpg

 

Die 3,6 Watt van alie zou best eens waar kunnen zijn :)

Zolang het water stroomt kun je er een paar leds mee laten branden of een batterij opladen.

 

Wat doet zo'n ding op jaarbasis ?

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de hoeveelheid water die je verbruikt. Voor het maken van een berekening ga ik er van uit dat het gemiddeld om 10 liter per minuut gaat als er ergens een kraan geopend is.

Voor verschillende jaarverbruiken kom ik dan op onderstaande tabel voor de opbrengsten.

 

ScreenShot003.jpg.8a0ea38a684a60487415451210200b69.jpg

 

Niet al te indrukwekkend lijkt mij. Niet vanuit oogpunt energieopbrengst en niet vanuit economisch oogpunt.

En vanuit prep-perspectief ook niet doen op basis van de waterleiding, die doet het toch niet bij SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige dingen zijn leuk, gewoon als hebbedingetje en met de reden: omdat het kan!

 

ik ben wel blij met je rekensommetje ;-) Ik heb totaal geen idee hoe het werkt/zit namelijk. Je kan dit apparaat wellicht ook onder aan de regenpijp zetten, maar dan met een 1000 liter vat er boven, als ie vol is, leeg laten lopen... dan hoef je niet te wachten op die dikke bui maar doen die kleine buitjes ook iets ;-)

 

maar even wat anders, ik snap nu hoe het zit met die watt... maar hoe zit het met de volt?

 

als je op deze manier een accu laat (druppel)laden en die energie gebruik je weer voor iets anders? werkt dat hetzelfde? moet ik zo hetzelfde zien?

Jullie merken, ik heb er totaal geen verstand van...

 

deze motoren zitten ook in cv blijkt ( zag zelfde ding op marktplaats voor een ketel ) waarschijnlijk zo'n e-ketel-ding ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weleens gekeken naar kleine waterpompjes op zonne energie. Volgens mij zit je snel aan 150 watt om water 1 tot 2 meter hoger te verplaatsen.

Dan heb je het uiteraard over klein water stroompje,

Het product van de chinese website die hierboven wordt aangehaald kan 3,5 watt energie halen uit een snel stromende kraan.

Om maar een questimate te maken zal een stromende kraan 10 keer sneller stromen dan dat een kleine waterpomp omhoog kan pompen.

Dan zul je dus een 150 watt zonnepaneel 10 uur in de volle zon moeten laten liggen. Om 1 uur lang 3,5 watt aan opgespaarde energie te harvesten....?

Nu zullen er wel een paar haken en ogen aan mijn berkening zjn maar het laat wel zien dat het niet erg "energie zuinig" is om op deze manier energie op te slaan.

Jou beter een accu kunnen hebben en een 10 watt zonnepaneeltje en of een kleine windmolen.

Al is het wel een leuk projectje en als je je waterton vol houdt heb je altijd een volle telefoon batterij aan reserve energie voor als de SHTF.

Maar de gedachte dat je koelkast, vriezer en over op 1 tonnetje water kan laten draaien lijkt erg ver gezocht...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...